Τετάρτη, 18 Σεπτεμβρίου, 2024

Τι συνδέει Γερμανούς και Ελληνες;

Ingolf Pernice
Dr καθηγητής ευρω-συνταγματολόγος,
ιδρυτής – δ/ντής Ινστιτούτου Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου

Εκδόσεις Ι. ΣΙΔΕΡΗΣ ΕΛΛΑΔΑ
FRIEDRICH EBERT STIFTUNG

Ενα ενδιαφέρον κείμενο – ομιλία ενός εξέχοντος καθηγητή του Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου με τολμηρή μαρτυρία για τον καίριο ρόλο που διαδραματίζει η Ελλάδα στις τρέχουσες ευρωπαϊκές εξελίξεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Με διατύπωση σκέψης ότι η κρίση αποτελεί μια ευκαιρία αναθεώρησης του τρόπου σκέψης ως προς τη σημασία της για τους ανθρώπους της, αλλά, ίσως, και για τους πολίτες του κόσμου. Με μια αναθεώρηση, που θα καθορίσει πού αποσκοπεί αυτή η Ενωση, πώς σχεδιάστηκε το οικοδόμημά της και πώς λειτουργούν αυτοί οι δύο πόλοι μεταξύ τους.
Για να τονίσει πως η Ε.Ε. δεν είναι μόνο για τα εύκολα, αλλά για τα δύσκολα, μέσα στο πλαίσιο το οποίο η Ε.Ε. πρέπει να αποδεικνύει, ιδιαίτερα τον σκοπό και τη χρησιμότητά της.
Για να αποδοκιμάσει τις ευρωπαϊκές και γερμανικές φωνές, που πρότειναν αποχώρηση της Ελλάδας από την Ε.Ε. τόσο για το δικό της συμφέρον όσο και για χάρη της σωτηρίας της Ε.Ε.
Ομως, υπερασπίστηκε, παράλληλα, τη μη υποχρέωση των Γερμανών κ.λπ. φορολογούμενων να στηρίξουν τις άστοχες αποφάσεις των ελληνικών κυβερνήσεων, αλλά και να πληρώσουν τον λογαριασμό για τα αγαθά τα οποία στις “καλές εποχές” πουλούσε η Γερμανία στους Ελληνες επί… πιστώσει χωρίς να εκφράσει, όμως και τους παραπλανητικούς και διαπλεκόμενους μηχανισμούς των Γερμανών εταίρων για να προωθήσουν τα προϊόντα τους στην ελληνική αγορά.
Εκτός όμως αυτών των άδικων κατά των Ελλήνων κατηγοριών ο καθηγητής Pernice, με αποφασιστικότητα μαρτύρησε το πνευματικό χρέος της Ευρώπης απέναντι στον ελληνικό πολιτισμό, ουμανισμό, ελληνική Μυθολογία, ποίηση, λόγο, φιλοσοφία, επιστήμες, νομικές σκέψεις.
Με γερμανικό ενθουσιασμό για την Ελλάδα, τον οποίο όμως δηλητηρίασαν δραματικά τα πρόσφατα 7 χρόνια που μαστίζει η κρίση την Ελλάδα και τον ελληνικό λαό τόσο οι θεσμοί της Ευρώπης, με ανάλγητη στάση των εκπροσώπων της, των κατευθυνόμενων και αντευθυνόμενων Μ.Μ.Ε.
Για να προτείνει ως 5ο σημείο “ΕΝΑ ΚΟΙΝΟ ΣΧΕΔΙΟ”, που θ’ αντιμετωπίσει κοινά λάθη, τα οποία όμως, δυστυχώς, συνεχίζονται, ίσως με πιο αντιανθρωπιστική, ασυνειδησία και σκληρότητα. Για να  αποσυνδέσει, αντί να επανασυνδέσει, ελληνικό με γερμανικό λαό, αλλά και με όλους τους άλλους λαούς της Ε.Ε.

ΑΠΟΤΕΛΕΙ Η ΚΡΙΣΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΝΕΟ ΤΡΟΠΟ ΣΚΕΨΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Ενώ η Ελλάδα “σταυρώνεται” εγκληματικά για μια ακόμη φορά αναλληλέγγυα από τη Δύση, στο σημερινό μας άρθρο αναφερόμαστε στην ενδιαφέρουσα ομιλία που έκαμε στην Αθήνα το 2013 ο καθηγητής Ingolf Pernice, ιδρυτής και δ/ντής του Ινστιτούτου Ευρωπαϊκού Δικαίου του Πανεπιστημίου Humbolt του Βερολίνου.
Στη μικρή εισήγησή του είπε ότι: «Η Ελλάδα διαδραματίζει έναν καίριο λόγο στις τρέχουσες εξελίξεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης». Ομως η κρίση αποτελεί μια ευκαιρία αναθεώρησης του τρόπου σκέψης, μια ευκαιρία για έναν νέο τρόπο σκέψης ως προς τη σημασία της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τους ανθρώπους της Ευρώπης, ίσως και του κόσμου, για το πώς σχεδιάστηκε το οικοδόμημά της και πώς συνάδουν αυτά μεταξύ τους.
Γι’ αυτό οι φωνές που πρότειναν πως η Ελλάδα θα έπρεπε να αποχωρήσει από το ευρώ, για το δικό της συμφέρον, ίσως και για χάρη της σωτηρίας της Ε.Ε.,

ΣΚΟΤΕΙΝΕΣ ΜΕΘΟΔΕΥΣΕΙΣ ΓΙΑ GREXIT…
πράγμα για το οποίο δεν υπάρχει κανένα απολύτως νομικό έρεισμα -ή ακόμα και να αναχωρήσει εντελώς από την Ευρωπαϊκή Ενωση- βρήκαν ευτυχώς μια περιορισμένη απήχηση.
Υπάρχει ένα σημείο κοινής συμφωνίας: η Ε.Ε. δεν είναι μόνο για τα εύκολα, ίσως, να χρειάζεται να αποδεικνύει τον σκοπό και τη χρησιμότητά της όταν έρχονται τα δύσκολα… Τότε η έννοια της αλληλεγγύης αποκτά μια νέα ποιότητα και ο μηχανισμός διάσωσης είναι η προσπάθεια μιας -προσωρινής- απάντησης…
Οι Ελληνες, όμως, αισθάνονται προδομένοι, φιμωμένοι, σε κάθε περίπτωση χειραγωγούμενοι. Στην Ελλάδα η ανάπτυξη και η βιώσιμη ευημερία  έχουν χαθεί. Κυριαρχεί απόγνωση…
Ομως και οι Γερμανοί από την άλλη πλευρά δεν αντιλαμβάνονται γιατί θα πρέπει εκείνοι ως φορολογούμενοι να στηρίξουν τις άστοχες οικονομικές – πολιτικές κ.λπ. αποφάσεις των ελληνικών κυβερνήσεων.

ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΡΕΟΥΡΓΗΜΕΝΟΙ
Η αλληλεγγύη επιβαρύνεται εδώ με την έννοια του ηθικού κινδύνου. Μάλιστα, οι Γερμανοί φορολογούμενοι δεν επιθυμούν να πληρώσουν τώρα τον λογαριασμό για τα αγαθά τα οποία στις καλές εποχές πουλούσε η Γερμανία στους Ελληνες επί πιστώσει. Κι ακόμη λιγότερο, όταν παρατηρούν ότι οι πλούσιοι Ελληνες δεν είναι πρόθυμοι να βοηθήσουν, αλλά αποσύρουν την περιουσία τους από τη χώρα.
Για να προσθέσει ακόμα ότι:
«Κανείς βουλευτής του γερμανικού Κοινοβουλίου δεν ψήφισε οικειοθελώς υπέρ της ανάληψης των εγγυήσεων των ενισχυτικών δανεισμών, ούτε των πακέτων διάσωσης του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, που συμφωνήθηκαν μεταγενέστερα. Ολοι μας θα προτιμούσαμε να είχαμε συμφωνήσει στη λήψη μιας διαφορετικής απόφασης».

ΟΛΟΙ ΟΙ ΔΥΤΙΚΟΙ ΦΟΒΗΘΗΚΑΝ ΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΗ ΕΝΟΣ ΝΕΟΥ 1929!
Ωστόσο, ήταν, η απειλή μιας ισοπεδωτικής, οικονομικής καταστροφής, η οποία θα μπορούσε, όπως το 1929, να πλήξει όλους μας και η οποία οδήγησε σε αυτές τις αποφάσεις.
Ομως πριν προχωρήσουμε στην παρουσίαση των ευγενών σκέψεών του για την Ελλάδα, θα μας επιτρέψει να σημειώσουμε ότι η γερμανική πλευρά όσο και η γενικότερη ευρωπαϊκή της Ε.Ε. και των Βρυξελλών είχαν τρομοκρατηθεί από την ελληνική κρίση που δεν δημιουργήθηκε μονόπλευρα από την Ελλάδα, αλλά και από Γερμανία και την υπόλοιπη γραφειοκρατική και αρνητική Ευρώπη, η οποία μαζί με το (ελεγχόμενο από την Αμερική) Δ.Ν.Τ. συμβάλλανε πολλαπλά στην εκμεταλλευτική μεγέθυνση του δυσβάστακτου ελληνικού χρέους.

ΕΜΠΡΗΣΜΟΙ – ΛΟΙΔΟΡΙΣΜΟΙ ΚΑΙ “ΚΟΛΑΦΙΣΜΟΙ” ΚΑΤΑ ΕΛΛΗΝΩΝ
Το οποίο, όταν “έσκασε” κι όταν κατακλυσμιαία απείλησε τη χώρα των Ελλήνων με καταπνιγμό, αλλά και με κατακλυσμό προπαγανδιστικού λοιδορισμού της χώρας μας, ρίξανε όλα τα βάρη στην ελληνική πλευρά.
Για να ακουσθεί τόσο στη Γερμανία -με προπαγανδιστικές μεθόδους επικοινωνιακής ιντερνετικής άλωσης- το σύνθημα ότι δεν πρέπει να πληρώσουν το χρέος της ελληνικής κακοδιαχείρισης ο γερμανικός και οι άλλοι λαοί της Ευρωζώνης και της Ε.Ε.
Τώρα, όσον αφορά τον ελληνικό “εκπολιτισμό” από τη μαζική εισβολή των γερμανικών προϊόντων -με το σκάνδαλο Siemens κ.λπ.- τα οποία μας τα πρόσφεραν επί πιστώσει… Ναι, επί πιστώσει… Μετά τόσων σκανδάλων για να αυξηθούν οι γερμανικές εξαγωγές στην Ελλάδα,

ΟΛΑ ΠΑΡΑΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΚΑΙ ΚΑΚΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ
στα Βαλκάνια, στη Μεσόγειο, στον πλανήτη, στον κόσμο ευρύτερα… Αυτή είναι η πραγματικότητα για την οποία τόσο οδυνηρά ταλαιπωρήθηκε ο ελληνικός λαός 7, τώρα, χρόνια και θα συνεχίζει να ταλαιπωρείται για πολλά χρόνια ακόμα… Γεγονότα τα οποία δεν θα έπρεπε να παραποιούνται από την αρχή της οικονομικής κρίσης. Με απαράδεκτες επιβουλές και επιβολές, παρά τις νέες συμφωνίες πολύ πιο επαχθών καταναγκασμών του ελληνικού λαού.
Συνεχίζοντας τη μικρή εισαγωγή του στο Κυκλαδίτικο Μουσείο Αθηνών ο διαπρεπής καθηγητής είπε ακόμα ότι: «Η αντίληψη δράσης υπό έναν τέτοιο καταναγκασμό πόρων απέχει από αυτό που αντιλαμβανόμαστε υπό τον όρο Δημοκρατική κυριαρχία»…

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ = ΚΡΙΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Είναι η αποκάλυψη των εξωτερικών επιπτώσεων της εθνικής πολιτικής, η οποία τώρα σιγά – σιγά κερδίζει την προσοχή μας μέσα στο πλαίσιο της δημοσιονομικής κρίσης.
Αυτό όμως σημαίνει, κυρίως, αποτυχία της Δημοκρατίας. Ενα γεγονός που, καθ’ εαυτό, οδηγεί σε κρίσεις, όταν παρεμβάλλονται αυτές οι δευτερογενείς επιπτώσεις στο ενιαίο σύστημα της εσωτερικής αγοράς.
Οπως συνέβαινε το 2013 που ο καθηγητής, κ. Ingolf Pernice ομίλησε στο Κυκλαδίτικο Μουσείο των Αθηνών, αλλά και όπως συμβαίνει σήμερα με τη βαριά όξυνση της οικονομικής, κοινωνικής και ανθρωπιστικής κρίσης που την οποία επιμένει να μας επιβάλει “δημοκρατικά – ολοκληρωτικά” η συγχορδία των ευρωπαϊκών θεσμών. Χωρίς να λαβαίνει υπ’ όψιν τις πολιτικές διαϊστορικές ευθύνες της απέναντι στη χώρα που πρωτογέννησε, δημιούργησε τον συνολικό ευρωπαϊκό μας πολιτισμό.

ΑΛΗΘΕΙΑ, ΤΙ ΣΥΝΔΕΕΙ ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ;
Όμως, πώς εκτιμά ο διαπρεπής Γερμανός καθηγητής αυτό τον ελληνικό πολιτισμό και πώς θεωρεί την ευρωπαϊκή οφειλή απέναντι σ’ αυτήν; Αλλά, ιδιαίτερα, πώς κρίνει το “ΤΙ ΣΥΝΔΕΕΙ ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ;”.
Συγκεκριμένα, ο καθηγητής είπε: «Είναι μεγάλη τιμή και πρόκληση αυτό τον καιρό της έντασης στην Αθήνα (τότε, αλλά, ατυχώς και τώρα με νέα ένταση και κρίση), το ΛΙΚΝΟ της Δημοκρατίας στην Ευρώπη, να μιλώ για τη σωτηρία του ευρώ και το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ενωσης…
Βασικά, λοιπόν, υπάρχει μια πληθώρα πολιτισμικών, ιστορικών και πολιτικών λόγων, για τους οποίους υφίσταται μια ιδιαίτερη συγγένεια και σύνδεση μεταξύ υμών, των Γερμανών, και ημών, των Ελλήνων…».

ΚΗΡΥΣΣΟΥΜΕ ΟΥΜΑΝΙΣΜΟ ΠΑΡΑΤΟΥΜΕ ΑΝΤΙ-ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟ
Επιτρέψτε μου να αναφέρω από την προσωπική μου εμπειρία, ως παραδείγματα, μόνο πέντε σημεία:
1. ΟΥΜΑΝΙΣΜΟΣ, ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
Για να διερωτηθεί λέγοντας «τι θα ήταν ο γερμανικός πολιτισμός, η εκπαίδευση, το θέατρο, η λογοτεχνία, δίχως τον ουμανισμό, την ελληνική μυθολογία και ποίηση; Η Ιλιάδα και η Οδύσσεια του Ομήρου είχαν εμπνεύσει τα οράματα και τη φαντασία των ανθρώπων… όπως και οι τραγωδίες…
2. ΘΕΜΕΛΙΩΣΗ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ
Όπου γι’ αυτούς τους σημαντικούς τομείς γνώσης, πολιτισμού, τέχνης και ανθρωπισμού…

ΟΛΕΣ ΟΙ ΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΙΔΕΕΣ ΠΡΟΔΙΑΤΥΠΩΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
…οι καθηγητές μου έλεγαν ότι ελάχιστες, αν έχει καμία από τις σκέψεις και ιδέες που γνωρίζουμε σήμερα, δεν είχαν ήδη, με τη μια ή την άλλη μορφή, προδιατυπωθεί στην Ελλάδα.
Για να μη μπορεί, μετέπειτα ως σήμερα, κανείς να φανταστεί τον θεσμό του Πανεπιστημίου, τον ιδεώδη θεσμό της έρευνας και της διδασκαλίας, όπως το εφάρμοσε ο Humbolt το πρότυπο της Ακαδημίας του Πλάτωνα;
Ομως σε όλα αυτά προστίθεται και η συγγραφή της ιστορίας, Ηρόδοτος – Θουκυδίδης, οι οποίοι θεωρούνται πρότυπα μιας επιστήμης, αλλά και παρουσίασης με  πλαστικότητα του ελληνικού τρόπου ζωής. Με τις μορφές του κράτους, λειτουργίας του, με την ειρήνη και τους πολέμους, στην αρχαιότητα, που  στερούνται νοημάτων στη σημερινή εποχή…

ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΑΓΑΠΟΥΝ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ;
3. ΝΟΜΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ: Και αποτελούν, ίσως, τις πιο σημαντικές έννοιες, οι οποίες χαρακτηρίζουν και τη γερμανική νομική σκέψη, μέσα από τον Νόμο και το Δίκαιο, όπως αναπτύχθηκαν από τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη…
Ομως, το ίδιο ισχύει και για τα διδάγματα και το πρότυπο ειδικά της Αθήνας, αναφορικά με τις έννοιες, τις θεωρίες και τις πρακτικές εμπειρίες σχετικά με την πολιτική, το κράτος (ή καλύτερα την κοινότητα) και τη Δημοκρατία.
4. Ο ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΦΙΛΙΕΣ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Οι Γερμανοί αγαπούν την Ελλάδα για τον πολιτισμό, τους ανθρώπους, τον ήλιο, τη θάλασσα και τη ζωή. Πολλοί Ελληνες συνάδελφοι έχουν μεταφέρει τον ελληνικό τρόπο ζωής στη Γερμανία. Για να έχουν την επαφή μέσα από την ενασχόλησή τους με την έρευνα και τη θεωρία και τις προσωπικές φιλίες και συναγωνισμό για μια δημοκρατικά εννοούμενη Ευρώπη του πολιτισμού.

ΘΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΤΕΛΙΚΑ ΕΝΑΣ ΚΟΙΝΟΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τέλος, το 5ο σημείο έχει τίτλο: ΕΝΑ ΚΟΙΝΟ ΣΧΕΔΙΟ – ΚΟΙΝΑ ΛΑΘΗ.
Το κοινό σχέδιο, το οποίο μας συνδέει και αίρει τα σύνορα μεταξύ Γερμανίας και Ελλάδας είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση. Δηλαδή, ένα κοινό σχέδιο για τη δημιουργία μιας καινούργιας ενότητας, η οποία όμως δεν αρνείται τις διαφορές και τις ιδιαιτερότητές μας. Αλλά μας θεωρεί ως ιδιαίτερο πλούτο και ως τέτοιο τον διαφυλάσσει. Για έναν κοινό ευρωπαϊκό πολιτισμό, ο οποίος έχει τις ρίζες του, επίσης, στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, που συνεχίζει να διαμορφώνει τις συνθήκες της εποχής μας…


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα