Τα Χανιά του πολιτισμού και της πρωτοπορίας. Παρακολουθώντας τα «Βαβελικά Εν Ροή», αυτή την πρωτότυπη περφόρμανς του Γιάννη Μαρκαντωνάκη με πολλούς Χανιώτες εικαστικούς, στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, έψαχνα να βρω τη βαθύτερη φιλοσοφία αυτής της αντιπολεμικής καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Εψαχνα να βρω τη σχέση της τέχνης με την εξουσία και το κατά πόσο η τέχνη μας προστατεύει από τις απολυταρχικές καταστάσεις, ενώ θα προτιμούσα να διερευνήσω τη σχέση της τέχνης με την πολιτική στον ειρηνικό πολιτισμό της καθημερινότητας. Πάντως ο τότε Αμερικανός Υπουργός Εξωτερικών Κόλιν Πάουελ δεν μπορούσε να προαναγγείλει την επέμβαση των ΗΠΑ στο Ιράκ γιατί πίσω από το βήμα της ομιλίας του, μέσα στο κτήριο του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη, υπήρχε ο περίφημος πίνακας του Πικάσο “Γκουέρνικα” που έδειχνε την τελείως κατεστραμμένη ομώνυμη πόλη της Ισπανίας από τα αεροπλάνα του Χίτλερ και του Μουσολίνι και ζήτησε να σκεπαστεί ο πίνακας για να ανακοινώσει την μελλοντική επέμβαση στο Ιράκ. Οπωσδήποτε λοιπόν η τέχνη αντιστέκεται στην εξουσία.
Αναζητώντας τη σχέση ανάμεσα στο αναφερόμενο στην περφόρμανς ποίημα “Μια εποχή στην κόλαση” του σπουδαίου ταλαντούχου και αυτοκαταστροφικού Arthur Rimbaud και στα ακουόμενα τραγούδια και τη μουσική τους “Άνοιξε πέτρα” με την Μαριλένα και “Μοιρολόι” του Πετρολούκα Χαλκιά κατάλαβα ότι ο πρωτοπόρος εικαστικός καλλιτέχνης Γιάννης Μαρκαντωνάκης έψαχνε να βρει πού στέκεται η όποια ισορροπία του κόσμου μας σε μια εποχή παγκοσμιοποιημένη, πολυπολιτισμική και καθαρά Βαβελική.
Βρισκόμαστε λοιπόν και ζούμε σε μια κουρασμένη και ταλαιπωρημένη Ευρώπη. Μετά από δύο παγκοσμίους πολέμους και τις μεγάλες και τις μικρές επαναστάσεις του 1917, τον Μάη στο Παρίσι του 1968, την Άνοιξη της Πράγας του 1968 και την πτώση του τείχους του Βερολίνου το 1989 που την ακολούθησε η πτώση των καθεστώτων του υπαρκτού σοσιαλισμού, φτάσαμε και πάλι σε αδιέξοδες καταστάσεις, με το όποιο αντίβαρο συνιστά προς αυτές η Ευρωπαϊκή Ένωση. Φτάσαμε στη Μεγάλη Οικονομική Κρίση του 21ου αιώνα και στους εμφυλίους πολέμους με την έκρηξη των μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών και την επανεμφάνιση των τεράτων του ρατσισμού και του φασισμού και στα απολυταρχικά καθεστώτα, που βρίσκονται και στη γειτονιά μας. Η λύση βέβαια είναι η ειρηνική επίλυση των διαφορών όσον αφορά στους πρόσφυγες και η οικονομική στήριξη των λαών και των χωρών προέλευσης των μεταναστών.
Επίσης σήμερα φαίνεται ότι επανέρχεται η μνήμη των δύο φοβερών παγκοσμίων πολέμων, ενώ είμαστε οπλισμένοι γενικότερα με τη δύναμη της τέχνης για να αντιμετωπίσουμε τα φοβερά φαινόμενα της εποχής μας που θα εμφανιζόταν και ανεξάρτητα από την οικονομική κρίση τα άλλα προβλήματα. Υπάρχει η παγκόσμια συνείδηση του ότι η τέχνη βρίσκεται μέσα στο είναι του κάθε ανθρώπου ενώ ο καλλιτέχνης επιπρόσθετα δονείται από αυτήν, όπως είναι γραμμένο σε ένα μουσείο στην πλατεία Τροκαντερό στο Παρίσι.
Η τέχνη είναι μια δύναμη που στηρίζει την προσπάθεια για την εμπέδωση της παγκόσμιας ειρήνης, της ευημερίας της κοινωνικής δικαιοσύνης. Αυτή η δύναμη ξυπνά την ιδέα της παγκόσμιας αλληλεγγύης που μπορεί στις μέρες μας μαζί με τους κοινωνικούς και πολιτικούς αγώνες να απαξιώσει τα τέρατα του ολοκληρωτισμού όπως απαξιώθηκε και κετέρρευσε ο Μουσολινικός Δήμαρχος Χαρχούδας της πρωτοποριακής περφόρμνας που παρακολουθήσαμε στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων στις 23, 25 & 27 Απριλίου. Δεν μπορεί η ανθρωπότητα να ξαναπάθει στον 21ο αιώνα τα παθήματα της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, που ήταν παθήματα όλου του κόσμου.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ της περφόρμανς:
Γ. Π. Μαρκαντωνάκης, ινσταλέησον, κείμενο, προσωπεία, μουσικές επιλογές
Βάλια Μαργαρίτη, ενδυματολόγος
Νίκος Σωτηρόπουλος, Μουσική επιμέλεια, σύνθεση, ερμηνεία
Ιλεάννα Σωτηροπούλου, Μουσική σύνθεση, ερμηνεία
Φωτογραφίες, Μιχάλης Πολυχρονάκης, Νίκος Καμπιανάκης
ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΡΟΛΟΙ
ΑΝΤΙΧΡΟΝΙΣΤΗΣ βασικός περφόρμερ, Γιάννης Μαρκαντωνάκης
ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΧΑΡΧΟΥΔΑΣ-ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ, Νίκος Μπλαζάκης
ΧΡΟΝΟΜΕΤΡΗΣ-ΑΝΙΣΤΟΡΙΤΗΣ, Λευτέρης Βεργεράκης
ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΠΕΡΦΟΡΜΕΡ (τραγουδιστής) ΛΑΣΛΟ, Νίκος Σωτηρόπουλος
ΒΟΙΤΣΕΚ-ΝΤΙΜΙΤΡΙ, Γρηγόρης Νιόλης
ΙΖΑΜΠΕΛΑ-Σειρήνα 1 ΜΟΥΣΑ (τραγουδίστρια) Ζωή Κολλάρου
ΓΚΡΕΤΑ, ΡΕΝΑΤΕ, Ρένα Στόλενμπεργκ
ΕΛΣΑ, ΙΝΓΚΡΙΝΤ, Κοριτσάκι Α, Σοφία-Μαρία Ξενάκη
ΝΟΣΟΚΟΜΑ-Σειρήνα 2, Πέπη Χατζηδάκη
ΧΕΛΩΝΑ-ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ Β, Δάφνη Μυλωνογιάννη
ΜΠΕΤΑ, ΜΟΙΡΑ, ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ Γ, Μαρία Μιχελογιάννη
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΣΥΛΒΙΟ ΜΠΕ, Νίκος Καμπιανάκης
Η έκθεση στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων «Εικαστικοί των Χανίων ερμηνεύουν τον Πύργο της ΒΑΒΕΛ» σε επιμέλεια της Μουσειολόγου, Ιστορικού Τέχνης, Μυρτώς Κοντομιτάκη, θα διαρκέσει έως και τη Δευτέρα 21 Μαΐου 2018.