■ Αλλά και προβληµατισµοί ως προς τα περιθώρια επιλογής βιβλίων
Τη δυνατότητα να έρθουν τα παιδιά πιο κοντά στον κόσµο της ανάγνωσης και του βιβλίου, υπό την προϋπόθεση ότι θα δίνεται στους εκπαιδευτικούς ευχέρεια επιλογών στους τίτλους που θα διδάσκουν, αναµένεται να προσφέρει η διδασκαλία ενός ολόκληρου λογοτεχνικού έργου, που προβλέπεται να ενταχθεί στο πρόγραµµα σπουδών.
Αυτό επισηµάνθηκε, µεταξύ άλλων, σε επιµορφωτικό σεµινάριο που διοργάνωσε ο Σύνδεσµος Φιλολόγων Ν. Χανίων, σε συνδιοργάνωση µε την Περιφέρεια Κρήτης – Π.Ε. Χανίων και το Πνευµατικό Κέντρο Χανίων, την περασµένη Τετάρτη στο Πνευµατικό Κέντρο Χανίων.
Ειδικότερα, µιλώντας στα “Χ.ν.”, ο φιλόλογος και διευθυντής Πειραµατικού Γυµνασίου Χανίων ∆ηµήτρης Βλαχοδήµος τόνισε ότι σύµφωνα µε την εµπειρία εκπαιδευτικών που έχουν ακολουθήσει τη συγκεκριµένη πρακτική, προκύπτει ότι αυτή βοηθάει ώστε να καλλιεργηθεί η αναγνωστική συνήθεια στους µαθητές.
«Έως σήµερα τα παιδιά διδάσκονται αποσπάσµατα από λογοτεχνικά έργα. Όµως αυτό δεν οδηγεί πουθενά, γιατί τα παιδιά δεν πιάνουν ένα ολόκληρο βιβλίο στα χέρια τους και δεν συνεπώς δεν µπορούν να έχουν µια ολοκληρωµένη ανταπόκριση ως προς αυτό που διαβάζουν», επεσήµανε ο κ. Βλαχοδήµος και πρόσθεσε ότι η εφαρµογή του συγκεκριµένου µέτρου αποσκοπεί στο να ρίξει έναν σπόρο φιλαναγνωσίας, «έστω κι αν αυτός µπορεί να βλαστήσει µετά κι από το Λύκειο».
«Ακόµα και να ακούνε µόνο ένα ολόκληρο βιβλίο θα βοηθήσει. Μιλάµε για 1-2 βιβλία ετησίως. Το ζήτηµα βέβαια είναι η ανάγνωση να γίνει συνήθεια για τα παιδιά στο σχολείο, να καταλάβουν ότι το βιβλίο τους ανοίγει ένα παράθυρο στον κόσµο», εξήγησε ο κ. Βλαχοδήµος.
Το µέλος Ε.∆Ι.Π. στο Πανεπιστήµιο Κρήτης, Μαρίνα Αρετάκη, ως µέλος της οµάδας εκπόνησης των νέων προγραµµάτων σπουδών, υπό την εποπτεία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, αναφέρθηκε στην ιδέα της διδασκαλίας ενός ολόκληρου λογοτεχνικού βιβλίου στο σχολείο. «Πιστεύουµε ότι µια τέτοια πρακτική θα βοηθήσει στη διδασκαλία του µαθήµατος της λογοτεχνίας», τόνισε η κα Αρετάκη, εκφράζοντας συγχρόνως τη διαφωνία της στη διαφαινόµενη επιλογή των βιβλίων που θα διαβάζονται από µέρους του Υπουργείου κι όχι από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. «Το θεωρώ διστακτικό αν γίνει κάτι τέτοιο και δείχνει έλλειψη εµπιστοσύνης (από τους µέρους του Υπουργείου) προς τους εκπαιδευτικούς. Άλλωστε ήδη κάποιοι εκπαιδευτικοί ακολουθούν αυτή την πρακτική και αν περιοριστούν οι επιλογές τους στα βιβλία που διδάσκουν θα είναι µια οπισθοχώρηση», ανέφερε η κα Αρετάκη διευκρινίζοντας ότι αναµένονται οι τελικές αποφάσεις για το ζήτηµα της επιλογής των βιβλίων από το Υπουργείο.