Σε συμβολική διαμαρτυρία προχώρησαν από το πρωί φοιτητές στα Χανιά, κρατώντας “όμηρο” λεωφορεία της πόλης στην αφετηρία τους. Αρχικά οι φοιτητές “κρατούσαν” μόνο ένα λεωφορείο με προορισμό το Πολυτεχνείο, στην συνέχεια όμως δεν άφηναν και άλλα λεωφορεία να ξεκινήσουν για τους προορισμούς τους.
Η αιτία της διαμαρτυρίας είναι η υπέρογκη αύξηση της τιμής της μηνιαίας κάρτας – εισητηρίου για τα λεωφορεία της πόλης, αύξηση -όπως αναφέρουν- της τάξεως του 92%!
Mάλιστα, ζητούν από κάθε αρμόδιο φορέα να αποσύρει άμεσα την αύξηση και να επανέλθει η τιμή της κάρτας στα περσινά δεδομένα. Αξίζει να σημειωθεί πως για πέρσι, οι φοιτητές πλήρωναν το ποσό των 13 ευρώ για την κάρτα τους, ενώ φέτος -εν μέσω συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης- καλούνται να πληρώσουν 25 ευρώ.
Οι κινητοποιήσεις των φοιτητών συνεχίζονται, ενώ ζητούν μέχρι να ικανοποιηθεί το αίτημά τους να μπορούν να κινούνται χωρίς εισητήριο με τα αστικά λεωφορεία.
Η ΠΡΥΤΑΝΕΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Για το θέμα που έχει προκύψει η Πρυτανεία του Πολυτεχνείου Κρήτης σε ανακοίνωσή της αναφέρει:
«Στο Πολυτεχνείο Κρήτης, όπως και σε πολλά άλλα περιφερειακά Πανεπιστήμια, η ουσιαστική στήριξη της Πολιτείας για την ανακούφιση των οικονομικά ασθενέστερων φοιτητών είναι ελλιπής. Δυστυχώς η έλλειψη αυτή δεν εμφανίστηκε μόνο τα τελευταία χρόνια, σαν απόρροια των δυσμενών οικονομικών συνθηκών, αλλά ήταν χαρακτηριστική ακόμα και σε περιόδους οικονομικής ανάπτυξης μέσω της αδιαφορίας του κεντρικού Κράτους για ουσιαστικές παρεμβάσεις και δημιουργία υποδομών υποστήριξης για τους φοιτητές. Την απουσία αυτή προσπάθησαν να καλύψουν με ότι μέσα διέθεταν σχεδόν όλες οι προηγούμενες Διοικήσεις του Ιδρύματος.
Φέτος, η Σύγκλητος μετά από εισήγηση της Πρυτανείας στις 27-8-2015 έθεσε ως απόλυτη προτεραιότητα την κάλυψη δαπανών που σχετίζονται με τη φοιτητική μέριμνα (σίτιση, στέγαση, μεταφορά φοιτητών) και την πρόσληψη Πανεπιστημιακών Υποτρόφων για το χειμερινό εξάμηνο, καθώς δεν είχε ακόμα λάβει την πρώτη δόση επιχορήγησης του προϋπολογισμού λειτουργικών δαπανών του 2015.
Ειδικότερα για το ζήτημα της μεταφοράς των φοιτητών, η Διοίκηση του Ιδρύματος θα ήθελε να ενημερώσει την ακαδημαϊκή κοινότητα τα ακόλουθα:
1. Οι δημόσιες συγκοινωνίες σε όλες τις πόλεις της χώρας εκτελούνται από τα Αστικά ΚΤΕΛ, τα οποία αποτελούν ιδιωτικές επιχειρήσεις ειδικού καθεστώτος. Εξαίρεση αποτελούν η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, όπου οι δημόσιες συγκοινωνίες εξυπηρετούνται από Δημόσιες Επιχειρήσεις Κοινής Ωφέλειας (ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ αντίστοιχα) επιδοτούμενες άμεσα από τον κρατικό προϋπολογισμό με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Ο νόμος ορίζει ότι πέρα από τα Αστικά ΚΤΕΛ και τις επιχειρήσεις Ταξί καμία άλλη επιχείρηση δεν μπορεί να ασκήσει μεταφορικό έργο βάσει κομίστρου.
2. Τα Αστικά ΚΤΕΛ λαμβάνουν κρατική επιχορήγηση προκειμένου να παρέχουν ειδικές τιμές εισιτηρίων σε ειδικές κοινωνικές ομάδες όπως οι φοιτητές. Οι ειδικές αυτές τιμές ορίζονται από την πολιτεία και σύμφωνα με την ισχύουσα Υπουργική Απόφαση Β-58841/5546/2010 (ΦΕΚ 2165/Β/31-12-2010) οι τιμές αυτές είναι:
Φοιτητικό εισιτήριο: 0.80 ευρώ
Μηνιαία φοιτητική κάρτα: 40 ευρώ
Σημειώνεται ότι οι τιμές αυτές δεν έχουν επικαιροποιηθεί σε ότι αφορά την ενσωμάτωση του ΦΠΑ, ο οποίος από τον Αύγουστο και μετά αυξήθηκε ειδικά για τις μεταφορές από 13% σε 23%.
3. Το 2009, με πρωτοβουλία της τότε Διοίκησης, το Ίδρυμα σύναψε την πρώτη σύμβαση για τη μεταφορά φοιτητών από και προς τις εγκαταστάσεις του Ακρωτηρίου με τιμή μηνιαίας κάρτας 15 ευρώ. Σημειωτέον ότι στο Ίδρυμα την ακαδημαϊκή χρονιά 2008-2009 ήταν εγγεγραμμένοι 2.300 φοιτητές και η σύμβαση προέβλεπε την εκτέλεση 10 δρομολογίων ημερησίως.
4. Καθώς οι συμβάσεις δεν θέτουν όριο στο πλήθος των μετακινούμενων φοιτητών και καθώς το πλήθος των φοιτητών που σπουδάζουν στο Ίδρυμα έχει διπλασιαστεί από το 2009 έως σήμερα, το Αστικό ΚΤΕΛ Χανίων έχει εγείρει ζήτημα οικονομικής βιωσιμότητας της συγκεκριμένης πρακτικής. Πιο συγκεκριμένα, οι αιτιάσεις του ΚΤΕΛ εδράζουν στο γεγονός ότι, καθώς έχουν αυξηθεί δραματικά οι μετακινούμενοι φοιτητές, το ΚΤΕΛ υποχρεώνεται να εκτελέσει τα δρομολόγια με πολύ μεγαλύτερο πλήθος λεωφορείων χωρίς να καλύπτονται τα έξοδα λειτουργίας τους.
5. Φέτος, το ΚΤΕΛ αρνήθηκε να υπογράψει σύμβαση επικαλούμενο τους παραπάνω λόγους και γνωστοποίησε στο Ίδρυμα οτι επιθυμούσε να ακολουθηθούν οι οδηγίες του νομικού πλαισίου με την τιμή μηνιαίας κάρτας που ορίζει αυτό, δηλαδή 40 ευρώ. Επικαλέστηκε επίσης ότι αυτή η τακτική ακολουθείται και σε πολλές άλλες επαρχιακές πόλεις, όπως για παράδειγμα στα Πανεπιστήμια Κρήτης, Θεσσαλίας, Ιωαννίνων και αλλού. Η άρνηση του ΚΤΕΛ να υπογραφεί η σύμβαση έγινε παρά το γεγονός οτι του γνωστοποιήθηκε πως το Ίδρυμα θα διέθετε για φέτος ποσό αυξημένο κατά το ποσοστό αύξησης του ΦΠΑ.
6. Με δεδομένη τη μονοπωλιακή κατάσταση και αναγνωρίζοντας τον κίνδυνο οι φοιτητές να βρεθούν αντιμέτωποι με σχεδόν τετραπλασιασμό του κόστους μεταφοράς, η Διοίκηση κατάφερε να διαπραγματευτεί ένα πιο βιώσιμο σχήμα επιδότησης της μηνιαίας κάρτας, το οποίο λαμβάνει ειδική μέριμνα για τους οικονομικά ασθενέστερους φοιτητές. Η πρόταση αυτή έγινε αποδεκτή από το ΚΤΕΛ και εν συνεχεία από τη Σύγκλητο με την τιμή της μηνιαίας κάρτας να διαμορφώνεται πλέον σε 18 ευρώ (14,65+ΦΠΑ) για τους φοιτητές που είναι δικαιούχοι δωρεάν σίτισης και σε 25 ευρώ (20,3+ΦΠΑ) για τους υπόλοιπους».
Είμαι πραγματικά εντυπωσιασμένη,με την “ευαισθησία” της διοίκησης του αστικού ΚΤΕΛ,μιας ευαισθησίας η οποία νομίζω οτι κορυφώνεται με την αύξηση της τιμής της μηνιαίας κάρτας.Δείγματα αυτής της αυθαιρεσίας τους,η οποία προκύπτει βέβαια από την μονοπωλιακή κατάσταση που επικρατεί,έχουμε άπειρα.Συμπεριφορές σε μαθητές οι οποίοι σχολούν από το σχολείο τους και ξέχασαν την κάρτα τους,τους οποίους αρνούνται να επιβιβάσουν αν δεν κόψουν εισητήριο,τις αυθαίρετες στάσεις σε σημεία που βολεύει γνωστούς και φίλους (και όχι ηλικιωμένους),τα κόκκινα φανάρια στα οποία η πλειοψηφία των οδηγών αγνοεί,τα λεωφορεία που όταν βλέπουν μαζεμένους φοιτητές ή μαθητές συνεχίζουν την πορεία τους χωρίς να τους επιβιβάσουν,κτλπ,κτλπ.
Καλό θα ήταν λοιπόν το νομικό πλαίσιο που επικαλούνται να εφαρμόζεται σε κάθε βήμα της λειτουργίας του και να μην αποτελούν ευχάριστη εξαίρεση οι λίγοι δυστυχώς οδηγοί,που θα σου ανταποδώσουν την καλημέρα,θα δουν το φανάρι,θα σταματήσουν στη στάση που θες και όχι σχεδόν στην επόμενη γιατί θα μιλάνε στο κινητό τους καπνίζοντας !!!!!