Δεν πήραμε την Ιερά Οδό, που τα αρχαία χρόνια ξεκινούσε από την Αθήνα και πήγαινε μέχρι την Ελευσίνα και που μέχρι σήμερα υπάρχουν ευδιάκριτα τα ίχνη της.
Φθάσαμε στον Ασπρόπυργο και σε λίγο φάνηκε η Ελευσίνα. Η Ελευσίνα των 30.000 κατοίκων, με τη θαυμάσια αρχαία ιστορία, που για 2.000 χρόνια ήταν μια από τις πέντε ιερές πόλεις με τα Ελευσίνια Μυστήριά της, και τον τραγικό ποιητή Αισχύλο.
Όμως, στους περισσότερους νεοέλληνες, η Ελευσίνα είναι γνωστή για την νεότερη Βιομηχανική της ιστορία.
Το πούλμαν του Συλλόγου των Γυναικών Δ. Κρήτης “Βριτόμαρτις”, ήταν γεμάτο όταν ξεκινήσαμε την Κυριακή το πρωί στις 7 Μαΐου.
Προορισμός μας το Μέγα Σπήλαιο, η Αγία Λαύρα και τα μαρτυρικά Καλάβρυτα.
Η ατμόσφαιρα στο πούλμαν ήταν κάτι παραπάνω από χαρούμενη. Τα ανέκδοτα στο μικρόφωνο διαδέχονταν το ένα το άλλο! Τελικά, μια όμορφη κοπελιά, η Ελεάνα Μουσκεντέρη, πήρε το μικρόφωνο και με επαγγελματισμό ξεναγού, μάς εξήγησε με λεπτομέρεια για τις διάφορες πόλεις – περιοχές που περνούσαμε και εκείνες που θα επισκεφθούμε.
Προσπάθησα και σημείωσα μερικά και σε συνδυασμό με τις δικές μου γνώσεις, σάς τα παρουσιάζω.
Αφήσαμε την Ελευσίνα και σε λίγη ώρα βλέπαμε δεξιά μας τα Μέγαρα.
Όπως είναι γνωστό, από εδώ το 657 π.Χ. ο Βύζας, με τους συντρόφους του αποίκους, ξεκίνησαν να ιδρύσουν το Βυζάντιο, τη μετέπειτα Κωνσταντινούπολη. Τα Μέγαρα ίδρυσαν επίσης αποικίες στην Σικελία, μα και στην μακρινή Συρία.
Προσπεράσαμε το εντυπωσιακά τεράστιο Βιομηχανικό συγκρότημα Διυλιστηρίων “Μotor Oil” του συμπατριώτη μας του Βαρδινογιάννη και σε λίγο φθάσαμε στον Ισθμό.
H διάνοιξη της Ενωσης του Κορινθιακού με τον Σαρωνικό κράτησε 2.300 χρόνια. Στην αρχή υπήρχε ένα πλακόστρωτο, καλυμμένο με ξύλο. Το άλειφαν με λίπος και πάνω του γλιστρούσαν τα μικρά σε μέγεθος καράβια εκείνης της εποχής.
Τα διόδια που πλήρωναν ήσαν αρκετά τσουχτερά και ως φαίνεται τα εισέπραττε η Κόρινθος.
Από τον Περίανδρο, το 602 π.Χ., που έκανε την πρώτη προσπάθεια διάνοιξης, προσπάθησαν αρκετοί. Ομως συναντούσαν τεράστιες δυσκολίες και εγκατέλειπαν την προσπάθεια μέχρι το 1893 που έγιναν τα επίσημα εγκαίνια.
Η διώρυγα έχει μήκος 6,346 μέτρα και πλάτος 24,6 μ.
Η Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου, είναι κτισμένη μέσα σε ένα τεράστιο φυσικό σπήλαιο του Χελμού.
Η θέα του Μοναστηριού είναι εντυπωσιακή, συνδυασμένη με το άγριο τοπίο της περιοχής, πάνω από το φαράγγι του Βουραϊκού.
Ο κεντρικός ναός, έχει τοιχογραφίες του 1653. Το μοναστήρι κτίσθηκε το 362 μ.Χ. και όπως λέει η παράδοση, δυο μοναχοί ήρθαν εδώ και βρήκαν την ιερή εικόνα της Παναγίας που φιλοτέχνησε ο Ευαγγελιστής Λουκάς, από μαστίχα και κερί.
Στο διάβα των αιώνων, καταστράφηκε αρκετές φορές, όμως η εικόνα, αν και κατασκευασμένη από εύφλεκτα υλικά, πάντα σωζόταν!
Στην Επανάσταση κατά των Τούρκων το 1821, το Μοναστήρι ήταν Κέντρο επαναστατικό.
Σειρά είχε η Αγία Λαύρα, που είναι κτισμένη κοντά στα Καλάβρυτα, πάνω σε ένα λόφο. Σύμφωνα με πρωτογενείς πηγές, στην Αγία Λαύρα, έγινε τελετουργική, θρησκευτική κήρυξη της Επανάστασης και ο Μητροπολίτης Παλαιών Πατρών Γερμανός, ευλόγησε τους συγκεντρωμένους επαναστάτες και ύψωσε το λάβαρο της Επανάστασης.
Ιστορικοί του 20ου αιώνα θεωρούν πως αυτό είναι Θρύλος και βασίζονται στο ότι στα απομνημονεύματα του Παλαιών Πατρών Γερμανού δεν αναφέρεται κάτι τέτοιο.
Τα Καλάβρυτα σημαίνουν “Καλές βρύσες”. Συμμετείχαν στην επανάσταση του 1770 και του 1821.
Οι Έλληνες επαναστάτες εξόρμησαν από το Μοναστήρι, σύμφωνα με τον ιστορικό Κόκκινο, και πολιόρκησαν τους Τούρκους των Καλαβρύτων, και τους ανάγκασαν να παραδοθούν.
Στις 13 Δεκεμβρίου 1943, οι Ναζί συγκέντρωσαν και εκτέλεσαν πάνω από 800 άτομα και έκαψαν την πόλη. Σήμερα είναι χαρακτηρισμένη σαν μαρτυρικός οικισμός.
Ο οδοντωτός σιδηρόδρομος ξεκινά από το Διακοφτό, μια παραθαλάσσια πόλη και φτάνει μέχρι τα Καλάβρυτα. Ακολουθεί το φαράγγι του Βουραϊκού και καλύπτει μια απόσταση 22 χλμ.
Κατασκευάστηκε επί πρωθυπουργίας Χαρίλαου Τρικούπη και εγκαινιάστηκε το 1896 επί Δεληγιάννη.
Ήταν μια άκρως δαπανηρή κατασκευή, και όπως μού είπε κάποιος, ίσως να συνετέλεσε κατά μικρό ποσοστό, βέβαια, στο “Δυστυχώς επτωχεύσαμε”.
Ηταν ένα τεχνολογικό επίτευγμα εκείνης της εποχής, και χρησιμοποίησε την τεχνική της οδόντωσης, σε μέρη που η κλίση είναι πάνω από 10%.
Περνά από γέφυρες και σήραγγες που έσκαψαν με τα πενιχρά μέσα εκείνης της εποχής!
Στο κάτω μέρος κατακτυπά τα νερά του ο Βουραϊκός ποταμός που ξεκινά και πηγάζει, υποθέτω, από τα Καλάβρυτα.
Εμείς, αφήσαμε το πούλμαν και επιβιβαστήκαμε στο μικρό τρενάκι. Για πολλούς ήταν η πρώτη φορά! Η διαδρομή είναι εντυπωσιακή και από τις ομορφότερες με τρένο στην Ελλάδα.
Ο Σύλλογος “Βριτόμαρτις” πάντα διαλέγει αξιόλογα και ενδιαφέροντα σημεία για τις εξορμήσεις του, συνδυασμένα συνήθως με αρχαιολογικό και ιστορικό περιεχόμενο!
ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΌ ΆΡΘΡΟ! ΌΠΩΣ ΌΛΑ ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΎΜΕΝΑ ΤΟΥ, ΕΙΔΙΚΆ ΑΥΤΆ ΣΧΕΤΙΚΆ ΜΕ ΚΡΗΤΙΚΉ ΠΑΡΆΔΟΣΗ! !