Με αναγεννησιακά αλλά και σύγχρονα κομμάτια, με Swing και Xένρι Μαντσίνι, tango και baroque το Χανιώτικο μουσικό σύνολο Con Brio υπόσχεται μια αξέχαστη μουσική εμπειρία σε όλους όσους βρεθούν το απόγευμα της Κυριακής στις 7:30 στο χώρο του “Μ. Θεοδωράκης”. Η συναυλία είναι αφιερωμένη στα γενναία παιδιά της ΕΛΕΠΑΠ, με τη συνεργασία του τοπικού παραρτήματος.
Το σύνολο ξύλινων πνευστών που αποτελείται από νέα παιδιά συμπληρώνει 18 χρόνια λειτουργίας. Η μουσικός και διδάσκουσα στο “Βενιζέλειο Ωδείο” και στο “Ωδείο Μανιουδάκη” κ. Άννα Μαλεκάκη , που είναι και ο “ιθύνων νους” πίσω από το σύνολο μας μιλάει για την πορεία του μέχρι σήμερα, την αξία της μουσικής για τα παιδιά και την σημασία της αυριανής συναυλίας.
Μιλήστε μας για το Con Brio ως σύνολο, πότε δημιουργήθηκε, κάτω από ποιες συνθήκες ξεκίνησε να υφίσταται ως σχήμα;
Η δημιουργία του συνόλου ήταν προϊόν θέλησης των παιδιών πρώτα από όλα και δική μου. Ήταν το 2005 όταν και στα πλαίσια του “Παγκρήτιου Φεστιβάλ Συνόλων” μου έγινε μια πρόταση να παίξουμε σε αυτό αν έχουμε μια ομάδα πνευστών (φλάουτο με ράμφος). Ένας μαθητής μου που ήταν πολύ ζωηρός, ο Νικόλας Μυλωνάκης, πολύ ζωντανό παιδί μου έδωσε την αφορμή να προτείνω το όνομα Con Brio (ιταλικός μουσικός όρος, που χρησιμοποιείται όταν ο συνθέτης θέλει το κομμάτι να εκτελεστεί με ζωηράδα). Πήγαμε λοιπόν στο φεστιβάλ, είχαμε μεγάλη επιτυχία κάτι πολύ σημαντικό γιατί στην Ελλάδα το φλάουτο με ράμφος είναι λίγο… παρεξηγημένο, παρότι είναι καταξιωμένο όργανο σε όλο τον κόσμο, με τεράστια άνθηση στη Βόρεια Ευρώπη και ειδικά στην Ολλανδία, ιδανικό για αναγεννησιακή μουσική αλλά και σύγχρονη του 20ου-21ου αιώνα. Συνεχίσαμε με τις χριστουγεννιάτικες συναυλίες στην καθολική εκκλησία στα Χανιά κάτι που επαναλαμβάνουμε σχεδόν κάθε χρόνο με πολύ μεγάλη ανταπόκριση. Αρχίσαμε με 4-5 μέλη και φτάσαμε τα 15-20 κάθε χρόνο. Aπο το σύνολο έχουν περάσει σαράντα περίπου παιδιά πολλά εκ των οποίων παραμένουν ως ενήλικες μέλη του Con Brio.
Η κορυφαία στιγμή για το σύνολο ποια θα λέγατε ότι ήταν;
Ως ξεχωριστή στιγμή θα μπορούσα να πω τις συναυλίες που δώσαμε φέτος στο Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας στο St. Peter Romanischer Saal στην παλιά πόλη όπου είχε παίξει και ο Μότσαρτ και στην εκκλησία Schloss Mirabell Kirche.
Η απήχηση ήταν τεράστια και μάλιστα στην εκκλησία το σύνολο μας συμμετείχε στα δρώμενα της λειτουργίας, παίξαμε ακόμα και “Τζαζ”, ενώ στην πρώτη συναυλία είχαμε ένα καθαρά Baroque πρόγραμμα με αναγεννησιακή μουσική και ένα πεντοζάλι που είχε φτιάξει ειδικά για τον Con Brio ο κ. Γιώργος Καλούτσης.
Τα σχόλια που ακούσαμε ήταν κάτι παραπάνω από επαινετικά. Το σημαντικότερο όλων είναι ότι η ομάδα μας δεν σταματάει ποτέ τις πρόβες τις εδώ και 18 χρόνια, είναι συνεπής στα ραντεβού της!
Πώς καταφέρνει ένα σύνολο που παίζει ένα όργανο να ακούγεται ενδιαφέρον και ευχάριστο;
Ακούγεται ενδιαφέρον γιατί τα παιδιά μαθαίνουν και παίζουν όλη την οικογένεια του οργάνου. Από το οξύφωνο μέχρι το μπάσο! Υπάρχει μια ποικιλία και μια έκταση στον ήχο που δεν διαφέρει από αυτά που παίζει μια μπάντα με τη διαφορά ότι από ξύλινα όργανα όπως τα δικά μας ο ήχος δεν είναι τόσο δυνατός.
Εκπαιδεύετε ως μουσικός νέα παιδιά. Πώς λειτουργεί στον ψυχισμό τους η ενασχόληση τους με τη μουσική και κυρίως θα έλεγα η ένταξη τους σε ένα μουσικό σύνολο;
Όλα μου τα παιδιά, που τους μαθαίνω μουσική περιμένουν πως και πως να ανέβουν επίπεδο ώστε να ενταχθούν στο σύνολο. Για τη ψυχοσύνθεση τους είναι βάλσαμο! Τα τελευταία χρόνια που τα παιδιά είναι πολύ πιεσμένα (εξετάσεις, πανδημία κα.) αποτελεί μια αληθινή διέξοδο η μουσική. Το πρωί οι μαθητές μου έδιναν πανελλήνιες και το βράδυ έρχονταν να κάνουμε μάθημα γιατί ηρεμούσαν, έδιωχναν το άγχος, ξέφευγαν από την καθημερινότητα και το “βουνό” των εξετάσεων. Δεν είναι τυχαίο ότι οι μαθητές αυτοί καταφέρνουν και περνάνε στις σχολές επιθυμίας τους και με εξαιρετικές επιδόσεις.
Φαντάζομαι ότι την περίοδο της πανδημίας δυσκολευτήκατε πολύ…
Όλα τα παιδιά ήθελαν να κάνουν διαδικτυακό μάθημα. Βέβαια πριν την πανδημία έκανα διαδικτυακά μαθήματα με μαθητές μου βρίσκονταν μακριά και όλοι τότε με ρωτούσαν πως το κάνω. “Θέλει περισσότερο χρόνο και ένα καλό wifi” ήταν η απάντηση μου. Οι Con Brio σταματήσαμε για 2-3 μήνες αλλά επανήλθαμε με τις προφυλάξεις μας, τις μάσκες ,τα αντισηπτικά. Δεν σταματήσαμε ποτέ.
Και η ιδέα να παίξετε για την ΕΛΕΠΑΠ;
Συζητούσα με την κα Ορφανουδάκη την πρόεδρο της τοπικής ΕΛΕΠΑΠ και την διευθύντρια την κ. Αρσενίδου και μου πρότειναν να παίξουμε ως Con Brio για τα παιδιά της ΕΛΕΠΑΠ. Το σύνολο μας ενθουσιάστηκε, χάρηκαν τόσο πολύ που θα κάναμε κάτι τόσο σπουδαίο! Προέκυψε η πανδημία και το αναβάλαμε για δύο χρόνια, και φέτος η πρόταση επανήλθε και φυσικά το αποδεχθήκαμε. Βέβαια γνωρίζω το έργο της ΕΛΕΠΑΠ από την εποχή του αξέχαστου Γιώργου Μανουσέλη και για αυτό δεν υπήρχε ο παραμικρός δισταγμός…
Τι θα κερδίσω -πέρα από τον σκοπό που είναι ιερός- αν βρεθώ το απόγευμα της Κυριακής στο θέατρο “Μ. Θεοδωράκης” για να ακούσω τους Con Brio;
Θα σας έλεγα ότι σύνολο με φλάουτο με ράμφος δεν υπάρχει άλλο στην Ελλάδα επομένως θα ακούσετε κάτι που δεν έχετε την ευκαιρία να το κάνετε συχνά. Το πρόγραμμα μας είναι εξαιρετικό (“πειραγμένο” tango με λίγο baroque , swing και αγαπημένες μελωδίες όπως το “Pink Panther” και το “Βaby Elephant walk” του Χ. Μαντσίνι) και τα παιδιά είναι τόσο ζωντανά που αξίζει τον κόπο να παρακολουθήσει κάποιος τη δουλειά. Είναι ένα αφιέρωμα από τα παιδιά για τα παιδιά. Τι πιο όμορφο;