Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Στο επίκεντρο η αρχαία ελληνική μουσική

Η αρχαία ελληνική μουσική βρίσκεται στο επίκεντρο διήμερου σεμιναρίου που ξεκίνησε χθες και ολοκληρώνεται σήμερα (6 μ.μ. – 9 μ.μ.) στο Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων με τον καθηγητή του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Στέλιου Ψαρουδάκη.

Στο σεμινάριο έγινε παρουσίαση των μαρτυριών που υπάρχουν για την αρχαία ελληνική μουσική αλλά και ορισμένων οργάνων που χουν διασωθεί, ξεκινώντας από τα νεολιθικά χρόνια και φτάνοντας μέχρι τα κλασικά χρόνια, πριν τον 4ο αιώνα.

Οπως μας είπε ο κ. Ψαρουδάκης, «στην ενότητα αυτή έγινε αναφορά στα βασικά όργανα όπως οι λύρες, ο αυλός και άλλα κρουστά και πνευστά. Στο δεύτερο μέρος ασχοληθήκαμε με τα ρυθμικά θέματα της αρχαίας μουσικής. Με τη μελωδία και τη ρυθμική τους συνιστώσα». Οπως επισημάνθηκε, οι αρχαίοι θεωρητικοί της μουσικής ξεχώρισαν το ρυθμό και τη μελωδία και οι σωζόμενες πραγματείες είναι ξέχωρες. Σύμφωνα με τον κ. Ψαρουδάκη, οι Ελληνες θήτευσαν στα ανατολικά όργανα, δηλαδή οι αυλοί, οι κιθάρες τους, οι λύρες τους, οι άρπες τους, τα τύμπανα, υπήρχαν ήδη στην εγγύς Ανατολή. «Αυτό που κάνουν οι Ελληνες είναι ότι τα εξελίσσουν. Πάντοτε αυτό έκαναν. Τους δίδουν μία δική τους ελληνική μορφή και τα χρησιμοποιούν βέβαια για τη δική τους μουσική».

ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ ΑΠΟ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ

Ακόμα ο καθηγητής μας είπε ότι «από τις σωστικές ανασκάφες στη Μακεδονία, τότε που άρχισε να ανοίγεται η Εγνατία Οδός, τα συνεργεία συναντούσαν νεοθιλικούς οικισμούς» και σε σωστικές ανασκαφές βρέθηκαν οστέινοι αυλοί». Ως προς το τι έχει εντυπωσιάσει τον ίδιο από την αρχαία ελληνική μουσική, απάντησε: «Το χαρακτηριστικό της αρχαίας ελληνικής μουσικής και το λένε οι ίδιοι στα συγγράμματα τους και στην διάσπαρτη γραμματεία, είναι ότι η μουσική είναι τέχνη μιμητική. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι μιμούμε ό,τι ακριβώς βλέπω, αλλά προσπαθώ μέσω της μουσικής να δημιουργήσω μια μελωδία η οποία θα δηλώνει την κίνηση του ατμού προς τα πάνω ή δύο κορυφές συνεχόμενες ενός βουνού ή το μουγκητό ενός ταύρου που η μελωδία κατεβαίνει πολύ χαμηλά. Υπάρχει αρκετή προγραμματική μουσική. Ο ίδιος ο ήχος, ο μελωδικός και ο ρυθμικός, περιγράφουν αυτά που τα λόγια αναφέρουν».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα