Οι γονείς μας βάζανε τον μπέτη τους για να αντισταθούν στους επιδρομείς.
Οι νεότερες γενιές χρειάζονται σύγχρονες ασπίδες και μέσα προστασίας.
Σήμερα το διαδίκτυο της πληροφορίας και της επικοινωνίας έχει φορέσει τη στολή των αγορών. Είναι πλέον, το διαδίκτυο των πραγμάτων και της ωφελιμότητας. Είναι σημαντικό εμείς, όλοι οι χρήστες του διαδικτύου να θυμόμαστε ότι…
Η αξία της πληροφορίας αυξάνεται διαρκώς και ταυτόχρονα η ζήτηση και η απόκτησή της.
Οι προσωπικές προτιμήσεις και οι συνήθειες του καθενός μας γίνονται ευκαιρία για κέρδος. Τα ατομικά μας δεδομένα διακινούνται, αποθηκεύονται σε πολλαπλές συσκευές, έτσι η κάθε πληροφορία γίνεται ευάλωτη σε υποκλοπές και παραβιάσεις.
Σαν παλιός χρήστης, συμπλήρωσα ήδη 20 χρόνια ταξιδεύοντας στα πελάγη του διαδικτύου, τολμώ να σχολιάσω και να προτείνω…
Είναι αθώα η τεχνολογία;
Σήμερα γνωρίζουμε ότι κάθε τεχνολογικό προϊόν, υπηρεσία και πληροφορία που παρέχεται είναι πολιτισμικά, ιδεολογικά και οικονομικά χρωματισμένη.
Όλοι οι χρήστες, μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς οφείλουμε να είμαστε πιο καχύποπτοι για πληθώρα λόγων. Συγκεκριμένα για τους όρους παραγωγής, διάδοσης και επιβολής της.
Κάθε φορά που κάνω έρευνα για να αλιεύσω πηγές και πληροφορίες προσπαθώ να ρωτώ τον εαυτό μου…
• υπάρχουν πολιτισμικά συμφέροντα; Τίνος;
• υπάρχουν κοινωνικά πρότυπα που προωθούνται; Τίνος;
• ποιοι και με τι τρόπο κερδίζουν;
• υπάρχουν εκπαιδευτικά προϊόντα που στοχεύουν σε μια ομογενοποιημένη συνείδηση; Πώς θα τα αναγνωρίσω;
• πώς επηρεάζεται η ποιότητα της μητρικής μας γλώσσας;
Στα παραπάνω ερωτήματα προστίθενται κι άλλα…
Οι σύγχρονες ασπίδες μας
Αν ένας χρήστης έχει βρει ικανοποιητικές απαντήσεις στα παραπάνω, τότε οφείλει να απαντήσει σε άλλα πιο ρεαλιστικά θέματα προστασίας των ιδιωτικών του δεδομένων κι αρχείων. Εδώ οι ειδικοί έχουν το λόγο.
Μια γεύση για τα βήματα προστασίας που οφείλουμε να κάνουμε μας δίνει η Ελληνική ομάδα αποφοίτων του φημισμένου London School of Economics and Political Sciences.
Σε εκλαϊκευμένη μορφή οι προτάσεις τους αναφέρονται:
• Στη διαρκή ενημέρωση όλων των χρηστών για θέματα ασφάλειας του διαδικτύου και της τεχνολογίας.
• Στη σωστή χρήση λογισμικών προστασίας των υπολογιστών μας και των δεδομένων μας.
• Να έχουμε υπέρ-ασφαλή συστήματα δρομολογητών-router.
• Να είμαστε θετικοί στη χρήση βιομετρικών στοιχείων, δηλαδή δακτυλικό αποτύπωμα, κάθε φορά που συνδεόμαστε σε βάσεις δεδομένων.
• Να χρησιμοποιούμε πολύ ισχυρούς κωδικούς.
• Να χρησιμοποιούμε διαφορετικούς λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για διαφορετικές εργασίες.
• Να αποφεύγουμε να αποθηκεύουμε πολλά δεδομένα στις υπηρεσίες cloud-σύννεφου.
• Να επιδιώκουμε να χρησιμοποιούμε συστήματα ασφαλείας που έχουν 2 επίπεδα ταυτοποίησης του χρήστη.
• Να επιδιώξουμε να θεσπιστεί αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο για την προστασία των χρηστών.
Η συνεργατική μάθηση πρώτη ασπίδα
Θεωρώ ότι η συνεργατική μέθοδος διδασκαλίας και μάθησης είναι μια πρώτης τάξης ασπίδα για την προστασία των μαθητών – χρηστών.
Ας δούμε τα πρακτικά οφέλη από τη σκοπιά της γνωστικής ψυχολογίας.
• Κατ’ αρχήν, τα μέλη της μικρής ομάδας συγκεντρώνουν πληροφορίες από διαφορετικές πηγές του διαδικτύου. Κάθε χρήστης επιλέγει τι να προτείνει στην ομάδα.
• Η συνεργατική μάθηση και γραφή συνεπάγεται έτερο-διόρθωση στο πλαίσιο της ομάδας. Τα μέλη της ομάδας κι ιδιαίτερα όσοι έχουν δυνατό τους ταλέντο τη γλώσσα έχουν τον λόγο.
• Σε επόμενο στάδιο ο εκπαιδευτικός αναπροσανατολίζει την ομάδα προς το στόχο της.
• Η ομάδα επικεντρώνεται στον έλεγχο των πληροφοριών και την αξιοπιστία τους, συγκρίνοντας τες από διαφορετικές πηγές.
• Σε ένα τελικό στάδιο ο “αντιρρησίας-ελεγκτής” και ο εσωστρεφής της ομάδας τα επανελέγχουν.
• Στη συνέχεια, ο καλλιτέχνης της ομάδας επιλέγει φωτογραφίες και σκίτσα που θα συνοδεύσουν το κείμενο. Ο λογικό-μαθηματικός της ομάδας δημιουργεί γραφικές παραστάσεις αν χρειάζονται.
• Το τελικό προϊόν παρουσιάζεται προφορικά και οπτικά από τον εξωστρεφή της ομάδας και αξιολογείται προφορικά από όλους.
• Ο πανευτυχής εκπαιδευτικός συζητά, κρίνει και αξιολογεί ολιστικά την εργασία.
Με αυτό τον τρόπο αποφεύγουμε την τακτική που επικρατεί σήμερα “της αντιγραφής και της χρήσης” κειμένων από το διαδίκτυο χωρίς επεξεργασία, έλεγχο, σύνθεση και ίδια παραγωγή.
Τέλος, η συμπαραγωγή γραπτού λόγου εξοικειώνει τους μαθητές με νέους τρόπους γραφής και επικοινωνίας που είναι ευρύτατα διαδεδομένοι στις σύγχρονες επαγγελματικές και ερευνητικές κοινότητες.
Συμπερασματικά
• Κάθε πληροφορία που παρέχεται στο διαδίκτυο είναι πολιτισμικά, ιδεολογικά και οικονομικά χρωματισμένη.
• Για θέματα προστασίας των αρχείων μας ενημερωνόμαστε συνεχώς και απευθυνόμαστε σε ειδικούς.
• Η συνεργατική μέθοδος είναι μια πρώτης τάξης μέθοδος για να δημιουργήσουν οι μαθητές τις δικές τους ασπίδες προστασίας.
• Επικοινωνία polygnosi@gmail.com facebook: polygnosi
*Πτυχ. Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Μ.Edu., συγγραφέας ‘Μαθαίνω εύκολα’, ‘Θυμάμαι εύκολα’, ‘Μελετώ αποτελεσματικά’.