Μία επίσκεψη – γνωριμία με τον Δήμο Τρικάλων, αποδεικνύει πώς, όταν υπάρχει προγραμματισμός, σχεδιασμός, οργάνωση και συνεργασία, ένας Δήμος μπορεί να κάνει τη διαφορά, με απώτερο σκοπό να γίνει η ζωή των δημοτών του, πολύ πιο ανθρώπινη και άνετη.
Και υπάρχουν άνθρωποι που “δουλεύουν” σε αυτήν την κατεύθυνση, εκμεταλλευόμενοι την τεχνολογία για να πετύχουν τον συγκεκριμένο στόχο, όπως ο Δήμαρχος Τρικκαίων, Δημήτρης Παπαστεργίου, με τον οποίο είχα την μοναδική εμπειρία, σε μία συνάντηση μαζί του, πριν από λίγες ημέρες, να “ανακαλύψω” την σημαντική δουλειά που γίνεται στον Δήμο, με βασικό “όπλο” την τεχνολογία.
Ο Δημήτρης Παπαστεργίου, συνάδελφος μηχανικός, είναι ο δήμαρχος που έβαλε την προσωπική του σφραγίδα στην μετεξέλιξη των Τρικάλων σε μια πόλη-πρότυπο, με την αξιοποίηση της τεχνολογίας (πλατφόρμα e-Trikala ) και την εφαρμογή της βιώσιμης κινητικότητας, ως μέσο για να απλοποιηθεί η καθημερινότητα των πολιτών.
Αυτόνομα λεωφορεία, δωρεάν ηλεκτροκίνητα οχήματα (τρίκυκλα και τετράκυκλα), δύο δημοτικά πάρκινγκ και δωρεάν πενήντα ποδήλατα τόσο σε δημότες όσο και σε επισκέπτες, έτσι ώστε να αφήνουν εκεί το αυτοκίνητο, να κινηθούν με ποδήλατο και στη συνέχεια να το επιστρέψουν για να φύγουν. Παράλληλα, μέσω του συστήματος Έξυπνης Διαχείρισης Στάθμευσης, επιτυγχάνεται η εύρεση, η απεικόνιση και ο έλεγχος οριοθετημένων θέσεων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης. Τοποθετήθηκαν αισθητήρες σε οριοθετημένες θέσεις στάθμευσης που ανάλογα με το αν η θέση είναι κατειλημμένη ή όχι στέλνει σήμα στο κέντρο ελέγχου και από εκεί στα κινητά του χρήστη της εφαρμογής.
Το e-ΚΕΠ
Αλλη μία καινοτόμος εφαρμογή, το e-ΚΕΠ (σύστημα αυτοεξυπηρέτησης δημοτών), αλλά και το Mobile Check Αpp (εφαρμογή κινητών συσκευών) για τα αιτήματα των δημοτών δίνοντας τη δυνατότητα στον δημότη να στέλνει το αίτημά του στο δήμο για προβλήματα καθημερινότητας στην περιοχή του. Αυτό μπαίνει αυτόματα σε μια ειδική βάση δεδομένων από όπου παρακολουθείται η πορεία του αιτήματος και στο τέλος ο δήμος επικοινωνεί με το δημότη για να δει αν το αίτημα ικανοποιήθηκε σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Ακόμη, κατά την επίσκεψή μας στα Τρίκαλα, είχαμε την ευκαιρία, να ενημερωθούμε για το metro Wi-Fi (μητροπολιτικό ασύρματο δίκτυο), το σύστημα έξυπνου φωτισμού και στάθμευσης, το σύστημα παρακολούθησης περιβαλλοντικών δεικτών, την ανοιχτή ψηφιακή αγορά, το γεωγραφικό πληροφοριακό σύστημα και ένα πλήθος ακόμα καινοτόμων εφαρμογών.
Δικαίως λοιπόν, τα Τρίκαλα έχουν τη διάκριση της πρώτης “έξυπνης πόλης” στην Ελλάδα, ενσωματώνοντας τεχνολογικά προηγμένες λύσεις και προσφέροντας στους πολίτες υπηρεσίες, απλοποιώντας την καθημερινότητά τους.
Λύσεις και πρωτοβουλίες, που μπορούν να εφαρμοστούν και στον Δήμο μας, αρκεί να υπάρχει βούληση, σχέδιο και συνεργασία με τις υπηρεσίες.
Σαφώς, η “ψηφιακή εποχή”, δεν λύνει όλα τα προβλήματα. Ωστόσο, η πληροφορική και τα τεχνολογικά επιτεύγματα είναι εργαλεία τα οποία αν “χρησιμοποιηθούν σωστά” μπορούν να εξυπηρετήσουν τον πολίτη, βοηθώντας τον και να αποφεύγει σε μεγάλο βαθμό τα “γρανάζια” της γραφειοκρατίας. Εμείς, οφείλουμε να του τα προσφέρουμε. Αν θέλουμε ο Δήμος Χανίων να “πάει” μπροστά. Αν θέλουμε να κάνουμε πράξη αυτό που έχουμε ήδη επισημάνει: ότι στόχος μας είναι ένας Δήμος που θα έχει στο επίκεντρό του τον άνθρωπο – αυτόν που ζει, εργάζεται και μεγαλώνει τα παιδιά του σε κάθε γωνιά του – και την επίλυση των μικρών και μεγάλων προβλημάτων της κάθε περιοχής.