Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

ΣΒΑΚ4 Χανιά: Προϋποθέσεις επιτυχίας

Η διαβούλευση του ΣΒΑΚ4 Χανιά προσφέρεται εξαιρετικά για συνολικό σχολιασμό και προτάσεις, καθώς σηματοδοτεί την αφετηρία της προσπάθειας που προσδοκούμε να αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής στην πόλη μας.

ΣΒΑΚ4 Χανιά
Το πλαίσιο διαμορφώνεται από τις χαμένες ευκαιρίες, την εξασφαλισμένη χρηματοδότηση της υλοποίησης και την δικτύωση των ΣΒΑΚ για την ανάσυρση ‘’καλών πρακτικών’’. Πιο συγκεκριμένα οι χαμένες ευκαιρίες αφορούν την κυκλοφοριακή μελέτη Φρατζεσκάκη ‘’Χανιά-Σούδα’’ πριν από 20 χρόνια. Η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση αφορά τόσο στην μελέτη – στρατηγικού σχεδιασμού που ολοκληρώνεται πλέον μετά από 4 χρόνια, όσο και στην υλοποίηση των προτάσεων που έχουν ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κρήτη 21-27 (όπως και του συνόλου των μητροπολιτικών Δήμων του Νησιού). Τέλος η δικτύωση των ΣΒΑΚ μεταξύ πόλεων στην Ελλάδα και την ΕΕ, επιτρέπει την αναζήτηση καλών πρακτικών καθώς και των εφαρμοσμένων τεχνολογικών εξελίξεων όπως mini bus χωρίς οδηγό και πλήθος τηλεματικών εφαρμογών, τα ρομποτικά πάρκινγκ όπως στο γειτονικό μας Ηράκλειο, και τις θεσμικά κατοχυρωμένες δυνατότητες μικροκινητικότητας ηλεκτρικά δίκυκλα κά (μετά τον πρόσφατο νόμο).
ΣΒΑΚ4 Χανιά, ο σχεδιασμός
που έγινε
Η μελετητική ομάδα κα ο Δήμος Χανίων ακολουθεί επιτυχημένα τους βασικούς άξονες των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας https://www.svak.gr καθώς μεταξύ άλλων απομακρύνουν τον κυκλοφοριακό φόρτο το κέντρο, την Παλιά Πόλη και την τουριστική ζώνη με νέα ιεράρχηση των κεντρικών δρόμων και αντίστοιχες μονοδρομήσεις, εκσυγχρονίζουν την αστική συγκοινωνία με νέα δρομολόγια, χαράζουν δίκτυο ποδηλατοδρόμων, πεζοδρομήσεων, δρόμων ήπιας κυκλοφορίας που διευκολύνει την προσβασιμότητα των κινητικά αδύναμων και τέλος οργανώνουν ζώνες στάθμευσης και περιφερειακούς χώρους στάθμευσης.
ΣΒΑΚ4 Χανιά, ο σχεδιασμός που δεν έχει γίνει
Η μελετητική ομάδα δεν οφείλει ωστόσο όσο η Δημοτική Αρχή που είναι η δουλειά της να ‘’χτίσει’’ την αποκέντρωση με τις απαραίτητες υποδομές. Αυτό γίνεται με την αποκέντρωση των υπηρεσιών, δημιουργώντας περιαστικούς πυρήνες υπηρεσιών, εμπορικής και κοινωνικής ζωής, με την αξιοποίηση της δημοτικής και δημόσιας περιουσίας. Γίνεται επίσης με την διασύνδεση και την εύκολη πρόσβαση με οδικές υποδομές όπως την υλοποίηση της μελέτης του περιφερειακού της Αγ Μαρίνης ειδικά μετά την ολοκλήρωση (όταν) της εισόδου στην πόλη Μουρνιές- Γογονή (ιδιαίτερα μετά τα διόδια στον αναβαθμισμένο ΒΟΑΚ όσο διέρχεται τον Δήμο) παράλληλα με την αναγκαία σύνδεση με τον πρώην Δήμο Ακρωτηρίου. Εξαιρετικά θα βοηθούσε η ανάδειξη των τειχών με την περιπατητική διάνοιξη της τάφρου όπου είναι εφικτό και το υπόγειο πάρκινγκ στο Σταδίου Έλενα Βενιζέλου (όπως διαβεβαιώνουν οι ειδικοί).
ΣΒΑΚ4Χανιά, ο μόνιμος σχεδιασμός και η οργάνωση που πρέπει να παραμείνει.
Η Δημοτική Αρχή πρέπει να αντιμετωπίσει το ΣΒΑΚ4Χανιά ως την αφετηρία δηλ το πρώτο μεγάλο αποφασιστικό βήμα μιας αέναης προσπάθειας επανασχεδιασμού που θα συνεχίσει να είναι το ίδιο απαιτητική και στο μέλλον. Αφενός η μελέτη-στρατηγικός σχεδιασμός πρέπει να εφαρμοστεί συνολικά και απαρέγκλιτα σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα γιατί κάθε έκπτωση ισοδυναμεί με αποτυχία. Αφετέρου η βιωσιμότητα καθορίζεται από στόχους απόδοσης που έχουν τεθεί για τους οποίους η αποτυχία ελλοχεύει στις ιδιαιτερότητες της Πόλης μας. Τέτοιες μπορεί να είναι η τεράστια εποχικότητα του φόρτου κυκλοφορίας και στους επισκέπτες που δεν γνωρίζουν ούτε την πόλη και ούτε τον σχεδιασμό, οι κοινωνικές και θρησκευτικές εκδηλώσεις που συσσωρεύουν φόρτο ευκαιριακά, η τροφοδοσία των καταστημάτων και η αποκομιδή των απορριμμάτων όταν δεν ακολουθούν τους κανόνες, η μεταφορά των μαθητών στα σχολεία και τα φροντιστήρια κατά την σχολική χρονιά που επιβαρύνει τοπικά και μεταφέρεται με την δημοφιλία τους, στην απροθυμία μας μετακίνησης με τα πόδια και παραχώρησης της προτεραιότητας στους πεζούς, η σώρευση των επισκεπτών της κρουαζιέρας και των ειδικών οχημάτων κάθε είδους χρήσης που διέρχονται από παντού. Τέλος είναι αναγκαία η προνομιακή μεταχείριση των δικύκλων που ‘’σώζουν’’ από το κυκλοφοριακό έμφραγμα το καλοκαίρι, όπως για παράδειγμα με την οριοθέτηση ζώνης μπροστά από τα φανάρια για διευκόλυνσή τους.
Το ΣΒΑΚ4Χανιά θα μπορούσε να ενταχθεί ως Διεύθυνση στο Οργανόγραμμα του Δήμου Χανίων, κατάλληλα στελεχωμένη και διασυνδεδεμένη για την παρακολούθηση και διαρκή βελτιστοποίηση των ρυθμίσεων και παρεμβάσεων. Το ΣΒΑΚ4Χανιά μπορεί να έχει ορίζοντα 5ετίας ή 20ετίας που είναι στόχος ανέφικτος αν δεν προσαρμόζεται στην αναμενόμενη ραγδαία ανάπτυξη της Κρήτης, την επέκταση των Χανίων και τις αντίστοιχες τεχνολογικές εξελίξεις που επαναδιαμορφώνουν διαρκώς συμπεριφορές και πρότυπα.

*Ο Λευτέρης Κοπάσης είναι πρόεδρος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, Περιφερειακός Σύμβουλος Κρήτης.

Υ.Γ.: Η δημοσιοποίηση της άποψης φιλοδοξεί να εστιάσει περισσότερο σε όσα δεν γίνονται με αφορμή όμως όσα έχουν γίνει έγιναν για τα οποία αξίζουν συγχαρητήρια στους εμπλεκόμενους.
Φιλοδοξεί ακόμα να διαχωρίσει την ευκαιρία για εύλογη προβολή από τις δύσκολες αποφάσεις που κρίνονται σε βάθος χρόνου.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα