Για “ξεπάγωμα” μια σειράς σημαντικών έργων που εκτελούνται στα Χανιά από την Περιφέρεια μιλάει στα “Χ.ν.” ο περιφερειάρχης Κρήτης κ. Σταύρος Αρναουτάκης.
Στον κ. Αρναουτάκη θέσαμε μια σειρά από ερωτήματα αναφορικά με καθυστερήσεις σε κρίσιμα έργα υποδομών για τον Νομό αλλά και τα Νεώρια, τον πρώην και το νυν αντιπεριφερειάρχη αλλά και για το αν θα είναι πάλι υποψήφιος αυτή τη φορά με τη στήριξη και της Νέας Δημοκρατίας.
• Θα θέλαμε να μιλήσουμε για τα έργα στα Χανιά που έχουν “παγώσει”, προχωράνε αργά, διαπιστώνονται προβλήματα π.χ. για την Παράκαμψη Τοπολίων.
Έγινε μια συνάντηση στην Αθήνα και ξεμπλοκαρίστηκε το πού θα πηγαίνουν τα προϊόντα των εκσκαφών που προκύπτουν κατά τη διάρκεια των εργασιών. Άρα το έργο θα ξεκινήσει και πάλι.
• Είχατε πει ότι το έργο θα παραδοθεί στα τέλη του 2023…
Όλα είναι πιθανά, θέλουμε να παραδοθεί. Ήταν δύσκολο έργο γιατί πέρα από την καθυστέρηση για την εναπόθεση μπαζών είχαμε και τις φυσικές καταστροφές που μας έκαναν να αλλάξουμε τη μελέτη. Η πίεση μας είναι να ολοκληρωθεί…
• Η λιμνοδεξαμενή του Έλους, επίσης ένα πολύπαθο έργο.
Με τα 3,7 εκ. ευρώ που εξασφαλίσαμε επιπλέον προχωράει ικανοποιητικά για την ολοκλήρωση της.
• Ένα άλλο έργο που έχει καθυστερήσει πάρα πολύ είναι ο βιολογικός της Γεωργιούπολης, τι γίνεται εκεί;
Προχωράει πλέον πάρα πολύ γρήγορα! Είμαι σίγουρος πως θα τον εγκαινιάσουμε μέσα στο 2023! Καθυστερήσεις υπάρχουν γενικά, μακάρι να μην υπήρχαν αλλά πχ. Για την Κακιά Στροφή στο Ηράκλειο είχαμε μια προσφυγή από τον ένα εργολάβο στον άλλο που πήγε όλο το έργο πίσω ενάμιση χρόνο. Δυστυχώς τα έχουμε αυτά και δεν μπορεί κανείς να τα προβλέψει!
• Το διπλό φράγμα Σεμπρωνιώτη – Ταυρωνίτη εντάχθηκε στα εθνικής σημασίας έργα που έχει αναλάβει το Υπουργείο αλλά εμπλέκεται και η Περιφέρεια, το παρακολουθείτε;
Φυσικά εμπλεκόμαστε, μαζί με τους δημάρχους είχαμε ζητήσει να γίνει με ΣΔΙΤ. Δημοπρατήθηκε ,και το επόμενο δίμηνο-τρίμηνο θα υπάρξει ανάδοχος. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο για τα Χανιά.
• Αυτήν την εποχή υλοποιούνται πολλά έργα σε περιοχές που έπαθαν μεγάλες ζημιές από την κακοκαιρία του 2019 (Πλατανιάς, Κίσσαμος) αλλά οι πολίτες αναρωτιούνται, έπρεπε να περάσει τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα;
Τα τελευταία χρόνια ήταν πρωτοφανές αυτό που ζήσαμε με τις φυσικές καταστροφές, υπολογίζουμε ότι θα έπρεπε να είχαμε 270-300 εκατομμύρια για την αντιμετώπιση όλων των ζημιών! Δεν υπάρχουν τόσα χρήματα, αργά- αργά τα παίρνουμε και τα προχωράμε. Πρέπει φυσικά να πω ότι δεν υπήρχαν και οι αναγκαίες μελέτες γιατί δεχτήκαμε κριτική ότι δεν τα προχωρήσαμε γρήγορα. Αν δεν υπάρχει εγκεκριμένη μελέτη από τους γεωλόγους και όλους τους επιστήμονες όταν πέφτουν βουνά, φεύγουν βράχια και γέφυρες δεν μπορεί να γίνει έργο! Πρέπει επίσης να είμαστε σοβαροί και να λέμε στον κόσμο πως δεν μπορεί να κτίζουμε μέσα σε ρέματα, ή να τα μπαζώνουμε για να καλλιεργήσουμε.
ΤΑ ΝΕΩΡΙΑ ΣΕ ΔΥΟ ΦΑΣΕΙΣ
• Αναφορικά με τα Νεώρια η μελέτη έχει ολοκληρωθεί και βρίσκεται στο ΚΑΣ, ισχύει η δέσμευση σας ότι θα χρηματοδοτήσει η Περιφέρεια την αποκατάστασή τους;
Είναι ένα θέμα που το συζήτησα ιδιαιτέρως με την κα Μενδώνη. Η εφορία αρχαιοτήτων των Χανίων έχει την τύχη να έχει μια από τις καλύτερες προϊστάμενες της χώρας το είπε και η Υπουργός και το λέω και εγώ από τη συνεργασία που έχουμε . Με την έγκριση της μελέτης θα δούμε τον ακριβή προϋπολογισμό για να βάλουμε ένα τμήμα του έργου είτε στα “Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Ανάπλασης”, είτε στο “Ταμείο Ανάκαμψης”, είτε σε άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο. Θεωρώ ότι το έργο μπορεί να γίνει και σε δύο φάσεις, ξεκινάμε και κάνουμε τη δημοπράτηση για την Α΄ φάση και προχωράμε στη Β΄ φάση, αφού όμως εγκριθούν οι μελέτες.
• Πήγατε με τον πρωθυπουργό στο εργοτάξιο του Β.Ο.Α.Κ. στο τμήμα Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος, δεν ακούμε όμως τελευταία κάτι για το τμήμα που βρίσκεται σε προαίρεση, αυτό το Χανιά – Κίσσαμος.
Είναι στην προαίρεση όμως είναι ξεκάθαρο πως από την πρώτη στιγμή από τη σύμβαση παραχώρησης θα ξεκινούσε πρώτα το τμήμα Χερσόνησος – Χανιά. Η εκτίμηση μου είναι πως αυτό το έργο, το Χερσόνησος- Χανιά, θα ξεκινήσει το καλοκαίρι του 2024 γιατί είναι ένα μεγάλο και σύνθετο έργο. Έχουμε τις συνδέσεις και τις παρακάμψεις των μεγάλων πόλεων που στο Ηράκλειο είναι μεγάλο το πρόβλημα γιατί ο ΒΟΑΚ περνάει μέσα από την πόλη, επίσης πολύ σημαντικό ότι γίνεται και η μελέτη σύνδεσης του αεροδρομίου Χανίων με τον ΒΟΑΚ. Εμείς αυτό που λέμε στα Υπουργεία είναι όταν κάνουν ένα έργο να μιλάνε με την Περιφέρεια, τους Δήμους, τα Επιμελητήρια, τους ανθρώπους που ζουν καθημερινά στις περιοχές. Δεν γνωρίζουν οι μελετητές και τα στελέχη του Υπουργείου από την Αθήνα τα πράγματα καλύτερα από τους ανθρώπους της περιοχής. Δεν λέω να επιβάλλουν τις απόψεις τους αλλά να κάνουν μια συζήτηση, μια διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες.
• Η συνεργασία με τον κ. Καλογερή είναι η ίδια που είχατε με τον κ. Βουλγαράκη; Είστε ικανοποιημένος;
Και με τον Αποστόλη Βουλγαράκη είχαμε μια εξαιρετική συνεργασία και τον Νίκο Καλογερή το ίδιο. Μπαίνουν μπροστά σε πολλά θέματα και η επικοινωνία μας ήταν και είναι καθημερινή. Αυτό που με ευχαριστεί και το είπα και μπροστά στον πρωθυπουργό είναι ότι ο συγκρητισμός έχει γίνει πράξη στην Κρήτη, δεν υπάρχει έργο και μελέτη που η Περιφέρεια να μην τρέξει πρώτη! Το είδατε στα Νοσοκομεία, στην Ορθόδοξη Ακαδημία και στα Μοναστήρια του νησιού, όπου μπορούμε βοηθάμε αλλά μην νομίζετε ότι είναι απεριόριστοι οι πόροι. Μην ξεχνάνε ότι στο προηγούμενο ΕΣΠΑ από τα 400 εκ. ευρώ που είχαμε στη διάθεση μας τα 200 πήγαν για την πανδημία! Δεν είναι το ίδιο να ξεκινάς με 400 εκ. ευρώ, να πέφτεις στα 200 και να καταφέρεις να ολοκληρώσεις το πρόγραμμα χωρίς να χάσεις χρήματα. Δόξα το θεό με τη διεκδίκηση μας στην κεντρική εξουσία, με χρήματα που πήραμε και από την προηγούμενη κυβέρνηση και από τη σημερινή κάναμε έργα σε όλη την Κρήτη.
Υποψήφιος και στήριξη από τη Νέα Δημοκρατία;
• Είπε ο πρωθυπουργός στην επίσκεψή του στο Ηράκλειο ότι έχει το ίδιο όραμα με εσάς και ότι το 2030 δεν ξέρει πού θα είναι ο ίδιος αλλά πως έχει την υποψία ότι εσείς θα είστε ακόμα περιφερειάρχης Κρήτης. Θα είστε υποψήφιος περιφερειάρχης πάλι με στήριξη από τη Νέα Δημοκρατία;
Δεν έχει γίνει καμία συζήτηση! Υπάρχει μια εκτίμηση απέναντι στο έργο που κάνει η Περιφέρεια Κρήτης και θεωρώ ότι είναι τιμητικό για τον κάθε περιφερειάρχη όταν ο πρωθυπουργός της χώρας, οι υπουργοί μιλάνε με καλά λόγια για την προσπάθεια που γίνεται. Όλη αυτήν την περίοδο διεκδικούσαμε χρηματοδοτήσεις για την Κρήτης μας, που δίνονταν αλλού και δεν παίρναμε εμείς. Τις διεκδικήσαμε με σοβαρότητα, με ολοκληρωμένες μελέτες, με υπευθυνότητα. Το ζητούμενο δεν είναι ποιος θα είναι περιφερειάρχης αλλά να γίνονται έργα. Έχουμε καιρό για τις υποψηφιότητες, έχουμε τις εθνικές εκλογές μπροστά…
• Είναι σίγουρο πάντως ότι θα είστε υποψήφιος;
Αυτό θα το ανακοινώσω το Πάσχα, μαζί με τους συνεργάτες μου.