Τετάρτη, 17 Ιουλίου, 2024

Σύγχρονος αυτοκινητόδρομος

Μόλις 373 εκατ. ευρώ διατέθηκαν τα τελευταία 20 χρόνια, με τρία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, για την κατασκευή και αναβάθμιση της εθνικής οδού στην Κρήτη, όταν για την Εγνατία οδό, που έχει διπλάσιο μήκος, δόθηκαν την ίδια περίοδο συνολικά περί τα 7 δισ. ευρώ. Και ενώ ο δρόμος που διασχίζει το βόρειο τμήμα του νησιού έχει ήδη ξεπεράσει προ πολλού τη λειτουργική του δυνατότητα, νέα πρόταση του Υπουργείου Υποδομών για το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (Σ.Ε.Σ.), που έχει τεθεί σε διαβούλευση, προβλέπει “ψίχουλα” για τη χρηματοδότηση έργων οδοποιίας στο νησί καθώς προτείνει για την επόμενη προγραμματική περίοδο να δοθεί χρηματοδότηση 162 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στην κατασκευή μόλις 19 χλμ. σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου!

Από την πλευρά του ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης (Ο.Α.Κ.) ζητά επιπλέον χρηματοδότηση 643,5 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν στην κατασκευή 65 χλμ. αυτοκινητοδρόμου, επισημαίνοντας ότι αφενός η Κρήτη έχει αδικηθεί διαχρονικά σε ό,τι αφορά τα οδικά έργα και αφετέρου ότι υπάρχουν μελέτες που βρίσκονται σε προχωρημένο βαθμό ωριμότητας. Το θέμα των Β.Ο.Α.Κ. και Ν.Ο.Α.Κ. βρέθηκε στο επίκεντρο της χθεσινής συνεδρίασης του Δ.Σ. του Ο.Α.Κ. όπου παρουσιάστηκε η πρόταση του Οργανισμού που θα υποβληθεί στο Υπουργείο Υποδομών στο πλαίσιο της διαβούλευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Εργων του Ο.Α.Κ. Γιώργος Αγαπάκης τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι μέχρι σήμερα έχουν δημοπρατηθεί και είναι υπό ένταξη στο Σ.Ε.Σ. 3 οδικά τμήματα του Β.Ο.Α.Κ. (Γούρνες – Χερσόνησος, Πάνορμος – Εξάντης και συνδετήριος Μουρνιές – Χανιά) συνολικού μήκους 19 χλμ. και με προϋπολογισμό 162 εκατ. ευρώ. Ο κ. Αγαπάκης υπογράμμισε ότι το ποσό αυτό, που αντιστοιχεί στη χρηματοδότηση που προτείνεται από το Υπουργείο να δοθεί στην Κρήτη από το Σ.Ε.Σ., είναι πολύ μικρό σε σχέση με τις ανάγκες που υπάρχουν και τόνισε ότι ο Ο.Α.Κ. πρέπει να διεκδικήσει:

• Την ένταξη και δημοπράτηση στο Σ.Ε.Σ. 10 έργων B.O.A.K. – N.O.A.K., με συνολικό προϋπολογισμό 643,5 εκατ. ευρώ και μήκος οδικών τμημάτων για κατασκευή 65 χλμ.

• Τη χρηματοδότηση των υπό εκπόνηση μελετών, που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, αλλά απομένει να οριστικοποιηθούν προκειμένου να ενταχθούν τα αντίστοιχα έργα στο Σ.Ε.Σ. Η χρηματοδότηση που απαιτείται γι’ αυτό τον σκοπό είναι 5 εκατ. ευρώ για το 2014 και 3 εκατ. ευρώ για το 2015.

• Την υλοποίηση ενός προγράμματος οδικής ασφάλειας στους Β.Ο.Α.Κ. και Ν.Ο.Α.Κ. με σκοπό τη βραχυπρόθεσμη δημοπράτηση και εκτέλεση έργων βελτίωσης του οδικού περιβάλλοντος με προϋπολογισμό τουλάχιστον 15 εκατ. ευρώ, μετά από την εκπόνηση 2 – 4 μελετών οδικής ασφάλειας κόστους γύρω στις 500.000 ευρώ.

• Τέλος, ο Ο.Α.Κ. ζητά να προχωρήσει η μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού για όλο τον Β.Ο.Α.Κ. ώστε να διερευνηθούν τεχνικοοικονομικά οι δυνατότητες – μέθοδοι και τρόποι χρηματοδότησης όλων εκείνων των οδικών τμημάτων – έργων του Β.Ο.Α.Κ. για τα οποία δεν θα εξασφαλισθούν είτε πλήρεις μελέτες είτε πόροι, με προοπτική ο Β.Ο.Α.Κ. να ολοκληρωθεί συνολικά το συντομότερο δυνατόν και με χρονικό ορίζοντα 15ετίας.

«ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΙΕΣΗ»

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης τόσο ο γ.γ. της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης και πρόεδρος του Ο.Α.Κ. Γρηγόρης Ροκαδάκης όσο και ο διευθύνων σύμβουλος Λευτέρης Κοπάσης υπογράμμισαν ότι θα ζητηθεί η συνδρομή όλων των βουλευτών της Κρήτης ώστε να προωθεί το αίτημα του Οργανισμού για επιπλέον χρηματοδότηση σύμφωνα με την πρόταση που παρουσιάστηκε. Κι αυτό διότι, παρότι το Σ.Ε.Σ. δίνει έμφαση περισσότερο σε έργα περιβάλλοντος, αλλά και -σε ό,τι αφορά τις συγκοινωνίες- τους σιδηροδρόμους και το μετρό, αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι η Κρήτη έχει διαχρονικά αδικηθεί στην κατανομή ευρωπαϊκών κονδυλίων για οδικά έργα. «Επειδή είδαμε ότι αδικούμαστε όσον αφορά την κατανομή στο Σ.Ε.Σ. θα ψάξουμε να βρούμε άλλες πηγές χρηματοδότησης (Δημόσιες Επενδύσεις κ.ά.), ενώ θα κινητοποιήσουμε τους βουλευτές του νησιού ώστε όλοι μαζί να διεκδικήσουμε επιτέλους μια σημαντική κατανομή χρημάτων για την Κρήτη», σημείωσε ο κ. Ροκαδάκης, μιλώντας στους δημοσιογράφους, ενώ ο κ. Κοπάσης συμπλήρωσε: «Πρέπει να ενώσουμε δυνάμεις γιατί είμαστε σε μια περίοδο που δεν υπάρχουν χρήματα». Τα στελέχη του Ο.Α.Κ. τόνισαν ακόμα ότι εφόσον ικανοποιηθεί η πρόταση του Οργανισμού και χρηματοδοτηθεί η κατασκευή 65 χλμ., πέραν των 20 που προτείνει το Υπουργείο και μαζί με τα 41 χλμ. που ήδη έχουν κατασκευαστεί, τότε μέχρι το 2020 θα έχει δημιουργηθεί ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος πάνω από το μισό του τμήματος του Β.Ο.Α.Κ. και Ν.Ο.Α.Κ. που δέχονται τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο.

Τριάντα τέσσερις νεκροί  από τις αρχές του έτους  

Την ίδια ώρα, συγκλονιστικά είναι τα στοιχεία που έδωσε ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Κρήτης Γιάννης Λιονάκης στην εφημερίδα “Ανατολή”. Τριάντα τέσσερις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους του νησιού από την αρχή του έτους μέχρι τώρα. Τριάντα δύο από τους νεκρούς ήταν άντρες και δύο γυναίκες, ενώ σε απόλυτους αριθμούς έχουμε τέσσερις περισσότερους νεκρούς από πέρυσι στο νησί, δείγμα των αυξητικών τάσεων που καταγράφονται τα τελευταία χρόνια στα θανατηφόρα τροχαία, παραπέμποντας σε παλαιότερες χρονιές που το φαινόμενο είχε λάβει εξωπραγματικές διαστάσεις. Οπως αναμενόταν, κυρίως λόγω πληθυσμιακών δεδομένων, το Ηράκλειο βρίσκεται στην κορυφή των θανατηφόρων τροχαίων με 15 άτομα στο σύνολο και ακολουθούν τα Χανιά με 12 και το Ρέθυμνο με 6. Το Λασίθι παρουσιάζεται να έχει μια πολύ διαφορετική εικόνα μ’ έναν νεκρό, κρατώντας χαμηλά το ποσοστό συμμετοχής στο σύνολο των απωλειών.

Στην Κρήτη την τελευταία εικοσαετία καταγράφηκαν δραματικά στοιχεία τροχαίων συμβάντων με εκατοντάδες νεκρούς, γεγονός που έχει επισημανθεί από φορείς και πολίτες, χωρίς ωστόσο να έχουν υπάρξει οι απαραίτητες παρεμβάσεις για να εκλείψει η έκταση του φαινομένου. Είναι χαρακτηριστικά τα στοιχεία που δίνει ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων του νησιού κ. Γιάννης Λιονάκης, ο οποίος έχει ασχοληθεί επισταμένως και επί σειρά ετών με το πρόβλημα. «Είχαμε μια έξαρση από το 1996 και για μια δεκαετία όταν είχαμε φτάσει τους 135 νεκρούς ανά έτος. Από κει και πέρα είχαμε περίπου 110 νεκρούς στους δρόμους μας», υπενθυμίζει, αναφερόμενος στα στατιστικά στοιχεία παλαιότερων ετών που είχαν προκαλέσει αλγεινή εντύπωση στον ελλαδικό, αλλά και στον ευρωπαϊκό χώρο. Η αλήθεια είναι πως στα χρόνια που ακολούθησαν είχε μειωθεί ο αριθμός των νεκρών κάτω από 60. Ωστόσο, υπάρχει ένα ποιοτικό στοιχείο που φανερώνει πως και πάλι υπάρχει έντονη ανησυχία για την αύξηση που αρχίζει να καταγράφεται στα τελευταία χρόνια της κρίσης.

 

 


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα