Η πρώτη πτήση υδροπλάνου πραγµατοποιήθηκε στις 28 Μαρτίου του 1910 στη λίµνη Μπερ µε κυβερνήτη τον Γάλλο Ανρί Φαµπρ. Στον ελλαδικό χώρο πριν τον Β΄ παγκόσµιο Πόλεµο µεγάλη συγκοινωνιακή ανάπτυξη µε υδροπλάνα παρουσίαζαν τα ∆ωδεκάνησα και ιδιαίτερα το Καστελόριζο που ήταν το τέρµα και η αφετηρία των ιταλικών υδρο-αερογραµµών (τα ∆ωδεκάνησα ήταν υπό ιταλική κατοχή µέχρι το 1947). Στα Χανιά κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσµίου Πολέµου λειτουργούσε υδατοδρόµιο στο Βλητέ Σούδας για τα γερµανικά υδροπλάνα, όπως είναι γνωστό από το πόνηµα του Μιχάλη Φθενάκη Σινέ Σαντάν. Από ένα γύρισµα του αιώνα στο άλλο.
Η εφηµερίδα «Παρατηρητής» στη στήλη «ΑΠΟ ΕΣΠΕΡΑΣ ΕΙΣ ΠΡΩΪΑΝ» στις 11/6/1929 αναφέρει ότι υπήρχε υδατοδρόµιο στη Σούδα, στο οποίο προσγειώνονταν κάθε Πέµπτη τα υδροπλάνα της Αεροπορικής Εταιρείας που συνέδεε την Αθήνα µε τα Χανιά. Το εισιτήριο ήταν επτά λίρες Αγγλίας και η διαφηµιστική καταχώριση ανέφερε ότι η εταιρεία έκανε µείωση στις τέσσερεις λίρες. Στην τιµή συµπεριλαµβανόταν η µεταφορά των επιβατών µε το υδροπλάνο, καθώς και η µεταφορά τους µε αυτοκίνητο στην Αθήνα. Βέβαια, οι επιβάτες έπρεπε να κλείσουν θέση τουλάχιστον από την προηγούµενη ηµέρα, διότι ο αριθµός των επιβατών ήταν περιορισµένος. Αξιοσηµείωτο ήταν ότι το υδροπλάνο εκτελούσε την απόσταση σε δύο µόλις ώρες.
Από τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι πολύ πριν την Κατοχή στα Χανιά υπήρχε αεροπορική σύνδεση µε την Αθήνα µέσω των υδροπλάνων.
*Ο κ. Αγησίλαος Κ. Αλιγιζάκης είναι ιατρός ορθοπεδικός, πολιτισµολόγος