Φιλοπρόοδοι εκπαιδευτικοί εισάγουν, προωθούν και εφαρμόζουν πληθώρα εκπαιδευτικών προγραμμάτων στον Νομό μας.
Εδώ και δεκαετίες έχω την ευκαιρία να παρακολουθώ τις επίπονες προσπάθειες που κάνουν Εκπαιδευτικοί (με Ε κεφαλαίο) για να επιμορφώσουν πολύπλευρα τους μαθητές τους. Χωρίς να έχουν υπηρεσιακή υποχρέωση και συχνά εκτός ωραρίου.
Σήμερα διάδοχοί τους Εκπαιδευτικοί προχωρούν μερικά βήματα πιο πέρα… Βλέπετε, η απλή επιμόρφωση των περασμένων δεκαετιών δεν είναι αρκετή. Οι σύγχρονες οικονομίες απαιτούν από τους νέους πολίτες πρωτοβουλίες για έρευνες, λύσεις προβλημάτων, καινοτόμες ιδέες…
Χαρακτηριστική είναι η προχθεσινή προκήρυξη μεγάλης πολυεθνικής εταιρείας ενέργειας που χορηγεί 300.000$ σε μαθητές Γυμνασίων των Η.Π.Α, οι οποίοι θα αναδείξουν ένα τοπικό ή εθνικό πρόβλημα και θα προτείνουν πώς θα αντιμετωπιστεί.
Στο σημερινό σημείωμα αναφέρομαι στις δράσεις Εκπαιδευτικών δύο ιστορικών Γυμνασίων του Νομού τη σχολική χρονιά 2012 – 13. Η επιλογή τους είναι τυχαία, αφού γνωρίζω ότι κι άλλα σχολεία μας δραστηριοποιούνται με επιτυχία σε παρόμοια προγράμματα.
Σύνδεση με την τοπική κοινωνία
Σκοπός των προγραμμάτων σύνδεσης με τις τοπικές κοινωνίες είναι να μαθαίνουν οι μαθητές να αφουγκράζονται τις ανάγκες και να οσφραίνονται τις ευκαιρίες της περιοχής τους. Παλιοί και ενεργοί αυτοδιοικητικοί, υπερήλικες ζωντανοί φορείς της τοπικής παράδοσης αφηγούνται προσωπικούς τους αγώνες χρησιμοποιώντας φράσεις από το ξεχασμένο δυτικό – κρητικό ιδίωμα. Είναι ο άγραφος συλλογικός πλούτος που κληροδοτούμε στους νέους.
Η πρόσκληση επαγγελματιών από δυναμικούς χώρους της τοπικής οικονομίας βοηθά τους μαθητές να εκτεθούν στην εφαρμοσμένη γνώση. Οι ερωτήσεις των παιδιών στο τέλος αυτών των εισηγήσεων είναι το θετικό στοιχείο κάθε συνάντησης.
Γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη
Ομιλίες ειδικών επιστημόνων βοηθούν την ανάπτυξη της αυτογνωσίας, τη θέαση μίας άλλης θεώρησης και φυσικά στη γνωστική εκπαίδευση των μαθητών. Ερωτηματολόγια, σχεδιαγράμματα, έντυπα αυτό-αξιολόγησης, κριτική παρουσίαση πνευματικών δημιουργιών, λογομαχίες και δομημένες αντιπαραθέσεις όλα είναι χρήσιμα εργαλεία. Η ανάπτυξη της ζώσας επικοινωνίας και του συναισθηματικού κόσμου των μαθητών είναι το ζητούμενο.
Οι επισκέψεις σε χώρους εγγραμματισμού (Μουσεία, Βιβλιοθήκες, πινακοθήκες, εκθέσεις, ανασκαφές, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα) ενημερώνουν τα παιδιά για τις άλλες πηγές γνώσεων (πέρα από την Ιντερνετική Google). Ολα βοηθούν στο ξύπνημα της περιέργειας και των λανθανουσών ταλέντων και φυσικά στην καλλιέργεια της ελληνικής γλώσσας.
Εφαρμογές
Προγράμματα πρακτικών εφαρμογών όπως: προστασία της χλωρίδας, δεντροφυτεύσεις, μετεωρολογικές παρατηρήσεις, σχολικοί κήποι, συνεργασία με Εθνικούς Οργανισμούς και Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις δίνουν την ευκαιρία σε μαθητές που έχουν τα αντίστοιχα ταλέντα να εκφραστούν και να τα αναπτύξουν.
Ερευνες που αφορούν προβλήματα της περιοχής του σχολείου και διερεύνηση πιθανών λύσεων μπορεί να οδηγήσουν σε καινοτόμες λύσεις ή σε μηδενισμό παραβατικών συμπεριφορών.
Ψυχαγωγία
Θεωρώ ότι η ετήσια διοργάνωση ψυχαγωγικών, αθλητικών, καλλιτεχνικών εκδηλώσεων δίνει το αναγκαίο βήμα έκφρασης σε μικρές ομάδες κάθε φορά. Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι τα κιναισθητικά άτομα -δηλαδή αυτοί που διακρίνονται σε αθλήματα, χορούς και κατασκευές- δεν αποτελούν την πλειοψηφία. Κυρίαρχο όφελος για όλους είναι η συνοχή και το δέσιμο ομάδων και της σχολικής κοινότητας.
Τα 2 Σχολεία
Τα δύο Σχολεία που υλοποιούν δράσεις όπως αυτές που ανέφερα παραπάνω είναι κατά σειρά ποσοτικής υλοποίησής τους το Γυμνάσιο Βάμου και το 2ο Γυμνάσιο Χανίων (φωτογραφίες).
Συμπερασμα
Αυτοσκοπός των δράσεων στην εκπαίδευση δεν μπορεί να είναι η κατάκτηση μίας κορυφής, αλλά η ολοκληρωμένη ανάπτυξη κάθε μαθητή.
Οι Εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν σε δράσεις προσφέρουν έργο ποιοτικά ανεκτίμητο. Κι επειδή η ποιοτική αξιολόγηση δεν μετριέται με αριθμούς οφείλουμε όλοι να τους εκφράζουμε τις ευχαριστίες μας, το ενδιαφέρον και τη συμπαράστασή μας για το Εργο τους.
* συγγραφέας “Μαθαίνω εύκολα”, “Θυμάμαι εύκολα”.