Στην αναγνώριση και επίσηµα της θέσης του κρητικού βιολιού στην λαϊκή µουσική παράδοση προχώρησε το βράδυ της Κυριακής το “Κέντρο Έρευνας και Προβολής της Εθνικής Μουσικής – Μουσικό και Φιλολογικό Αρχείο Σίµωνος και Αγγελικής Καρά” τιµώντας στο πρόσωπο της Αθηνάς Παπαδάκη, τον Κώστα Παπαδάκη (Ναύτη) για την προσφορά του στη µουσική.
Το “Κέντρο” αναγνώρισε το λάθος του Σίµωνα Καρά στη µη αναγνώριση του βιολιού ως βασικό στοιχείο της Κρητικής µουσικής παράδοσης.
«Η ικανοποίηση που παίρνει η ψυχή του Κωνσταντίνου µου είναι πολύ µεγάλη» δήλωσε στον χαιρετισµό της η χήρα του “Ναύτη” κ. Αθηνά Παπαδάκη.
Για µια εκδήλωση «αποκατάστασης της θέσης του βιολιού στην ιστορία και στην παράδοση» έκανε λόγο ο ο πολιτισµολόγος και συγγραφέας κ. Ιωάννης Τσουχλαράκης.
Ο ίδιος επισήµανε πως «το ίδρυµα Καρά αναγνωρίζει ένα λάθος που έγινε στο παρελθόν και βραβεύει τη χήρα του Κώστα Παπαδάκη, καθώς ο “Ναύτης” ήταν η σηµαία του αγώνα για την αναγνώριση του βιολιού. Και το Ίδρυµα Καρά είχε αναφέρει πως η τιµή αυτή οφείλεται στον Κώστα Παπαδάκη που είχε άκρως συγκρουσιακή σχέση µε τον Σίµωνα Καρά και στην ιστορία της Κρητικής µουσικής».
Εξήρε τέλος τον “Ναύτη” ως τον µουσικό που διαµόρφωσε τη βάση για τη σύγχρονη µουσική παράδοση.
Στην οµιλία του υπογράµµισε για την ανάγκη «να φύγει αυτό το µικρό- µεγάλο σύννεφο, όπως θέλετε χαρακτηρίστε το που σκέπασε την ιστορία της Κρητικής µουσικής», ενώ διάβασε και την οµιλία της καθηγήτριας του Ιονίου Πανεπιστηµίου κ. Ρενάτας ∆αλιανούδη που δεν µπόρεσε να παρευρεθεί στην εκδήλωση.
«Τιµούµε το “Ναύτη” κάτι που το οφείλουµε ως Κέντρο στον ίδιο αλλά και στον Σίµωνα Καρά. Γιατί µέσα σε αυτή τη σιωπή που επικράτησε από την πλευρά µας επί τούτου τόσα χρόνια για να µην οξύνονται τα πνεύµατα έχουν ακουστεί από µετριοπαθείς µέχρι ακραίες απόψεις για τα κίνητρα του Σίµωνα Καρά. Οπότε αυτή η εκδήλωση είναι µια τιµή σε αυτόν τον µέγιστο µουσικό (τον “Ναύτη”) που και ο ίδιος ο δάσκαλος ο δικός µας ο Σίµωνας Καράς θα το χαίρετε αυτή τη στιγµή» δήλωσε ο υπεύθυνος αρχείου του “Κέντρου Έρευνας” κ. ∆ηµήτρη Μαντζούρης.
Ο κ. Μαντζούρης υπογράµµισε ότι η απόφαση που πήρε ο Σίµωνας Καράς το 1956 να µην παίζεται το Κρητικό βιολί στην κρατική ραδιοφωνία την πήρε πίσω αρκετά αργότερα µέσω διάφορων κινήσεων, δηλώσεων και µαρτυριών.
«Κατάλαβε λίγο αργά ο Σ. Καράς ότι το βιολί στην Κρήτη είχε µια άλλη πορεία από ότι στις Κυκλάδες, τα ∆ωδεκάνησα, την Εύβοια, την Πελοπόννησο, το Βόρειο- Ανατολικό Αιγαίο. ∆εν ήταν κάτι που µπορούσε να το φανταστεί πριν και επειδή δεν είχε κατέβει παρά µόνο το 1976 στην Κρήτη διαπίστωσε ότι τα πράγµατα δεν ήταν έτσι όπως τα είχε σκεφτεί» είπε ο κ. Μαντζούρης συµπληρώνοντας πως ο όρος συµφιλίωση ανάµεσα στους βιολάτορες της Κρήτης και το “Κέντρο Έρευνας” µπορεί να περιγράψει τη χθεσινή εκδήλωση.
Παράλληλα παρατήρησε πως το 1956 «δεν ξέρουµε τι συνέβαινε στην ΕΡΤ, θέλει πολύ έρευνα από τους ανθρώπους που δούλευαν εκείνη στην εποχή για να δούµε ποιος επηρέασε τον Καρά που δεν είχε κατέβει στην Κρήτη, ποιος ήταν στις επιτροπές που έκρινε ποιος και τι θα πει. Υπάρχουν ακόµα αναπάντητα ερωτήµατα».
Στην οµιλία του ο κ. Μαντζούρης αναφέρθηκε στο βιογραφικό του Σίµωνα Καρά στη προσφορά του στην ελληνική µουσική παράδοση και στο έργο του για τη καταγραφή και τη διάσωση της και περιέγραψε τον δάσκαλο του και τον Κώστα Παπαδάκη ως «δύο βουνά του λαϊκού µας πολιτισµού». Στο τέλος µίλησε για τέσσερις παραδοχές του Σίµωνα Καρά τα τελευταία χρόνια για το ρόλο του βιολιού στην µουσική παράδοση.
«Ένας καλλιτέχνης στο µέγεθος του “Ναύτη” δεν έχει ανάγκη από παινέµατα και επιβραβεύσεις γιατί το έργο του έχει µιλήσει από µόνο του» τόνισε ο αντιπεριφερειάρχης κ. Ν. Καλογερής, ενώ ο δήµαρχος κ. Π. Σηµανδηράκης έκανε λόγο για «ένα σασµό που γίνεται µε επίσηµο τρόπο» και που δείχνει τη δυναµική και την αξία της Κισαµίτικης µουσικής παράδοσης, ενώ µεταφέρθηκαν και οι χαιρετισµοί των µητροπολιτών Κυδωνίας και Αποκορώνου ∆αµασκηνού και Κισσάµου και Σελίνου Αµφιλόχιου. Στο τέλος της εκδήλωσης µεγάλα ονόµατα της Κρητικής µουσικής απέδωσαν συνθέσεις του “Ναύτη”.