Η “καρδιά” της ελληνικής φωτογραφίας χτυπάει από χθες στα Χανιά όπου πραγματοποιείται το 16ο συνέδριο για την ιστορία της ελληνικής φωτογραφίας στο πλαίσιο των εκδηλώσεων “Φωτογραφικές Συναντήσεις” που ξεκίνησε πριν από 17 χρόνια και φιλοξενούνταν για πολλά χρόνια στα Κύθηρα πριν “μετοικήσει” στην Κρήτη.
Το συνέδριο φιλοξενείται στις εγκαταστάσεις του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος”, ενώ παράλληλα διοργανώνονται εκθέσεις φωτογραφίας στην Πύλη Σαμπιονάρα, τη γκαλερί «South» και το Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου.
Ο μελετητής της φωτογραφίας και ιδρυτής των «Φωτογραφικών Συναντήσεων» Γιάννης Σταθάτος, μιλώντας στα «Χ.ν.», τόνισε ότι παρότι η φωτογραφία έχει προχωρήσει στην Ελλάδα δεν έχει ακόμα πάρει τη θέση που της αξίζει: «Δεν έχει βρει τη θέση της και υπάρχουν μεγάλα οργανωτικά προβλήματα κυρίως από την πλευρά του κράτους. Από την άλλη μεριά, έχουμε μερικούς εξαιρετικούς φωτογράφους, ορισμένοι από αυτούς έχουν διαπρέψει και διεθνώς, και η ποιότητα της ελληνικής φωτογραφίας έχει ανέβει».
Συγχρόνως, όπως ανέφερε ο κ. Σταθάτος, μέσω από δράσεις όπως οι «Φωτογραφικές Συναντήσεις» έχουν γίνει σημαντικά βήματα στο πεδίο των φωτογραφικών μελετών και εκδόσεων. «Αυτό σημαίνει ότι πλέον μελετάται η φωτογραφία και ως τέχνη και ως εργαλείο που μας βοηθάει να καταλάβουμε το πως ζούμε ή πως ζούσαν οι άνθρωποι στο παρελθόν. Δηλαδή εξετάζεται η σχέση της φωτογραφίας με την κοινωνιολογία, την ιστορία και άλλες επιστήμες», εξήγησε ο κ. Σταθάτος.
Κι αν η σχέση της φωτογραφίας με τις επιστήμες εξελίσσεται, το ίδιο συμβαίνει και με την τεχνολογία: «Το πέρασμα στην ψηφιακή εποχή έχει επηρεάσει τη φωτογραφία καταρχάς για πρακτικούς λόγους. Είναι πιο εύκολο να έχεις ένα κομπιούτερ στο γραφείο παρά έναν σκοτεινό θάλαμο. Από εκεί και πέρα, πράγματα που γινόντουσαν στο σκοτεινό θάλαμο γίνονται σήμερα πιο απλά, εύκολα και γρήγορα. Από εκεί και πέρα, αυτό που έχει αλλάξει σημαντικά μέσω της τεχνολογίας είναι το πόσο έχει γενικευτεί η χρήση της φωτογραφίας σε όλες τις τάξεις, τις ηλικίες και όλους τους ανθρώπους».
Την πρώτη ημέρα του συνεδρίου εισηγήσεις πραγματοποίησαν, μεταξύ άλλων, οι Μαριλένα Καρρά, Δωροθέα Κοντελετζίδου, Γιάννης Σκαρπέλος, Μαρία Τσακίρη, Μυρτώ Σταματοπούλου, Νίκος Μύρτου, Μαρία Πασχαλίδου, Νίκος Κουτσουμπός και Στέργιος Καράβατος.
Να σημειώσουμε τέλος ότι το βράδυ της Παρασκευής εγκαινιάστηκε η έκθεση του Κωνσταντίνου Σ. Κωνσταντίνου: «Πράσινη Γραμμή» στο χώρο: SOUTH Space for Photography στην οδό Στρατηγού Τζανακάκη 17.
Τις εκδηλώσεις διοργανώνουν οι: Γιώργος Αναστασάκης, Πηνελόπη Πετσίνη και Γιάννης Σταθάτος.
Το σημερινό πρόγραμμα του συνεδρίου
Σήμερα Σάββατο το συνέδριο για την ιστορία της ελληνικής φωτογραφίας περιλαμβάνει τις εξής εισηγήσεις:
•11 π.μ.: Αθανάσιος Δήμου, Δημήτριος Τζιουμακλής, Στέφανος Καριώτης
Η ιστορία της αεροφωτογραφίας στην Ελλάδα και σύγχρονες εφαρμογές Γεωπληροφορικής.
11.30: Νικολέτα Λιακοσταύρου, Σωτήρης Κουτμάνης. Το αρχείο τηλεφωτογραφίας του Μουσείου Τηλεπικοινωνιών Ομίλου ΟΤΕ.
12: Nicole Imming: Μεταξύ της τεκμηρίωσης και της προπαγάνδας: Η χρήση φωτογραφίων σε ελληνικά εικονογραφημένα περιοδικά (1912-1922).
12.30: Kωνσταντίνος Καλαντζής: H Σφακιανή Οθόνη: Φαντασία, τεχνο-υλισμός και ο χαφιές το Facebook σε μία τοπική έκθεση φωτογραφίας.
13.30: Ορσαλία-Ελένη Κασσαβέτη: Το αναλογικό οικογενειακό φωτογραφικό λεύκωμα ως ιστορικό και πολιτισμικό τεκμήριο: Η «Κουλτούρα της Kodak» αντεπιτίθεται.
14.00: Νίκος Καραγιαννακίδης: Φωτογραφίζοντας τα «παιδιά της Φρειδερίκης»: η φωτογραφική αποτύπωση της ζωής στην Παιδόπολη «Άγιος Γεώργιος» της Καβάλας, 1947-1967.
14.30: Carl Mauzy: ΔΥΝΑΜΙΣ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ – Φωτογραφικά αφηγήματα εκσυγχρονισμού στην Ελλάδα του Σχεδίου Μάρσαλ και η διαμόρφωση της μεταπολεμικής ελληνικής εθνικής ταυτότητας.
15.00: Αλίκη Τσιργιάλου: Το φωτογραφικό έργο της Nelly’s: Μια διαδικασία επαναξιολόγησης με αφορμή την αναδρομική έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη.
15.30 Μαριάννα Καραλή: «Η αισθητική τοπογραφία του έθνους». Ο λόγος του Αριστείδη Φουτρίδη και το ελληνικό φωτογραφικό τοπίο στην έκθεση «Ελλάς» της Νέας Υόρκης.