Τετάρτη, 15 Ιανουαρίου, 2025

«Σταματήστε, δεν είμαστε Αμερικανάκια…»

Ηταν μια κραυγή αγωνίας από ένα σώφρονα μαθητή του ΕΠΑΛ που προσπαθούσε να χωρίσει συμμαθητές του που γρονθοκοπούνταν έξω από την αυλή του σχολείου τους.
Η  ώρα ήταν 2 παρά τέταρτο κι η αναστάτωση στην άκρη του πεζόδρομου της οδού Κοραή μεγάλη. Ο τσακωμός ανάμεσα σε δύο έφηβους θα έπαιρνε διαστάσεις σύρραξης, αν δεν ακουγόταν η φράση ενός νεαρού…
«Σταματήστε, δεν είμαστε Αμερικανάκια».
Η κραυγή του έδρασε καταλυτικά. Ο τσακωμός σταμάτησε. Κοιτούσα τους έφηβους που απομακρύνονταν κι αναρωτήθηκα:
«Τι να εννοούσε άραγε ο νεαρός ήρωας της στιγμής;».
Αγωνιούσε ότι χάσαμε την ανθρωπιά μας ή μήπως τη συνοχή που όφειλε να έχει μια τάξη συμμαθητών;
Στη συνοχή μιας ομάδας μαθητών και μελλοντικών εργαζομένων καθώς και στην ανάπτυξή της είναι αφιερωμένο το σημερινό σημείωμα.

Τα οφέλη της συνοχής
Τα παιδαγωγικά εργαλεία για την ανάπτυξη της συνοχής μιας ομάδας μαθητών παρουσίασα σε διάλεξη μου πριν από 9 χρόνια στο 26ο Πανελλήνιο Συνέδριο PALSO που έγινε στην Αθήνα. Ο περιορισμένος χώρος της στήλης δεν μου επιτρέπει να την αναπτύξω, θα περιορισθώ να αναφέρω τα οφέλη που έχουν οι μαθητές ατομικά και συλλογικά από ένα αυξημένο δείκτη συνοχής σε μια ομάδα.
• Εφαρμογή όλων των άμεσων & έμμεσων στρατηγικών μάθησης.
• Εξοικείωση με διαφορετικές στρατηγικές διδασκαλίας.
• Ανάπτυξη της μεταγνώσης τους, της κορυφαίας γνωστικής δεξιότητας.
• Ανάπτυξη της παρατηρητικότητας, της συγκέντρωσης και της αυτονομίας στην επιλογή εναλλακτικών προτάσεων.
• Εθισμός τους στην αξιολόγηση τους από την ομάδα.
• Ευκαιρίες για τυχαία επανάληψη της ύλης.
• Ισχυρότερη καταγραφή της διδακτέας ύλης.
• Καταγραφή της συμμετοχής στο γίγνεσθαι.
• Αξιολόγηση της κάθε εγγραφής
• Ευκαιρία για ομαδικό έπαινο.
• Να γνωρίσουμε το θέμα διαχρονικά και διαθεματικά.
• Να μάθουμε να συνεργαζόμαστε με διαφορετικά άτομα.
• Να αναπτύξουμε την αυτονομία μας σταδιακά.
• Να ασκήσουμε τις δεξιότητές μας σε μαθητικό περιβάλλον.
• Να σκεφτούμε δημιουργικά, κριτικά και στοχαστικά.

Η συμμετοχή στην ομάδα
Η ενεργός συμμετοχή σε μια ομάδα διδάσκει έμμεσα και άμεσα μια σειρά γνώσεις και δεξιότητες που αναπτύσσουν τη συνοχή της όπως…
• Διδάσκει κοινωνική συμπεριφορά κι αντιμετώπιση καθημερινών προβλημάτων. Με πρώτη εφαρμογή στις ενδοσχολικές και εξωσχολικές εξετάσεις.
Επίσης, με πρωτοβουλίες ατόμων, όπως του ήρωά μας, διδάσκεται βιωματικά η συναισθητική νοημοσύνη.
• Δίνει περιθώρια σύνδεσης των μαθητών με άλλες επιστήμες και αξίες μέσω των διαθεματικών εργασιών. Δυστυχώς, μαθητές μου δηλώνουν πλήρη άγνοια για τέτοιες εργασίες.
• Ανοίγει πόρτες για να αποκαλυφθούν οι εμπειρίες και τα ταλέντα των μαθητών μας. Στοιχείο που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο εκπαιδευτικός συντονιστής της ομάδας.
• Εμπλουτίζει τον μαθητή με σημασίες, εμπειρίες, συναισθήματα και γνώση. Ετσι ώστε ο καθένας βλέπει συνδέσεις και μαθαίνει πώς μαθαίνουν τα άλλα μέλη της ομάδας.
• Η ομαδική επίλυση προβλημάτων προκαλεί αισθήματα ευχαρίστησης. Το πόσο χαίρονται όλοι τους εξαρτάται από τους ίδιους.

Τα παιδιά της χιλιετίας
Τους αποκαλούν the millennials, δηλαδή τα παιδιά που γεννήθηκαν στην αρχή της χιλιετίας.
Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του περιοδικού Economist τα παιδιά αυτά σύντομα θα αποτελούν το 50% του εργατικού δυναμικού των πλουσίων χωρών.
Το περιοδικό μάς πληροφορεί ότι αυτά τα παιδιά έχουν μάθει να εργάζονται ομαδικά από το νηπιαγωγείο, έτσι εύκολα θα προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις της αγοράς.
Διαβάζοντας το άρθρο με τίτλο “Team spirit – Ομαδικό πνεύμα” αναρωτήθηκα «Τα Ελληνόπουλα της χιλιετίας σε ποιες φάσεις της εκπαίδευσής τους εργάστηκαν ομαδικά;».
Η απάντηση από όσο γνωρίζω είναι σε ελάχιστες περιπτώσεις αν αναλογιστούμε ότι η παραμονή τους/μας στην εκπαίδευση διαρκεί από 10 έως 14 χρόνια.
Θα περίμενε κανείς τέτοιες πρωτοβουλίες να ήταν καθημερινή πρακτική σε όλα ανεξαιρέτως τα σχολεία της επικράτειας.
Για να έχουν τα παιδιά μας τα οφέλη που ανέφερα στις δύο προηγούμενες παραγράφους.
Τα δικά μας παιδιά της χιλιετίας έχουν την ευκαιρία συμμετοχής σε ομάδες μόνο σε εξωσχολικές αθλητικές δραστηριότητες.

Συμπερασματικά
• Η συνεπής ενεργός συμμετοχή σε μια ομάδα γεννά θετικές εμπειρίες.
• Επιπλέον, τα οφέλη του μετέχοντος είναι γνωσιακά, συναισθηματικά και εμπειρικά.
• Ο υψηλός δείκτης συνοχής μιας ομάδας είναι προϋπόθεση για την επιτυχία των μελών της σε ενδοσχολικές ή εξωσχολικές εξετάσεις.
Σημείωση: Το θέμα δεν εξαντλήθηκε για αυτό θα συνεχίσω την επόμενη Τετάρτη.

Πτυχιούχος Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στην Δια Βίου Μάθηση,
συγγραφέας “Μαθαίνω Εύκολα”, “Θυμάμαι Εύκολα”
Επικοινωνία: polygnosi@gmail.com, 2821040400, facebook: polygnosi


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα