Σε κατάθεση ερώτησης προς τον Υπουργό Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού προχώρησε ο τομεάρχης Παιδείας ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής Στέφανος Παραστατίδης για το ζήτημα της απουσίας διασύνδεσης των πειραματικών σχολείων ως προς όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Ιδιαίτερη μνεία έγινε για την μη ίδρυση Πειραματικού Λυκείου στα Χανιά διασυνδεδεμένου με το υπάρχον Πειραματικό Γυμνάσιο.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης-σχετικής ανακοίνωσης:
«Ο θεσμός των πειραματικών σχολείων που ξεκίνησε έναν σχεδόν αιώνα πριν με πρωτεργάτες τους Δ. Γληνό και Α. Δελμούζο συνδέεται με την προσπάθεια για εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στη χώρα.
Η σύγχρονη σημασία των σχολείων αυτών αναδεικνύεται και από την επιθυμία χιλιάδων γονέων κάθε χρόνο τα παιδιά τους να είναι υποψήφια στις κληρώσεις σε μία θέση στα σχολεία αυτά.
Σύμφωνα με τον πιο πρόσφατο νόμο 4692/20, «τα Πειραματικά Σχολεία είναι σχολικές μονάδες, οι οποίες στοχεύουν στην υποστήριξη του πειραματισμού και της πιλοτικής εφαρμογής εκπαιδευτικών καινοτομιών στο εκπαιδευτικό σύστημα, σε τυχαίο δείγμα του μαθητικού πληθυσμού. ΠΕΙ.Σ. μπορεί να είναι σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης».
Σύμφωνα με το άρθρο 13 του νόμου, «τα Πειραματικά Νηπιαγωγεία μπορούν να συνδέονται με Πειραματικά Δημοτικά Σχολεία, τα οποία μπορούν ομοίως να συνδέονται με Πειραματικά Γυμνάσια και τα τελευταία με Πειραματικά Λύκεια».
Σύμφωνα μάλιστα με την αιτιολογική έκθεση, «η δυνατότητα διασύνδεσης των Πειραματικών Σχολείων από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο επιτρέπει την σε βάθος χρόνου παρακολούθηση και εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την επίτευξη των ιδιαίτερων στόχων των ΠΕΙ.Σ. και ιδίως ως προς την επενέργεια του πειραματισμού και της καινοτομίας στην εξέλιξη τυχαίου δείγματος μαθητών στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης».
Ενώ όμως αυτά προβλέπονται από τον νόμο, 18 από τα συνολικά 83 πειραματικά δημοτικά σχολεία και Γυμνάσια της χώρας δεν διασυνδέονται με αντίστοιχα πειραματικά σχολεία της επόμενης βαθμίδας εκπαίδευσης.
Η απουσία της διασύνδεσης Νηπιαγωγείου-Δημοτικού με το Γυμνάσιο και του Γυμνασίου με το Λύκειο, αλλοιώνει τον ιδρυτικό χαρακτήρα και την αποστολή των ΠΕΙΣ και έρχεται σε αντίθεση με τον βασικό στόχο που είναι η σε βάθος χρόνου παρακολούθηση και εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την επίτευξη των στόχων του Πειραματικού Σχολείου.
Η απουσία διασύνδεσης των σχολείων αυτών με σχολείο της επόμενης εκπαιδευτικής βαθμίδας, έχει συνέπεια την υποχρεωτική αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για τους μαθητές αφού τους στερεί τη δυνατότητα να συνεχίσουν και να ολοκληρώσουν την εκπαιδευτική διαδρομή εντός του σχολείου τους.
Παράλληλα ανατρέπει τον οικογενειακό προγραμματισμό και προκαλεί κοινωνικά προβλήματα καθώς οι μαθητές αναγκάζονται να εγγραφούν σε άλλο σχολείο, σε άγνωστο προς αυτούς σχολικό κοινωνικό περιβάλλον.
Ερωτάται ο Υπουργός:
Ποιες ενέργειες προτίθεται να κάνει για την ίδρυση και λειτουργία διασυνδεδεμένων πειραματικών σχολικών μονάδων στις περιοχές που δεν υπάρχει διασύνδεση.
Στο πλαίσιο αυτό προγραμματίζεται όπως έχει εξαγγελθεί η ίδρυση και λειτουργία Πειραματικού Λυκείου στα Χανιά, διασυνδεδεμένου με το υπάρχον Πειραματικό Γυμνάσιο, για το εκπαιδευτικό έτος 2024-2025;».