Τους όρους και τις προϋποθέσεις χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, σταθερά τιμολόγια για την ακτοπλοΐα για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και αύξηση του ετήσιου ανταλλάγματος (ενοικίου) προς το ελληνικό Δημόσιο από τα συνολικά έσοδα, από το 2% που είναι σήμερα στο 3,5%, με απόδοση των χρημάτων από την αύξηση αυτή στους παραλιμένιους δήμους, θα περιλαμβάνεται, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, στη νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ.
Η νέα σύμβαση, που είναι απαραίτητη προκειμένου να προχωρήσει η παραχώρηση του ΟΛΠ σε ιδιώτες, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί τις επόμενες ημέρες και θα αποσταλεί για παρατηρήσεις στους εμπλεκόμενους φορείς, μεταξύ των οποίων και στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων.
Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρουν ότι ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θ. Δρίτσας ζητεί στη νέα σύμβαση να διασφαλιστεί η δημόσια αρχή λιμένων (port authority) και στην οποία αναμένεται να μεταφερθούν όλες οι διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες του ΟΛΠ.
Ο Οργανισμός, πριν αποκτηθεί από το νέο επενδυτή, θα μπορεί να ασκεί μόνο εμπορική δραστηριότητα όπως αυτή τη στιγμή ασκεί ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ) θυγατρική της COSCO.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ο κ. Δρίτσας κατά την τελετή παράδοσης παραλαβής στο υπουργείο Ναυτιλίας, αναφερόμενος στο θέμα της αποκρατικοποίησης του λιμανιού, είπε ότι «είναι υποχρέωσή μας να πετύχουμε μια σύμβαση παραχώρησης του ελληνικού Δημοσίου που να κατοχυρώνει όλα τα δικαιώματα των Δήμων, των πολιτών και των παραγωγικών δραστηριοτήτων αυτής της πόλης».
«Έχουμε υποχρέωση να προχωρήσουμε σε μία σειρά από τομές και μεταρρυθμίσεις που θα κρατήσουν τις εγγυήσεις για την υπεράσπιση και την ανανέωση της σχέσης της Πολιτείας, με αυτό που λέγεται δημόσιο συμφέρον και συμφέρον της κοινωνίας των πολιτών», τόνισε ο υπουργός.
Με σημερινή κοινή δήλωσή τους, η Περιφερειακή Ενότητα Πειραιά, ο δήμος Κερατσινίου Δραπετσώνας και ο δήμος Περάματος, αναφερόμενοι στο νομοσχέδιο αξιοποίησης του πρώην συγκροτήματος των λιπασμάτων στη Δραπετσώνα εκτιμούν ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα εξαιρέσει από το νέο σχέδιο παραχώρησης το θαλάσσιο μέτωπο του συγκροτήματος, προκειμένου να εξασφαλιστεί το δικαίωμα της ελεύθερης πρόσβασης των πολιτών στη θάλασσα, αλλά και εκείνων των εκτάσεων και εγκαταστάσεων του ΟΛΠ που έχουν δοθεί με παραχώρηση στους όμορους δήμους.
Στη νέα σύμβαση παραχώρησης θα ζητείται επίσης από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη να αποδίδουν ετήσιο αντάλλαγμα, ενώ η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου θα πρέπει να ορίσει τη χερσαία ζώνη του λιμανιού καθώς έως σήμερα δεν είναι γνωστό τι ανήκει στο λιμάνι και τι στους παραλιμένιους δήμους.
Μέριμνα θα δίδεται εξάλλου για ενθάρρυνση των επενδύσεων που αφορούν τις δραστηριότητες της ναυπηγοεπισκευής αλλά θα υπάρχουν και νέοι όροι που θα ορίζουν τα επίπεδα των χρηματικών ανταλλαγμάτων παραχώρησης, που θα καταβάλλονται από τον ΟΛΠ στο Δημόσιο.
Η νέα σύμβαση παραχώρησης, όταν ολοκληρωθούν οι παρατηρήσεις από τους εμπλεκόμενους φορείς, αναμένεται να τεθεί υπόψη των βασικών διεκδικητών για την απόκτηση του 51% των μετοχών του ΟΛΠ από τους οποίους είναι βέβαιο ότι θα ζητούνται επενδύσεις για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα προκειμένου να παραχωρηθεί στη συνέχεια και επιπλέον ποσοστό – μέχρι και το 67% των μετοχών της επιχείρησης.
Οι βασικοί διεκδικητές για το λιμάνι του Πειραιά είναι η κινεζική Cosco, η δανέζικη APM Terminals και η ICTS από τις Φιλιππίνες.
Οι τρεις κολοσσοί στις διεθνείς μεταφορές αναμένεται να υποβάλουν στη συνέχεια κλειστές δεσμευτικές προσφορές οι οποίες θα αξιολογηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ η σύμβαση παραχώρησης με νομοσχέδιο θα πάρει το δρόμο για ψήφιση στη Βουλή.
Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο στις αρχές του 2016 και τα χρονοδιαγράμματα είναι σφιχτά καθώς σύμφωνα με το νέο μνημόνιο οι ιδιωτικοποιήσεις αποτελούν έναν από τους βασικούς πυλώνες ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και μείωσης του χρέους.
Σημειώνεται ότι στις 6 Οκτωβρίου αναμένεται να εκδικαστεί προσφυγή στο ΣτΕ από φορείς του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, των Δικηγορικών Συλλόγων, καθώς και εργαζόμενων κατά της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ.