Στην ατμόσφαιρα των παρθεναγωγείων της Κρήτης των αρχών του περασμένου αιώνα, της Γαλλικής Σχολής Καλογραιών στην πόλη των Χανίων αλλά και των πρώτων χρόνων λειτουργίας του Ιεροδιδασκαλείου της Κρήτης, ταξίδεψαν το κοινό μαθητές και εκπαιδευτικοί στο πλαίσιο της σημερινής δεύτερης ημέρας των εργασιών του μαθητικού συνεδρίου που διοργανώνει η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων. Παράλληλα, το ενδιαφέρον του κοινού συγκέντρωσε η έκθεση με θέμα «Το άγνωστο “μέτωπο” των Βαλκανικών Πολέμων: η διοικητική ενσωμάτωση των Νέων Χωρών» που πραγματοποιείται στο φουαγιέ του Πνευματικού Κέντρου υπό την ευθύνη του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία.
Να σημειώσουμε ότι το μαθητικό συνέδριο με θέμα: «Η ιστορία της Μέσης Εκπαίδευσης στην Κρήτη» διεξάγεται με τη συνεργασία του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων και του «Κέντρου Μελέτης και Έρευνας της Ιστορίας της Εκπαίδευσης και του Διδασκαλικού Επαγγέλματος» του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Επίσης, συνεργαζόμενοι φορείς του συνεδρίου είναι: Η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης, τα τμήματα Παιδαγωγικής και Επιστημονικής Καθοδήγησης Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης, οι Σχολικοί Σύμβουλοι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, οι Σχολικές Επιτροπές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δήμων Περιφερειακής Ενότητας Χανίων και το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος».
Στο συνέδριο, που ολοκληρώνεται αύριο, Τρίτη 12 Μαΐου, συμμετέχουν 25 σχολικές μονάδες από τον Νομό Χανίων, το 1ο και 2ο ΓΕΛ Ρεθύμνου, το 1ο Γ.Ε.Λ Ηρακλείου -Καπετανάκειο-, το Λύκειο Πολεμιδίων της Κύπρου καθώς και το ΕΚΦΕ Χανίων.
«Η δουλειά που γίνεται εδώ από τη Διεύθυνση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι πολύ σοβαρή, για πρώτη φορά οι μαθητές αρχίζουν και συνειδητοποιούν ότι είναι κομμάτι της ιστορίας, ότι είναι και οι ίδιοι ιστορία και ουσιαστικά αποκτούν μια ευθύνη στη διατήρηση της εκπαιδευτικής κληρονομιάς», υπογράμμισε μιλώντας στα «Χ.Ν.» ο κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης Αντώνης Χουρδάκης, ενώ στον παιδαγωγικό χαρακτήρα του συνεδρίου αναφέρθηκε στον σύντομο χαιρετισμό του ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων Μανούσος Μαραγκάκης.
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΜΝΗΜΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στο μεταξύ, ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει η έκθεση του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία η οποία παρουσιάζεται στο φουαγιέ του Πνευματικού Κέντρου και αποτελεί τμήμα της μεγάλης έκθεσης που διοργάνωσε το 2013-2014 το Ίδρυμα με αφορμή τα 100 χρόνια από τους Βαλκανικούς Πολέμους.
Η έκθεση εστιάζει στις διοικητικές προσπάθειες ενσωμάτωσης στο ελληνικό κράτος των περιοχών που απελευθερώθηκαν με τους Βαλκανικούς Πολέμους αλλά και στην Κρήτη που ακολουθώντας μια διαφορετική πορεία ενώθηκε εκείνα τα χρόνια με την Ελλάδα, ενώ δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στα εκπαιδευτικά ζητήματα.
«Ηγετική μορφή όλο αυτό το διάστημα είναι ο Ελευθέριος Βενιζέλος ο οποίος φρόντισε να ενσωματωθούν διοικητικά στην Ελλάδα -τοποθετώντας τους κατάλληλους ανθρώπους- οι νέες χώρες κάτι που ήταν εξαιρετικά δύσκολο σε όλους τους τομείς καθώς τότε και η Κρήτη αλλά και η Μακεδονία ήταν όπως θα πούμε αργότερα πολυπολιτισμικές. Ωστόσο, ο Ελευθέριος Βενιζέλος έδωσε τις απαραίτητες οδηγίες για την ενσωμάτωση και παράλληλα τον σεβασμό των μειονοτήτων», επεσήμανε ο γενικός γραμματέας του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία Παύλος Σούρλας. Παράλληλα, ο κ. Σούρλας υπογράμμισε τη σημασία της καλλιέργειας της ιστορικής μνήμης
προκειμένου να γίνει κατανοητό καλύτερα το παρόν αλλά και να σχεδιαστεί το μέλλον της χώρας. «Δυστυχώς, δεν είμαστε λαός που διατηρεί έντονα τις μνήμες του παρά μόνο κάποια επετειακά γεγονότα κι αυτά λιγάκι επιφανειακά. Γι’ αυτό πολλές φορές ξαναγυρνάμε στα ίδια προβλήματα χωρίς να έχουμε διδαχθεί από το παρελθόν», σχολίασε ο κ. Σούρλας.