Πανηγυρικά παρουσίασε ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων το κλείσιµο της δεκαετίας στο έργο της οδικής παράκαµψης των Τοπολίων, µήκους 9 χιλιοµέτρων, και τη νέα παράταση που δόθηκε.
Αν οι δηλώσεις αυτές µας ανέβαζαν το ηθικό και µας ενθουσίαζαν εµάς τους Τοπολιανούς, ίσως θα έπρεπε να διοργανώσουµε γιορτή επί του πεδίου γι’ αυτήν την πρώτη δεκαετία. Με όλη µας την καλοσύνη να καλέσουµε ακόµη και αυτούς που παρά τις επαναλαµβανόµενες εκκλήσεις µας για παρεµβάσεις, δεν πάτησαν ποτέ τα πόδια τους στα Τοπόλια, όπως ο περιφερειάρχης Κρήτης, οι περισσότεροι βουλευτές του νοµού και άλλοι εκλεκτοί µας (εκλεγµένοι).
Παρουσίασε σε δηλώσεις του ο κ. Καλογερής πως είναι όλα καλά καµωµένα από πλευράς της περιφέρειας που είναι ο εργοδότης του έργου και από πλευράς των τεχνικών υπηρεσιών της που είναι η επιβλέπουσα αρχή. Τόσο πολύ σεβάστηκε τη νοηµοσύνη µας και τη µνήµη που διαθέτουµε που για πολλοστή φορά χρέωσε την καθυστέρηση στη θεοµηνία του 2019 που βρήκε, όπως είπε, ανοιχτό το έργο και του προξένησε ζηµιές, το έργο που βάσει της σύµβασης µε την εργοληπτική εταιρεία έπρεπε να έχει παραδοθεί ολοκληρωµένο εντός του 2016!
Το διάστηµα της πλήρους εγκατάλειψης του, 2015-2019, για το οποίο έχουν οι εργοδότες (περιφέρεια- αντιπεριφέρεια) µεγάλες ευθύνες, ο κύριος Καλογερής αλλά και κάθε άλλος υπεύθυνος που µιλάει για το έργο, τεχνηέντως το παραβλέπει. Βέβαια, πρέπει να τονιστεί εδώ πως ο κύριος Καλογερής ανέλαβε ως αντιπεριφερειάρχης Χανίων πρώτη φορά το 2019.
Κάθε φορά που οι κάτοικοι της περιοχής αναφερόµαστε σ’ αυτό το χρονικό διάστηµα, οι αρµόδιοι µας απαντούν µε απίστευτη ελαφρότητα πως το έργο και να ήταν τελειωµένο στην ώρα του η θεοµηνία του 2019 θα το κατέστρεφε, άρα καλύτερα που δεν είχε προχωρήσει.
Τόσο πολύ υποτιµούν τον κοινό νου µας ή τόσο πολύ εκτιµούν την ποιότητα του ως τότε έργου. Ποια ήταν η ζηµιά του 2019; Στο πρώτο µόνο χιλιόµετρο στα Τοπόλια, στην αρχή της παράκαµψης, στη χειρότερη και πιο ανώµαλη θέση που θα µπορούσε να επιλεγεί σε όλη την ευρύτερη περιοχή. Ζητήθηκε άραγε ποτέ ευθύνη γι’ αυτήν την επιλογή, αυτών που επέλεξαν αλλά και από τους µελετητές και τους επιβλέποντες µηχανικούς;
Ακόµα, ο αντιπεριφερειάρχης, δικαιολογώντας την καθυστέρηση του έργου, αναφέρθηκε σε υπονόµευση από τοπικούς φορείς, πρόσωπα και υπηρεσίες. Οι τοπικοί φορείς ποιοι να είναι άραγε; Ας τους κατονοµάσει. Πρόσωπα εννοεί εµάς τους κατοίκους της περιοχής που το 2021 κινητοποιηθήκαµε ειρηνικά απαιτώντας την ταχύτατη επανέναρξη και ολοκλήρωση του έργου. Μήπως υπονόµευση θεωρεί την εναντίωση µας στα παράνοµα µπαζώµατα ρεµάτων και ποταµών της ευρύτερης περιοχής από τα προϊόντα εκσκαφής του έργου; Ή την απαίτηση µας το έργο να συνοδευτεί µε όλα τα απαραίτητα τεχνικά έργα, ώστε να αποφευχθούν πληµµυρικά φαινόµενα σε χωριά και περιουσίες;
Ήταν τότε που µας χαρακτήρισε παρασυρµένους που εµποδίζουµε το έργο. Υπηρεσίες πρέπει να εννοεί τη ∆ασική Υπηρεσία και τη ∆ιεύθυνση Περιβάλλοντος της Περιφέρειας, δηλαδή υπηρεσίες του χώρου που ηγούνται ο ίδιος και ο κύριος Αρναουτάκης, και οι οποίες απαίτησαν την εφαρµογή των περιβαλλοντικών όρων για το έργο.
Θυµάται άραγε ο κ. Καλογέρης την υπόσχεση του στο ∆ηµοτικό Συµβούλιο Κισσάµου πως τα παράνοµα µπαζώµατα και ιδιαίτερα το τερατώδες στο ρέµα των Καψανιανών θα καθαριστούν; Πάντως ως τώρα δεν έγινε κανένα καθάρισµα. Ίσως αν δεν κινητοποιούµασταν οι κάτοικοι και το θέµα δεν έπαιρνε µέσα από τη δηµοσιότητα διαστάσεις, αν δεν έφθανε µέχρι τη Βουλή, το έργο θα έµενε µόνιµα στην εγκατάλειψη.
Συνηθισµένα στον νοµό µας. ∆ηµόσια έργα µε τεράστια κόστη, όπως ταµιευτήρες νερού, αθλητικά έργα κ.α. σε εγκατάλειψη. Με µεγάλη άνεση ο κ. Καλογερής ανακοίνωσε πως το κόστος του έργου µε τις αναχρηµατοδοτήσεις θα φθάσει στα 35 εκατοµµύρια ενώ ο αρχικός προϋπολογισµός του ήταν 15 εκατοµµύρια.
Λεφτά υπάρχουν για να σπαταληθούν σε ανεπάρκειες, ανευθυνότητες, απρονοησίες, λάθος επιλογές. Την ίδια στιγµή που το κράτος πληρώνει τους δασκάλους και τους καθηγητές των παιδιών µας µε µισθούς πείνας των 800€. Το µεγαλύτερο µέρος των εκατοµµυρίων αυτών ξοδεύεται στα δύο πρώτα και δύο τελευταία χιλιόµετρα του έργου, τις δυο λανθασµένες επιλογές που όπως όλα δείχνουν τις επέβαλαν κάποιοι ισχυροί τοπικοί παράγοντες. Για το ξεκίνηµα του δρόµου, όπως αναφέρθηκε προηγουµένως, επιλέχθηκε η πιο δύσκολη σε µορφολογία και αντοχή εδάφους περιοχή, το αρχικό έργο γκρεµίστηκε και τώρα στήνεται το νέο, ένα φαραωνικό µεγαθήριο τοιχίων και επιχωµατώσεων, σε πλήρη ασυµβατότητα µε το φυσικό περιβάλλον και τα όµορφα Τοπόλια που τα ακουµπά.
Έχει µεγάλη κλίση και κλειστές και επικίνδυνες στροφές, µεγάλες τοµές εδάφους µε κίνδυνο µελλοντικών κατολισθήσεων. Η βάρβαρη αυτή επέµβαση κατέστρεψε αδικαιολόγητα µέρος της παραγωγικής υπαίθρου των Τοπολίων.
Πιο βόρεια προς Βουλγάρω υπήρχε όλη η ευχέρεια µιας πιο οµαλής ανάβασης προς Αϊ- Κυρ- Γιάννη και Τσουρουνιανά. Η άλλη τραγική επιλογή στο έργο είναι η νότια άκρη όπου η κάθοδος του δρόµου είναι µε πολύ επικίνδυνη κλίση από την περιοχή Καρυδάκι προς Κατσοµατάδω. Και εδώ οι τοµές είναι τεράστιες, µεγάλη η καταστροφή του µοναδικού σε µέγεθος κουµαροδάσους και µη διαχειρίσιµες οι ποσότητες των µπαζών. Γιατί δεν επιλέχθηκε η διαδροµή από το Καρυδάκι οµαλά προς τον δρόµο που συνδέει τους Μύλους µε το Βλάτος;
Μικρό παιδί να ρώταγαν, αυτό θα έδειχνε. Σίγουρα η επιλογή δεν ήταν των ειδικών τοπογράφων και γεωλόγων, αλλά παρέµβαση κάποιων άλλων για ικανοποίηση ιδιωτικών και τοπικών συµφερόντων. Από τώρα δηλώνουν ιδιώτες και επαγγελµατίες οδηγοί πως προκειµένου να ξοδεύουν πανάκριβα καύσιµα για να ανεβοκατεβαίνουν τις απότοµες ανηφόρες και κατηφόρες του νέου δρόµου, θα προτιµούν τον παλιό όσο τουλάχιστον δεν έχει µεγάλη κίνηση.
Με τα 35 εκατοµµύρια του µίζερου αυτού οδικού έργου που το περιέγραψε σαν µεγάλο έργο για τον νοµό ο κ. αντιπεριφερειάρχης, θα γινόταν ένα µεγάλο µέρος του πραγµατικά µεγάλου έργου που έχει ανάγκη η ενδοχώρα της Κισσάµου, του κάθετου οδικού άξονα Κορφαλώνας- Τσουρουνιανά- Εννιά Χωριά.
Η Κίσσαµος είναι η µοναδική περιοχή της Κρήτης που δεν διαθέτει σοβαρό κάθετο οδικό άξονα που να καλύπτει τις ανάγκες του πληθυσµού και της µεγάλης τουριστικής κίνησης.
Το έργο της παράκαµψης των Τοπολίων το υπονόµευσαν ξεκάθαρα οι λάθος επιλογές, οι ανεπάρκειες και οι ανοχές της των υπηρεσιών που είχαν την ευθύνη του έργου, και οι όποιες παρεµβάσεις τοπικών παραγόντων για εξυπηρέτηση συµφερόντων.
Ο κ. Καλογερής στις δηλώσεις του ευχαρίστησε αυτούς που ξεπέρασαν εαυτόν και το έργο προχωρεί. Εννοεί τους ανθρώπους της εργοληπτικής εταιρείας ή κάποιους άλλους; Ποιοι είναι αυτοί; Ξελάσπωσαν το έργο από αµαρτίες που δεν πρέπει να γνωρίζουµε; Μήπως έπρεπε αντί για τις παραπάνω ευχαριστίες ο κ. Αντιπεριφερειάρχης να ζητήσει συγγνώµη εκ µέρους της περιφέρειας από τους κατοίκους των χωριών της περιοχής για την ταλαιπωρία που ζουν τόσα χρόνια και τις ζηµιές στα εισοδήµατα τους και να τους ευχαριστήσει για την υποµονή τους;
Όπως επίσης να ζητήσει συγγνώµη από τους ταξιδιώτες της περιοχής, ντόπιους και ξένους, που αδικαιολόγητα τόσα χρόνια καταταλαιπωρούνται στο πέρασµα των Τοπολίων και του φαραγγιού και να τους ευχαριστήσει και αυτούς για την υποµονή τους;
Τώρα και χρόνια, κατά τη διάρκεια έντονων καιρικών φαινοµένων λόγω επικινδυνότητας το φαράγγι έπρεπε να κλείνει. Ο ένας από τους δύο κύριους λόγους που επέβαλαν το επείγον της παράκαµψης ήταν ο κίνδυνος για τους περαστικούς από πτώσεις βράχων. Ευτυχώς ως τώρα τα ατυχήµατα που έγιναν δεν ήταν θανατηφόρα. Το επείγον του έργου οι υπεύθυνοι το ξέχασαν.
Ας ελπίσουµε πως έστω στραβό κι ανάποδο όπως γίνεται, δεν θα περάσουν χρόνια ακόµη για να παραδοθεί και πως ως τότε στον παλιό δρόµο στο φαράγγι δεν θα συµβεί κάποιο ατύχηµα από πτώση βράχων. Γιατί αν συµβεί, θα είναι ξεκάθαρο πού θα πρέπει να χρεωθεί.