Ο χρόνος για τη διεξαγωγή των πανελλαδικών Εξετάσεων άρχισε να μετρά αντίστροφα καθώς την Πέμπτη 2-6-2022 και την Παρασκευή 3-6-2022 οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ και των ΓΕΛ θα ριχτούν αντίστοιχα στη μάχη των πανελλαδικών Εξετάσεων διεκδικώντας μία θέση στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας μας.
Η περίοδος αυτή είναι ιδιαίτερα απαιτητική και δύσκολη για τους φετινούς υποψηφίους αφού στις ιδιαίτερες συνθήκες διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων εδώ και χρόνια στη χώρα μας προστέθηκαν και οι δυσκολίες που βίωσαν τα τρία τελευταία χρόνια της πανδημίας σε γνωστικό και συναισθηματικό επίπεδο. Μέσα από το κείμενο αυτό δεν φιλοδοξούμε να δώσουμε μαγικές συμβουλές στα παιδιά, γιατί δεν υπάρχουν, με τη σκέψη ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και ακολουθεί τους δικούς του ρυθμούς. Ωστόσο θα προσπαθήσουμε να κάνουμε ορισμένες χρήσιμες κατά την άποψη μας επισημάνσεις που αφορούν τόσο τα παιδιά, όσο και τους γονείς.
ΠΑΜΕ ΠΑΙΔΙΑ…
Σκεφτόμαστε θετικά! Η ζωή μας δεν αρχίζει και σίγουρα δεν τελειώνει με τις Πανελλήνιες εξετάσεις, όποιο και να είναι το τελικό αποτέλεσμα. Στόχος μας να φέρουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, καθώς υπάρχουν σχολές για όλες τις βαθμολογίες. Άλλωστε η ζωή δεν είναι άσπρο ή μαύρο και αυτό πρέπει να το θυμόμαστε πάντοτε.
Οι πανελλήνιες είναι μια ευκαιρία να ξεκινήσουμε τις σπουδές μας, όμως σίγουρα δεν είναι η μόνη. Αρκεί να σκεφτούμε ότι οι ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν στη ζωή μας είναι ανεξάντλητες, φτάνει να τις αξιοποιήσουμε σωστά.
Καλό είναι να σκεφτόμαστε ότι στην ίδια θέση με εμάς βρίσκονται τούτη την ώρα χιλιάδες υποψήφιοι στη χώρα μας με τα ίδια άγχη, τις ίδιες αδυναμίες και τις ίδιες με εμάς δυσκολίες, γεγονός που μας δίνει κουράγιο να συνεχίσουμε ακάθεκτοι την προσπάθεια μας.
Είναι φυσικό να έχουμε άγχος καθώς αυτό σε υγιή πλαίσια είναι μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού που θα μας βοηθήσει να συγκεντρωθούμε και να οργανωθούμε για να αντιμετωπίσουμε την πρόκληση. Ωστόσο, αν αισθανόμαστε ότι το άγχος είναι τόσο έντονο που μπορεί να επηρεάσει σοβαρά την απόδοση μας την ώρα των εξετάσεων, άμεσα. μιλούμε με κάποιο εκπαιδευτικό, γονιό, ακόμα και φίλο μας ή και ειδικό, αν χρειασθεί. Είναι πολύ σημαντικό να μοιραζόμαστε τις σκέψεις μας και να μη νιώθουμε μόνοι αυτήν την περίοδο.
Διαβάζουμε σωστά και μεθοδικά και κάνουμε μικρά διαλείμματα που δίνουν στον εαυτό μας τα περιθώρια για ξεκούραση με ένα περίπατο κοντά στη φύση ή με μια μικρή βόλτα με τους φίλους μας.
Τρώμε υγιεινά μικρά και συχνά γεύματα. Πίνουμε πολύ νερό και αποφεύγουμε τους καφέδες, τα ενεργειακά ποτά και το αλκοόλ.
ΤΗΝ ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΤΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ
Δεν αναστατωνόμαστε από φήμες για SOS θέματα, που κάποιος προέβλεψε οι οποίες μας αποδιοργανώνουν από το διάβασμα μας, γιατί όλα ανεξαιρέτως τα θέματα είναι πιθανά να μπουν στις εξετάσεις.
Φροντίζουμε να έχουμε τελειώσει την επανάληψη αρκετή ώρα πριν πέσουμε για ύπνο. Η έντονη εργασία πριν τον ύπνο μπορεί να μας προκαλέσει υπερένταση. Το ξενύχτι την παραμονή είναι επιζήμιο.
Πολλές φορές κλείνοντας το βιβλίο στην προσπάθεια μας να ανακαλέσουμε στη μνήμη τυχαία κάποια σημεία της ύλης νομίζουμε ότι τα έχουμε ξεχάσει όλα. Αυτό δεν θα συμβεί την ώρα της εξέτασης, καθώς όταν αρχίσουμε να καταπιανόμαστε με τα θέματα ο εγκέφαλος μας θα λειτουργήσει αφαιρετικά, θα επικεντρωθεί στα ζητούμενα και θα έρθουν όλα στη μνήμη μας.
ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ
Ξεκινάμε με τη σειρά να γράφουμε τις απαντήσεις από τα θέματα που γνωρίζουμε καλύτερα για να κατοχυρώσουμε, όσο πιο πολλά μόρια μπορούμε, αφού και τα τέσσερα θέματα της εξέτασης βαθμολογούνται το ίδιο. Αν κάτι μας δυσκολέψει πολύ το αφήνουμε να το δούμε σε δεύτερο χρόνο.
Είναι λάθος αυτό που κάνουν κάποιοι μαθητές να ξεκινούν κατευθείαν από το τελευταίο θέμα, γιατί συνήθως είναι πιο δύσκολο. Αν κάτι δεν πάει καλά χάνουν πολύτιμο χρόνο και καθώς συνειδητοποιούν ότι δεν μπορούν να γράψουν τόσο καλά, όσο περίμεναν, κατακλύζονται από άγχος και χάνουν την αυτοσυγκέντρωσή τους.
Αφού απαντήσουμε το κάθε ερώτημα καλό είναι να διαβάσουμε για μια ακόμη φορά την εκφώνηση.
Ερωτήσεις που μας φαίνονται γνωστές και εύκολες απαιτούν μεγαλύτερη προσοχή.
Αν τα θέματα είναι δύσκολα δεν χάνουμε το κουράγιο μας με τη σκέψη ότι είναι δύσκολα για όλους.
Χρησιμοποιούμε, όπου χρειάζεται το πρόχειρο, χωρίς να ξεχάσουμε να μεταφέρουμε πιθανές λύσεις που έχουμε γράψει εκεί στο καθαρό.
Φροντίζουμε το γραπτό μας να είναι ευανάγνωστο και κατανέμουμε σωστά το χρόνο μας, ώστε να μας φτάσει.
Αν μας περισσεύει χρόνος τον εξαντλούμε στους επανελέγχους τόσο των απαντήσεων, όσο και των εκφωνήσεων.
Δεν ωφελεί μετά το τέλος της εξέτασης να γυρίζουμε πίσω. Το μάθημα αυτό τελείωσε! Καιρός να επικεντρωθούμε στα υπόλοιπα με τη σκέψη ότι η τελική έκβαση θα κριθεί από όλα τα μαθήματα που συνεκτιμώνται.
ΕΝΑΣ ΔΩΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ
Επιβραβεύουμε τα παιδιά μας για την προσπάθεια τους όλη αυτή την περίοδο, τα βοηθούμε να κάνουν θετικές σκέψεις για τον εαυτό τους και τους μιλούμε με ενθαρρυντικά λόγια.
Αποφεύγουμε φράσεις που τονίζουν τη δική μας προσπάθεια όπως«εμείς οι γονείς σου κάνουμε ό,τι μπορούμε για εσένα», γιατί φράσεις σαν αυτές είναι ιδιαίτερα ενοχικές για τα παιδιά.
Προσπαθούμε τα παιδιά μας να μην αισθάνονται τις δικές μας προσδοκίες να τους σφίγγουν σαν θηλιά το λαιμό, όπως δυστυχώς συμβαίνει πολλές φορές. Συχνά αυτό το φανερώνει , χωρίς να το λέμε η γλώσσα του σώματος.
Υπενθυμίζουμε στα παιδιά μας ότι οι πανελλήνιες είναι μια ευκαιρία να ξεκινήσουν τις σπουδές τους, σίγουρα όμως δεν είναι η μόνη.
Διατηρούμε την ψυχραιμία μας, δεν συγκρίνουμε το παιδί μας με άλλους και το στηρίζουμε διακριτικά, χωρίς να το ρωτάμε συνέχεια πώς πηγαίνει στα μαθήματα και πώς έγραψε στα διαγωνίσματα.
Φροντίζουμε να μην επιβαρύνουμε τα παιδιά μας με τα προβλήματα της οικογένειας την περίοδο αυτή και φροντίζουμε το κλίμα στο σπίτι να είναι ήρεμο, καθώς δεν είναι ώρα για εντάσεις και προστριβές.
Δεν κάνουμε συνέχεια«κήρυγμα» στα παιδιά για το τι πρέπει να κάνουν, πώς και πότε πρέπει να διαβάσουν κ.λ.π
Δεν είμαστε υπερπροστατευτικοί και δεν φροντίζουμε τα παιδιά μας την περίοδο αυτή σαν να είναι «άρρωστα»
Ακούμε τις ανησυχίες των παιδιών μας και είμαστε κοντά τους σε ό,τι μας ζητήσουν.
Σε κάθε περίπτωση δεν ξεχνάμε ότι το σημαντικότερο πράγμα για τα παιδιά μας είναι η σωματική και ψυχική τους υγεία, που πρέπει να μείνει αλώβητη από αυτή την ψυχοφθόρο διαδικασία.’Έτσι, αν εντοπίσουμε σημάδια που μας ανησυχούν απευθυνόμαστε άμεσα στους ειδικούς της ψυχικής υγείας.
Διευκρινίζουμε στο παιδί μας ότι η επιτυχία του στις πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένας από τους σημαντικούς στόχους της ζωής του, που καλό είναι να τον πετύχει, αλλά σε καμία περίπτωση η προσωπική του αξία δεν εξαρτάται από την επιτυχία του σε αυτές.
Ξεκαθαρίζουμε στα παιδιά μας ότι τα αισθήματα αγάπης που τρέφουμε προς αυτά είναι ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα αυτής της δοκιμασίας στηρίζοντας τα και αυτή τη φορά στα πρώτα τους βήματα στο δύσκολο δρόμο για την ενηλικίωση και την αυτονόμηση τους.
Καλή δύναμη σε γονείς και παιδιά! Και πάνω από όλα υγεία σωματική και ψυχική!
*Η Μαρία Μαράκη είναι φιλόλογος, πρώην Λυκειάρχης.