» Αικατερίναν την θείαν και πολιούχον Σινά
Η Αγία µας Εκκλησία ονοµάζει την Αγία Αικατερίνη «πανεύφηµον νύµφην Χριστού». Είναι γνωστό ότι η Εκκλησίά είναι φειδωλή εις την απονοµή τίτλων και χαρακτηρισµών και εξ όσων γνωρίζω, δεν έχει χαρακτηρίσει άλλη Αγία ή Οσία, νύµφη του Χριστού.
Με τις φτωχικές µου δυνάµεις θα προσπαθήσω να εξηγήσω για ποιους λόγους απενοµήθη ο τίτλος αυτός εις την Αγία.
Η Αικατερίνη γεννήθηκε σε αριστοκρατική και πλούσια οικογένεια ήταν κόρη του άρχοντα Κώνστα είχε ωραιότατη µορφή και απέκτησε πάρα πολύ µεγάλη µόρφωση. Μιλούσε όλες τις ξένες γλώσσες της εποχής της και είχε σπουδάσει γεωµετρία, φιλοσοφία, την αρχαία ελληνική γραµµατεία και την λατινική.
Από µικρή ηλικία ασπάστηκε τον Χριστιανισµό, έλαβε το όνοµα Αικατερίνη, το οποίο σηµαίνει πάντα καθαρή και άρχισε να κηρύτει τον Χριστό και να ζει κατά το θέληµά Του. Σε ηλικία 18 ετών παρουσιάστηκε στον και του ζήτησε να µη καταδιώκει τους Χριστιανούς. Πέτυχε τότε να φέρει εις τον χριστιανισµό την σύζυγό του.
Η εξυπνάδα, η σοφία, η σωµατική ωραιότητα και η περιουσία της ΄έκαναν την Αικατερίνη περιζήτητη νύµφη, Η ίδια είχε αφιερώσει την ζωή της εις τον Σωτήρα Χριστό και δεν ήθελε να παντρευτεί. Εις τις πιέσεις των δικών της ανθρώπων απαντά
«Βρείτε ένα νέο να µου µοιάζει στα τέσσερα χαρίσµατα που οµολογείτε, ότι ξεπερνώ τις άλλες νέες και τότε να τον κάνω σύζυγό µου, γιατί δεν καταδέχοµαι να πάρω κατώτερό µου. Ερευνήστε αν υπάρχει κάποιος όµοιός µου στην ευγένεια, στον πλούτο, στη σοφία, και στην ωραιότητα. Αν του λείπει κάτι απ’ αυτά δεν είναι άξιος για µένα»
Όλοι γνώριζαν ότι ήταν αδύνατο να βρεθεί νέος ανώτερος από την Αικατερίνη και της έλεγαν ότι ο υιός του βασιλιά της Ρώµης και άλλοι ευγενείς είναι πλουσιότεροι από αυτήν αλλά υστερούν εις την σοφία και την οµορφιά. Η κόρη αρνείτο να παντρευτεί κάποιον ο οποίος ήταν κατώτερος αυτής.
Η µητέρα της ήταν Χριστιανή και επιθυµούσε η κόρη της να νυµφευτεί. Πήρε την Αικατερίνη και πήγαν στον σοφό γέροντα πνευµατικό της για να τον συµβουλευτούν. Ο σοφός πνευµατικός αφού άκουσε µε προσοχή το οικογενειακό πρόβληµα σκέφθηκε να την προσελκύσει εις τον Χριστό. Της είπε ,λοιπόν, ΄ότι γνωρίζει ένα άνθρωπο ο οποίος σε υπερβαίνει σε όλα τα χαρίσµατα και σε άλλα αναρίθµητα. . Η ωραιότητά του νικά στη λάµψη τον ήλιο, η σοφία του κυβερνά όλα τα όντα , ο πλούτος του διαµοιράζεται σ’ όλο τον κόσµο και δεν λιγοστεύει ποτέ, η ευγένειά του είναι ασύλληπτη και ακατανίκητη. Η κόρη νόµισε ότι πρόκειται για άρχοντα επί της γης και ρώτησε αν πράγµατι τα προσόντα αυτά ήταν πραγµατικά και ποιου υιός ήταν. Έλαβε την εξής απάντηση Αυτός δεν έχει πατέρα εις την γη γεννήθηκε υπερφυσικά από µια Υπεραγία Παρθένο, που αξιώθηκε για την αγιότητά Της να µείνει αθάνατος εις την ψυχή και εις το σώµα. Αµέσως η κόρη ερωτά Είναι δυνατό να δω τον νέο, για τον οποίο διηγείσαι τόσα θαυµαστά;;. Η απάντηση του πνευµατικού πατρός. Αν κάνεις ό,τι σου πω θα αξιωθείς να δεις το πρόσωπό Του. Αµέσως ο ασκητής δίδει εις την Αικατερίνη µια εικόνα µε την Παναγία να κρατά εις την αγκάλη Της το Θείο Βρέφος και της λέγει Αυτή είναι η αειπάρθενέ µητέρα Εκείνου. Πάρε την και αφού κλείσεις καλά την πόρτα του δωµατίου σου κάµε ολονύκτια προσευχή και παρακάλεσε αυτήν που ονοµάζεται Μαρία , να σου δείξει τον Υιό Της. Ελπίζω αν παρακαλέσεις µε πίστη να σε ακούσει.
Πήρε η Αικατερίνη την εικόνα και όλη τη νύκτα κλεισµένη στο θάλαµό της προσευχόταν, όπως της είπε ο γέροντας. Από τον κόπο κοιµήθηκε και βλέπει σε όραµα την Παναγία µε το θείο Βρέφος. Αλλά είχε στραµµένο το πρόσωπό του προς τη Μητέρα του, έτσι η κόρη έβλεπε τα νώτα του, επιθυµώντας να δει από µπροστά πήγε προς το άλλο µέρος, αλλά ο Χριστός έστρεφε πάλι το πρόσωπό του. Τούτο έγινε τρεις φορές. Τότε άκουσε την Παναγία να λέει: Κοίταξε, παιδί µου, τη δούλη σου Αικατερίνη, πόσο είναι ωραία και καλή. Η απάντηση του Βρέφους Είναι σκοτεινή και άσχηµη, τόσο που δεν µπορώ να την δω καθόλου. ∆εν είναι πάνσοφη παραπάνω από όλους τους ρήτορες, πλούσια και ευγενής; Μητέρα µου, είναι αµαθής και πολύ χαµηλά όσο βρίσκεται σε τέτοια κατάσταση, ώστε δεν πρέπει να µε δει εις το πρόσωπο. Σε παρακαλώ, παιδί µου, να µην περιφρονήσεις το πλάσµα σου, αλλά να την νουθετήσεις κα να την οδηγήσεις για να απολαύσει τη δόξα σου και να δη το πρόσωπό σου, που επιθυµούν και οι Άγγελοι να βλέπουν. Ας πάει εις τον γέροντα που της έδωσε την εικόνα και ας κάνει ό,τι τη συµβουλεύσει και τότε θα µε δει.
Την άλλη µέρα ξεκίνησε το πρωί µε λίγες γυναίκες κι έφθασε στο κελί του γέροντα. Με δάκρυα του διηγήθηκε το όραµα και του ζήτησε τη συµβουλή του. Ο όσιος διηγήθηκε όλα τα Μυστήρια της αληθινής πίστεως, αρχίζοντας από τη δηµιουργία του ανθρώπου. Μετά την κατήχησή η Αγία αποθέτοντας τον παλαιό άνθρωπο και φορώντας στολή θεοΰφαντη, γύρισε στα ανάκτορα. Όλη τη νύκτα πέρασε προσευχόµενη µέχρι την ώρα που κοιµήθηκε και είδε σε οπτασία την Παρθένο µε το βρέφος, που κοίταζε την Αικατερίνη, µε πολύ ιλαρότητα. Στην ερώτηση της Θεοµήτορος αν ήταν τώρα αρεστή η κόρη, ο ∆εσπότης απάντησε: Τώρα έγινε ένδοξη η άσχηµη και σκοτεινή, η πτωχή και χωρίς γνώσι έγιν ε πλούσια και πάνσοφη, η καταφρονηµένη και άσηµη έγινε ευγενής και ένδοξη. Είναι στολισµένη µε τέτοια χαρίσµατα, ώστε επιθυµώ να τη µνηστευθώ για νύφη µου άφθορη. ∆εν είµαι άξια, Υπερένδοξε ∆έσποτα, να βλέπω τη βασιλεία σου, αλλά αξίωσέ µε να συναριθµηθώ µε τους δούλους σου .Η Θεοτόκος τότε πήρε το δεξί χέρι της κόρης και της είπε: ∆ώσε της, παιδί µου, δακτυλίδι σαν αρραβώνα, για να την αξιώσεις της βασιλείας σου. Τότε ο Κύριος της έδωσε ένα ωραίο δακτυλίδι λέγοντας: Σήµερα σε παίρνω για νύφη µου αιώνια και άφθορη. Να φυλάξεις αυτή τη συµφωνία. Να µην πάρεις άλλον νυµφίο στη γη. Από τη στιγµή εκείνη ελκύσθηκε η Αικατερίνη από τον Ουράνιο Νυµφίο και αιχµαλωτίσθηκε η καρδιά της από τον θείο έρωτα του Χριστού.
Ενώπιον του βασιλέως Μαξεντίου
Ο βασιλιάς Μαξέντιος καλεί µε αυστηρή διαταγή του όλους τους υπηκόους του να προσέλθουν και να θυσιάσουν εις τα είδωλα. Οι υπήκοοι φοβούµενοι την θανατική καταδίκη προσήλθαν, πράγµα για το οποίο η Αγία στεναχωρήθηκε πολύ. Προσήλθε και στεναχωρηµένη αλλά, µε παρρησία κατέκρινε τον βασιλιά γιατί θυσιάζει και λατρεύει είδωλα και ψεύτικους θεούς. Μετά την θυσία ο βασιλιάς και η Αικατερίνη είχαν διάλογο όπου οµολόγησε την πίστη της εις το Χριστό και κατέκρινε την ειδωλολατρία. Ο βασιλιάς βρέθηκε σε δύσκολη και της είπε ότι αυτός ως βασιλιάς δεν επιτρέπεται να συνοµιλεί µε γυναίκα.
Συνοµιλία µε τους σοφούς θανάτωση αυτών. Ο άρχοντας για να αποδείξει ότι η Αικατερίνη λέγει ψέµατα την κάλεσε να συζητήσει µε τους σοφούς της εποχής δηµοσίως. Μόνη η Αγία απέναντι σε 50 ή κατ άλλους 150 σοφούς ειδωλολάτρες. Κατόρθωσε, βεβαίως, µε την βοήθεια του Θεού να γίνουν χριστιανοί πολλοί σοφοί, τους οποίους ο άρχοντας διέταξέ να αποκεφαλιστούν
Ο βασιλιάς προσπαθεί να την πείσει να αλλαξοπιστήσει τάζοντας διάφορα και απειλές εκτοξεύοντας. Αλλά µάταια προσπαθούσε. Βράχος αµετακίνητος εις την Χριστιανική πίστη η Αικατερίνη και διατάζει να την φυλακίσουν µήπως και αλλάξει πίστη. Η Φαυστίνα σύζυγος του βασιλιά επιθυµούσε πολύ να γνωρίσει την Αικατερίνη και µια ηµέρα κατά την οποία ο βασιλιάς απουσίαζε από την πόλη µαζί µε τον στρατοπεδάρχη Πορφυρίωνα επισκέφτηκε εις την φυλακή την Αικατερίνη µε αποτέλεσµα να γίνουν και οι δυο χριστιανοί και οι διακόσιοι στρατιώτες οι οποίοι τους συνόδευαν.
Όταν επέστρεψε ο βασιλιάς από το ταξίδι και έφεραν ενώπιό του την Αικατερίνη ακµαία πληροφορείται από την ίδια ότι ο Πανάγαθος Θεός µε ένα περιστέρι της εξασφάλιζε τροφή της. Επιχειρεί ο βασιλιάς εις την αρχή µε κολακείες λαι υποσχέσεις να πετύχει την αλλαξοπιστία της µάρτυρος και µετά καταφεύγει εις τις απειλές και τη βία. Μάταιος ο κόπος και άκαρπη για µια φορά ακόµη η προσπάθειά του. Τελικά αποφασίζει να θανατώσει την µάρτυρά µε τον τροχό µε τα µαχαίρια τα οποία όταν περιστρέφεται ο τροχός τεµαχίζουν το ανθρώπινο σώµα. Με θαυµατουργικό τρόπο η Αικατερίνη βρέθηκε λυµένη από τον τροχό µρ τη βοήθεια ενός Αγγέλλου. Η σύζυγός µάταια προσπαθεί να τον συνεφέρει. ∆ιατάζει να της κόψουν τους µαστούς και δέχεται τον στέφανο από τον αθλοθέτη Χριστό. Την εποµένη ηµέρα 24 Νοεµβρίου διατάζει την θανάτωση του στρατοπεδάρχη και των Χριστιανών στρατιωτών του. Άλλοι δέχονται τα στεφάνια της δόξης.
Την εποµένη ηµέρα πάλι προσπαθεί να µεταπείσει την Αγία µε κάθε τρόπο, κολακείες, βία και απειλές. Όταν έφθασε η Αγία εις τον τόπο του µαρτυρίου προσευχήθηκε ρις τον Κύριο λέγοντας« Κύριε Ιησού Χριστέ, σ’ ευχαριστώ, γιατί µου έδωσες υποµονή και οδήγησες τα βήµατά µου. Συγχώρησε , Κύριε, τα σφάλµατά µου και κράτησε αθέατο το σώµα µου από εκείνους, που θα το ζητούν. Φύλαξέ το σώο και ακέραιο, όπου ορίσεις συ ο Βασιλεύς µου. ∆ώσε τα προς το συµφέρον αιτήµατα σ’ όσους Σε επικαλούνται. Αµήν». Ο δήµιος µε το ξίφος του αποκεφάλισε την Αγία και έλαβε και αυτή το Στεφάνι του µαρτυρίου και µπροστά εις τον θρόνο του Θεού µεσιτεύει για όλους εµάς. Ήταν η 25η Νοεµβρίου 307.
Η Αγία Αικατερίνη είναι προστάτης των µηχανικών, της Ελληνικής Βασιλικής Χωροφυλακής (παλιά), Σητείας Κρήτης και της Κατερίνης εις τον Μητροπολιτικό Ναό της οποίας φυλάσσεται απότµηµα του Ιερού Λειψάνου της και διοργανώνονται πολυήµερες εκδηλώσεις προς τιµή της.
ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ Ήχος πλ. α’ Τον συνάναρχον Λόγον.
Την πανεύφηµον νύµφην Χριστού υµνήσωµεν, Αικατερίναν την θείαν και πολιούχον Σινά, την βοήθειαν ηµών και αντίληψιν ότι εφήµωσε λαµπρώς τους κοµψούςτων ασεβών του Πνεύµατο ς τη µαχαίρα, και νυν ως µάρτυς στεφθείσα, αιτείται πάσι το µέγα έλεος.
ΚΟΝΤΑΚΙΟΝ Ήχος γ’. Η Παρθένος σήµερον.
Την σοφίαν άνωθεν, κοµισαµένη του λόγου, των ρητόρων ήλεγξας, τας φληναφίας ευτόνως, κάλλεσι, της παρθενίας ωραϊσµένη, αίµασι, της µαρτυρίας πεποικιλµένη, διά τούτο σε ως νύµφην, Αικατερίνα Χριστός προσήκατο.
Μυργιώτης Παναγιώτης
µαθηµατικός