Την ευκαιρία να ζήσουν από κοντά τον κόσμο της έρευνας και της επιστήμης και συγχρόνως να γνωρίσουν τον μοναδικό πλούτο των βοτάνων, της βρώσιμης χλωρίδας της Κρήτης, αλλά και τα “μυστικά” των Λευκών Ορέων δίνει το Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο Χανίων (Μ.Α.Ι.Χ.) σε μαθητές σχολείων μέσα από τη διεξαγωγή δωρεάν εκπαιδευτικών ξεναγήσεων.
Ειδικότερα, μέσα από 6 εκπαιδευτικά προγράμματα, προσαρμοσμένα σε διαφορετικές ηλικίες για παιδιά νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων, οι μαθητές ξεναγούνται σε καλλιέργειες του Μ.Α.Ι.Χ. και στον βοτανικό κήπο του Ινστιτούτου, έρχονται σε επαφή με τη βρώσιμη χλωρίδα της Κρήτης και γνωρίζουν τον κόσμο των επιστημονικών εργαστηρίων συμμετέχοντας στην παρασκευή σαπουνιού και αιθερίων ελαίων. Παράλληλα, μπορούν να δουν από κοντά πώς λειτουργεί μία αειφορική καλλιέργεια, να ενημερωθούν για τις δασικές πυρκαγιές και να μάθουν για το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον των Λευκών Ορέων. «Τα τελευταία χρόνια το Μ.Α.Ι.Χ. παράλληλα με το ακαδημαϊκό και ερευνητικό του έργο, έχει καθιερώσει και τον θεσμό των μαθητικών – εκπαιδευτικών ξεναγήσεων, που μαθητές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης επισκέπτονται τους χώρους του Ινστιτούτου, ενημερώνονται για τις ερευνητικές δραστηριότητες και ευαισθητοποιούνται σε θέματα φυσικού περιβάλλοντος», εξηγεί η τεχνολόγος γεωπόνος του Μ.Α.Ι.Χ. Hλέκτρα Ρεμούνδου και προσθέτει ότι φέτος το Ινστιτούτο οργάνωσε 6 προγράμματα που απευθύνονται πρωταρχικά στη σχολική κοινότητα των Χανίων, ωστόσο, ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον σχολεία και από το Ρέθυμνο. «Στόχος των εκπαιδευτικών ξεναγήσεων είναι να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και να ενημερωθούν για τις δυνατότητες που παρέχει το Μ.Α.Ι.Χ., αλλά και να ευαισθητοποιηθούν για το ιδιαίτερο φυσικό περιβάλλον της Κρήτης και την ανάγκη προστασίας του», σημειώνει η κα Ρεμούνδου.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές που προσφέρει το Μ.Α.Ι.Χ. είναι τα εξής:
• Αειφορική διαχείριση καλλιεργειών στην ύπαιθρο και στο θερμοκήπιο (για Γυμνάσιο και Λύκειο). Το πρόγραμμα εστιάζει στον ορθολογικό τρόπο διαχείρισης των καλλιεργειών και αποσκοπεί στην ενημέρωση για τη σωστή χρήση των φυτοφαρμάκων στις καλλιέργειες, τη βελτίωση της ποιότητας του παραγόμενου προϊόντος, την προστασία του εδάφους από τη διάβρωση καθώς και τις σύγχρονες μεθόδους θερμοκηπιακών καλλιεργειών.
• Απόσταξη αιθερίων ελαίων και παρασκευή φυσικού σαπουνιού (για ΣΤ’ Δημοτικού, Γυμνάσιο και Λύκειο). Το πρόγραμμα εστιάζει στη διαδικασία απόσταξης μεθ’ υδρατμών των αιθερίων ελαίων διαφόρων αρωματικών φυτών και τον τρόπο παρασκευής φυσικού σαπουνιού εμπλουτισμένου με αιθέριο έλαιο, στο εργαστήριο αναλυτικής Χημείας του Μ.Α.Ι.Χ.
• Δασικές πυρκαγιές (Γυμνάσιο και Λύκειο). Το πρόγραμμα εστιάζει στο ζήτημα των δασικών πυρκαγιών στην περιοχή της Μεσογείου και αποσκοπεί στην ενημέρωση για τους τρόπους προσαρμογής των μεσογειακών οικοσυστημάτων στις πυρκαγιές, τα φυσικά και χημικά χαρακτηριστικά των πυρκαγιών, τις επιπτώσεις τους και τους τρόπους αντιμετώπισής τους.
• Η βρώσιμη χλωρίδα του τόπου μας (Νηπιαγωγείο και Δημοτικό). Το πρόγραμμα εστιάζει στα αυτοφυή είδη φυτών της Κρήτης που χρησιμοποιούμε ως τρόφιμα, αλλά και στα πιο διαδεδομένα φρούτα και λαχανικά που καταναλώνουμε.
• Προστασία σπάνιων φυτών και οικοτόπων της Κρήτης (Δημοτικό και Γυμνάσιο). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει προβολή ταινιών που έχει δημιουργήσει το Μ.Α.Ι.Χ. με θέμα την προστασία σπάνιων φυτών και οικοτόπων της Κρήτης.
• Λευκά Ορη, φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον (Δημοτικό και Γυμνάσιο). Το πρόγραμμα υλοποιείται σε συνεργασία με τον Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Σαμαριά και αποσκοπεί στην ενημέρωση των μαθητών για το μοναδικό φυσικό περιβάλλον των Λευκών Ορέων και τον ρόλο του ανθρώπινου παράγοντα στη διαμόρφωση του τοπίου και τη διαχείριση της περιοχής.
“ΖΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ”
Τα προγράμματα έχουν ήδη “αγκαλιαστεί” από τη σχολική κοινότητα των Χανίων καθώς παρατηρείται αυξημένο ενδιαφέρον για ξεναγήσεις στους χώρους του Μ.Α.Ι.Χ. Η χημικός στο Τμήμα Ποιότητας Τροφίμων και Χημείας Φυσικών Προϊόντων του Μ.Α.Ι.Χ. Σοφία Λουπασάκη, που συμμετέχει στο πρόγραμμα της απόσταξης αιθερίων ελαίων και της παρασκευής σαπουνιού, τονίζει ότι μέσα από τις δράσεις αυτές τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τη συναρπαστική πλευρά της επιστήμης. «Τα παιδιά, όταν ακούν Χημεία στο μυαλό τους έρχονται ενώσεις, τύποι, νούμερα κ.λπ. που δεν είναι γοητευτικά πράγματα. Είναι πολύ σημαντικό από μικρή ηλικία να έρχονται στα εργαστήρια και να βλέπουν ότι Χημεία δεν είναι μόνο προβλήματα, αλλά και μία πρακτική δουλειά με δράση», σημειώνει. Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι μέσα από τις εκπαιδευτικές ξεναγήσεις η τοπική κοινωνία έχει τη δυνατότητα να μάθει για τη σημαντική ερευνητική και εκπαιδευτική δουλειά που γίνεται στο Μ.Α.Ι.Χ. και η οποία δυστυχώς παραμένει άγνωστη για ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού. Σ’ αυτό το συναρπαστικό ταξίδι των παιδιών στην επιστήμη συντελεί η ειδική προσαρμογή των προγραμμάτων ανάλογα με την ηλικία των συμμετεχόντων.
Ο παιδαγωγός Νίκος Πιπεράκης που εργάζεται στο πρόγραμμα της βρώσιμης χλωρίδας, εξήγησε ότι ειδικά για τα παιδιά των νηπιαγωγείων έχει γίνει προσπάθεια να ενταχθεί το παιχνίδι μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία. «Το πρόγραμμα αυτό το είχαν ζητήσει πολλά νηπιαγωγεία. Αρχικά είχαμε ετοιμάσει μία παρουσίαση με διαφάνειες κ.λπ., αλλά είδαμε ότι δεν δουλεύει με παιδάκια 4 – 5 χρονών. Ετσι τώρα φτιάχνουμε παιχνίδια, με κάρτες, χρώματα, ζωγραφιές κ.λπ. και μέσα από το παιχνίδι τα παιδιά μαθαίνουν», αναφέρει.
Αναλυτική περιγραφή των 6 εκπαιδευτικών προγραμμάτων μπορούν να βρουν οι ενδιαφερόμενοι στην ιστοσελίδα http://www.maich.gr/en/services/tour που μπορούν να υποβάλλουν και δήλωση συμμετοχής. Για περισσότερες πληροφορίες οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επικοινωνήσουν με την κα Ηλέκτρα Ρεμούνδου στο τηλέφωνο 2821035000 εσωτ. 578 ή μέσω της ηλεκτρονικής διεύθυνσης hlektra@maich.gr
“Ανοιγμα” στην τοπική κοινωνία Για το “άνοιγμα” του Μ.Α.Ι.Χ. στη σχολική κοινότητα και την τοπική κοινωνία μίλησε στα “Χ.Ν.” ο διευθυντής του Ινστιτούτου Γιώργος Μπαουράκης. «Σκοπός της πρωτοβουλίας είναι να εκπαιδευτούν τα παιδιά σε θέματα περιβάλλοντος και θέματα που άπτονται της επιστήμης της Χημείας, της εδαφολογίας, της γεωπονίας, της δασολογίας κ.ά. Είναι ένα πολύ ωραίο πιλοτικό πρόγραμμα που επιβαρύνει κύρια τους εργαζομένους του Μ.Α.Ι.Χ. οι οποίοι εθελοντικά προσφέρθηκαν να δώσουν κάτι παραπάνω στην πόλη», σημειώνει ο κ. Μπαουράκης, ενώ προσθέτει ότι οι κήποι του Μ.Α.Ι.Χ. είναι ανοιχτοί τους καλοκαιρινούς μήνες και για επισκέπτες τουριστικών γραφείων και κρουαζιέρας. «Απώτερος σκοπός μας είναι να δημιουργήσουμε θεματικούς κήπους ανά χώρα της Μεσογείου, κάτι που έχει ενδιαφέρον αλλά είναι και δύσκολο. Πάντως αυτή τη στιγμή έχουμε έναν από τους καλύτερους επιδεικτικούς κήπους πανελλαδικά κι αυτό έχει εκτιμηθεί από την επιστημονική κοινότητα», τονίζει ο διευθυντής του Ινστιτούτου.