» Ανακατασκευή της παλιάς πέτρινης σκάλας που συνδέει την οδό Αφεντούλιεφ με την πλατεία Αγίου Τίτου
Στην πλήρη ανάπλαση της παλιάς πέτρινης σκάλας που η αρχική της κατασκευή υπολογίζεται στα 1870 προχωράει ο Δήμος Χανίων. Με βάση μελέτη που έγινε από την προηγούμενη δημοτική αρχή και τη σχετική προετοιμασία που ακολούθησε, το έργο αναμένεται να δημοπρατηθεί στις αρχές του έτους.
Πρόκειται για τη σκάλα που συνδέει την οδό Αφεντούλιεφ με την πλατεία Αγίου Τίτου στο “Καστέλι” και παρέχει πρόσβαση στη δυτική είσοδο του ορόφου του “Μεγάλου Αρσεναλιού”.
Το συνολικό κόστος της παρέμβασης είναι 36.000 ευρώ και η δημοσιοποίηση των στοιχείων της σύμβασης έχει ήδη γίνει.
Σύμφωνα με στοιχεία από τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου Χανίων «από τους τους γνωστούς χάρτες της πόλης των Χανίων, του 16ου και 17ου αιώνες, στους οποίους απεικονίζεται τόσο η Βυζαντινή οχύρωση του λόφου, όσο και η οχύρωση της πόλης των Χανίων από τους Βενετούς, δεν σημειώνεται καμιά κατασκευή στη θέση της υπάρχουσας σκάλας . Λαμβάνοντας υπόψη τη μορφή και τις διαστάσεις των σκαλοπατιών τα οποία είναι προσαρμοσμένα εντός των ορίων του “Μεγάλου Αρσεναλιού” και των τοιχοποιιών που συγκρατούν τα πρανή του λόφου, καθώς και του μεγάλου πλατύσκαλου που διαμορφώνεται μπροστά από τη δυτική είσοδο του ορόφου του “Μεγάλου Αρσεναλιού” , οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι η σκάλα πιθανότατα κατασκευάστηκε γύρω στα 1872, περίοδο κατά την οποία μετατράπηκε το “Μεγάλο Αρσενάλι” σε σχολείο για τα παιδιά της Χριστιανικής Κοινότητας, κατόπιν μεσολάβησης του Τούρκου Διοικητή Κρήτης Ρεούφ Πασά»
Η σκάλα αποτελείται από σαράντα εφτά σκαλιά, των οποίων οι διαστάσεις όπως αναφέρει το τεχνικό δελτίο του Δήμου «είναι διαφορετικές μεταξύ τους, τόσο ως προς το μήκος και το πλάτος, όσο και ως προς το μεταξύ τους ύψος. Τα πρώτα δεκαέξι σκαλιά από την οδό Αφεντούλιεφ, αποτελούνται από ορθογωνισμένους λίθους από ημίλευκο, σκληρό πωρόλιθο και διατηρούνται σε αρκετά καλή κατάσταση . Η μορφή των υπολοίπων τριανταενός έχει αλλοιωθεί, καθώς διατηρούνται μόνο οι ορθογώνιοι, κάθετοι λίθοι των ριχτών, που σε αρκετά σημεία είτε είναι φθαρμένοι, είτε λείπουν Τα “πατήματα” των περισσοτέρων αποτελούνται από χώμα, το οποίο έχει διαβρωθεί από τα όμβρια, ενώ αρκετά σκαλιά κατά διαστήματα καλύπτονται από λίθους διαφορετικής σύστασης και μορφής, στερεωμένους μεταξύ τους με τσιμέντο ή με χώμα, ανάλογα τη χρονική περίοδο που πραγματοποιήθηκε η επέμβαση . Σε φωτογραφία των αρχών του 20ου αιώνα , αποτυπώνεται η σκάλα και η μορφή των “πατημάτων” των σκαλιών, που πιθανότατα ήταν λιθόστρωτα από ακανόνιστους λίθους.
ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Αναφορικά με τις εργασίες που προβλέπονται να γίνουν αφορούν τόσο τα πρανή, όσο και τα σκαλοπάτια. Σε ότι αφορά τα πρανή προβλέπεται μεταξύ άλλων η συμπλήρωση των τμημάτων που έχουν αποκολληθεί, με αργούς λίθους, υπόλευκου χρώματος, με ελαφρώς διαμορφωμένη την εξωτερική τους επιφάνεια , η καθαίρεση των σαθρών επιχρισμάτων και αρμολογημάτων των επιφανειών και κατασκευή νέων, η συμπλήρωση της στέψης του στηθαίου στο ανατολικό όριο επί της πλατείας Αγίου Τίτου και η κατασκευή λιθόχτιστου στηθαίου, στη δυτική πλευρά των νέων σκαλιών επί της πλατείας Αγίου
Τίτου. Για τα σκαλιά προβλέπονται καθαιρέσεις όλων των νεώτερων, ασύμβατων υλικών όπως, τσιμεντοκονιαμάτων, επικαλύψεων των σκαλιών από λίθους λατομείου και επιστρώσεις με τσιμεντόπλακες , αποκατάσταση των φθαρμένων πέτρινων ριχτών των σκαλοπατιών, καθώς και αυτών που λείπουν, με νέα, ίδιας μορφής και σύστασης με τα υφιστάμενα, συμπλήρωση των σκαλοπατιών στα σημεία που λείπουν τμήματα ορθογωνισμένων λίθων, με παρόμοιους ίδιας σύστασης και μορφή, τα “πατήματα” των σκαλοπατιών που φέρουν λίθινα ρίχτια, θα αποκατασταθούν με λίθους υπόλευκου χρώματος, φυσικής κοπής, ακανόνιστου σχήματος, πάχους 10 εκ. περίπου και θα τοποθετηθούν σε σταθερό υπόστρωμα από τσιμέντο, με ελαφρά κλίση της επιφάνειας π για την καλύτερη απορροή των ομβρίων. Τέλος προβλέπεται η προσθήκη τριών νέων σκαλοπατιών στην απόληξη της σκάλας προς την πλατεία Αγίου Τίτου, καθώς η υψομετρική διαφορά του τελευταίου σκαλιού από το επίπεδο της πλατείας είναι 0,50μ., καθιστώντας ιδιαίτερα δύσκολη και επικίνδυνη την προσπέλαση. Τα νέα σκαλιά θα έχουν τη μορφή και τις διαστάσεις των υφιστάμενων.
Στα πλαίσια των εργασιών προβλέπεται και ο ηλεκτροφωτισμός της σκάλας.