Δευτέρα, 7 Οκτωβρίου, 2024

Ταξίδι στις αναμνήσεις

Το κλασικό αυτοκίνητο είναι ουσιαστικά ο ομφάλιος λώρος που μας δένει με την παιδική ηλικία, τα αυτοκινητιστικά όνειρα και τις αναμνήσεις μας που διατηρούμε από το “σαραβαλάκι” των πατεράδων μας και των παππούδων μας. Αλήθεια πόσο σύγχρονη και ξεχωριστή, αλλά και πόσους ανθρώπους συγκινεί η φατσούλα ενός “σκαραβαίου”, τα “οπίσθια” μιας καλογυαλισμένης Άλφα Ρομέο, το αρχοντικό δερμάτινο σαλόνι μιας Jaguar ή ακόμα το σπαρτιάτικο -φτωχό πλην τίμιο- “Ντεσεβώ”, ανάμεσα στα σημερινά “ομοιόμορφα” αυτοκίνητα; Χιλιάδες θα λέγαμε με βεβαιότητα, οι οποίοι το αποδυκνεύουν έμπρακτα διασώζοντας κάποια, από τα “σαγόνια” της πρέσας. Eτσι λοιπόν η αναπαλαίωση ενός κλασικού αυτοκινήτου είναι ουσιαστικά θα λέγαμε, η επιστροφή του στο χρόνο, ώστε να το οδηγήσουμε και να το τοποθετήσουμε μέσα στο φυσικό του περιβάλλον, για να ξεκινήσουμε ξανά μαζί του το ταξίδι των αναμνήσεων.

H συντήρηση όμως και η αναπαλαίωση του παλαιού (κλασικού) αυτοκινήτου, ώστε να μην καταλήξει “αγνώστου γενεάς και ταυτότητος αντικείμενο”, είναι ένα από τα μεγαλύτερα βάσανα για τους κατόχους τους. Τα συνεργεία, που μπορούν να αναλάβουν ένα παλιό αυτοκίνητο κάνοντας σωστή και ποιοτική εργασία στην πόλη μας, αλλά και σε ολόκληρη την Ελλάδα, είναι μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού. Πριν όμως αρχίσετε, συμβουλευτείτε καλύτερα κάποιον, ο οποίος πέρασε πριν από εσάς την “τυραννία” της σωστής συντήρησης και της ορθής αναπαλαίωσης. Η προσωπική ενασχόληση με την αναπαλαίωση και τη συντήρηση ενός αυτοκινήτου είναι μια εκπληκτική διαδικασία, που μπορεί να “γεμίσει” ευχάριστα τον ελεύθερο χρόνο σας, να σας κάνει να αισθανθείτε χαρά, πληρότητα και ικανοποίηση για το “κατόρθωμά” σας. Επίσης, μέσα από μία τέτοια ενασχόληση, πολλές φορές δημιουργούνται ισχυρές φιλίες και όμορφες παρέες. Να ξέρετε ότι τα παλιά αυτοκίνητα είναι πολύ απλά κατασκευαστικά δημιουργήματα. Ούτε περίπλοκα ηλεκτρονικά συστήματα διαθέτουν, ούτε πανάκριβα ηλεκτρικά αξεσουάρ. Αρκεί να έχουμε χρόνο, διάθεση, υπομονή και επιμονή… και ένα καλό μάστορα. Το αποτέλεσμα, όμως, θα μας αποζημιώσει με το παραπάνω. Θα το καταλάβουμε στα βλέμματα θαυμασμού και στο χαμόγελο των γύρω μας… Οι “διαδρομές” μίλησαν με τρεις συμπολίτες μας που έχουν πάθος για τα παλιά αυτοκίνητα. Δύο συλλέκτες και έναν από τους ελάχιστους φανοποιούς που ασχολούνται με τις αναπαλαιώσεις στην πόλη μας…

Γιάννης Πυρένης
«Το μεράκι και την αγάπη που έχει ο πατέρας μας για το κλασικό αυτοκίνητο τη μετάδωσε σ’ εμένα και τον αδελφό μου Ευτύχη και έτσι εκτός από τα σύγχρονα αυτοκίνητα που επισκευάζουμε, ασχολούμαστε και με τις αναπαλιώσεις των κλασικών αυτοκινήτων. Για εμάς είναι πολύ σημαντικό και αισθανόμαστε περήφανοι που καταφέρνουμε και δίνουμε και πάλι ζώη σε ένα όχημα, το οποίο ουσιαστικά τις περισσότερες φορές είναι για πέταμα».

Πρόβλημα τα ανταλλακτικά
«Το πρόβλημα για μια σωστή και σχετικά γρήγορη αναπαλαίωση, είναι να βρούμε τα γνήσια εξαρτήματα του μοντέλου το οποίο ξεκινάμε να αναπαλαιώσουμε. Ομως πλέον ανταλλακτικά για παλιά μοντέλα αυτοκινήτων δεν υπάρχουν, ή αν υπάρχουν κάποια, θα πρέπει ο ιδιοκτήτης να ψάξει πολύ καλά για να βρει, τόσο σε Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Οι τιμές των ανταλλακτικών ποικίλλουν, ανάλογα με την παλαιότητα, τον τύπο του μοντέλου, την σπανιότητα (μικρός αριθμός αντιτύπων) καθώς και τη χώρα παραγωγής τους.
Συνήθως στα γερμανικά και αγγλικά αυτοκίνητα βρίσκουμε ανταλλακτικά, το πρόβλημα υπάρχει στα παλιά ιταλικά και γαλλικά αυτοκίνητα που είναι δυσεύρεστα. Σε περίπτωση που κάποιο εξάρτημα, συνήθως λαμαρίνα (φτερά, πόρτες κ.ά.) δεν μπορούμε να το βρούμε, τότε ξεκινάμε την επισκευή των ήδη υπαρχόντων. Αν τώρα κάποια είναι εντελώς κατεστραμένα, μπορούμε και να τα κατασκευάσουμε εξ αρχής».

Ενημερωμένοι οι ιδιοκτήτες
«Συνήθως οι ιδιοκτήτες που φέρνουν ένα αυτοκίνητο για αναπαλαίωση, γνωρίζουν αρκετά πράγματα για το αυτοκίνητό τους, ξέρουν πού θα βρουν τα κατάλληλα ανταλλακτικά. Είναι γενικά ενημερωμένοι και αυτό μας κάνει τη ζωή πιο εύκολη. Ετσι μειώνεται και ο χρόνος ολοκλήρωσης του αυτοκινήτου».

Ολα θέλουν τον χρόνο τους
« Στη αναπαλαίωση ενός αυτοκινήτου, τίποτα δεν είναι εύκολο ή δύσκολο, απλά όλα θέλουν τον χρόνο τους. Ανάλογα με την κατάσταση του αυτοκινήτου (πολλή ή λίγη ζημιά), αντικατάσταση ελάχιστων ή ολόκληρων τμημάτων, χρειάζόμαστε από 1 μέχρι 6 μήνες για να το τελειώσουμε και ο χρόνος εξαρτάται και πάλι αν μπορούμε εντατικά να ασχοληθούμε με το συγκεριμένο αυτοκίνητο».

Αύξηση με την κρίση
«Παρά την οικονομική κρίση, τα τελευταία χρόνια περισσότερος κόσμος θέλει να αναπαλαιώσει κάποιο αυτοκίνητο. Αυτό που συμβαίνει δεν μπορώ να το εξηγήσω απόλυτα, όμως ίσως ένας λόγος είναι ότι κάποιοι προκειμένου να χάσουν κάποια από τα χρήματα τους, με όλα αυτά που συμβαίνουν, θέλουν να τα διαθέσουν πάνω  σ’ ένα παλιό αυτοκίνητο. Είναι και αυτό ένα είδος επένδυσης, αν κοιτάξουμε ότι ο κόσμος που ενδιαφέρεται για το παλιό αυτοκίνητο ολοένα και αυξάνεται».


Νίκος Χαβρεδάκης: “Φωτιά” τα παλιά ανταλλακτικά
«Η λογική όταν αποφασίσουμε να αναπαλιώσουμε ένα παλιό κλασικό αυτοκίνητο είναι να γνωρίζουμε αν στο συγκεκριμένο που μας ενδιαφέρει, υπάρχουν ακόμα ανταλλακτικά.
Σε κάποιες μάρκες όπως Peugeot ή Opel δεκαετίας του 1970 δεν υπάρχει τίποτα, αφού δεν υπάρχει υποστήριξη από τις εταιρείες τους. Σ’ αυτήν την περίπτωση μπαίνουμε στη διαδικασία του “ψαξίματος” τόσο σε Ελλάδα όσο και εξωτερικό. Η διαδικασία αυτή γίνεται μέσω συνήθως ebay και για Ελλαδά μέσω τηλεφώνων. Τώρα, αν κάποια μάντρα ανταλλακτικών ή κατάστημα που έχει αυτό που μας ενδιαφέρει μεταχειρισμένο συνήθως, και αυτός που το πουλάει γνωρίζει την σπανιότητά του, τότε θα αναγκαστούμε να βάλουμε βαθιά το χέρι στη τσέπη για να το αποκτήσουμε. Να δώσω ένα παράδειγμα. Ενα τιμόνι Opel Olympia μοντέλο 1973, στοιχίζει 1.000 ευρώ. Καταλαβαίνετε ότι αν σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο μας σπάσει για κάποιο λόγο π.χ. ένα φλας είναι αδύνατο να το ξαναβρούμε, και αν κατά τύχη βρεθεί, τα χρήματα για να το αγοράσουμε θα είναι δεκαπλάσια από την πραγματική του αξία».

Η γρήγορη λύση
Υπάρχουν όμως και εταιρείες όπως π.χ. η BMW όπου αυτός που έχει ένα παλιό αυτοκίνητο αυτής της μάρκας, μπορεί να βρει για ένα παλιό μοντέλο ακόμα πολλά διαθέσιμα ανταλλακτικά ακόμα και καινούργια. Επίσης υπάρχουν μεγάλες ανεξάρτητες εταιρείες οι οποίες έχουν αγοράσει παλιές μήτρες των εργοστασίων και κατασκευάζουν καινούργια ανταλλακτικά για παλιά μοντέλα. Για τον λόγο αυτό βλέπουμε συνήθως μοντέλα των εταιρειών όπως BMW, Μercedes, Volkswagen, Jaguar, Mini, επί το πλείστον, δηλαδή γερμανικές και αγγλικές, να τις προτιμούν όσοι θέλουν να αγοράσουν για αναπαλαίωση κάποιο μοντέλο, αφού είναι σχετικά εύκολο να βεις ανταλλακτικά. Ετσι αυτοκίνητα των παραπάνω εταιρειών, αποτελούν την εύκολη και γρήγορη λύση, χωρίς να ταλαιπωρηθεί ο ιδιοκτήτης τους στην ολοκλήρωση της αναπαλαίωσης».

Χάθηκαν οι παλιοί μάστορες
«Οσο περνάνε τα χρόνια, εκτός από τη δυσκολία εξεύρεσης των ανταλλακτικών για τα παλιά αυτοκίνητα, αντιμετωπίζουν και ένα άλλο πρόβλημα οι κάτοχοι αυτών των αυτοκινήτων. Από την πιάτσα αρχίζουν και εκλείπουν οι παλιοί μηχανικοί που γνώριζαν την τότε τεχνολογία και η ρύθμιση ενός παλιού κινητήρα καθώς και η επισκευή του, αρχίζει να γίνεται δύσκολη, αφού οι νέοι μηχανικοί έχουν μάθει σε νέες τεχνολογίες. Για τη φανοποιία δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα, αρκεί να βρεις τον τεχνίτη που θα σκύψει με μεράκι πάνω στο αυτοκίνητο. Πάντως να σημιώσω ότι και στον νομό μας, ελάχιστοι είναι πλέον οι φανοποιοί που αναλαμβάνουν αναπαλαιώσεις παλιών αυτοκινήτων. Ο λόγος είναι ότι χρειάζονται πολλές εργατώρες για να ξαναφτιαχτεί το αυτοκίνητο, με το ανάλογο κόστος. Προτιμούν λοιπόν τις επισκευές των καινούργιων αυτοκινήτων, που και ανταλλακτικά υπάρχουν και η δουλειά γίνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα».


Λευτέρης Σαρρής: Η Οδύσσεια μιας αναπαλαίωσης…
«Το αυτοκίνητο το αγόρασα μεταχειρισμένο σε μια τραγική κατάσταση από ένα ιδιώτη την Αθήνα. Η αναπαλαίωση ξεκίνησε πριν από 6 χρόνια (τον Φεβρουάριο του 2009) και ολοκληρώθηκε πριν από 6 μήνες ακριβώς. Ο λόγος που το αυτοκίνητο καθυστέρησε να βγει στο δρόμο ήταν ότι δεν υπήρχαν στην Ελλάδα όλα τα γνήσια ανταλακτικά που έπρεπε να αλλαχτούν. Πολλά ανταλλακτικά, μετά από πολύ ψάξιμο, βρέθηκαν διάπαρτα σε διάφορες πόλεις στην Ευρώπη. Το πιο δύσκολο κομμάτι του αυτοκινήτου που χρειάστηκε πολύς χρόνος για να το βρούμε ήταν το σαλόνι του αυτοκινήτου. Κάποια στιγμή βρέθηκε ένα όμοιο αυτοκίνητο να πουλιέται στα Ιωάνινα, το οποίο διέθετε και το σαλόνι. Αναγκάστηκα να το αγοράσω ολόκληρο μόνο και μόνο επειδή είχε το σαλόνι που χρειαζόμουν για να ολοκληρώσω την αναπαλαίωση».

Συλλεκτικό και σπάνιο
«Το αυτοκίνητο είναι ένα Τoyota Corolla Coupe 1985, μια ειδική συλλεκτική έκδοση για να προωθήσει η εταιρεία το αντίστοιχο αυτοκίνητο που προόριζαν για τους αγώνες. Ηταν πολύ ακριβό γιατί διέθετε αρκετές καινοτόμες λύσεις όπως κινητήρα με τέσσερις βαλβίδες στον κύλινδρο, μπλοκέ πίσω διαφορικό, δισκόφρενα στους πίσω τροχούς, και για το λόγο αυτό είχαν πουληθεί ελάχιστα κομμάτια στη χώρα μας και όχι μόνο. Να δώσω ένα παράδειγμα για το πόσο ακριβό ήταν εκείνη την εποχή, για όσους γνωρίζουν από αυτοκίνητα. Το μοντέλο της Toyota το Celica ήταν 1.000.000 δραχμές πιο φτηνό από το Corolla.
Ετσι όσοι ήθελαν να αγοράσουν ένα σπορ αυτοκίνητο της εταιρείας, προτιμούσαν το Celica που ήταν πιο “μουράτο” και πιο φτηνό».

Δυσεύρεστα πλέον τα παλιά ανταλλακτικά
«Παλιά ανταλλακτικά για πολλά μοντέλα από διάφορες μάρκες αυτοκινήτων, έχουν αρχίσει να μην υπάρχουν στο εμπόριο. Όμως ακόμη και σήμερα κάποιες εταιρείες -κυρίως ευρωπαϊκές- μπορούν να σου κατασκευάσουν καινούργια ανταλλακτικά για παλιά μοντέλα αλλά με αρκετά υψηλό κόστος. Αυτό όμως δεν συμβαίνει στα ιαπωνικά αυτοκίνητα, ενώ συγκεκριμένα για την Toyota μόλις περάσουν 25 χρόνια σταματάει να παράγει μεταλλικά μέρη -λαμαρίνα όπως λέμε- για τα μοντέλα της και στα 35 σταματάει να κατασκευάζει μηχανικά μέρη. Αυτός είναι και ο λόγος που δυσκολεύτηκα να βρω τα γνήσια ανταλλκτικά που χρειάστηκα για το αυτοκίνητο».

Υπομονή και πολύ ψάξιμο
«Για μια σωστή αναπαλαίωση αν δεν ασχοληθεί και προσωπικά ο ίδιος ο ιδιοκτήτης, δεν πρόκειται να υπάρξει σωστό αποτέλεσμα. Δεν μπορεί ο κάτοχος να τ’ αφήσει όλα επάνω στον φανοποιό, τον μηχανικό, στον ηλεκτρολόγο -αν θέλει βέβαια να τοποθετήσει τα γνήσια ανταλλακτικά- τα οποία θα πρέπει να τα βρει μετά από πολύ ψάξιμο τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και έπειτα από ατέλειωτες περιηγήσεις στο διαδίκτυο».

Σημαντική η ύπαρξη του Σ.Ι.Π.Α.Κ.
«Ενας από το λόγους, ίσως και ο κυριότερος που υπάρχει τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για το κλασικό αυτοκίνητο στην πόλη μας, οφείλεται στο γεγονός της ύπαρξης του Συλλόγου Ιδιοκτητών Παλαιού Αυτοκινήτου (Σ.Ι.Π.Α.Κ.) και του προέδρου της Βαγγέλη Κακούρη. Ο Σύλλογος -χρόνια τώρα- προσπαθεί στην προώθηση και ανάπτυξη αλλά και τη διατήρηση του παλαιού αυτοκινήτου. Οι αρκετές κάθε χρόνο αγωνιστικές και μη διοργανώσεις που πραγματοποιεί ο Σ.Ι.Π.Α.Κ. έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον πολλών συμπολιτών μας να ασχοληθούν με το κλασικό αυτοκίνητο». Ο κ. Σαρρής υπογράμμισε ότι «βλέπουμε ότι νέα παιδιά, που ούτε σε φωτογραφία δεν έχουν δει κάποια από τα παλιά αυτοκίνητα, να ασχολούνται, να ρωτάνε, να πηγαίνουν στις εκδηλώσεις, αλλά και μέσα από το Ιντερνετ να προσπαθούν να συλλέξουν στοιχεία ώστε να μάθουν περισσότερα πράγματα για τα κλασικά αυτοκίνητα. Αυτό εμάς τους μεγαλύτερους μας χαροποιεί ιδιαίτερα, γιατί πιστεύουμε ότι τα αυτοκίνητα που αναπαλαιώνουμε σήμερα, θα διατηρηθούν και στο μέλλον από τη νέα γενιά και δεν θα καταστραφούν».

Μόδα ή πάθος αρκεί να μην εξαφανιστούν
«Τα τελευταία χρόνια το κλασικό αυτοκίνητο έχει γίνει μόδα και πολλοί αγοράζουν ή αναπαλαιώνουν κάποιο μοντέλο αυτοκινήτου. Λίγοι όμως είναι οι ιδιοκτήτες που για συναισθηματικούς λόγους (αυτοκίνητο της οικογένειας, το πρώτο τους αυτοκίνητο ή ακόμα επειδή κάποιο μοντέλο το έβλεπαν από μικροί και τους άρεσε) προχωρούν στην απόκτησή του.
Βέβαια υπάρχουν και οι συλλέκτες παλαιών αυτοκινήτων που το κάνουν απλά και μόνο γιατί έχουν πάθος με τα παλιά αυτοκίνητα. Ετσι ή αλλοιώς όμως, για τη μόδα ή το πάθος, ο σκοπός αγιάζει τα μέσα, αρκεί να διατηρηθεί το κλασικό ή ιστορικό αυτοκίνητο».

Το ένα φέρνει τ’ άλλο…
«Δεν υπάρχει κάποιος που ασχολείται με τα κλασικά αυτοκίνητα να πει ότι θα αναπαλαιώσω μόνο ένα και φτάνει. Ευτυχώς ή δυστυχώς (για την τσέπη) το ένα φέρνει τ’ άλλο… Ετσι κι εγώ ξεκίνησα να αναπαλαιώσω ένα παιδικό μου όνειρο, αλλά στην πορεία ανακάλυψα ότι τα όνειρα ήταν πολύ περισσότερα. Αυτή την στιγμή στο δρόμο για αναπαλαίωση βρίσκονται τέσσερις ακόμα αντίκες»…


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

2 Comments

  1. Kαλησπερα σας!Συγχαρητηρια για το αρθρο σας.
    Εχω μια Alfa Romeo 75 Turbo America σε αρκετα καλη κατασταση.
    Λογω σπανιοτητας της εκδοσης(στην Ελλαδα επισημως εισηχθησαν μονο 28 τεμαχια)δεν βρισκω ευκολα καποια ανταλακτικα φανοποιηας και θα ηθελα να σας ρωτησω αν γνωριζεται καποιο Mail της εταιρειας ή καποιο τμημα αναπαλαιωσης της Alfa,καθως καποια ανταλλακτικα δεν τα βρισκω ουτε στο e-bay.
    Ευχαριστω!

  2. Το άρθρο σας είναι καττοπιστικο για την κατάσταση των κλασικών αυτοκινητων έχω ένα opelkadett bcoupe και προσπαθώ να βρω τις εταιρείες που κατασκεαυζουν ανταλακτικα για αυτό το μοντέλο αν μπορείτε να με βοηθησετε

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα