Σύγχρονοι και ασφαλείς αυτοκινητόδρομοι διασχίζουν σήμερα την ηπειρωτική Ελλάδα, με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης να παραμένει ακόμα σε φιλολογικό επίπεδο. Παρεμβάσεις μικρής κλίμακας, μπαλώματα και δεσμεύσεις βλέπουν οι κάτοικοι του νησιού, περιμένοντας αυτή τη φορά κάτι ουσιαστικό το οποίο δεν θα αποδειχθεί πυροτέχνημα.
H ιστορία του ΒΟΑΚ ξεκινά από τα τέλη της δεκαετίας του ‘ 60. Με το… ανέκδοτο της εποχής να λέει ότι «ο Πατακός φτιάχνει δρόμο για χατήρι της οικογένειάς του». Πολλά από τα τμήματα του δρόμου αυτού συνεχίζουν μέχρι και σήμερα -50 χρόνια μετά- να υπάρχουν στην ίδια κατάσταση!
Η ευρωπαϊκή κάνουλα χρηματοδότησης της δεκαετίας του ’90 δημιουργεί τις προϋποθέσεις για κατασκευή σύγχρονου αυτοκινητόδρομου αλλά η μεγαλύτερη ευκαιρία χάνεται ίσως λίγο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες όταν μέσα από το Κοινοτικό Πλάισιο 2007-2013 υπήρχε δυνατότητα ένταξης του ΒΟΑΚ αλλά έμεινε εκτός σε αντίθεση με τα μεγάλα οδικά έργα της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Οι ελπίδες αναπτερώνονται τα επόμενα χρόνια με την δημιουργία του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης αλλά μέχρι και σήμερα Β.Ο.Α.Κ. δεν βλέπουμε στην Κρήτη. Το ναυάγιο του πακέτου Γιούνκερ έχει δώσει πλέον τη θέση του στο σχέδιο χρηματοδότησης από την ΕτΕΠ με ρήτρα διαθεσιμότητας.
Η κυβέρνηση σήμερα φαίνεται να… τριπλάρει την μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού, η οποία πάντως δεν θα αποφευχθεί καθώς είναι δεδομένο ότι θα γίνει μέσα από τον ανταγωνιστικό διάλογο. Όλα αυτά βέβαια θέλουν χρόνο πολύ, με τους πολίτες του νησιού να έχουν κουραστεί από την αναμονή δεκαετιών.
Τριάντα χρόνια υποσχέσεις επί υποσχέσεων, ανακοινώσεις, μακέτες, μελέτες και μηνύματα αισιοδοξίας. Τα “Χανιώτικα νέα” ανοίγουν τον φάκελο του ΒΟΑΚ και ξεχωρίζουν ενδεικτικά μερικές από τις μεγάλες στιγμές.. ελπίδας που έζησαν οι Κρητικοί, προσδοκώντας έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο για το νησί.