Παρασκευή, 24 Ιανουαρίου, 2025

Σήμερα τα Φώτα και ο φωτισμός…

Αχ και να τόνε φωτίσει ο Θεός να ξεστραβωθεί και να δει το σωστό».

Λαϊκή κουβέντα

Σήμερα τον φωτισμό αποζητούμε όλοι άρχοντες, πληβείοι, αστοί, αγρότες, ενεργοί πολίτες και ιδιώτες. Να διαφωτιστούμε, να πληροφορηθούμε, να μάθουμε είναι η επιδίωξή μας για έναν απλό λόγο. Η λαϊκή σοφία θεωρεί τον φωτισμένο ικανό, ορθά ενεργούντα, καινοτόμο και επιτυχημένο. Στον γέροντα Παΐσιο αποδίδεται η παρακάτω συμβουλή όταν ρωτήθηκε πώς έρχεται ο φωτισμός στον άνθρωπο: «Αν ξεσκουριάσουμε τα καλώδια, ο παλαιός άνθρωπος γίνεται καλός αγωγός και τότε περνά η Χάρις του Θεού και δέχεται το φως της Χάριτος. Αλλιώς γίνονται βραχυκυκλώματα και δεν ενεργεί η Χάρις. Ολη η βάση είναι να προσέξει ο άνθρωπος να μην τον εγκαταλείψει η Χάρις του Θεού, για να έχει τον θείο φωτισμό. Γιατί αν δεν υπάρχει θείος φωτισμός, όλα χαμένα είναι». Σήμερα ο φωτισμός μας είναι απαραίτητος για τη μάθηση και για να δούμε τα λάθη μας, να αυτό-αξιολογηθούμε, να καινοτομήσουμε, να ανακαλύψουμε και να κατανοήσουμε τις λειτουργίες της γλώσσας.

Φωτισμός και μάθηση

Βρέφη, νήπια και μικρά παιδιά μαθαίνουν τη μητρική τους γλώσσα με την αλληλεπίδραση διαφόρων παραγόντων στον ήδη εγκατεστημένο γλωσσικό μηχανισμό τους. Η ενεργός συμμετοχή τους σε μία μικρή ομάδα συνομηλίκων τους, οι πληροφορίες που παρέχονται από ενήλικες (γονείς ή εκπαιδευτικούς) και το κίνητρο είναι ουσιαστικοί παράγοντες. Αυτοί για να ενεργοποιηθούν είναι απαραίτητη η οπτικο-γλωσσική επικοινωνία ενήλικα – παιδιού. Τότε μαθαίνουν να επικοινωνούν με ταχύτητα -σαν να λαβαίνουν φώτιση. Ο φωτισμός – μάθηση γίνεται κάθε φορά που υπάρχει αποτελεσματική διπλή κωδικοποίηση δηλαδή σύνδεση του ακουστικού (γλωσσικό ερέθισμα) με την εικόνα (οπτικό ερέθισμα). Ο φωτισμός έχει εξαιρετικά αποτελέσματα στη μάθηση λεξιλογίου σε βρέφη και νήπια, όταν αυτά ακολουθούν το βλέμμα του ενήλικα. Ερευνητές (Scientific American Mind) αναφέρουν ότι αυτός είναι ο λόγος που η παρακολούθηση μικρών εκπαιδευτικών ταινιών δεν έχει τα οφέλη που προσδοκούν γονείς και εκπαιδευτικοί. Τα επιφάνεια των ενηλίκων Την Ελληνική λέξη Επιφάνεια (από την Καινή Διαθήκη) δηλαδή αποκάλυψη χρησιμοποιούμε όταν μετά από έναν συλλογισμό έχουμε την απάντηση που μας χρειάζεται αναπάντεχα. Αυτή τη σημασία έχει και η λέξη epiphany την οποία δανείσαμε στην Αγγλική γλώσσα. Η στιγμή της επιφοίτησης ή έμπνευσης έρχεται συνήθως μετά από μια περίοδο επώασης του προβλήματος ή του ερωτήματος που μας απασχολεί. Η διάρκεια της επώασης είναι διαφορετική για κάθε άτομο, συνήθως είναι απαραίτητη η μεσολάβηση ανάπαυσης, ύπνου ή μιας άλλης διαφορετικής δραστηριότητας. Για παράδειγμα ο χειμερινός κολυμβητής της παραμονής της Πρωτοχρονιάς στη θάλασσα του Κουμ Καπί -που διακρίνεται στη φωτογραφία- είναι πιθανόν να είχε στιγμές φώτισης αν τον απασχολούσε κάποιο πρόβλημα. Αν δεν θέλετε να βουτήξετε στα παγωμένα νερά τότε να καταφύγετε σε μια πνευματική άσκηση. Δοκιμάστε να λύσετε ένα Sudoku, ένα σταυρόλεξο ή μία σπαζοκεφαλιά όταν θέλετε να λειτουργήσετε διαφορετικά για λίγη ώρα. Σε κάθε περίπτωση η καλύτερη λύση είναι να καταφύγετε σε έναν υπνάκο. Τέλος άλλοι χρησιμοποιούν την απεικόνιση των ιδεών τους και των σκέψεών τους για να καταλήξουν στον φωτισμό.

Ο φωτισμός της Τushi

Η Tushi είναι μία ενήλικη χιμπατζίνα που ζει σε σχεδόν φυσικές συνθήκες σε μία μεγάλη έκταση στον ζωολογικό κήπο στο Αrnhem της Ολλανδίας. Ενα πρωί πέρυσι τον Απρίλιο ερευνητές που εργαζόταν εκεί θέλησαν να βιντεοσκοπήσουν από αέρος σκηνές από τη ζωή των χιμπατζήδων. Εστειλαν μια μη επανδρωμένη ιπτάμενη μηχανή (drone) εξοπλισμένη με κάμερα πάνω από τον χώρο των χιμπατζήδων. Σημειώνω ότι οι χιμπατζήδες ζουν εκεί εδώ και 45 χρόνια. Στο πρώτο δοκιμαστικό εναέριο πέρασμα της ιπτάμενης μηχανής, κατά το οποίο δεν λειτουργούσε η κάμερα, δεν υπήρξε καμιά αντίδραση. Στο δεύτερο πέρασμα με την κάμερα σε λειτουργία, μερικοί χιμπατζήδες άρπαξαν σπασμένα κλαδιά ιτιάς. Τέσσερις σκαρφάλωσαν ψηλά στα δένδρα. Ανάμεσά τους η Tushi, η οποία κρατώντας ένα μακρύ κλαδί στο αριστερό της χέρι πλησίασε την ιπτάμενη μηχανή και προσπάθησε να την κτυπήσει. Αστόχησε την πρώτη φορά, όχι όμως τη δεύτερη. Την έριξε κάτω στο έδαφος κι αμέσως πήδηξε κάτω δίπλα της κι άρχισε να την περιεργάζεται μέχρι που έφθασαν οι φύλακες και την παρέλαβαν.. Στην αναφορά που έγινε στο επιστημονικό περιοδικό “Primates” τον περασμένο Σεπτέμβρη, υποστηρίζεται ότι η ενέργεια της Tushi ήταν αποτέλεσμα προετοιμασίας στη χρήση του κλαδιού, εκ προμελέτης επίθεση για άμυνα σε πρωτοφανέρωτο εχθρό ή είχε κίνητρο την περιέργεια να ανακαλύψει κάτι. Η ενέργειά της είχε όλα τα χαρακτηριστικά του φωτισμού – ανακάλυψης, γι’ αυτό κι έγινε πρωτοσέλιδο στην εφημερίδα “Washington Post”.

Για το 2016: Eυχή μεγάλη δίνουμε οι πολίτες οι φωτισμοί να βοηθήσουνε αρχηγούς και βουλευτές αποφάσεις ορθές να πάρουνε.

*Κυριάκος Βασιλομανωλάκης, Πτυχιούχος Ψυχολογίας – Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στη Διά Βίου Μάθηση, συγγραφέας ‘Μαθαίνω Εύκολα’, ‘Θυμάμαι Εύκολα’. • Επικοινωνία: polygnosi@gmail.com, facebook: polygnosi


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα