Υπήρξαν 11 παρατάσεις της διαγωνιστικής διαδικασίας, φαίνεται ότι, πλέον, το έργο της κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι του Ηρακλείου Κρήτης έχει αφήσει πίσω τα χειρότερα. Μετά την αποσφράγιση της οικονομικής προσφοράς, ύψους 480 εκατ. ευρώ, που κατέθεσε η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR Airports Limited (Ariadne Airport Group), είναι ζήτημα γραφειοκρατικών διαβημάτων προκειμένου να ξεκινήσει η κατασκευή του διεθνούς αερολιμένα.
Η οικονομική προσφορά
Η κοινοπραξία προσφέρει 480 εκατ. ευρώ, γεγονός που, όπως αναφέρουν στην αγορά, θέτει “εκτός συναγωνισμού” το κονσόρτσιουμ, δεδομένου ότι το υπουργείο Υποδομών τοποθετούσε το έργο στα 850 εκατ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου περιορίζεται σε 180 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένη κατά 40 εκατ. ευρώ, συγκριτικά με αυτή που είχε προβλέψει το Δημόσιο. Το τελευταίο θα συμμετέχει σε ποσοστό 46% στην εταιρεία παραχώρησης, ενώ τα τέλη χρήσης του νέου αεροδρομίου θα είναι χαμηλότερα από 20 ευρώ.
Τα επόμενα βήματα
Μέσα στο επόμενο οκτάμηνο θα πρέπει να υλοποιηθούν όλα τα προαπαιτούμενα προκειμένου η κατασκευή του διεθνούς αεροδρομίου να ξεκινήσει αρχές του 2018. Σε αυτά περιλαμβάνονται η κατάρτιση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου, για περίοδο 37 ετών, η οποία θα πρέπει να υπογραφεί και να υποβληθεί για έλεγχο νομιμότητας στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Ακολούθως, τη σύμβαση θα πρέπει να κυρώσει το Κοινοβούλιο.
Ο αερολιμένας που θα βρίσκεται νοτιοανατολικά του Ηρακλείου, στα όρια του Δήμου Μίνωα – Πεδιάδος θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο-κορεσμένο-αεροδρόμιο “Ν.Καζαντζάκης” και θα εξυπηρετεί αεροσκάφη τύπου B747 και Α330.
Το έργο θα υλοποιηθεί ως Σύμπραξη Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με τη μέθοδο της παραχώρησης, υιοθετώντας, ως ένα βαθμό, το μοντέλο που εφαρμόστηκε στο “Ελευθέριος Βενιζέλος”.
14 χρόνια
Την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι εξήγγειλαν τον Νοέμβριο του 2003 τότε υπουργός Μεταφορών κ. Χρήστος Βερελής και ο υφυπουργός κ. Μανόλης Στρατάκης. Ένα μήνα πριν, τον Οκτώβριο του 2003, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας παρέλαβε το φάκελο για την προέγκριση χωροθέτησης του νέου διεθνούς αεροδρομίου στην περιοχή Ξερόκαμπος του Καστελίου Πεδιάδας.
Τη σκυτάλη του έργου θα πάρει η Νέα Δημοκρατία, με πρωθυπουργό τον Κώστα Καραμανλή, ενώ το φάκελο του έργου χειριζόταν ο τότε υπουργός Μεταφορών Μιχάλης Λιάπης. Ωστόσο, μελετητικά το έργο δεν ήταν ώριμο. Τον Μάιο του 2008, από το Ηράκλειο την υλοποίηση του project εξήγγειλε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς.
Το ΥΠΕΧΩΔΕ μετατράπηκε σε υπουργείο Υποδομών με επικεφαλής τον Δημήτρη Ρέππα, με την κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ (2009) να ακυρώνει τον προηγούμενο σχεδιασμό ως μη ολοκληρωμένο. Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης ραδιοβοηθημάτων, τον Δεκέμβριο του 2009, ο κ. Ρέππας ανακοίνωσε τη νέα δημοπράτηση του αεροδρομίου.
Έκτοτε, το έργο θα βρεθεί σε κενό αέρος, θα χρειαστεί να μεσολαβήσουν 11 αναβολές, από το 2014 έως τον Οκτώβριο του 2016, ωσότου αναδειχθεί ανάδοχος το σχήμα ΤΕΡΝΑ- GMR Airports Limited.
ΠΗΓΗ: capital.gr