Μιλάνε τη γλώσσα του προγραμματισμού σαν να είναι η… μητρική τους και στα όνειρά που κάνουν για το μέλλον κυριαρχούν οι σύγχρονες τεχνολογίες. Ο λόγος για τη νέα γενιά μαθητών που συχνά πυκνά εκπλήσσει τους καθηγητές της με τις επιδόσεις της στους υπολογιστές αλλά και τις ιδέες της που μέσα από τον προγραμματισμό κάνει πράξη.
Tα “Χ.ν.” βρέθηκαν χθες στο Εργαστήριο Πληροφορικής ΙΙ του Εργαστηριακού Κέντρου νομού Χανίων και μίλησαν με μερικά από τα παιδιά – “μύστες” του προγραμματισμού για τη γοητεία των σύγχρονων τεχνολογιών αλλά και το πως φαντάζονται το μέλλον τους μετά από λίγα χρόνια.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΝΤΑΣ ΛΑΠΤΟΠ
Ο Νίκος Λαμπαθάκης είναι μαθητής της Β’ τάξης του ΕΠΑΛ Ελευθερίου Βενιζέλου. Πρόσφατα κατάφερε να κατασκευάσει τον δικό του υπολογιστή. Ένα λάπτοπ που ονόμασε “RasPC” και σχεδίασε αξιοποιώντας το πρόγραμμα 3DS Max. «Χρησιμοποίησα αυτό το πρόγραμμα και στη συνέχεια κατάφερα να φτιάξω έναν πλήρως λειτουργικό υπολογιστή», εξήγησε ο 17χρονος Νίκος.
Ο χρόνος που χρειάστηκε για να δημιουργήσει τον “RasPC” ήταν μόλις 15 ημέρες και το κόστος του “χειροποίητου” υπολογιστή του Νίκου δεν ξεπέρασε τα 200 ευρώ. Όταν, δε, χρειάστηκε κάποια βοήθεια οι καθηγητές του ήταν εκεί για τον συνδράμουν.
Για τον Νίκο η γοητεία του προγραμματισμού κρύβεται στο ότι δίνει τη δυνατότητα σε όσους μυηθούν στα μυστικά του να δημιουργήσουν ό,τι επιθυμούν.
Κι ο νεαρός μαθητής είναι βέβαιο ότι ανήκει στα παιδιά που γνωρίζουν καλά τα κατατόπια των νέων τεχνολογιών μιας ασχολείται με τους υπολογιστές από 5 χρονών. Πώς όμως φαντάζεται το μέλλον του: «Σκέφτομαι να γίνει τεχνικός υπολογιστών και να επισκευάζω υπολογιστές», μας απάντησε.
ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Ο μαθητής της Γ’ τάξης του ΕΠΑΛ Ελ. Βενιζέλου Κωνσταντίνος Λιόλιος σκέφτηκε να δημιουργήσει ένα παιχνίδι δράσης το οποίο ονόμασε “The horror game”. Αρωγός του σε αυτή την προσπάθεια στάθηκε ο συμμαθητής του Μάνος Μανουσάκης που έβαλε τη δική του πινελιά σε ό,τι αφορά την ιδέα και την υλοποίηση του παιχνιδιού.
Βασικό εργαλείο για να πετύχουν τον στόχο τους τα δύο παιδιά ήταν το πρόγραμμα ανάπτυξης παιχνιδιών “Unreal engine 4”, ενώ χρειάστηκαν περίπου 2 μήνες ώστε η ιδέα να αποκτήσει σάρκα και οστά.
«Πρόκειται για ένα παιχνίδι δράσης, με δύο πίστες. Στο παιχνίδι προσπαθεί ο παίχτης να φέρει σε πέρας κάποιες αποστολές παλεύοντας με ζόμπι!», σημείωσε ο Κωνσταντίνος αποκαλύπτοντας κάποια από τα στοιχεία του παιχνιδιού.
Πληροφορίες και κάποια “κλειδιά” για τη δημιουργία του παιχνιδιού βρήκε όπως λέει ο Κωνσταντίνος στο διαδίκτυο. «Με τον προγραμματισμό ασχολούμαι από 15 χρονών. Αυτό που μου αρέσει είναι ότι μπορείς να φτιάξεις ό,τι θέλεις», τόνισε, ενώ όπως μας εξομολογήθηκε ονειρεύεται να καταφέρει στο μέλλον, αφού σπουδάσει, να δουλέψει ως προγραμματιστής σε κάποια μεγάλη εταιρεία.
Ο Μάνος ασχολείται με τους υπολογιστές από όταν θυμάται τον εαυτό του. «Με τον προγραμματισμό όμως ασχολούμαι τα τελευταία 3 χρόνια. Είναι μαγικό ότι μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις με τις παραμέτρους που θέλεις εσύ!», σχολίασε όταν τον ρωτήσαμε τι τον τραβάει σε αυτή την επιστήμη. Όπως και ο συμμαθητής του ο Κωνσταντίνος οραματίζεται να σπουδάσει κάτι σχετικό με τον προγραμματισμό και να σταδιοδρομήσει σε αυτό το πεδίο.
ΚΡΥΠΤΟΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο μαθητής της Γ’ τάξης του ΕΠΑΛ Ελ. Βενιζέλου Άρης Δημητριάδης από τον Δεκέμβριο του 2017 καταπιάνεται με κάτι ιδιαίτερα πρωτότυπο. Τη δημιουργία ενός συστήματος κρυπτογράφησης σημειώσεων. Μέχρι στιγμής έχει καταφέρει να κρυπτογραφεί κείμενα και πλέον δουλεύει πάνω στην κρυπτογράφηση εικόνων. «Πρόκειται για ένα σύστημα κρυπτογράφησης κειμένων, δηλαδή κωδικοποίησή τους σε μια άλλη μορφή κειμένου, και παράλληλα ασφαλής αποθήκευσης και συμπίεσης όπου ο χρήστης του μπορεί να κρατάει τις σημειώσεις του με μεγάλη ασφάλεια», εξήγησε.
Σε ό,τι αφορά τις εικόνες διευκρίνισε ότι κρυπτογραφούνται σε κείμενο και αντίστροφα αποκρυπτογραφούνται από κείμενο σε εικόνα. Το ερέθισμα για την ιδέα ήρθε από την ενασχόλησή του με το περιβάλλον Visual Studio και τη δυνατότητα που δίνει για τη χρήση εφαρμογών όπως C# και Visual Basic.
Ο Άρης εργάζεται πάνω στο πρότζεκτ μόνος του και με πληροφορίες από το ίντερνετ. Τον ρωτήσαμε τι σκέφτεται για το μέλλον: «Σκέφτομαι να σπουδάσω ηχοληψία στο ΤΕΙ Κρήτης και παράλληλα να ασχολούμαι με τους υπολογιστές σαν χόμπι», ήταν η απάντησή του.
ΞΕΧΩΡΙΣΤΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ
Ο υπεύθυνος Εργαστηρίου Πληροφορικής του Ε.Κ. και καθηγητής στο ΕΠΑΛ Ελευθερίου Βενιζέλου Μιχάλης Μενιουδάκης παρακολουθεί από κοντά και συνδράμει τις προσπάθειες των παιδιών. «Κάθε χρόνο παρουσιάζονται μαθητές που διακρίνονται για τις γνώσεις, την εργατικότητά και την ευρηματικότητά τους. Είναι παιδιά που ψάχνουν πολύ και σε πολλές περιπτώσεις γνωρίζουν πολλά περισσότερα από εμάς. Απλώς οι καθηγητές τα βοηθάμε να βάλουν τις γνώσεις τους και τα ερεθίσματα που παίρνουν σε μια τάξη», τόνισε ο κ. Μενιουδάκης και πρόσθεσε ότι η συνεργασία με τα παιδιά αυτά είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα και δημιουργική διαδικασία.
Η καθηγήτρια πληροφορικής του ΕΠΑΛ Ελ. Βενιζέλου και υπεύθυνη του Εργαστηρίου Τζένη Κουτσαμπέση αναφέρθηκε στο πάθος των παιδιών για έρευνα και απόκτηση γνώσεων: «Ουσιαστικά τα παιδιά αυτά είναι εκεί πριν από εσένα. Δεν χρειάζεται να τους δώσεις οδηγίες για το τι θα κάνουν, ήδη έχουν ξεκάθαρο τι θέλουν. Για παράδειγμα τους προτείνεις μια αλλαγή και ο Λιόλιος με τον Μανουσάκη σου λένε ήδη το έχουμε κάνει ή ο Άρης σου αντιπροτείνει μερικές ακόμα δυνατότητες. Είναι πάρα πολύ μπροστά και έχουν πολλές γνώσεις», επεσήμανε προσθέτοντας ότι το να δουλεύει κάποιος με τέτοια παιδιά κάνει το ταξίδι της διδασκαλίας και της γνώσης πολύ συναρπαστικό.
ΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΜΕΘΑΥΡΙΟ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ
Φεστιβάλ Μαθητικής
Ψηφιακής Δημιουργίας
H Περιφερειακή Ενότητα Χανίων και το Γραφείο Σχολικού Συμβούλου Πληροφορικής Δυτικής Κρήτης της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης, για μια ακόμη χρονιά συνδιοργανώνουν το 8ο Φεστιβάλ Μαθητικής Ψηφιακής Δημιουργίας, το οποίο θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη και την Παρασκευή στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, στόχος του Φεστιβάλ είναι:
α) H ανάδειξη και ενίσχυση της δημιουργικότητας των μαθητών και των εκπαιδευτικών Πληροφορικής, η παρουσίαση των ψηφιακών έργων τους σε συμμαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς και την ευρύτερη κοινωνία,
β) Η ενημέρωση και διάχυση των εκπαιδευτικών δράσεων, οι οποίες καλλιεργούν τη δημιουργικότητα και την ολόπλευρη μάθηση μέσω των σχεδίων εργασίας και της επίλυσης πρακτικών προβλημάτων,
γ) Η επικοινωνία των μελών της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς) με την επιστημονική κοινότητα και την ευρύτερη κοινωνία.
Το Φεστιβάλ πραγματοποιείται σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων και με τη συμμετοχή και υποστήριξη του ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Χανίων, ενώ τελεί υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ).
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν, να συμμετάσχουν και να αλληλεπιδράσουν σε ψηφιακές δράσεις, όπως:
Cineμαθηματα απο το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων
Εργαστήρι κινούμενης εικόνας με τον κ. Μάριο Ιωαννίδη και το εργαστήριο Σκίτσου Χανίων
Εργαστήρι Φωτογραφίας με το Νίκο Καμπιανάκη «… η τέχνη της φωτογραφίας»
Πολυτεχνείο Κρήτης – ΗΜΜΥ – Εργαστήριο Διανεμημένων Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών Πολυμέσων
Δημιουργική Μάθηση με το Ψηφιακό Θέατρο Σκιών eShadow
Προσεγγίζοντας την Επιστήμη και την Τεχνολογία μέσα από έργα φοιτητών
Schoolspace, Hackerspace από τους μαθητές μας…
Εκπαιδευτική Ρομποτική από το 2ο Δημοτικό Χανίων
Τα πολυμέσα … για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
… και πολλές μαθητικές εκπλήξεις όπως ο προσομοιωτής σεισμού από μαθητές του Γυμνασίου Πλατανιά.