Τετάρτη, 15 Ιανουαρίου, 2025

Σε έξαρση οι τραπεζικές απάτες και στα Χανιά

» Καλά “διαβασμένοι” δράστες αποσπούν μεγάλα ποσά από τοπικές επιχειρήσεις
» Την ανάγκη ενημέρωσης κι επαγρύπνησης των πολιτών επισημαίνουν οι ειδικοί

Δεκάδες επιχειρήσεις και στα Χανιά έχουν πέσει θύμα απατεώνων που αποσπούν πολύ μεγάλα χρηματικά ποσά από τραπεζικούς λογαριασμούς. Το φαινόμενο των τραπεζικών απατών έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις εν μέσω πανδημίας, με τα στοιχεία για το 2022 να είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά για την Ελλάδα, ενώ χαρακτηριστικό είναι πως σε παγκόσμιο επίπεδο ο ετήσιος τζίρος από αυτή την παράνομη δραστηριότητα εκτιμάται πως έως το 2025 θα φτάσει τα 10,5 τρισεκατομμύρια δολάρια!

Η κατάσταση στα Χανιά είναι ιδιαίτερα ανησυχητική, καθώς συνεχείς είναι οι καταγγελίες επιχειρηματιών που είδαν τους λογαριασμούς τους να αδειάζουν!
Σύμφωνα με πληροφορίες των “Χ.ν.” περισσότερες από 30 επιχειρήσεις έχουν χάσει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ τους τελευταίους μήνες στα Χανιά, βλέποντας τις καταθέσεις τους σε συστημικές τράπεζες να κάνουν “φτερά”.
Οπως ανέφερε στα “Χ.ν.” ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Χανίων Χρήστος Πραματευτάκης, υπάρχουν δεκάδες υποθέσεις σε ανακριτικό ή προανακριτικό στάδιο, ενώ πολλές έχουν πάρει τον δρόμο για τις δικαστικές αίθουσες. Επεσήμανε δε ο πρόεδρος ότι η έξαρση και εξέλιξη του φαινομένου επιβάλλει τη διαρκή κατάρτιση των δικηγόρων για τέτοια ζητήματα.

ΠΩΣ ΔΡΟΥΝ ΟΙ ΑΠΑΤΕΩΝΕΣ

Οι παραδοσιακές μέθοδοι εξαπάτησης είναι αυτές που λίγο – πολύ γνωρίζουμε πλέον όλοι, και αφορούν σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή SMS που περιέχουν συνδέσμους και καλούν τους πολίτες να συμπληρώσουν τα στοιχεία της κάρτας τους.
Πλέον, όμως, οι απατεώνες έχουν εξελίξει το ρεπερτόριό τους, με αποτέλεσμα να έχουμε έξαρση όχι απλά της δράσης τους αλλά των επιτυχημένων επιθέσεων!

Για το ζήτημα απευθυνθήκαμε στον Information Security Officer της Συνεταιριστικής Τράπεζας Χανίων Μιχαήλ Μπερκέτη, ο οποίος μιλά στα “Χ.ν.” για το ρεπορτόριο των επιθέσεων σε βάρος καταναλωτών αλλά και τους τρόπους αντιμετώπισης – πρόληψης.
Οπως εξηγεί ο κ. Μπερκέτης, πλέον μιλάμε για «στοχευμένες τηλεφωνικές επιθέσεις, όπου ο κακόβουλος έχει κάνει προεργασία για το υποψήφιο θύμα του, συλλέγοντας προσωπικά δεδομένα» .
Τέτοιες πληροφορίες είναι το ονοματεπώνυμο, η οικογενειακή κατάσταση, το ΑΦΜ, ο αριθμός ταυτότητας, περιουσιακά στοιχεία κι άλλα στοιχεία για το κοινωνικό περιβάλλον.
Έχοντας αυτά τα στοιχεία στη διάθεσή του, ο απατεώνας καλεί το θύματα του και επιχειρεί να πείσει ότι είναι αξιόπιστος, αποσπώντας τελικά κωδικούς και ονόματα χρήστη που θα του δώσουν πρόσβαση στον λογαριασμό του ανυποψίαστου πολίτη.
Οπως εξηγεί ο κ. Μπερκέτης αλλά και θύματα επιθέσεων που μίλησαν στα “Χ.ν.”, οι επικοινωνίες είναι πολλαπλές, από άτομα που μιλούν άψογα ελληνικά, μέχρι να φτάσουμε σε ένα τηλεφώνημα που θα περιγράφει μια αγχωτική και έκτακτη υποτιθέμενη κατάσταση, πιέζοντας τον πολίτη να δώσει πρόσβαση στον λογαριασμό του.

Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ

Μόλις οι απατεώνες αποκτήσουν πρόσβαση στον τραπεζικό λογαριασμό, τότε αρχίζει μια διαδικασία πολλών συναλλαγών με σκοπό να “χαθεί” η διαδρομή του χρήματος και να καταστεί αδύνατος ο εντοπισμός των ποσών που εκλάπησαν. Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Μπερκέτη γίνεται κυρίως μέσω αγοράς κρυπτονομισμάτων ή προπληρωμένων καρτών στις Η.Π.Α., γεγονός που καθιστά πρακτικά αδύνατο τον εντοπισμό των δραστών και την ανάκτηση των χρημάτων.
Υπάρχουν μάλιστα περιπτώσεις, που τα χρήματα “σπάνε” σε πολλές μικρές μεταφορές, μετακινούνται δε ακόμα και σε λογαριασμούς που έχουν ανοιχτεί στο όνομα ανυποψίαστων πολιτών είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό!
Οπως εξηγεί ο κ. Μπερκέτης, «το τελευταίο διάστημα μαθαίνουμε για νομικές διαδικασίες που ξεκινούν στη Γερμανία σε βάρος Ελλήνων πολιτών, τα ονόματα και προσωπικά στοιχεία των οποίων χρησιμοποιήθηκαν για να ανοιχθούν λογαριασμοί σε ψηφιακές τράπεζες στη Γερμανία και στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκαν για “ξέπλυμα” χρήματος».
Θύματα απατεώνων, σχολίαζαν επίσης ότι αρκετές φορές οι επιτήδειοι προχωρούν σε άμεση αγορά και μεταπώληση υπερπολυτελών ειδών, ακόμα και σκαφών, ή “εξαργυρώνουν” άμεσα τα κλοπιμαία τους με διακοπές σε πολυτελείς προορισμούς!

ΤΡΟΠΟΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

Όπως τονίζει ο Information Security Officer της Συνεταιριστικής Τράπεζας Χανίων, το Α και το Ω σε αυτές τις περιπτώσεις είναι να είμαστε υποψιασμένοι. «Είναι απαραίτητο να υπάρχει καχυποψία και να βλέπουμε τις λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, αν η κλήση που δεχόμαστε δεν είναι από ελληνικό τηλεφωνικό αριθμό, αν μας γίνονται ασυνήθιστες ερωτήσεις για στοιχεία που ποτέ δεν μας ζητά τηλεφωνικά η τράπεζά μας ή αν μας ζητούν να παρέχουμε απομακρυσμένη πρόσβαση στον προσωπικό μας ηλεκτρονικό υπολογιστή».
Επίσης πάντα, τονίζει ο κ. Μπερκέτης, πρέπει να προσπαθούμε να επιβεβαιώσουμε την ταυτότητα του προσώπου που επικοινωνεί μαζί μας ή να απαντάμε ότι θα επισκεπτούμε αυτοπροσώπως το κατάστημα για να ολοκληρώσουμε τη διαδικασία που μας ζητούν.

ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΤΙ ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ;

Επιχειρηματίες που έπεσαν θύματα απατεώνων και έχασαν χρήματα από λογαριασμούς που διατηρούσαν σε συστημικές τράπεζες, ανέφεραν στα “Χ.ν.” ότι αντιμετώπισαν σημαντικές δυσκολίες στο να επικοινωνήσουν με τα τραπεζικά ιδρύματα όταν είδαν ύποπτες κινήσεις στον λογαριασμό τους.
«Ο απατεώνας μπορεί να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία που του έδωσα ακόμη και μετά από πολλές εβδομάδες, ώστε να μην είμαι σε “επιφυλακή”. Αυτό έγινε και στη δική μας περίπτωση όπου χάσαμε περισσότερες από 100.000 ευρώ», εξηγεί Χανιώτης επιχειρηματίας στα “Χ.ν.”.
«Όταν είδαμε ύποπτη δραστηριότητα, ήταν ώρα που η τράπεζα δεν λειτουργούσε· ήταν ανέφικτο μέσω του τηλεφωνικού κέντρου να γίνει κάτι, ενώ και οι χρόνοι αναμονής στη γραμμή είναι υπερβολικά μεγάλοι για τέτοιες επείγουσες καταστάσεις που μέσα σε δευτερόλεπτα χάνεις την περιουσία σου», τονίζει.
Θέτοντας αυτούς τους προβληματισμούς στον κ. Μπερκέτη, μας εξήγησε ότι είναι αβέβαιο αν θα μπορούσε ένα τηλεφωνικό κέντρο να κάνει κάτι. «Σκεφτείτε ότι μόνο για μια πλήρη ταυτοποίηση του χρήστη , απαιτούνται περισσότερα από 15 λεπτά στο τηλέφωνο, άρα ήδη έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος».
Υπενθυμίζει, παράλληλα, ότι στην προσπάθεια να παρέχεται η μέγιστη δυνατή ασφάλεια, δημιουργούνται δυσκολίες στον πελάτη. «Φανταστείτε για παράδειγμα να λαμβάνετε τέσσερα μηνύματα σε τέσσερες διαφορετικές πηγές για ταυτοποίηση μιας συναλλαγής. Αυτό θα ήταν μέγιστη ασφάλεια αλλά τρομερά δύσκολη και χρονοβόρα για τον πελάτη».

Η ΚΑΛΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΧΑΝΙΩΝ ΚΑΙ Η ΑΝΑΓΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

Τονίζοντας ότι το 85% των περιπτώσεων τραπεζικής απάτης προκαλούνται από ανθρώπινο λάθος του ίδιου του καταναλωτή (δηλαδή παραχώρηση των στοιχείων του σε τρίτους), ο κ. Μπερκέτης αναφέρει πως πέρα από την απαραίτητη “θωράκιση” των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, υπάρχει πάντα ανάγκη για σωστά ενημερωμένους πολίτες. Συγκεκριμένα, αναφερόμενος στην καλή πρακτική της Τράπεζας Χανίων στο θέμα αυτό, αναφέρει: «Στην Συνεταιριστική Τράπεζα Χανίων έχουμε υιοθετήσει όλα τα σύγχρονα μέσα προστασίας, κρυπτογράφησης, σύνδεσης με διπλά και τριπλά επίπεδα ασφάλειας, παρέχουμε συνεχώς ενημέρωση στο κοινό μας για δραστηριότητες στους λογαριασμούς τους. Μια επισκόπηση του ποιος συνδέθηκε και με ποια συσκευή. Φροντίζουμε να εκπαιδεύουμε τους πελάτες μας, να είναι υποψιασμένοι για τις απάτες, γιατί όσα μέτρα ασφαλείας και να λάβουμε, πάντα θα παραβιάζονται, αν ο άνθρωπος, ο ίδιος ο πελάτης, παρέχει πρόσβαση στους κακόβουλους».

ΤΑ… ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΕΡΧΟΝΤΑΙ

Ολοκληρώνοντας τη διαφωτιστική μας συζήτηση με τον Information Security Officer της Συνεταιριστικής Τράπεζας Χανίων, μας αναφέρει πως πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για τους επόμενους μήνες καθώς τα πράγματα θα γίνουν ακόμα πιο δύσκολα.
Ο κ. Μπερκέτης σχολιάζει: «Αναλογιστείτε ότι αναφορικά με τις τραπεζικές απάτες στην Ελλάδα, το πρώτο εξάμηνο του 2022 συγκρίνεται με το πρώτο 10μηνο του 2021, ενώ ο τζίρος από αυτή την παράνομη δραστηριότητα εκτιμάται πως έως το 2025 θα είναι 10,5 τρισεκατομμύρια δολάρια σε παγκόσμιο επίπεδο».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα