Αυτό είναι το κυρίαρχο ερώτημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι νέοι μαθητές της Β Λυκείου
Ποιοι αρχίζουν να μελετούν σήμερα;
Στην καρδιά του καλοκαιριού και της θερινής ραστώνης μερικές 100δες Χανιώτες έφηβοι είναι στην αφετηρία του προσωπικού τους μαραθώνιου.
Εκεί στην αφετηρία, οι έφηβοι μας έχουν ερωτήματα που αφορούν την μεθοδολογία και τις στρατηγικές μελέτης που θα ακολουθήσουν.
Επίσης, αναρωτιούνται τι αλλαγές οφείλουν να κάνουν για να αντιμετωπίσουν τις αδυναμίες τους.
Τα ερωτήματα είναι πολλά και ειδικά για τον κάθε έφηβο μας…
Στο σημείωμα προ-δημοσιεύω μια ενότητα -από τις 25 συνολικά- του εγχειριδίου μου ΜΕΛΕΤΩ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ που θα κυκλοφορήσει σε 2η βελτιωμένη έκδοση από το Ινστιτούτο Μάθησης το φθινόπωρο.
Προγραμματισμός και άσκηση
Κάθε υποψήφιος έχει ένα μοναδικό οδηγό – μπούσουλα. “Προγραμματίζω κι ασκούμαι σωματικά και νοητικά καθημερινά”.
Αναλυτικά αυτό σημαίνει ότι ακολουθείται ευλαβικά μια σειρά από ενέργειες. Τις παραθέτω σε πρώτο πρόσωπο:
1. Προγραμματίζω τις εργασίες της επόμενης μέρας από την προηγούμενη. Εγώ αποφασίζω τι ώρα θα κάνω τον προγραμματισμό μου.
2. Έχω πλήρη κανονικό νυχτερινό ύπνο και μεσημεριανό υπνάκο καθημερινά.
3. Αποστασιοποιούμαι από την πυκνή επικαιρότητα των ΜΜΕ και των κοινωνικών δικτύων…
4. Κάνω ασκήσεις χαλάρωσης, γυμναστικής ή άθληση καθημερινά. Εγώ αποφασίζω το μείγμα των ασκήσεων που θα κάνω, χωρίς υπερβολές.
5. Διατρέφομαι σύμφωνα με τις οδηγίες του ιατρού / διατροφολόγου μου καθημερινά. Αν παρατηρήσω οτιδήποτε αδυναμία μου, τους συμβουλεύομαι άμεσα.
6. Ενημερώνομαι για τις επιστημονικές και επαγγελματικές εξελίξεις του κλάδου που ενδιαφέρομαι. Προτιμώ έγκυρες έντυπες πηγές ή σελίδες επαγγελματικών / επιστημονικών οργανισμών στο διαδίκτυο.
7. Εμπλουτίζω το ενεργό και παθητικό μου λεξιλόγιο στην ελληνική γλώσσα καθημερινά από πολλές πηγές.
8. Εφαρμόζω τις νεοαποκτηθείσες γνώσεις μου διδάσκοντας ή βοηθώντας συμμαθητές μου σε κάθε ευκαιρία.
9. Ασκώ τη μεταγνώση μου, δηλαδή την ικανότητα μου να κάνω αυτό-κριτική, αυτό-αξιολόγηση και έτερο-αξιολόγηση σε καθημερινή βάση. Επιβραβεύω τις προσπάθειες μου και τη βελτίωση μου.
10. Αναγνωρίζω τις αδυναμίες μου έγκαιρα και εστιάζω τις προσπάθειες μου ανάλογα. Παρακολουθώ τη βελτίωσή μου.
Δηλώσεις επιτυχόντων
Οι πλέον αποτελεσματικές συμβουλές για τους μαθητές που ξεκινούν τη μελέτη τους αυτές τις μέρες προέρχονται από τα Χανιωτόπουλα που αρίστευσαν τη φετινή χρονιά. Ανθολόγησα μερικές συμβουλές όπως δημοσιεύτηκαν πριν λίγες μέρες στα “Χανιώτικα νέα” και τις παραθέτω:
✓«Μελετούσα μέτρια το τελευταίο διάστημα, αλλά είχα κάνει προετοιμασία δύο χρόνια. Πολλές φορές έχασα χρόνο και δυνάμεις, αλλά τα κατάφερα και χειρίστηκα τις δυσκολίες», δήλωσε υποψήφιος που συγκέντρωσε 18.500 μόρια.
✓«Μελετούσα εντατικά, αλλά έβγαινα τα Σάββατα. Επίσης, έκανα προπόνηση στο στίβο τακτικά. Με βοήθησε η καλή οργάνωση», δήλωσε υποψήφια που συγκέντρωσε 18.800 μόρια.
✓«Μελέτη με πρόγραμμα και στοχοθεσία για να μην αγχώνεσαι», δήλωσε υποψήφιος που συγκέντρωσε 18.300 μόρια.
Κοινός τόπος των παραπάνω δηλώσεων, αλλά και όσων είδαν το φως της δημοσιότητας αυτές τις μέρες, είναι προγραμματισμός, επιμονή, ισορροπία και στόχευση διετίας.
Σταθερή βελτίωση της μεταγνώσης
Η μεταγνώση, δηλαδή η ικανότητα των εφήβων να γνωρίζουν πόσο καλά κατέχουν ένα θέμα αναπτύσσεται αργά και φυσιολογικά από μήνα σε μήνα.
Εξαιρετικά επωφελές είναι οι έφηβοι να εκπαιδευθούν ώστε να αναγνωρίζουν έγκαιρα τα δυνατά και τα αδύνατα τους σημεία.
Οι καλές ειδήσεις για τους εφήβους μας είναι ότι ο εγκέφαλός τους είναι ευέλικτος και μαθαίνει εύκολα.
Επίσης, οι συνήθειες της αποτελεσματικής μελέτης που αποκτιούνται στην εφηβεία είναι η προίκα τους. Το κτίσιμο των δομών αυτή τη δίχρονη περίοδο θα τους ωφελεί στην δια βίου πορεία τους ως επαγγελματίες ή επιστήμονες.
Περίεργοι, παρατηρητικοί και πρόθυμοι
Μαθητές που είναι περίεργοι για κάθε θέμα, παρατηρούν τα μη συμβατά κι είναι πρόθυμοι να εργαστούν, εφαρμόζουν με ευκολία, συνέπεια και σύστημα τις ιδέες, που προτείνονται.
Παρατηρώ εδώ και 10ετίες ότι αποτελεσματικοί στη μελέτη τους είναι οι μαθητές πολυγνώστες, δηλαδή αυτοί που ενημερώνονται για ποικίλα θέματα.
_______________
Παιχνίδια γνωστικής ανάπτυξης στην Παλαιόχωρα
Αύριο Πέμπτη 22 Ιουλίου ώρες 19.00-21.00 θα παίξουμε μια σειρά παιχνιδιών μνήμης για μεγάλα παιδιά. Ανάμεσα τους θα είναι κι ένα παιχνίδι που αφορά την αφήγηση μιας ιστορίας…
Θα ακολουθήσει η εκπαίδευση στη λύση προβλημάτων με έμφαση ένα τοπικό περιβαλλοντικό πρόβλημα.
Συμμετέχουν σε περιορισμένο αριθμό μαθητές Στ’ Δημοτικού.
Τα παιχνίδια γνωστικής ανάπτυξης στην Παλαιόχωρα οργανώνονται από την ΠΟΛΥΓΝΩΣΗ εδώ και 25 χρόνια.
Δηλώσεις συμμετοχής στο τηλέφωνο 2823042142.
Συμπερασματικά
✓ Οι έφηβοι μας της Β’ και της Γ’ Λυκείου που αρχίζουν τον μαραθώνιο της προσπάθειάς τους αυτές τις μέρες χρειάζονται τη συνεχή υποστήριξη της οικογένειάς τους.
✓ Υποστήριξη έμπρακτη για το στρατηγικό προγραμματισμό της πολύμηνης προετοιμασίας.
✓ Υποστήριξη, χωρίς φειδώ, σε συναισθηματικούς πόρους και σε προσωπικό χρόνο.
✓Υποστήριξη ουσιαστική στα γνωστικά αντικείμενα κι από ένα ευρύτερο δίκτυο συμμαθητών, φίλων και εκπαιδευτικών.
Όλοι -εκπαιδευτικοί, γονείς και υποστηρικτές- θα διαπιστώνουν με ευχαρίστηση τη σταδιακή γνωστική και συναισθηματική ωρίμανση των υποψηφίων μας.
Τα βιβλία του “Μαθαίνω εύκολα”, “Θυμάμαι εύκολα”, “Γνωστική ανάπτυξη” διατίθενται από τα βιβλιοπωλεία ΚΥΒΟΣ και LIBRAIRIE.