Τετάρτη, 15 Ιανουαρίου, 2025

Τι δεξιότητες χρειάζομαι για να γίνω… καπετάνιος;

Το πρώτο μέρος του τίτλου είναι η ερώτηση “κλειδί” που οφείλει να κάνει κάθε έφηβος ή κάθε διά βίου μαθητής που επιθυμεί να ακολουθήσει ένα επάγγελμα.
Οταν έφηβος “έπεισα” τους γονείς μου ότι πλοίαρχος είναι το ιδανικό μέλλον για τον πρωτότοκο γιο τους, φυσικά δεν γνώριζα τις απαιτήσεις του δημοφιλούς επαγγέλματος.
«Γνωρίζετε τι δεξιότητες απαιτούνται για να γίνει κάποιος αξιωματικός του εμπορικού ναυτικού;». Αυτή την ερώτηση έκανα σε πολλές δεκάδες έφηβους πέρυσι στο Γυμνάσιο Βάμου.
Φυσικά δεν γνώριζαν. Η διάλεξή μου είχε σκοπό να τους ενημερώσει για τις γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες που απαιτούνται για ομάδες επαγγελμάτων. Οχι δεν τους μίλησα για τα ακαδημαϊκά προσόντα, τις Σχολές, ούτε για τα επαγγελματικά τους δικαιώματα.
Στο σημερινό σημείωμα θα αναφερθώ συνοπτικά σ’ αυτή τη μοναδική ερώτηση… μια που είναι ένα από τα επαγγέλματα που έχω ασκήσει.
Χωρική αντίληψη
Απόλυτα απαραίτητο προσόν για τον αξιωματικό καταστρώματος κάθε πλοίου είναι να έχει αυξημένη αντίληψη του χώρου και άριστο προσανατολισμό. Τη δεξιότητα αυτή την έχουν έμφυτη τα εικονοχωρικά άτομα, αυτούς που παλαιότερα ονομάζαμε οπτικούς τύπους. Υπολογίζω ότι αποτελούν σημαντικό μέρος του ανδρικού πληθυσμού και ένα μικρότερο του γυναικείου.
Πρακτικά, τα άτομα αυτά υπολογίζουν με σχετική ακρίβεια αποστάσεις, διαστάσεις, γωνίες, τόξα, κατευθύνσεις, πορείες και ταχύτητες.
Αυτή η ευχέρεια σε συνδυασμό με αυξημένη χωρητικότητα στη μνήμη εργασίας, τους επιτρέπει να παίρνουν αποφάσεις και να λύνουν προβλήματα με την ταχύτητα που απαιτεί η περίσταση.
Παρατηρητικότητα
Στην “προίκα” του πλοιάρχου, όλων των βαθμίδων, περιλαμβάνεται η άριστη όραση και η παρατηρητικότητα. Ούτε ο οπτήρας, ούτε το ραντάρ μπορεί να αντικαταστήσει το γερακίσιο βλέμμα του αξιωματικού που κάνει βάρδια…
Ο αξιωματικός υπηρεσίας, οφείλει να παρατηρεί τα πάντα στο περιβάλλον και στα όργανα, να τα αξιολογεί στιγμιαία και να αντιδρά με ταχύτητα.
Το ίδιο συμβαίνει και κατά τη διάρκεια της φορτοεκφόρτωσης. Αντίληψη του χώρου, εγρήγορση, δηλαδή συνεχής άσκηση της προσοχής του και οξεία παρατηρητικότητα είναι το τρίπτυχο για την καλή εκτέλεση της εργασίας και την πρόληψη ατυχημάτων και ζημιών.
Συναισθηματικές – κοινωνικές δεξιότητες
Μπορείτε να φανταστείτε έναν πετυχημένο πλοίαρχο που να μην έχει αμφίπλευρη συναισθηματική νοημοσύνη; Δηλαδή να μην τα πηγαίνει καλά με τον εαυτό του ή να μην κατανοεί τις ανάγκες του πληρώματός του;
Είναι δυνατόν ο καπετάνιος μας να μην έχει επαρκείς κοινωνικές δεξιότητες επικοινωνίας (γραπτής και προφορικής) και ικανότητα κοινωνικοποίησης σε διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα;
Τέλος, είναι δυνατόν να μην μπορεί να συμβιώσει με άτομα διαφορετικών εθνοτήτων, θρησκειών και πολιτισμών που μιλούν άλλες γλώσσες και να τα διοικεί αποτελεσματικά;
Μνήμη εργασίας
Ολες οι παραπάνω δεξιότητες αχρηστεύονται, αν δεν συνοδεύονται από αναπτυγμένη μνήμη εργασίας. Η μνήμη εργασίας μας είναι τρία διαφορετικά συστήματα που λειτουργούν ταυτόχρονα…
Κατ’ αρχήν η χωρητικότητά της είναι σημαντικός παράγοντας στην κατανόηση οδηγιών, τη λύση προβλημάτων, τη λήψη αποφάσεων, την πολύπλοκη μάθηση και την αιτιολόγηση.
Ταυτόχρονα είναι ένα σύστημα προσωρινής αποθήκευσης στοιχείων και επεξεργασίας τους. Αυτή η λειτουργία της είναι η πιο γνωστή, αφού είναι αναγνωριστική και ξεχωριστή σε κάθε άτομο.
Η μνήμη εργασίας μας είναι και ένα σύστημα ελέγχου της προσοχής κι ολόκληρου του συστήματος. Είναι δηλαδή η ικανότητα να αλλάζει το άτομο αποτελεσματικά την εστίασή του από το ένα θέμα, να εσωτερικεύει με ταχύτητα ενημερώσεις πληροφοριών και να αυτορρυθμίζει τις αντιδράσεις του.

Σημειώνω την άρρηκτη σχέση μνήμης, εργασίας και ευφυΐας. Ευρήματα δείχνουν ότι χαμηλή μνήμη εργασίας σε παιδιά είναι προάγγελος μέτριας απόδοσης στα μαθήματα και πιθανές μαθησιακές δυσκολίες. Αντίστοιχα υψηλές επιδόσεις σε τεστ και λύση προβλημάτων αντιπροσωπεύουν υψηλές τιμές χωρητικότητας της μνήμης εργασίας.

Συμπέρασμα
Φανταστείτε ένας νέος να επιθυμεί να κάνει επιτυχή καριέρα σαν αξιωματικός του εμπορικού ναυτικού, χωρίς να έχει αυτές τις δεξιότητες αναπτυγμένες σε επαρκή βαθμό.

40 χρόνια στην ξενόγλωσση εκπαίδευση
Με μία σειρά εκδηλώσεων γιορτάζουμε φέτος τα 40 χρόνια λειτουργίας του Κέντρου μας Αγγλικής Γλώσσας “ΠΟΛΥΓΝΩΣΗ”.
Παρουσίαση για τη σημασία της ανάπτυξης της μνήμης εργασίας των μαθητών έκανα την προηγούμενη εβδομάδα. Διατίθεμαι να κάνω την ίδια παρουσίαση -δωρεάν- σε ομάδες ενδιαφερομένων. Επίσης, θα κάνω ένα 3ήμερο σεμινάριο με θέμα “Αναπτύσσω την εφευρετικότητα και τη μνήμη εργασίας μου” σε μαθητές Στ’ τάξης Δημοτικού τον ερχόμενο Ιούνιο.

* Μ.Edu., συγγραφέας “Μαθαίνω εύκολα”, “Θυμάμαι εύκολα”, “Μελετώ αποτελεσματικά”.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

2 Comments

  1. Βασικα οι γυναίκες οδηγούν καλυτερα σύμφωνα με τα στοιχεία τον ασφαλιστικών οι αντρες ευθύνονται για περίπου 3 στα 4 ατυχήματα δεν θελω να κανω σεξιστικό σχόλιο απλα διορθώνω τον ανθρωπο που έγραψε το αρθρο ειναι λογικο να γραφει ο καθενας οτι θελει σε ενα μικρο σαιτ και φυσικα ολοι ξερουμε οτι αν καποιος ειναι αντρας δεν θα εχει κανένα προβλημα το φυλο δεν καθορίζει τιποτα αν δεν εισαι άνθρωπος που ακολουθείς οτι άσχημο πρότυπο σου δίνουν και αναθεωρεις τις πρακτικές με τις οποίες σε μεγάλωσαν προκειμένου να γίνεις άνθρωπος με αξίες καλος σε καθε τομέα με κανένα εμπόδιο και περιορισμό κατι σαν τον καθολικό άνθρωπο της αναγέννησης στο περίπου όμως,κανεις δεν μπορει να σε περιορίσει στο να εισαι καλος μονο στα μισά μονο ο εαυτος σου

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα