» Πρωτοβουλία πολιτών µε τη στήριξη του Εργατικού Κέντρου Χανίων
Συµβολικό αποκλεισµό του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο ύψος του κόµβου Γαλατά και συγκεκριµένα στο σηµείο που έχασαν τη ζωή τους οι τρεις νέοι, καλεί οµάδα πολιτών µε το Εργατικό Κέντρο Χανίων να εκφράζει τη στήριξή του στην κινητοποίηση αυτή.
Ο αποκλεισµός θα υλοποιηθεί στις 5 το απόγευµα του Σαββάτου 24 Αυγούστου.
Στο κάλεσµά της η οµάδα πολιτών αναφέρει:
«Η τραγωδία που βιώνει ο τόπος µας, δεν πρέπει πλέον να αφήνει κανέναν ασυγκίνητο.
Το πρωί του Σαββάτου 17/8/24, τρία αγόρια 15, 19 και 20 ετών άφησαν την τελευταία τους πνοή τόσο πρόωρα και άδικα στην άσφαλτο, επιστρέφοντας από τη δουλειά τους, ενώ ακόµα µία κοπέλα 22 ετών δίνει µάχη για τη ζωή, και προστέθηκαν στη λίστα των θυµάτων τροχαίων στην Κρήτη που µεγαλώνει µε δραµατικούς ρυθµούς. Το τροχαίο δυστύχηµα σηµειώθηκε ξανά στον φονικό Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), στα Χανιά, που ως “σύγχρονος αυτοκινητόδροµος” έχει ένα ρεύµα κυκλοφορίας, χωρίς διαχωριστικό στηθαίο. Και καθηµερινά οικογένειες θρηνούν τα παιδιά τους.
Φτάνει πια. Σειρά κυβερνήσεων έχουν υποσχεθεί “άµεση υλοποίηση”, αλλά ακόµη ο νέος ΒΟΑΚ καρκινοβατεί, χωρίς ορατό ορίζοντα ολοκλήρωσης.
Από τον Μάϊο του 2021, που ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε “πανηγυρικά” το σχέδιο για τον νέο ΒΟΑΚ, δεν έχει γίνει τίποτα.
Ειδικά στην περιοχή των Χανίων δεν έχει γίνει το παραµικρό έργο και στην ανατολική Κρήτη προχωρούν κάποια έργα σε ένα µικρό κοµµάτι, µε ρυθµούς χελώνας.
Αν και µέχρι να γίνει κάτι θα έχουν κλείσει πολλά σπίτια. Γι’ αυτό όλοι, Πολιτεία και τοπικοί άρχοντες θα πρέπει να αναλάβουν επιτέλους τις ευθύνες τους, για να προστατεύσουν τις ζωές των παιδιών µας.
Εκφράζοντας το αίτηµα της κοινωνίας, µε πρωτοβουλία οµάδας πολιτών οργανώνεται διαµαρτυρία το Σάββατο 24/8/24 στις 5 µ.µ. µε συµβολικό αποκλεισµό του ΒΟΑΚ, στο ύψος του κόµβου Γαλατά, όπου έγινε το πολύνεκρο τροχαίο.
Ξεκινάµε να ενώσουµε της φωνές µας για ένα δρόµο µε ασφάλεια για τις ζωές µας και τα παιδιά µας. Και πρέπει όλοι να είµαστε παρόντες για να δυναµώσει η φωνή µας και να φτάσει στα αυτιά των υπευθύνων.
Ραντεβού στον κόµβο του Γαλατά στις 17.00 το Σάββατο 24-8-24».
ΤΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ
Το Εργατικό Κέντρο Ν. Χανίων ανακοίνωσε ότι «συµµετέχει µε οµόφωνη απόφαση του διοικητικού συµβουλίου στη συγκέντρωση διαµαρτυρίας, το Σάββατο 24/8/24 στις 5 µ.µ. και στον συµβολικό αποκλεισµό του ΒΟΑΚ, στο ύψος του κόµβου Γαλατά, όπου έγινε το πολύνεκρο τροχαίο».
Και µεταξύ άλλων προσθέτει:
«Φτάνει πια, όχι άλλο αίµα στον δρόµο καρµανιόλα. Η Κυβέρνηση, η Περιφέρεια και τοπικοί Βουλευτές θα πρέπει να αναλάβουν επιτέλους τις ευθύνες τους, για να προστατεύσουν τις ζωές των παιδιών µας.
Καλούµε όλη τη χανιώτικη κοινωνία να δώσει το παρών, ώστε να ενώσουµε τις φωνές µας για έναν ασφαλή και χωρίς άλλα θύµατα ΒΟΑΚ».
Η ΣΥΓΚΛΗΤΟΣ
ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ
Η Σύγκλητος του Πολυτεχνείου Κρήτης εκφράζει «τα συλλυπητήριά της στις οικογένειες και στους οικείους των τριών νεαρών θυµάτων του τραγικού τροχαίου δυστυχήµατος, που συνέβη τα ξηµερώµατα του Σαββάτου 17.08.2024 επιστρέφοντας από την εργασία τους και εύχεται ταχεία ανάρρωση στην τέταρτη επιβαίνουσα στο µοιραίο όχηµα, που δίνει τη µάχη για να κρατηθεί στη ζωή».
Και συνεχίζει: «∆υστυχώς, πριν ακριβώς επτά χρόνια, στις 17.08.2017, θρηνήσαµε ένα άλλο τραγικό δυστύχηµα έξω από την Πολυτεχνειούπολη, που στέρησε τη ζωή από δύο ακόµα νέους ανθρώπους, τη Στέλλα και τον Γιάννη. Η ελλιπής οδική ασφάλεια στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο του νησιού καθιστά πλέον αναγκαία την άµεση και αποτελεσµατική παρέµβαση της Πολιτείας. Ειδικότερα, ως Σύγκλητος του Πολυτεχνείου Κρήτης αναµένουµε µε αγωνία την υλοποίηση από την Περιφέρεια Κρήτης του µελετητικά αδειοδοτηµένου έργου της κατασκευής οδικών κυκλικών κόµβων στην ευρύτερη περιοχή της Πολυτεχνειούπολης, το οποίο θα αναβαθµίσει την κυκλοφοριακή ασφάλεια των φοιτητών µας».
Η ΠΑΡΑΤΑΞΗ ΜΑΝΙΜΑΝΑΚΗ
Με χθεσινό δελτίο Τύπου η παράταξη: “Ονειρο είναι τα Χανιά” έδωσε στη δηµοσιότητα την προ ηµερησίας τοποθέτηση της επικεφαλής
της αξιωµατικής αντιπολίτευσης, Κατερίνας Μανιµανάκη,
στον δήµο Χανίων στην προχθεσινή συνεδρίαση του δηµοτικού συµβουλίου µε προτάσεις για τον ΒΟΑΚ. Αναλυτικά, η τοποθέτηση περιλαµβάνεται στο ρεπορτάζ που δηµοσιεύτηκε στο χθεσινό φύλλο των “Χανιώτικων νέων” για τη συνεδρίαση του δηµοτικού συµβουλίου.
Η “ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ”
Στο µεταξύ, σε ανακοίνωσή της η “Πρωτοβουλία Αντίστασης” µε αφορµή το θανατηφόρο τροχαίο, τονίζει, µεταξύ άλλων, ότι «τα “µεγαλόπνοα έργα” που αναγγέλλονται και ξαναγγέλλονται, σαν το γεφύρι της Άρτας, δεν στοχεύουν στην προφύλαξη της ζωής του λαού, αλλά στην εξυπηρέτηση των επενδυτών του τουρισµού και στην ταυτόχρονη αφαίµαξη του λαού µε τα διόδια».
Για να καταλήξει: «Η απάντηση στα οξυµένα προβλήµατα που αντιµετωπίζει ο λαός µας, το δικαίωµα στη ζωή, δεν µπορεί να το διασφαλίσουν οι ελεκτικοί µηχανισµοί. ∆εν µπορεί να το διασφαλίσει καµιά δήθεν “φιλολαϊκή” κυβερνητική διαχείριση. Κατακτιέται µόνο µε την οργάνωση και τον αγώνα του λαού ενάντια στο σύστηµα της καταπίεσης, της εκµετάλλευσης και του πολέµου».
Σταϊκούρας: Παρεµβάσεις οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ
Tην ανάγκη άµεσης δράσης για την αντιµετώπιση των τροχαίων δυστυχηµάτων στον ΒΟΑΚ µέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος δρόµος, µε παρεµβάσεις όπως αυτές που εφαρµόστηκαν στην Πατρών- Πύργου, που περιλαµβάνουν βελτιώσεις στο οδόστρωµα και χρήση προστατευτικών κολονακίων, τόνισε ο υπουργός Υποδοµών, Χρήστος Σταϊκούρας, σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ. Αναγνώρισε τις δυσκολίες που υπάρχουν µε τις απαλλοτριώσεις και την αργή πρόοδο των έργων, αλλά επιβεβαίωσε ότι γίνονται προσπάθειες για την επιτάχυνση των διαδικασιών.
Όπως ανέφερε: «Θα πάµε σε πρωτοβουλίες αντίστοιχες που έχουµε υλοποιήσει στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος και οι οποίες έχουν βοηθήσει τα δύο τελευταία χρόνια. Ο ετήσιος αριθµός δυστυχηµάτων από 14 να πέσει στο ένα και το ένα είναι παραβίαση ΚΟΚ.
Ουσιαστικά είναι κάποιες παρεµβάσεις στο οδόστρωµα και αρκετές παρεµβάσεις µε χρήση αυτό που λέµε κολονάκια.
Έχουµε εντοπίσει τα σηµεία σε συνεργασία µε το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το επόµενο χρονικό διάστηµα θα αναλάβουµε πρωτοβουλίες έτσι ώστε να υλοποιηθεί το έργο. Να πω όµως κάτι. ∆εν αποφασίζεις τη µία µέρα και την άλλη µέρα υλοποιείται.
Θα κάνουµε γρηγορότερες διαδικασίες σήµερα, αλλά στο Πάτρα- Πύργος πήρε περίπου 15 – 16 µήνες για να ολοκληρωθεί η διαδικασία προκειµένου να µπουν τα κολονάκια. Χρειάζεται διεθνής διαγωνισµός. Κόστισαν 30.000.000 ευρώ τα κολονάκια στο Πάτρα- Πύργος».
Ο ΑΡΝΑΟΥΤΑΚΗΣ
Στα όσα ειπώθηκαν για τον πολύπαθο ΒΟΑΚ µε τον Πρωθυπουργό στη διάρκεια της χθεσινής τηλεδιάσκεψης, αναφέρθηκε σε δηλώσεις του χθες ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης και ξεκαθάρισε ότι ότι απαιτούνται άµεσα έργα οδικής ασφάλειας.
«Το δύσκολο έργο είναι το τµήµα Χανιά – Ηράκλειο κι εκεί πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειές τους από το αρµόδιο Υπουργείο», τόνισε ο κ. Αρναουτάκης και έκανε γνωστό ότι ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας θα έρθει τον Σεπτέµβριο και πάλι στην Κρήτη για επί τόπου αυτοψίες.
Προτάσεις Μαλανδράκη
Στο µεταξύ, ο δήµαρχος Πλατανιά Γιάννης Μαλανδράκης, επανέρχεται µε νεότερο έγγραφό του προς τον υπουργό Υποδοµών κ. Σταϊκούρα µε κοινοποίησή του στο Γραφείο Πρωθυπουργού και τους εµπλεκόµενους φορείς, σύµφωνα µε σχετική ανακοίνωση, «απαιτώντας τη λήψη άµεσων µέτρων προκειµένου µέχρι την ολοκλήρωση του έργου (του ΒΟΑΚ) που προγραµµατίζεται αισίως το 2030, για άµεσα και βραχυπρόθεσµα µέτρα κυρίως σε σηµεία που αποδεδειγµένα και επίσηµα καταγεγραµµένα έχουν σηµειωθεί τροχαία δυστυχήµατα».
Ο κ. Μαλανδράκης ζητά µέτρα όπως:
• ∆ηµιουργία Υποχρεωτικής Μονής Λωρίδας µε Οριοδείκτες για συγκεκριµένο διάστηµα και σε συνέχεια η µετατροπή της µονής λωρίδας σε διπλής, προκειµένου να επιτρέπονται οι προσπεράσεις, εξακολουθώντας όµως να υπάρχουν οριοδείκτες για τον διαχωρισµό από το αντίθετο ρεύµα κατεύθυνσης.
• Αντικατάσταση και τοποθέτηση αντιολισθητικού τάπητα σε κατωφερή σηµεία του συγκεκριµένου οδικού δικτύου.
• Τοποθέτηση συστήµατος «µάτια γάτας» επί των λωρίδων διπλής κυκλοφορίας, όπου απαγορεύεται η προσπέραση.
• Ανακατασκευή σηµειακή του οδοστρώµατος, όπου υπάρχουν «καθίσµατα», βυθίσµατα και τεχνικές παραλείψεις, όπως η δηµιουργία πρόπλακας σε αρκετά σηµεία που υφίστανται και τεχνικά έργα.
• Να αυξηθεί ο ηλεκτροφωτισµός όχι µόνο στους κόµβους (όπου η συντήρηση είναι ήδη ελλιπής) αλλά και στα σηµεία που έχουν καταγραφεί ως «ιδιαιτέρως επικίνδυνα» για την οδική ασφάλεια.
• Να εξεταστεί το ενδεχόµενο σηµειακής διαπλάτυνσης του οδοστρώµατος του υφιστάµενου ΒΟΑΚ, µε δεδοµένο ότι υπάρχουν ήδη απαλλοτριωµένες ζώνες εκατέρωθεν του οδικού δικτύου.
• Να προστεθεί κάθετη και οριζόντια σήµανση (πινακίδες πληροφοριακές και ρυθµιστικές που αρκετές έχουν υποστεί φθορές ή δεν υφίστανται.
• Αποκατάσταση και συµπλήρωση στηθαίων ασφαλείας, κ.α.
Η ∆ηµοτική Κοινότητα Χανίων
Με ενός λεπτού σιγή το συµβούλιο της ∆ηµοτικής Κοινότητας Χανίων δήλωσε χθες τη θλίψη του για τον άδικο χαµό των τριών νέων παιδιών στο τραγικό τροχαίο δυστύχηµα του περασµένου Σαββάτου.
Η πρόεδρος κα Άννα Χαριτάκη σηµείωσε πως το συµβούλιο «θέλει να συλλυπηθεί τις οικογένειες των παιδιών για το τραγικό δυστύχηµα, είµαστε κοντά τους. ∆εν µένουµε όµως µόνο εδώ. Λέµε ότι πρέπει να γίνουν έργα βελτίωσης του ΒΟΑΚ και παράλληλα µέσα από την παιδεία µας να προστατεύσουµε τα παιδιά µας από αυτά τα τραγικά δυστυχήµατα. Στηρίζουµε τον δήµαρχο µας Παναγιώτη Σηµανδηράκη, ως παράταξη, για τις πρωτοβουλίες που παίρνει για αυτό το θέµα».
Για τη “Λαϊκή Συσπείρωση” η κα Ιωάννα Νικήτα στην τοποθέτηση της στάθηκε αρχικά «στην έλλειψη υποδοµών και στην έλλειψη ασφάλειας στο οδικό δίκτυο», επισήµανε πως «υπάρχει υπερ- εντατικοποιηµένη εργασία και δεν γίνονται οι απαραίτητοι έλεγχοι. Οι υπηρεσίες οι αρµόδιες δεν έχουν προσωπικό για να κάνουν τους ελέγχους που είναι απαραίτητοι».
Γ.ΚΩΝ.