Στροφή σε Σχολές εντός Κρήτης και επαγγέλματα με γρήγορη απορρόφηση στην αγορά εργασίας δείχνουν τα μηχανογραφικά που συμπλήρωσαν οι Χανιώτες υποψήφιοι με τις πρώτες Σχολές προτίμησης, όπως αποτυπώνονται στα στοιχεία που διαθέτει η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Χανίων. Εν τω μεταξύ, πτώση των βάσεων στις χαμηλόβαθμες και τις Οικονομικές Σχολές, αλλά και σημαντική άνοδος στις υψηλόβαθμες, αναμένεται, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις που επέτρεψε η ολοκλήρωση των μηχανογραφικών δελτίων. Επίσης εκτιμάται ότι θα υπάρξουν πολλές κενές θέσεις στα περιφερειακά Τμήματα, σε αντίθεση με τα μεγάλα αστικά κέντρα όπου θα υπάρξει πλημμυρίδα μετεγγραφών. Ωστόσο, ο προσδιορισμός τους θα ανακοινωθεί περί το τέλος Αυγούστου.
ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΟ ΝΗΣΙ
Οσον αφορά τις Σχολές πρώτης προτίμησης των Χανιωτών υποψηφίων, τα πρώτα στοιχεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων δείχνουν πανεπιστημιακές Σχολές και Σχολές Τ.Ε.Ι. προς όλους τους Νομούς της Κρήτης και λιγότερο προς την υπόλοιπη Ελλάδα καθώς και προτίμηση σε επαγγέλματα όπως στρατιωτικοί, αστυνομικοί, αλλά και επαγγέλματα του πρωτογενούς τομέα όπως γεωπόνοι κ.ά. Οπως ανέφερε ο προϊστάμενος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων Μανούσος Μαραγκάκης «ολοκληρώθηκε χωρίς κανένα πρόβλημα και στα Λύκεια των Χανίων η οριστικοποίηση των μηχανογραφικών δελτίων των υποψηφίων. Διαφαίνεται μια αύξηση του ενδιαφέροντος για σπουδές στα Α.Ε.Ι. και στα Τ.Ε.Ι. της Κρήτης σε όλες τις πόλεις, χωρίς να μπορούσε σε αυτήν τη φάση να προσδιορίσουμε την ποσοστιαία αύξηση». Σύμφωνα με τον κ. Μαραγκάκη «τα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Κρήτης κερδίζουν ολοένα και περισσότερο το ενδιαφέρον των υποψηφίων για σπουδές όχι μόνο της κοντινής γειτονίας, αλλά και λόγω της αριστείας τους ως Ιδρύματα, της ποιότητας της φοιτητικής ζωής στην Κρήτη και του περιορισμένου κόστους ζωής και μεταφορών». Ο ίδιος τόνισε ότι σημαντική είναι η οικονομική παράμετρος, αλλά και η στάση που συνήθως καλλιεργείται ή ωριμάζει στα παιδιά. «Η κοινωνία έχει δείξει σιγά – σιγά μια μετάβαση προς αυτήν την κατεύθυνση. Δηλαδή ζούμε και σπουδάζουμε στον τόπο μας. Αλλωστε παρατηρείται ένα προβάδισμα των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της Κρήτης, κάτι που κερδίζει το ενδιαφέρον των υποψηφίων. Πάντως η αλήθεια είναι πως τα οικονομικά προβλήματα των οικογενειών είναι σημαντικά, διότι σε περίπτωση σπουδών εκτός Κρήτης χρειάζονται μετακομίσεις, μετακινήσεις κ.ά. Οι απαιτήσεις είναι ιδιαίτερα αυξημένες».
Παράλληλα, ο προϊστάμενος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων επεσήμανε πως «οι επιλογές των υποψηφίων αυξάνονται στα επαγγέλματα που οδηγούν ταχύτερα στην αγορά εργασίας γι’ αυτό και προτιμούν Στρατιωτικές, Αστυνομικές Σχολές ή δείχνουν μια συσχέτιση με την τοπική ανάπτυξη, όπως τα επαγγέλματα του πρωτογενούς τομέα, π.χ. Σχολές Γεωπονίας. Ωστόσο, όλα είναι σχετικά. Για παράδειγμα: η δυσκολία των θεμάτων στα Μαθηματικά και στα Στοιχεία Στατιστικής των προηγούμενων ετών περιόρισε φέτος τις επιλογές για σπουδές σε οικονομικά και διοικητικά επαγγέλματα». Πού θα κινηθούν οι βάσεις; Πτώση των βάσεων στις χαμηλόβαθμες και τις Οικονομικές Σχολές, αλλά και σημαντική άνοδος στις υψηλόβαθμες, αναμένεται, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις που επέτρεψε η ολοκλήρωση των μηχανογραφικών δελτίων. Ωστόσο, ο προσδιορισμός τους θα ανακοινωθεί περί το τέλος Αυγούστου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις στο ΑΠΕ – ΜΠΕ του εκπαιδευτικού αναλυτή Γιώργο Χατζητέγα όσον αφορά τις βάσεις: • Θα υπάρξουν πτώσεις σε ορισμένες μεσαίες και χαμηλόβαθμες σχολές, όπως και στο 5ο επιστημονικό πεδίο στις οικονομικές, «επειδή εκεί έχουμε περισσότερες θέσεις και λιγότερους υποψηφίους».
•Στο 1ο επιστημονικό πεδίο δεν αναμένεται καμία σημαντική διαφοροποίηση, οι Νομικές, οι Ψυχολογίες, τα Φιλολογικά θα παραμείνουν περίπου στα ίδια επίπεδα με πέρσι.
• Στα Παιδαγωγικά υπάρχει σταθερότητα και με τη μικρότερη ζήτηση που έχουν τα τελευταία χρόνια «δεν θα αποτελέσει έκπληξη να δούμε και ορισμένες μικρές μειώσεις».
• Οριακές αυξομειώσεις θα σημειωθούν στις Σχολές των ανθρωπιστικών και των κοινωνικών σπουδών.
• Σημαντική άνοδος διαφαίνεται ότι θα υπάρξει στα υψηλόβαθμα Τμήματα των Φυσικομαθηματικών Σχολών του Πολυτεχνείου και της Ιατρικής. «Το μεγάλο νέο των φετινών αποτελεσμάτων» υπογραμμίζει «που πρόκειται να προκαλέσει πολλές αναταράξεις, είναι το γεγονός ότι έχουμε την κατάργηση των ειδικών κατηγοριών, των τριτέκνων, των πολυτέκνων και πολλών άλλων με κοινωνικά κριτήρια, οι οποίοι έχουν το δικαίωμα της ελεύθερης μετεγγραφής. Αυτό σημαίνει ότι ορισμένα περιφερειακά Τμήματα που έχουν αντίστοιχα στα μεγάλα αστικά κέντρα θα παρουσιάσουν εντυπωσιακές ανόδους. Για παράδειγμα, από την Ιατρική της Αλεξανδρούπολης θα μπορούσε κάποιος από τις παραπάνω κατηγορίες να περάσει στην Ιατρική της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης. Ετσι, λοιπόν, αναμένεται ότι τέτοιου τύπου Τμήματα -Ιατρική Αλεξανδρούπολης, Μαθηματικό Σάμου, Φιλολογία Καλαμάτας κ.ά.- τα οποία θα περίμενε κανένας να έχουν μικρότερη ζήτηση, θα παρουσιάσουν σημαντική αύξηση γιατί παρέχεται η δυνατότητα της επιστροφής κάποιου στον τόπο της μόνιμης κατοικίας του μέσω μετεγγραφής».
ΚΕΝΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ
Ο κ. Χατζητέγας κάνει λόγο για πάρα πολλές κενές θέσεις στα περιφερειακά Τμήματα, σε αντίθεση με τα μεγάλα αστικά κέντρα όπου θα υπάρξει πλημμυρίδα μετεγγραφών, για τις οποίες ήδη εκδηλώνονται αντιδράσεις από τα κεντρικά Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. και «ελπίζουμε να ολοκληρωθεί ομαλά η όλη αυτή διαδικασία». Βεβαίως, διαπιστώνει ότι αυτά οφείλονται στην έλλειψη οικονομικής άνεσης, «η οποία δυστυχώς δεν είναι μόνο αυτή που εκλείπει». Αυτό που εκλείπει -τονίζει- και αυτό που είναι και το σημαντικότερο, γιατί μας εντάσσει στην πολύμηνη ομηρεία της αναμονής των βάσεων, είναι το γεγονός ότι οι βάσεις θα μπορούσαν να έχουν βγει μέσα σε λίγα 24ωρα. Αυτό που συμβαίνει στη χώρα μας, να γράφουν τα παιδιά τον Μάιο και τα αποτελέσματα να βγαίνουν τον Σεπτέμβριο -επισημαίνει- «είναι εντελώς απαράδεκτο. Συμβαίνει γιατί δεν έχουμε προνοήσει, οι εξετάσεις των Στρατιωτικών και Αστυνομικών Σχολών να μην πραγματοποιούνται καταμεσής της θερινής περιόδου, αλλά τον Απρίλιο, τότε που το σχολείο βαίνει προς το τέλος του και υπολειτουργεί. Εάν είχε γίνει αυτή η απλή κίνηση, μηδενικού κόστους, δεν θα υπήρχε αγωνία για ολόκληρους μήνες». Απομειώνεται κατά 15% ο αριθμός των μετεξεταστέων Α’ Λυκείου Σε ποσοστό περίπου 15% απομειώνεται ο αριθμός των μαθητών της Α’ Λυκείου που παραπέμπονται σε επαναληπτικές εξετάσεις τον Σεπτέμβριο βάσει της τελικής ρύθμισης που προώθησε ο υφυπουργός Παιδείας Αλέξανδρος Δερμεντζόπουλος για τις προαγωγικές εξετάσεις. Σύμφωνα με την τροπολογία που ψηφίστηκε από τη Βουλή την περασμένη Παρασκευή και στην οποία ενσωματώθηκε νομοτεχνική βελτίωση του υφυπουργού, όταν κάποιος μαθητής έχει επιτύχει γενικό βαθμό ίσο ή ανώτερο του δέκα και έχει επιτύχει βαθμό τουλάχιστον οκτώ σε έναν ή δύο κλάδους των μαθημάτων “Ελληνική γλώσσα” ή “Μαθηματικά” και ταυτόχρονα έχει επιτύχει Μ.Ο. κλάδων ίσο ή ανώτερο του δώδεκα και πέντε δέκατα (12,5), ο οποίος προκύπτει από την προφορική και γραπτή βαθμολογία στους κλάδους των μαθημάτων “Ελληνική γλώσσα”, “Μαθηματικά” και “Φυσικές επιστήμες”, τότε δεν παραπέμπεται στους παραπάνω κλάδους μαθημάτων και προάγεται. Χωρίς τη νέα ρύθμιση το ποσοστό των μετεξεταστέων θα ήταν περίπου 23%. Το 15% θεωρείται ανεκτό στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών δεδομένων.
Στο θέμα αναφέρθηκε και ο υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος, ο οποίος ανέφερε πως «έγιναν δύο διορθώσεις. Η μία διόρθωση είναι να προβλέπεται στα Μαθηματικά και στη Γλώσσα ό,τι προβλέπεται στις Φυσικές Επιστήμες, δηλαδή η συνεκτίμηση στο πλαίσιο του ίδιου κύκλου μαθημάτων. Επίσης έγινε μια δεύτερη παρέμβαση, τα οκτώ κύρια μαθήματα να έχουν έναν κοινό συντελεστή και αν ο μαθητής έχει μέσο όρο 12,5 σε αυτά, αλλά και κανένα μάθημα κάτω από 8, να μπορεί να προβιβαστεί». Για τα κενά στα σχολεία με την έναρξη της νέας χρονιάς και τις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών στις ακριτικές περιοχές, ο κ. Λοβέρδος τόνισε ότι όταν παρέλαβε το Υπουργείο υπήρχε ήδη καθυστέρηση δύο μηνών στις μεταθέσεις και πρόσθεσε ότι ολοκληρώθηκαν οι μεταθέσεις στους δασκάλους και τις επόμενες μέρες θα ακολουθήσουν οι μεταθέσεις στους καθηγητές. Πρόσθεσε επίσης την εκτίμηση ότι εξαιτίας του γεγονότος ότι υπάρχει ήδη μια αύξηση αποδοχής των αιτημάτων των εκπαιδευτικών, αναμένονται λιγότερα προβλήματα ως προς την τοποθέτησή τους. Σημείωσε ακόμη ότι θα γίνει προσπάθεια να λειτουργήσουν όλα τα σχολεία χωρίς προβλήματα.
Με πληροφορίες ΑΠΕ – ΜΠΕ