» Προθεσµίες, διαδικασία, διαθέσιµες θέσεις
» Τι ισχύει για το Παράλληλο
Μηχανογραφικό ∆ελτίο (ΠΜ∆)
Ξεκίνησε σήµερα και λήγει την Πέµπτη 18 Ιουλίου 2024, η λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρµας συµπλήρωσης και υποβολής του Μηχανογραφικού ∆ελτίου (Μ∆) για εισαγωγή στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση (ΑΕΙ / ένστολα τµήµατα) ή/ και του Παράλληλου Μηχανογραφικού ∆ελτίου (ΠΜ∆) για εισαγωγή στις ∆ηµόσιες Σχολές Ανώτερης Επαγγελµατικής Κατάρτισης (∆. ΣΑΕΚ – πρώην ΙΕΚ) για το έτος 2024.
Συµπλήρωση Μηχανογραφικού
Με εξαίρεση τους υποψήφιους µε πολύ υψηλές βαθµολογίες και στοχευµένες επιλογές, που φαινοµενικά έχουν ευκολότερο έργο, για τους υπόλοιπους η συµπλήρωση του Μ∆ πάντοτε αποτελεί µια σύνθετη και δύσκολη διεργασία, κατά την οποία καλούνται να απαντήσουν σε πολλά και σύνθετα ερωτήµατα. ∆εν είναι λίγες οι περιπτώσεις υποψηφίων που, χωρίς να δώσουν τη δέουσα προσοχή στη διαδικασία συµπλήρωσης, εισήχθησαν σε τµήµα το οποίο επιθυµούσαν λιγότερο σε σχέση µε κάποιο άλλο που επιθυµούσαν περισσότερο, αλλά το «έχασαν» λόγω λάθους συµπλήρωσης του Μ∆. Με το πλήθος των επιλογών των υποψηφίων να εξαρτάται πλέον από την ΕΒΕ τµηµάτων και (όπου απαιτείται) την ΕΒΕ ειδικών µαθηµάτων/πρακτικών δοκιµασιών, θα επιχειρήσουµε – µέσω της εµπειρίας που έχουµε αποκοµίσει κατά την πολυετή ενασχόληση µας µε θέµατα εκπαίδευσης και επαγγελµατικού προσανατολισµού – να βοηθήσουµε στην επίλυση του «γρίφου» της συµπλήρωσης του Μ∆, παραθέτοντας µια σειρά οδηγιών/συµβουλών για την απάντηση τ βασικών ερωτηµάτων που απασχολούν κάθε χρόνο τους υποψηφίους.
α. «Πώς θα επιλέξω σχολή;»
Έχει καθιερωθεί η αντίληψη ότι όσο πιο υψηλή βάση έχει µια σχολή τόσο «καλύτερη» είναι για τον υποψήφιο, αγνοώντας το γεγονός ότι η βάση εκφράζει απλά τη ζήτηση/ενδιαφέρον που υπάρχει από τους υποψηφίους για κάθε τµήµα. Μια ζήτηση η οποία εξαρτάται από:
το κύρος του Πανεπιστηµίου,
το αντίκρισµα που έχει το αντικείµενο σπουδών του τµήµατος στην αγορά εργασίας, και
την πόλη που βρίσκεται το τµήµα (µεγαλύτερη πόλη σηµαίνει και µεγαλύτερη βάση για οµοειδή τµήµατα διαφορετικών πόλεων, λόγω µεγαλύτερης συγκέντρωσης του πληθυσµού και του κόστους ζωής µακριά από τον τόπο µόνιµης κατοικίας).
Αγνοώντας τα παραπάνω και πιστεύοντας ότι η βάση της σχολής εκφράζει και την «αξία» της, οι υποψήφιοι συχνά ιεραρχούν τις επιλογές τους στο Μ∆ µε κριτήριο τις βάσεις των σχολών των προηγούµενων ετών, οι οποίες και µεταβάλλονται κάθε χρόνο. Αυτό, αρκετές φορές, οδηγεί στην εισαγωγή του υποψηφίου σε τµήµα «δεύτερης προτεραιότητας» του, και όχι σε τµήµα που θα «ήθελε» περισσότερο. Π.χ. έστω υποψήφιος που ενδιαφέρεται κυρίως για τµήµατα Πληροφορικής (ΤµΠλ) και δευτερευόντως για τµήµατα Οικονοµίας (ΤµΟι). Μελετώντας τις βάσεις του προηγούµενου έτους παρατηρεί ότι η βάση ενός ΤµΟι είναι υψηλότερη από τις βάσεις όλων των ΤµΠλ και για να µη «χαραµίσει» τα µόριά του δηλώνει ως 1η επιλογή το ΤµΟι και αµέσως µετά κάποιο ΤµΠλ. Μετά την ανακοίνωση των βάσεων εισάγεται στο ΤµΟι που ήταν και η 1η επιλογή του – αλλά όχι και πρώτης προτεραιότητάς του – ενώ «χάνει» το ΤµΠλ που το «ήθελε» περισσότερο αλλά το είχε 2η επιλογή και θα µπορούσε να εισαχθεί αφού αρκούσαν τα µόριά του.
Για να αποφευχθούν λάθη όπως το παραπάνω, ο υποψήφιος αφού επισκεφτεί την ηλεκτρονική πλατφόρµα και προβεί σε πρόχειρη εκτύπωση του Μ∆ του – στο οποίο θα εµφανίζονται µόνο τα τµήµατα για τα οποία η µέση επίδοσή του είναι µεγαλύτερη ή ίση της ΕΒΕ τους – θα πρέπει :
να καθορίσει τις οµάδες τµηµάτων (οµοειδή τµήµατα) ΟΤ που τον ενδιαφέρουν (π.χ. ΟΤ Οικονοµίας, ΟΤ Πληροφορικής),
να ιεραρχήσει τις ΟΤ σε φθίνουσα σειρά προτίµησης (π.χ. ενδιαφέρον κυρίως για την ΟΤ Πληροφορικής και δευτερευόντως για την ΟΤ Οικονοµίας), και
σε κάθε ΟΤ να τοποθετήσει, επίσης σε φθίνουσα σειρά ενδιαφέροντος, τα επιµέρους τµήµατα – της συγκεκριµένης ΟΤ – που επιθυµεί.
Κατά τη διάρκεια αναζήτησης/οµαδοποίησης σχολών και της ιεράρχησής τους, ο υποψήφιος θα πρέπει :
Να εστιάσει κυρίως σε τµήµατα σχολών που οδηγούν σε επαγγέλµατα που συνδυάζουν τις ικανότητες/δεξιότητες και τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς του. Τα στοιχεία αυτά αποτελούν και τους βασικότερους παράγοντες τόσο για την πραγµατική επιθυµία του υποψηφίου, όσο και για ένα επιτυχηµένο εργασιακό βίο. Συνήθως, οι υποψήφιοι που ιεραρχούν τις επιλογές τους µε κύριο κριτήριο τις βάσεις των τµηµάτων του προηγούµενου έτους, αγνοώντας τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους, είτε εγκαταλείπουν τις σπουδές τους, είτε ακολουθούν εργασία που δεν έχει σχέση µε το αντικείµενο που σπούδασαν. ∆εν είναι τυχαίο άλλωστε ότι, στη Φιλολογία Θεσσαλονίκης µε βάση εισαγωγής 13.994 µόρια το 2023, ο πρώτος εισαχθέντας είχε συγκεντρώσει 19.451 µόρια, προφανώς υπακούοντας στα «θέλω» του.
Να µελετήσει µε προσοχή την αποστολή, το πρόγραµµα και τις κατευθύνσεις σπουδών καθώς και τα επαγγελµατικά δικαιώµατα/συνδεόµενα επαγγέλµατα κάθε τµήµατος. Οι πληροφορίες αυτές είναι διαθέσιµες στην ιστοσελίδα κάθε σχολής. Μέσω της διερεύνησης αυτής, ο υποψήφιος ενδεχοµένως να ανακαλύψει ότι κάποια από τα διαθέσιµα τµήµατα:
έχουν µαθήµατα στα οποία αδυνατεί να ανταπεξέλθει,
οδηγούν σε επαγγέλµατα τα οποία -κυρίως λόγω του τίτλου τους- τα αγνοεί. Ενδεικτικά αναφέρουµε τα τµήµατα Πληροφορικής των ΟΠΑ (Οικονοµικό Πανεπιστήµιο Αθήνας), ΠΑΠΕΙ (Πανεπιστήµιο Πειραιά) και ΠΑΜΑΚ (Πανεπιστήµιο Μακεδονίας) όπου οι απόφοιτοι εκτός από την ένταξή τους στον κλάδο ΠΕ 86 καθηγητών Πληροφορικής, εγγράφονται και στο Οικονοµικό Επιµελητήριο Ελλάδας ως οικονοµολόγοι,
έχουν ίδιο όνοµα αλλά να οδηγούν σε διαφορετικά επαγγελµατικά δικαιώµατα. Αναφέρουµε για παράδειγµα τα τµήµατα Βιοϊατρικών Επιστηµών όπου, οι απόφοιτοι του ∆ΙΠΑΕ (∆ιεθνές Πανεπιστήµιο Ελλάδας) αποκτούν επαγγελµατικά δικαιώµατα του πτυχιούχου Ιατρικών Εργαστηρίων σε αντίθεση µε τους απόφοιτους του ΠΑ∆Α (Πανεπιστηµίου ∆υτικής Αττικής) όπου οι απόφοιτοι ανάλογα µε την κατεύθυνση σπουδών που επιλέγουν, αποκτούν επαγγελµατικά δικαιώµατα του πτυχιούχου είτε Ιατρικών Εργαστηρίων, είτε Αισθητικής & Κοσµητολογίας, είτε Ακτινολογίας & Ακτινοθεραπείας, είτε Οδοντικής Τεχνολογίας, είτε Οπτικής & Οπτοµετρίας.
Να προσέξει τη διάρκεια σπουδών των τµηµάτων που ανήκουν στην οµάδα τµηµάτων ΟΤ που τον ενδιαφέρουν, προτιµώντας τα τµήµατα πενταετούς φοίτησης που απονέµουν Integrated Master, ή/και Τµήµατα Μηχανικών που έχουν αντιστιχηθεί µε Πολυτεχνικές Σχολές (αναµένεται η ΚΥΑ), καθότι:
το Integrated Master τοποθετείται στην ίδια βαθµίδα (επίπεδο 7) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (ΕΠΠ) και του αντίστοιχου Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (EQF) µε το µεταπτυχιακό τίτλο σπουδών (Master). Οι κάτοχοι Integrated Master, δεν απαιτείται πλέον να λάβουν µεταπτυχιακό τίτλο για την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής, ώστε να µεταβούν στην ανώτερη βαθµίδα 8 του ΕΠΠ & EQF που τοποθετούνται οι κάτοχοι ∆ιδακτορικού τίτλου. Όσον αφορά το δηµόσιο τοµέα – οι κάτοχοι του εν λόγω τίτλου σπουδών – στις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ βαθµολογούνται µε 90 µονάδες πλέον των µονάδων που λαµβάνουν από το απαιτούµενο πτυχίο (άρθρο 29 του ν. 4765/2021), και κατά τη διαδικασία επιλογής προϊσταµένων – σύµφωνα µε τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα (άρθρο 85 Υ.Κ. ν.3528/2007, όπως ισχύει) – µοριοδοτούνται µε 150 µόρια. Μέχρι σήµερα 101 τµήµατα, 17 πανεπιστηµίων πενταετούς φοίτησης, παρέχουν Integrated Master βάσει του νόµου 4485/2017 (άρθρο 46), και
µε τις πρόσφατες (αναµένεται η έκδοση της ΚΥΑ) αποφάσεις της 7µελούς Επιτροπής του άρθρου 66 του Ν.4610/2019, µέχρι σήµερα δεκαοκτώ (18) τµήµατα Μηχανικών (κυρίως των πρώην ΤΕΙ) αντιστοιχήθηκαν µε τµήµατα Πολυτεχνικών Σχολών δίνοντας τη δυνατότητα εγγραφής των πτυχιούχων στο ΤΕΕ, µε τα ανάλογα επαγγελµατικά δικαιώµατα. Έτσι, πλέον οι απόφοιτοι Πολιτικοί Μηχανικοί του ∆ΙΠΑΕ (µε βάση εισαγωγής 10.076 µόρια το 2023) θα έχουν κοινά επαγγελµατικά δικαιώµατα µε τους αποφοίτους του αντίστοιχου τµήµατος του ΕΜΠ (µε βάση 17.497 το 2023), και οι Μηχανολόγοι του ΕΛΜΕΠΑ (µε βάση 9.800 το 2023) µε τους αντίστοιχους του ΕΜΠ (µε βάση 18.554 το 2023). Για τα τµήµατα αυτά αναµένεται αύξηση ενδιαφέροντος συµπαρασύροντας προς τα πάνω τις βάσεις τους.
Αν δικαιούται µετεγγραφή είτε ως αδελφός/-ή φοιτητή/-τριας, είτε ως µέλος οικονοµικά αδύναµης οικογένειας (κοινωνικά/οικονοµικά κριτήρια), είτε ως ειδική κατηγορία (άτοµα µε ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω , σοβαρές παθήσεις µελών της οικογένειας του φοιτητή, κ.α.) βάσει του ν. 4692/2020 (άρθρα 72 έως και 81, ΦΕΚ τ. A’ 111/12.06.2020) να µελετήσει και τις αντιστοιχίες των τµηµάτων που εµφανίζονται στο Μ∆ του. Για το ακαδηµαϊκό έτος 2024-25 οι αντιστοιχίες καθορίζονται µε την ΥΑ 72880/Ζ1 (ΦΕΚ Β’ 3836/3.7.2024), βάσει της οποίας δεν υπάρχει αντιστοιχία – άρα και δυνατότητα µετεγγραφής – για 104 πανεπιστηµιακά τµήµατα. Προϋπόθεση για την υποβολή αίτησης µετεγγραφής, είναι η συγκέντρωση αριθµού µορίων µεγαλύτερου ή ίσου της «βάσης µετεγγραφής». Ως «βάση µετεγγραφής» θεωρείται ο αριθµός των µορίων, ο οποίος προκύπτει από τον αριθµό των µορίων της βάσης εισαγωγής κάθε Τµήµατος αφαιρουµένου του αριθµού των 2.750 µορίων. Επισηµαίνεται ότι ποσοτικός περιορισµός στον αριθµό µετεγγραφών τίθεται µόνο για την κατηγορία των οικονοµικών/κοινωνικών κριτηρίων (15% των θέσεων των εισακτέων του κάθε τµήµατος).
Αν ο φοιτητής δεν καταφέρει να πετύχει τη µετεγγραφή που αιτείται, του δίνεται η δυνατότητα «µετακίνησής» του σε άλλη σχολή του πεδίου του, που δεν είναι αντίστοιχη µε τη σχολή εισαγωγής του υποβάλλοντας αντίστοιχη αίτηση. Η αίτηση µετακίνησης υποβάλλεται ταυτόχρονα µε την αίτηση µετεγγραφής, και εξετάζεται µόνο σε περίπτωση που δε πραγµατοποιηθεί η αιτούµενη µετεγγραφή του. Η αίτηση µετακίνησης δύναται να περιλαµβάνει – µε σειρά προτίµησης- έως πέντε Τµήµατα δύο το πολύ διαφορετικών Περιφερειακών Ενοτήτων, του ίδιου επιστηµονικού πεδίου. Τα Τµήµατα, τα οποία δύναται να δηλώσει ο φοιτητής είναι αυτά τα οποία είχε δηλώσει κατά την υποβολή του Μ∆ του και για τα οποία συγκεντρώνει τα µόρια της βάσης εισαγωγής.
Να ενηµερωθεί για µελέτες που γίνονται σε Ελλάδα και εξωτερικό (π.χ. ΣΕΒ, Deloitte, ManPowerGroup) σχετικά µε τα επαγγέλµατα µε θετικές προοπτικές στην αγορά εργασίας. Στην πλειονότητα τους, οι µελέτες αυτές αναφέρονται στις αλλαγές που επιφέρει στην αγορά εργασίας η 4η βιοµηχανική επανάσταση (ψηφιακός µετασχηµατισµός των πόρων και των διαδικασιών µιας επιχείρησης) εστιάζοντας στη διεπιστηµονικότητα και τις ψηφιακές δεξιότητες των εργαζοµένων. Έτσι, θα εµφανίζονται ολοένα και περισσότερες θέσεις εργασίας για υπολογιστική γλωσσολογία, IT expertise, ψηφιακή εγκληµατολογία, νευροπληροφορική, βιοστατική, Data Analysis, Τεχνητή Νοηµοσύνη & Μηχανική Μάθηση (AI and Machine Learning) κτλ. Επαγγέλµατα επίσης που σχετίζονται µε το περιβάλλον και την ενέργεια, τις επιστήµες υγείας (σε ένα δυτικό κόσµο που συνεχώς γερνάει), τον τουρισµό και τη ναυτιλία θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται και να αναζητούν νέους επιστήµονες. Ταυτόχρονα να λάβει υπόψη του ότι, το ύψος της βάσης µιας σχολής δε συνδέεται απαραίτητα και µε την ταχύτητα εισόδου στην αγορά εργασίας, µε χαρακτηριστικό παράδειγµα τα τµήµατα πληροφορικής (µε βάσεις που ξεκινάνε ακόµα και από 8.500 µόρια), των οποίων οι φοιτητές τους προσλαµβάνονται από τις εταιρείες πριν καν πάρουν πτυχίο, λόγω της µεγάλης έλλειψης εργαζοµένων στον κλάδο αυτό. Στον αντίποδα, δεν πρέπει βέβαια να λησµονείται ότι η σύγχρονη αγορά εργασίας – σε συνδυασµό και µε διάφορους αστάθµητους παράγοντες (βλ πανδηµία, οικονοµική κρίση) – διαφοροποιείται ταχύτατα, µε συνέπεια κανείς να µην µπορεί να προβλέψει µε ασφάλεια και ακρίβεια τις µελλοντικές εξελίξεις. Ενδεικτικά αναφέρεται η περίπτωση των Παιδαγωγικών Τµηµάτων ∆ηµοτικής Εκπαίδευσης τα οποία από τις αρχές του 2000 έως και το 2009 συγκέντρωναν µεγάλο αριθµό πρώτων προτιµήσεων αφού οδηγούσαν σε γρήγορη και σίγουρη απασχόληση στο ∆ηµόσιο. Όµως, η οικονοµική κρίση του 2010 και οι µηδενικοί διορισµοί που τη συνόδευαν, οδήγησε στην υποχώρηση των προτιµήσεων των υποψηφίων για τα Παιδαγωγικά τµήµατα και στην κατακρήµνιση των βάσεων τους. Τα τελευταία χρόνια, µε την επιστροφή στην κανονικότητα, έχουµε και πάλι τα Παιδαγωγικά τµήµατα στην κορυφή των επιλογών.
Να προτιµήσει σχολές γενικής φύσης και όχι εξειδίκευσης, την οποία καλύτερα να αναζητήσει σε επίπεδο µεταπτυχιακών σπουδών, που πλέον ακολουθεί πριν βγει στην αγορά εργασίας το µεγαλύτερο ποσοστό των πτυχιούχων σε Ελλάδα και εξωτερικό. Επιλέγοντας ο υποψήφιος τις πρώτες σπουδές του σε σχολές γενικής φύσης : έχει όλη τη χρονική άνεση να δει ποιος κλάδος εξειδίκευσης των βασικών του σπουδών ταιριάζει καλύτερα στα ενδιαφέροντά του, και µπορεί να δει τι «ζητάει» περισσότερο η αγορά εργασίας λίγο πριν αποφοιτήσει και σε σαφώς µικρότερο πλέον χρονικό ορίζοντα σε σχέση µε τις έρευνες που µελέτησε όταν συµπλήρωνε το Μ∆.
Μέσω του µεταπτυχιακού ο πτυχιούχος µπορεί να επιτύχει τη διεπιστηµονικότητα γνώσεων και δεξιοτήτων που αναζητά πλέον η αγορά εργασίας, αλλά και ν’ αλλάξει εντελώς το αντικείµενο των βασικών σπουδών του, δηµιουργώντας πολλές εναλλακτικές καριέρας.
Όταν επιλέγει/ιεραρχεί τµήµατα µε ίδια επαγγελµατικά δικαιώµατα να δώσει υψηλότερη προτεραιότητα σε τµήµατα µε κύρος στην αγορά εργασίας. Ένα από τα µέσα «µέτρησης της κύρους» ενός πτυχίου είναι και οι αξιολογήσεις/κατατάξεις των καλύτερων πανεπιστηµιακών ιδρυµάτων παγκοσµίως από διεθνείς οργανισµούς. Η αξιολόγηση βασίζεται σε ένα ευρύ φάσµα κριτηρίων που εστιάζουν κυρίως στην απήχηση και φήµη της έρευνας του τµήµατος σε διεθνές και εθνικό επίπεδο , στον αριθµό των δηµοσιεύσεων και του δείκτη απήχησης τους, στα συνέδρια που έχουν διοργανωθεί, και στις διεθνείς συνεργασίες. Ένας από τους κορυφαίους και γνωστότερους οργανισµούς αξιολόγησης είναι ο Shanghai Ranking Consultancy που δηµοσιεύει κάθε χρόνο λίστες κατάταξης Πανεπιστηµίων ανά επιστηµονικό κλάδο (Academic Ranking of World Universities – ARWU).
Να αναζητήσει πληροφορίες σχετικά µε τη βιωσιµότητα των περιφερειακών κυρίως τµηµάτων, µε χαµηλό ποσοστό κάλυψης θέσεων κατά τα προηγούµενα ακαδηµαϊκά έτη, καθότι επίκεινται συνεχείς αλλαγές στον ακαδηµαϊκό χάρτη της χώρας µας, µε κύριο χαρακτηριστικό τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις τµηµάτων. Μέσω της διερεύνησης αυτής ο υποψήφιος θα αποφύγει ενδεχόµενη κατάσταση µελλοντικής µετάβασης του σε τµήµα ή/και πόλη διαφορετικό/κή από αυτό/τήν που αρχικά θα εισαχθεί, λόγω πιθανής κατάργησης ή συγχώνευσης του τµήµατος που φοιτά.
Να µη λησµονεί ότι η επιλογή για τα τµήµατα σχολών της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης θα πραγµατοποιηθεί σε δύο φάσεις. Κατά την πρώτη φάση – αµέσως µετά την ανακοίνωση των ΕΒΕ για κάθε τµήµα και ειδικό µάθηµα – δίνεται η δυνατότητα δήλωσης στο Μ∆ των τµηµάτων των οποίων η µέση επίδοση του υποψηφίου είναι µεγαλύτερη ή ίση της ΕΒΕ τους, συνυπολογίζοντας όπου απαιτείται και την ΕΒΕ ειδικού µαθήµατος ή πρακτικών δοκιµασιών (αγωνίσµατα για ΤΕΦΑΑ) , χωρίς αυτό να σηµαίνει και βεβαιότητα εισαγωγής στα συγκεκριµένα τµήµατα. Επισηµαίνεται επίσης ότι, αν τα µόρια του υποψηφίου υπερκαλύπτουν την περσινή βάση εισαγωγής ενός τµήµατος που επιθυµεί, δε σηµαίνει και σίγουρη εισαγωγή, καθότι οι βάσεις είναι «αριθµοί» που κάθε χρόνο µεταβάλλονται είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω επηρεαζόµενες από πολλούς παράγοντες (βαθµό δυσκολίας θεµάτων, προτιµήσεις υποψηφίων, διαθέσιµες θέσεις, µεταβαλλόµενοι συντελεστές βαρύτητας). Ακολουθεί η δεύτερη φάση, µε την ανακοίνωση των βάσεων και των τµηµάτων στα οποία εισάγονται οι υποψήφιοι, βάσει των µορίων που συγκέντρωσαν. Προς τούτο, και για να µη βρεθεί ο υποψήφιος προ εκπλήξεως, θα πρέπει να δηλώσει και τα πιο χαµηλόβαθµα τµήµατα τα οποία βρίσκονται στις οµάδες τµηµάτων ΟΤ που επιθυµεί, και ικανοποιούν τα «θέλω» του.
β. «Πώς θα συµπληρώσω το Μ∆;»
Αφού πλέον – σύµφωνα µε τα παραπάνω – ο υποψήφιος θα έχει καταλήξει στην ιεράρχηση των οµάδων τµηµάτων ΟΤ που τον ενδιαφέρουν, καθώς και στην ιεράρχηση των επιµέρους τµηµάτων κάθε οµάδας τα οποία και έχει καταγράψει πρόχειρα σε χαρτί, σειρά παίρνει η συµπλήρωση του Μ∆. Έστω ότι κατά τη διαδικασία αναζήτησης/οµαδοποίησης τµηµάτων ο υποψήφιος έχει καταλήξει στην ΟΤ πληροφορικής (ΟΤΠ) και στην ΟΤ οικονοµίας (ΟΤΟ) µε προτεραιότητα στην ΟΤ Πληροφορικής (ΟΤΠ). Αν η ΟΤΠ περιέχει σε φθίνουσα σειρά ενδιαφέροντος τα τµήµατα Πληροφορικής: ΤΠ1, ΤΠ2, ΤΠ3 και η ΟΤΟ τα τµήµατα Οικονοµίας: ΤΟ1,ΤΟ2, ΤΟ3, ΤΟ4 τότε καταγράφοντας τις ΟΤ, και τα περιεχόµενα σε αυτές τµήµατα σχολών σε φθίνουσα σειρά ενδιαφέροντος, θα έχει συνολικά καταλήξει σε:
ΟΤΠ (Οµάδα Τµηµάτων Πληροφορικής)
ΟΤΠ_ΤΠ1 (1)
ΟΤΠ_ΤΠ2 (2)
ΟΤΠ_ΤΠ3 (3)
ΟΤΟ (Οµάδα Τµηµάτων Οικονοµίας)
ΟΤΟ_ΤΟ1 (4)
ΟΤΟ_ΤΟ2 (5)
ΟΤΟ_ΤΟ3 (6)
ΟΤΟ_ΤΟ4 (7)
όπου και ο αριθµός στην παρένθεση θα είναι και η τελική σειρά προτίµησης στο Μ∆.
Καλή επιτυχία.
*Ο Νεκτάριος Ζουριδάκης
είναι διευθυντής ΓΕΛ Κισάµου