Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Τα εκπαιδευτήρια Μαυροματάκη- Μητέρα στη Σουηδία

Συνεχίζοντας την υλοποίηση του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ “Maths through Music and Creative Music” (M2-CM, Νο 2021-1-SE01-KA220-SCH-000032733) επισκεφτήκαμε τη Σουηδία και συγκεκριμένα το σχολείο του Viksjöfors, στην αγροτική περιοχή του Hälsingland, 300 χμ. βόρεια της Στοκχόλμης.

Σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό την αποστολή του σχολείου μας αποτελούσαν 4 δάσκαλοι και 6 μαθητές από την Στ΄ τάξη, αλλά δυστυχώς λόγω ανωτέρας βίας τελικά ταξιδέψαμε 3 δάσκαλοι και 4 μαθητές.
Το χρονικό διάστημα από 29 Ιανουαρίου μέχρι 5 Φεβρουαρίου 2023 πραγματοποιήθηκε η δεύτερη διά ζώσης Διεθνής Συνάντηση των εκπροσώπων των εταίρων, καθώς και βιωματικά εργαστήρια για δασκάλους, μουσικούς, χορευτές και μαθητές Ε΄ και Στ΄ τάξης. Φιλοξενηθήκαμε από τον συντονιστή οργανισμό, τη Σχολή Χορού Viksjöforsbaletten, (http://www.viksjoforsbaletten.se) που σε στενή συνεργασία με το Δημοτικό Σχολείο Viksjöfors Skola υποστηρίζουν εναλλακτικές καλλιτεχνικές και εκπαιδευτικές δράσεις και εφαρμόζουν καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα. Μαζί μας συμμετείχαν η Σχολή Μουσικής Παιδείας  A.MUS.ED. (Almagamate Music Education, https://el.amusedcy.com) από τη Λευκωσία της Κύπρου και το Δημοτικό Σχολείο Αγροκηπιάς (http://dim-agrokipia-lef.schools.ac.cy), δίνοντας έμφαση στην ένταξη της μουσικής στο σχολικό αναλυτικό πρόγραμμα. Εξ αποστάσεως συμμετείχε και ο άλλος εταίρος του προγράμματος, το Εργαστήριο Διανεμημένων Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών Πολυμέσων του Πολυτεχνείου Κρήτης (TUC/MUSIC, http://www.music.tuc.gr/Home.show), προσφέροντας την απαραίτητη τεχνολογική υποστήριξη και τους πόρους για την ανάπτυξη του προγράμματος Μ2-CM σε ψηφιακό επίπεδο.

Στόχος της κατάρτισης και των εργαστηρίων ήταν η εφαρμογή πρακτικών διδασκαλίας των Μαθηματικών με την ενσωμάτωση των τεχνών και ειδικά της Μουσικής και του Χορού-Δημιουργικής Κίνησης. Στα μικτά εργαστήρια καταφέραμε να συνεργαστούμε με δημιουργικότητα και φαντασία, να αντιμετωπίσουμε και να λύσουμε μαθηματικά προβλήματα με αρωγό την τέχνη. Διδαχθήκαμε παράλληλα μαθηματικά, μουσική και χορό, ανταλλάξαμε ιδέες και πρακτικές, διαδράσαμε μεταξύ μας και βιώσαμε ευχάριστες και εποικοδομητικές εμπειρίες. Απολαύσαμε τους μαθητές μας να λειτουργούν σ’ ένα διαφορετικό μαθησιακό περιβάλλον, με άνεση και ευχαρίστηση, να ξεπερνούν εμπόδια επικοινωνίας και να συμμετέχουν ενεργά σε κάθε μαθησιακή διαδικασία. Είχαμε την ευκαιρία να διδάξουμε τη συμμετρία ως προς άξονα και ως προς σημείο, χρησιμοποιώντας την παραδοσιακή κρητική σούστα ως μεθοδολογικό εργαλείο. Οι συνάδελφοι από την Κύπρο δίδαξαν λόγους και αναλογίες ακόμα και τον Μέγιστο Κοινό Διαιρέτη, χρησιμοποιώντας τη μουσική και τον ρυθμό. Οι συνάδελφοι από τη Σουηδία χρησιμοποίησαν τον χορό και την κίνηση για τη διδασκαλία γεωμετρικών σχημάτων και εννοιών (γραμμή, τρίγωνο, τετράγωνο, κύκλος).
Σε διοικητικό επίπεδο οδηγηθήκαμε πιο κοντά στην υλοποίηση των προϊόντων του προγράμματος με τον οδηγό για εκπαιδευτικούς (σύνδεση θεωρίας πράξης) να παίρνει την τελική του μορφή, το αποθετήριο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων σύνδεσης των μαθηματικών με τη μουσική και τη δημιουργική κίνηση να εμπλουτίζεται και να μορφοποιείται και τέλος να οργανώνεται συστηματικά η ανάπτυξη ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (moodle) για εκπαιδευτικούς στην πλατφόρμα Coursevo του Πολυτεχνείο Κρήτης.

Παράλληλα περάσαμε μία εβδομάδα σ’ ένα δημοτικό ολιγοθέσιο σχολείο με άριστες υποδομές, που οι διαφορές στην καθημερινή ρουτίνα και τη νοοτροπία ήταν ευκρινείς. Η έμφαση δινόταν στις εξωτερικές δραστηριότητες. Παρόλο που οι θερμοκρασίες ήταν κάτω από το μηδέν και οι αυλές καλύπτονταν από χιόνι και πάγους, οι μαθητές (ντόπιοι και φιλοξενούμενοι) έβγαιναν έξω για να παίξουν με το χιόνι, να κάνουν έλκηθρο, πατινάζ ή σκι, εξοπλισμένοι με την κατάλληλη αδιάβροχη ενδυμασία και υπόδηση και τα απαραίτητα αξεσουάρ για τα χειμερινά αθλήματα. Η απουσία μάντρας ή φράχτη απέπνεε μια αίσθηση ελευθερίας και συνειδητής πειθαρχίας. Μαγική εικόνα ήταν ο περιβάλλων χώρος με το μάτι να ατενίζει τον ορίζοντα μέχρι το δάσος από σημύδες και τον ψυχρό χειμωνιάτικο ήλιο να αντανακλάται στην παγωμένη λίμνη.

Παράλληλα είχαμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε την ευρύτερη περιοχή του Hälsingland και το ομώνυμο μουσείο (https://www.frh-europe.org/halsinglands-museum/) στην πόλη Hudiksvall στις παγωμένες ακτές της Βαλτικής. Εκεί είχαμε τη μουσειακή εμπειρία σχετικά με την παραγωγή λιναριού (βασικός παράγοντας ανάπτυξης της περιοχής) και τα διακοσμημένα αγροτόσπιτα-αρχοντικά, που αποτελούν μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Στο πάρκο του Järsvö ακολουθήσαμε μία ειδικά διαμορφωμένη (παγωμένη) διαδρομή, ανεβήκαμε και κατεβήκαμε έναν δασοσκέπαστο λόφο και συναντήσαμε ζώα της τοπικής πανίδας όπως λύγκες, άλκες, λύκους, ταράνδους κτλ. Απολαύσαμε ένα πικ νικ στα χιόνια σε ειδικά διαμορφωμένους «έξυπνους» χώρους και καλύβες στο φως των κεριών και γύρω από την ευπρόσδεκτη θερμότητα της κεντρικής εστίας.
Αργότερα συναντήσαμε τον αρχηγό των Βίκινγκ, Λάσε, εντυπωσιαστήκαμε από τα πλοία που είχε κατασκευάσει, φορέσαμε λινά πανωφόρια και ακούσαμε παλιές ιστορίες για τους Βίκινγκ απολαμβάνοντας ένα παραδοσιακό γεύμα.

Διαμείναμε στο γειτονικό Edsbyn σ’ έναν ξύλινο ξενώνα που συνδύαζε μοναδικά την παράδοση με τη σύγχρονη τεχνολογία: θέρμανση από γεωθερμία, φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ανακύκλωση όλων των υλικών. Βασικοί κανόνες της ιδιοκτήτριας όχι παπούτσια μέσα και κλειστές πόρτες! Μόνο έτσι διατηρούνταν ζεστός ο χώρος. Ο τρόπος ζωής στην κοινότητα του Edsbyn των 4000 κατοίκων με τα ξύλινα σπίτια διαφέρει ως προς τις υποδομές από τις δικές μας κωμοπόλεις, αφού διαθέτει κλειστό κολυμβητήριο με πισίνα 25 μ. μαζί με όλα τα παρεμφερή (σάουνα, καφέ κτλ.), σύγχρονη  βιβλιοθήκη και μουσείο. Αυτό βέβαια που κέρδισε τις εντυπώσεις ήταν η κλειστή αρένα-παγοδρόμιο, έδρα της ομάδας Edsbyn IF Bandy (άθλημα που μοιάζει με το χόκεϊ στον πάγο αλλά λιγότερο βίαιο) που έχει κερδίσει το πρωτάθλημα Σουηδίας πάνω από 20 φορές. Μαζί με τους οπαδούς της ομάδας για πάνω από 90 λεπτά θαυμάσαμε τους αθλητές που έσκιζαν τον πάγο με απίστευτη ταχύτητα. Παρά τους -4οC η ατμόσφαιρα στον χώρο ήταν πολύ ζεστή!

Τέλος καταφέραμε και μια μικρή βόλτα στη Στοκχόλμη, την πολυτελή πρωτεύουσα της χώρας. Μας εντυπωσίασε η παλιά και σύγχρονη πόλη και το μουσείο Βάσα, ένα μουσειολογικό αριστούργημα.
Πέρα από τον πρωταρχικό εκπαιδευτικό σκοπό η επίσκεψή μας στη Σουηδία ήταν μία πρωτόγνωρη εμπειρία που ξεπέρασε τις προσδοκίες μικρών και μεγάλων. Αποτέλεσε μια εμπειρία ζωής. Άλλωστε αυτή είναι η μεγάλη επιτυχία του προγράμματος Εράσμους της ΕΕ: να φέρνει κοντά τους πολίτες από μέρη που δεν αποτελούν συνήθεις ταξιδιωτικούς προορισμούς, να μοιράζονται εμπειρίες, να συνεργάζονται και να οικοδομούν από κοινού το ευρωπαϊκό μας μέλλον. Θερμές ευχαριστίες για τη συνεργασία στους οικοδεσπότες μας: Helena Ehrstand (συντονίστρια), Viktoria Forsblom, Torill Kolsrud, Elias Bäckebjörk, Katarzyna Pawlak, Lotten Andersson, Emilia Forslin, στους συναδέλφους από την Κύπρο: Μαρία Δημοσθένους, Μαρία Αργυρού, Αναστασία Σπύρου, Πολυξένη Κωνσταντίνου, Σταύρο Γρούτα, στους συνεργάτες από το Πολυτεχνείο Κρήτης: Νεκτάριο Μουμουτζή και Νικόλαο Παππά, τις συναδέλφους από το σχολείο μας Μαρία Ποντικάκη και Άρτεμη Χορευτάκη και τους μαθητές μας Αλεξάνδρα, Χάρη, Κούπερ και Έμμυ. Πολλά ευχαριστώ επίσης στους μαθητές από τη Σουηδία και την Κύπρο! Επόμενο ραντεβού τον Οκτώβριο του 2023 στα Χανιά!


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα