Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου, 2024

Τα επταόροφα κτήρια και οι συνέπειές τους

Με αφορμή την σχετικά πρόσφατη τάση στην πόλη μας της ανέγερσης κτιρίων 7 ορόφων θα ήθελα να διατυπώσω τις σκέψεις μου.

Ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός (ΝΟΚ) του 2012 με τις πολλαπλές τροποποιήσεις του άλλαξε τα δεδομένα σε πανελλήνιο επίπεδο και μετέτρεψε πόλεις ή περιοχές σε κακέκτυπα μιας υποτιθέμενης ανάπτυξης, δημιουργώντας ελαστικότερους όρους οικοδόμησης, αντί αυστηρότερους. Ο ΝΟΚ σε συνδυασμό με τους συντελεστές δόμησης (ΣΔ) δημιούργησαν ένα ευνοϊκό πλαίσιο για την οικοδόμηση πολυώροφων κτιρίων, υποβαθμίζοντας το περιβάλλον και απαξιώνοντας σε ορισμένες περιπτώσεις και την ίδια την πολιτισμική μας κληρονομιά (ενδεικτικά, είδαμε τι έγινε στην Ακρόπολη).
Στα Χανιά άρχισαν να κάνουν δειλά-δειλά την εμφάνισή τους λίγα 7όροφα κτίρια τα τελευταία χρόνια, ωστόσο φαίνεται ότι από εδώ και μπρός οι οικοδομικές άδειες προβλέπουν σε συγκεκριμένες περιοχές έως 7 ορόφους.

Ουσιαστικά αυτό σημαίνει τα παρακάτω:
Οι περιοχές με ήπια οικοδομική ανάπτυξη που σε παρελθόντα χρόνο είχαν άδεια μόνο για 2όροφες ή 3όροφες οικοδομές, αλλάζουν εικόνα με τα 7όροφα κτήρια.
Στην θέση παλαιών οικοδομών 2όροφων/3όροφων που πωλούνται ή δίδονται αντιπαροχή δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για ανέγερση 7όροφων, 20 έως 25 μέτρων ύψους.
Ως συνέπεια των παραπάνω, στα Χανιά εκτός της αλλαγής του τοπίου, της αισθητικής και της φυσιογνωμίας της πόλης, επέρχεται και δυσμενής εξέλιξη στην ποιότητα ζωής των κατοίκων, στην ήπια και βιώσιμη ανάπτυξή της που στο επίκεντρο έχει τον άνθρωπο και τις ανάγκες του και τον σεβασμό του περιβάλλοντος. Σε μια άλλη περίπτωση αναβάθμιση θα σήμαινε «αισθητική αναβάθμιση και εξωραϊσμό». Ωστόσο, η σταδιακή επιβάρυνση της πόλης επιτείνει ταυτόχρονα και τα προβλήματα του κυκλοφοριακού, κυρίως στο Κέντρο και πέριξ αυτού, διότι τα Χανιά δεν είχαν σχεδιαστεί για να αντέξουν μεγάλες ροές οχημάτων (είχαν σχεδιαστεί σε μια περίοδο που δεν υπήρχαν καν αυτοκίνητα), ούτε οι δρόμοι διαπλατύνθηκαν ποτέ.
Τέλος, η εξέλιξη αυτή δρομολογεί δυσμενείς επιπτώσεις στους επισκέπτες τόσο σε σχέση με το κυκλοφοριακό που θα επιβαρυνθεί ακόμα περισσότερο στο Κέντρο και πέριξ αυτού, του πάρκινγκ στις προαναφερόμενες περιοχές λόγω της επιλογής των επισκεπτών να επισκεφθούν την Παλιά Πόλη και όχι τα Παχιανά ή τα Λενταριανά ή τον Άγιο Ιωάννη (η αναφορά είναι τυχαία) αλλά και σε σχέση με το προφίλ της πόλης που δεν θα διαφέρει από την εικόνα των μεγαλουπόλεων της μόνιμης κατοικίας τους, την οποία επιθυμούν να «ξεχάσουν» τις λίγες ημέρες των διακοπών τους.
Ήδη έχουν οικοδομηθεί λίγα τέτοια κτίρια στην περιοχή των Δικαστηρίων, της Νέας Χώρας και αλλού και φαίνεται ότι έπεται η συνέχεια. Σε ορισμένες περιπτώσεις αυτά τα πολυώροφα κτίρια είναι δίπλα ή πλησίον ενετικών ή βυζαντινών ή νεοκλασικών μνημείων που συνδέονται με την ιστορία της πόλης.

ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΧΩΡΑΣ

Στην παρούσα περίσταση σε οικοδομικό τετράγωνο της Νέας Χώρας, στα όρια με την Παλιά Πόλη, και απέναντι από την Δυτική Τάφρο ετοιμάζονται για κατάθεση και έγκριση 3 νέες οικοδομικές άδειες 7όροφων κτηρίων, σχεδόν το ένα δίπλα στο άλλο.
Συνέπεια αυτού θα είναι να υποβαθμιστεί ακόμα περισσότερο η περιοχή που δεν είναι κατάλληλα σχεδιασμένη με λεωφόρους αλλά με στενούς δρόμους και δεν διαθέτει καμία λύση για παρκινγκ διότι το 80’ επετράπη να χτιστούν πολυκατοικίες χωρίς παρκινγκ και οι υπάρχουσες μονοκατοικίες του 50’ και 60’ δεν είχαν πρόβλεψη για αυτό, καθώς τότε δεν διέθετε σχεδόν κανείς αυτοκίνητο. Σε ορισμένα σημεία, το εν λόγω οικοδομικό τετράγωνο δεν διαθέτει σήμερα ούτε πεζοδρόμια, ενώ στις δεκαετίες του 70 και 80 διέθετε όχι μόνο πεζοδρόμια αλλά και δέντρα σ’ αυτά. Επίσης, η πιθανολογούμενη οικοδόμηση θα αλλοιώσει περαιτέρω το περιβάλλον διότι θα εξαφανιστούν και οι ελάχιστοι ελεύθεροι ακάλυπτοι χώροι των κήπων της άλλοτε πόλης των «γιασεμιών», και νυν της τσιμεντοποίησης, καθώς και μια συνολικότερη επιβάρυνση της αισθητικής και της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Ομοίως, τις επιπτώσεις θα τις υποστούν και οι γονείς, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί του 2ου Δημοτικού Σχολείου που έχουν ένα και μοναδικό δρόμο πρόσβασης προς αυτό, καθότι οι πάσης φύσης οικοδομικές εργασίες, λόγω της στενότητας που υπάρχει, είναι πιθανό να παρακωλύουν επί μακρό χρονικό διάστημα τη διέλευση πεζών και οχημάτων, άλλοτε με έγκριση αρμοδίως και άλλοτε με αυθαίρετη πρωτοβουλία. Κατά συνέπεια, και η οδός Πειραιώς που αναβαθμίστηκε τα τελευταία χρόνια από τον Δήμο, ως ένας δρόμος περιπάτου και ποδηλατοδρόμου, θα επιβαρυνθεί διότι θα έχει από την μία πλευρά την Δυτική Τάφρο και από την άλλη πλευρά το νέο Μανχάταν, εάν αυτό συντελεστεί. Βεβαίως, εάν αυτό συντελεστεί, το πιο σημαντικό είναι οι επιπτώσεις των οικοδομών αυτών στα Ενετικά Τείχη που θα τα υπερβούν κατά πολύ σε ύψος.
Βλέπετε όμως ότι σε παρελθόντα χρόνο και παρά το γεγονός ότι τα 25μετρα κτήρια επιτρεπόταν, κανείς εργολάβος-κατασκευαστής-ιδιοκτήτης δεν υπέβαλλε αίτημα για κάτι τέτοιο, σήμερα όμως αυτό γίνεται. Διερωτώμαι ήταν η κοινωνική ευαισθησία που δεν το επέτρεπε αυτό ή τότε ήταν πρώιμο να υποβληθούν/εγκριθούν άδειες και να ανεγερθούν 7όροφα κτίρια ή οι εκάστοτε αρμόδιοι δεν συναινούσαν σε αυτό;

Μήπως δηλαδή τα μεμονωμένα «κακά παραδείγματα» ανέγερσης κτηρίων άνω των 5 ορόφων, έδωσαν το έναυσμα και αποτέλεσαν την απαρχή για μια ανεκτικότερη στάση στην ανέγερση 7όροφων από εδώ και μπρος στα Χανιά, υπό την κάλυψη της νομοθεσίας (ΝΟΚ και ΣΔ) και την απουσία κανόνων για το τι πόλη θέλομε να κληρονομήσουμε στις επόμενες γενιές;
Εμείς ως πολίτες, αρμόδιες υπηρεσίες, θεσμικοί και επιστημονικοί φορείς τι άποψη έχομε γι’ αυτό που έρχεται, και τι μέτρα λαμβάνομε για τις συνέπειες που επιφέρει στη ζωή μας, στην πόλη μας, στη διαφύλαξη της ιστορικής μας κληρονομιάς;


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα