Δευτέρα, 7 Οκτωβρίου, 2024

Στιγμές της αυτοκίνησης κάποιο… Φλεβάρη

1η Φεβρουαρίου 1921: O ταξιτζής
Ο Carmen Fasanella από το Πρίνσετοντου Νιου Τζέρσι αποκτά εκείνη την ημέρα άδεια ταξί -είναι μόλις 17 ετών και για τα επόμενα 68 χρόνια και 243 ημέρες θα εργάζεται ως ταξιτζής, πετυχαίνοντας ρεκόρ μακρύτερης σταδιοδρομίας στο επάγγελμα αυτό. Με την ευκαιρία θυμίζουμε ότι ο αγγλικός όρος “cab” για το ταξί προέκυψε από τη συντομογραφία της λέξης “cabriolet”, που σήμαινε μόνιππο αμαξάκι με οδηγό.

12 Φεβρουαρίου 1923: Αντικροτικά στη βενζίνη
Είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεται στην αγορά βενζίνη με προσθήκη μολύβδου για αντικροτικές ιδιότητες. Συγκεκριμένα πρόκειται για τετρα-αιθυλικό μόλυβδο που είχαν παρασκευάσει οι χημικοί της General Motors και είχαν “βαφτίσει” αιθυλική βενζίνη το προϊόν της ανάμιξής του με βενζίνη. Το μίγμα αυτό είχε παρασκευαστεί από τον Thomas Midgley για να βελτιωθούν οι αντικροτικές ιδιότητες της βενζίνης. Λέγεται ότι η σχετική εργαστηριακή έρευνα διήρκεσε 7 χρόνια, στη διάρκεια των οποίων η GM δοκίμασε πάνω από 33.000 χημικές ουσίες, προσπαθώντας να αυξήσει τον βαθμό συμπίεσης του μίγματος βενζίνης – αέρος χωρίς αυτό να αναφλέγεται. Η βενζίνη με μόλυβδο θα γεμίζει τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων όλου του κόσμου, μέχρις ότου η χρήση της απαγορευτεί λόγω της ρυπογόνου της δράσης.

1992: Ανατέλλων ήλιος
To Nissan R-91 γίνεται εκείνη την ημέρα το πρώτο ιαπωνικό αυτοκίνητο που κερδίζει σε διεθνείς αγώνες ταχύτητας. Είναι στους αγώνες των “24 Ωρών της Daytona” που διεξάγονταν στην ομώνυμη παραλία της Φλόριντα. Η τεχνολογική αρτιότητα των ιαπωνικών αυτοκινήτων αποτέλεσε τον άξονα των συγκρίσεων τους με τα ευρωπαϊκά και τα αμερικανικά αυτοκίνητα. Χρειάστηκε όμως να περάσουν αρκετά χρόνια και να φτάσουν στις δεκαετίες του 1980 και του 1900 για να κατορθώσουν να ανταγωνιστούν με αξιώσεις τα μοντέλα υψηλών επιδόσεων των ευρωπαϊκών και των αμερικανικών αγορών. Ετσι η νίκη της Nissan στις “24 Ώρες της Daytona” εκείνη την ημέρα απέδειξε και τυπικά ότι τα ιαπωνικά αυτοκίνητα είχαν φτάσει σε υψηλό βαθμό τεχνολογικής αρτιότητας και επιδόσεων.

3 Φεβρουαρίου 1881: Ο Galamb της Ford
Στην πόλη Mako της Ουγγαρίας γεννιέται ο Joseph Α. Galamb, ο άνθρωπος που αργότερα, ως μηχανικός της Ford Motor Company και μέλος του τμήματος σχεδιαστών πρωτοστάτησε στην κατασκευή του φημισμένου Model Τ. Ενός αυτοκινήτου που υλοποίησε την άποψη του Ford ότι για να φτηνύνουν τα αυτοκίνητα, έπρεπε να “παγώσει” η σχεδιαστική δραστηριότητα της βιομηχανίας και οι προσπάθειες να εστιαστούν στην αύξηση της παραγωγής. Ετσι καθώς ο όγκος των παραγόμενων αυτοκινήτων θα αυξάνει, οι τιμές θα μειώνονται. Η συνδρομή του Galamb στη σχεδίαση του Model Τ θεωρήθηκε καθοριστική για την επιτυχία του μοντέλου καθώς ήταν εκείνος που προώθησε την αντίληψη του Ford στο επίπεδο της πρακτικής της εφαρμογής.

1948: “Πτερύγια” στα αυτοκίνητα
Ξεκινά η παραγωγή των πρώτων Cadillac με κάθετα “πτερύγια” στα πίσω πλαϊνά τους, εγκαινιάζοντας έτσι την εποχή των “πτερυγίων” στα αυτοκίνητα. Η ύπαρξη των κάθετων “πτερυγίων” δεν εξυπηρετούσε κανέναν πρακτικό σκοπό, πέραν της προσέλκυσης της προσοχής. Χαρακτηριστικό είναι ότι η General Motors αύξανε το μέγεθος αυτών των πτερυγίων στην Cadillac σε κάθε νέα σειρά παραγωγής και σε όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 1950. Το 1959 οι πωλήσεις των αυτοκινήτων αυτών έκαναν “βουτιά” σηματοδοτώντας και το τέλος της αισθητικής τους πρωτοτυπίας.

4 Φεβρουαρίου 1913: Τεχνολογία ελαστικών
Είναι η ημέρα που καταχωρίζεται ως “ληξιαρχική πράξη γέννησης” της ζάντας. Ο εμπνευστής της είναι ο Louis Henry Perlman από τη Ν. Υόρκη, που αποκτά εκείνη την ημέρα δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για τη σχεδίαση “αφαιρούμενης βάσης ελαστικών”. Είναι η ζάντα, που αλλάζει τη μέθοδο αλλαγής ελαστικών, που μέχρι εκείνη την ημέρα σήμαινε αλλαγή ολόκληρου του τροχού. Σήμερα η ζάντα αποτελεί ένα από τα βασικά τμήματα των αυτοκινήτων, που η σχεδίασή της ακολουθεί υψηλά λειτουργικά και αισθητικά κριτήρια.

5 Φεβρουαρίου 1952: Μη βαδίζετε!
Την ημέρα εκείνη εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στη Ν. Υόρκη οι φωτεινές πινακίδες στις διασταυρώσεις των δρόμων με τις λέξεις “Μη Βαδίζετε” (Don’t Walk). Οι Δημοτικές Αρχές της αμερικανικής μεγαλούπολης αποφάσισαν να καταφύγουν σε αυτή τη λύση, επειδή είχαν αυξηθεί τα περιστατικά τροχαίων ατυχημάτων στους πολυσύχναστους δρόμους της περιοχής του Μανχάταν. Ενδεικτικό είναι ότι το πρόβλημα παραμένει: Μόλις το 1997 οι στατιστικές έδειξαν ότι σε εθνικό επίπεδο σκοτώθηκαν 5.307 πεζοί από αυτοκίνητα σε κεντρικούς δρόμους των αμερικανικών πόλεων. Για να προστατέψουν τους απρόσεκτους πεζούς μά λίστα, από το 1998 ψηφίστηκε νόμος που επιβάλλει πρόστιμο 50 δολαρίων σε οποίον παραβιάσει το φωτεινό σήμα “Don’t Walk”.

1878: “Γέννηση” της Citroen
Ο Andre Gustave Citroen γεννιέται εκείνη την ημέρα. Ολλανδο-εβραϊκής καταγωγής, ο Citroen δημιούργησε και έδωσε το όνομά του σε μια από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου.

6 Φεβρουαρίου 1954: Με φτερά γλάρου
Η Mercedes παρουσιάζει την 300 SL coupe. Ενα πρωτοποριακό σπορ αυτοκίνητο που διέθετε ανακλινόμενες προς τα πάνω θύρες, οι οποίες θύμιζαν φτερά γλάρου. Το αυτοκίνητο αυτό προήλθε από το αγωνιστικό 300 SL, που τροποποιήθηκε για μαζική παραγωγή. Το δίθυρο coupe είχε εξακύλινδρο κινητήρα και τελική ταχύτητα 250 χιλιόμετρα την ώρα. Η ζήτησή του ήταν τόσο μεγάλη, που, αν και απευθυνόταν στους πλούσιους αγοραστές, δημιουργήθηκαν λίστες αναμονής με μεγάλους χρόνους παράδοσης. Από το μοντέλο αυτό κατασκευάστηκαν μόνο 1.400 μονάδες και η παραγωγή σταμάτησε λόγω της δυσχρηστίας των θυρών του. Ομως, η 300 SL κέρδισε τον τίτλο του πιο εντυπωσιακού σπορ αυτοκινήτου της δεκαετίας του 1950.

1911: Σύμβολο υπεροχής
Η Rolls-Royce εγκαινιάζει τη χρήση του εμβλήματος “Spirit of Ecstasy”, του ασημένιου διπλού “R” που τοποθετήθηκε στο εμπρός τμήμα του καπό και αποτέλεσε το έμβλημα της υπεροχής της μεγάλης αυτής κατασκευάστριας πολυτελών αυτοκινήτων.

7 Φεβρουαρίου 1938: “Σβήνει” ο Firestone
Ο Harvey S. Firestone πεθαίνει στο Μαϊάμι της Φλόριντα. Ο άνθρωπος που ίδρυσε τη Firestone Tire & Rubber Company ήταν 89 ετών. Σε ηλικία 31 ετών ο Firestone ανέπτυξε δική του τεχνική κατασκευής ελαστικών για αυτοκίνητα, ξεκινώντας την επιχειρηματική του δραστηριότητα με 12 υπαλλήλους.

1975: Ζωντανοί στα 55
Ο Καναδάς ορίζει ως ανώτατο όριο ταχύτητας τα 55 μίλια την ώρα. Η απόφαση εκείνη ελήφθη όχι τόσο για λόγους οδικής ασφάλειας όσο για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες από την πετρελαϊκή κρίση που είχε ξεσπάσει το 1973. Μειώνοντας το όριο ταχύτητας οι ειδικοί υποστήριζαν ότι θα περιοριστεί και η κατανάλωση βενζίνης.

8 Φεβρουαρίου 1985: Ορφανή η Jaguar
Ο sir William Lyons, ιδρυτής της Jaguar Motors, πεθαίνει την ημέρα εκείνη σε ηλικία 83 ετών. Ο Lyons ξεκίνησε την επιχειρηματική του δραστηριότητα ως κατασκευαστής πλευρικών “καλαθιών” για επιβάτες δίκυκλων στο Blackpool της Αγγλίας. Αντιλαμβανόμενος την ανοδική πορεία της εξελισσόμενης αυτοκινη-τοβιομηχανίας ξεκίνησε σταδιακά την κατασκευή ξύλινων τμημάτων για το αμάξωμα του Austin Seven, “βαφτίζοντας” το αυτοκίνητο που προέκυψε Austin Swallow. Λόγω της εμπορικής επιτυχίας των Austin Swallow ο Lyons αποφάσισε να ξεκινήσει εντελώς δικά του αυτοκίνητα, τα οποία ονόμασε Standard Swallows. To 1934 η εταιρεία του, με το όνομα “SS Cars Ltd” κατασκεύασε μια σειρά μοντέλα με το όνομα “Jaguars”. Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ο Lyons κατήργησε τα αρχικά “SS” επειδή θύμιζαν τη ναζιστική Γερμανία και ονόμασε την εταιρεία του Jaguar Cars Ltd.

10 Φεβρουαρίου 1989: Παγκόσμιο ρεκόρ εσόδων
Η Ford Motor Company ανακοινώνει ότι το 1988 τα καθαρά της έσοδα ήταν 5,3 δισ. δολάρια, ποσό που αποτελούσε παγκόσμιο ρεκόρ στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Το ρεκόρ αυτό θεωρήθηκε ένδειξη της ανάκαμψης της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στις διεθνείς αγορές, μετά τη “βουτιά” των δεκαετιών του 1970 και 1980.

13 Φεβρουαρίου 1898: Το πρώτο -βρετανικό- τροχαίο
Ο Henry Lindfield από το Brighton της Αγγλίας πεθαίνει εκείνη την ημέρα. Την προηγούμενη είχε τραυματιστεί σοβαρά σε τροχαίο, έτσι που το όνομά του καταγράφεται ως το πρώτο θανατηφόρο τροχαίο περιστατικό στην ιστορία της Αγγλίας.

1958: Ευρύχωρα T-Birds
Παρουσιάζεται το πρώτο τετραθέσιο Thunderbird της Ford. Το μοντέλο αυτό προέκυψε από μετατροπή του σπορ προκατόχου του σε πολυτελές οικογενειακό. Το νέο τετραθέσιο είχε κινητήρα V-8 με κυλινδρισμό 5,8 λίτρα που απέδιδε ισχύ 300 ίππων. Το μοντέλο αυτό ήταν το μοναδικό που αύξησε τις πωλήσεις του στις Η.Π.Α. στο οικονομικό έτος 1957 – 58, πουλώντας συνολικά 38.000 μονάδες.

14 Φεβρουαρίου 1896: “Πρίγκιπας” των τροχών
Ο πρίγκιπας της Ουαλίας Εδουάρδος καταγράφεται εκείνη την ημέρα ως το πρώτο μέλος της βασιλικής οικογένειας της Αγγλίας που χρησιμοποιεί για τη μετακίνησή του αυτοκίνητο όχημα. Παίζοντας με τις σχεδόν ομόηχες λέξεις “Wales” (Ουαλία) και “Wneels” (Τροχοί) ο πρίγκιπας περιγράφεται σκωπτικά ως “Prince of Wheels” αντί του “Prince of Wales”.

17 Φεβρουαρίου 1972: Σκαθάρι – ρεκόρ
Από τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου της Volkswagen στο Wolfsburg της Γερμανίας βγαίνει το “Beetle” με αύξοντα αριθμό 15.007.034. Ετσι γίνεται το αυτοκίνητο που ξεπερνά το αμερικανικό Ford Model-T σε αριθμούς παραγωγής και χρίζεται ως το μοντέλο με τη μαζικότερη παραγωγή στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας.

18 Φεβρουαρίου 1898: Η γέννηση ενός θρύλου
Στην πόλη Modena της Ιταλίας γεννιέται ο Enzo Anselmo Ferrari. To 1929 ο Enzo ίδρυσε τη Scuderia Ferrari, μια επιχείρηση που ξεκίνησε ως αγωνιστική ομάδα και που μέχρι το 1933 είχε ενσωματώσει ολόκληρη την ομάδα της Alfa Romeo στην οποία ήταν διευθυντής ο ίδιος ο Enzo Ferrari. To 1939 όμως η Alfa ξαναπήρε πίσω τη διεύθυνση της αγωνιστικής της ομάδας από τον Enzo Ferrari για οικονομικούς λόγους. Η κίνηση εκείνη προσέβαλε τον Enzo, ο οποίος αποχώρησε το 1940 από την Alfa, μετατρέποντας τη Scuderia σε επιχείρηση κατασκευής αυτοκινήτων με την ονομασία Auto Avio Costruzioni Ferrari.

19 Φεβρουαρίου 1954: Πρωτότυπο T-Bird
Παρουσιάζεται το πρωτότυπο του φημισμένου Thunderbird της Ford. Σε μαζική παραγωγή όμως δεν μπήκε παρά μετά από μήνες, συγκεκριμένα το φθινόπωρο του ίδιου χρόνου.

20 Φεβρουαρίου του 1993: Από τη φάρμα… στη δόξα
Πεθαίνει ο Ferrucio Lamborghini αφήνοντας πίσω του την ένδοξη ιστορία ενός φιλόδοξου αγροτόπαιδου. Εχοντας γεννηθεί σε μια αγροτική φάρμα έξω από τη Μπολόνια, ο Lamborghini διέγραψε μία φωτεινή πορεία στο στερέωμα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Το 1963 προσέλαβε τον σχεδιαστή της Alfa Romeo Giotti Bizzarini και μαζί αποφάσισαν να κατασκευάσουν το “απόλυτο αυτοκίνητο”. Αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία του 300GT, ενός πανίσχυρου σπορ αυτοκινήτου υψηλής αισθητικής.

22 Φεβρουαρίου 1949: Ενα αστέρι στην Αυστρία
Είναι ο Niki Lauda, ο μεγάλος Αυστριακός οδηγός αγώνων που γεννιέται εκείνη την ημέρα στη Βιέννη. Η μεγάλη του επιτυχία στις πίστες πλαισιώθηκε από την επιχειρηματική του δράση με την ίδρυση της αεροπορικής εταιρείας “Air Lauda”.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα