Δευτέρα, 16 Δεκεμβρίου, 2024

Τεχνητή Νοημοσύνη

Το φαινόμενο της Τεχνητής Νοημοσύνης (Τ.Ν.) έχει μπερδέψει κοινωνιολόγους και εκπαιδευτικούς. Οι δάσκαλοι διαπιστώνουν στα σχολεία πόσο έχει επιδράσει η Τ.Ν., όταν οι εξεταζόμενοι μαθητές στα μεν προφορικά δίνουν φτωχές απαντήσεις, στα δε διαγωνίσματα δεν ξέρουν να γράφουν έκθεση.

Πολλοί πλοηγούνται διά του κινητού στο σάιτ Chat GPT, (ιδρυτής ο Έλον Μασκ) που παράγει ιστορίες, συνοψίζει την πλοκή βιβλίων, βοηθάει σε εργασίες προβληματισμού, μεταφράζει, προσαρμόζεται στις ανάγκες του καθενός προσφέροντας βοήθεια. Είναι ένας «παραγωγικός προεκπαιδευμένος μετασχηματιστής». Βασίζεται στην οικογένεια μεγάλων γλωσσικών μοντέλων και έχει σχεδιαστεί να παράγει κείμενο σε πολλές μορφές. Έχει συστήματα μετατροπής κειμένου σε ομιλία και είναι χρήσιμο εργαλείο για μαθητές περιορισμένης αντίληψης.

Η Τ.Ν. σε άλλες χώρες έχει ενσωματωθεί στο εκπαιδευτικό σύστημα για την παραγωγή περιεχομένου από προσωποποιημένο ανθρωποειδές. Ο κίνδυνος ελλοχεύει τα παιδιά να μην τροχίζουν το μυαλό τους μέσω της σχολικής μάθησης καταφεύγοντας στην Τ.Ν. Το παράδειγμα της χρήσης του αυτοκινήτου που μας έκανε να ελαττώσουμε στο ελάχιστο το βάδισμα είναι αψευδής μάρτυρας της άποψης, τι θα γίνουν τα σημερινά παιδιά της ηλικίας του Δημοτικού, που μεγαλώνοντας θα ζήσουν σ’ έναν κόσμο εξαρτώμενο απ’ την Τ.Ν.

Ο σημερινός άνθρωπος δεν πρέπει ν’ ανησυχεί για την πρόοδο της Τ.Ν. αλλά για την παρακμή της φυσικής νοημοσύνης. Τα ΜΜΕ είναι οι σύγχρονοι θεοί που μυστηριακά εξουσιάζουν αλλοιώνοντας τις ειδήσεις, τις οποίες ελέγχουν με το παιχνίδι της ανθρώπινης νοημοσύνης. H Chat GPT, όμως, δεν μπορεί να κάνει συλλογισμούς και να κρίνει πρόσωπα και πράγματα. Στο χάος της ενημέρωσης έχουν ανακαλυφθεί «μηχανές» που διαλέγουν τι θα δούμε και τι θ’ ακούσουμε. Η πληροφορία έχει μικρά δείγματα αλήθειας. Αν δε αυτές οι «μηχανές» τροφοδοτηθούν με περισσότερα δεδομένα, θα ξεπεράσουν τον ανθρώπινο νου και τη σκέψη του, θα βοηθήσουν, αλλά κάνουν ζημιά στις αγορές. Με ένα κλικ και με παραπλανητικούς τίτλους που απέχουν της πραγματικότητας, θα προσαρμόζουν το περιεχόμενο ανάλογα με τις επιθυμίες του κάθε ενδιαφερόμενου. Το σημαντικότερο είναι ότι υπάρχουν περιπτώσεις, αυτή η τεχνολογία να γίνει τροχοπέδη στη σκέψη των μαθητών, αφού παρέχει έτοιμες λύσεις… «αφού βρίσκουν μεταξύ άλλων έναν βοηθό λογοκλοπής».

H Τ.Ν. ταράζει τα ισχύοντα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ένα μεγάλο ποσοστό χρησιμοποιεί την Τ.Ν. ως «ψηφιακό σκονάκι», ενώ ένα μικρότερο ποσοστό 35% για πρόσθετες γνώσεις. Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία χρήσεως και αξιοποιήσεις εφαρμογών της Τ.Ν. Έχουν όμως αρχίσει συζητήσεις πώς μπορεί να περιοριστεί ή να χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά στα σχολεία χωρίς να βλάπτει.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα