Το διάστημα 03/05 ως 07/05 μικτή ομάδα 8 μαθητών και 2 καθηγητριών του 1ου Πειραματικού Γυμνασίου ταξιδέψαμε στο Στρασβούργο, έδρα θεσμών της ΕΕ, στο πλαίσιο κινητικότητας προγράμματος Erasmus+ΚΑ122 που υλοποιείται στο σχολείο.
H κινητικότητα ήρθε σαν επιστέγασμα υλοποίησης προγράμματος που στόχο είχε τη συμμετοχή στα κοινά μέσω δραστηριοτήτων τυπικής και μη τυπικής μάθησης, ώστε οι συμμετέχοντες να κατανοήσουν καλύτερα την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις κοινές ευρωπαϊκές αξίες, μεταξύ άλλων τον σεβασμό των δημοκρατικών αρχών, της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ενότητας και της πολυμορφίας, τον διαπολιτισμικό διάλογο, καθώς και την ευρωπαϊκή κοινωνική, πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά.
Καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς υπήρχε ειλικρινής συνεργασία με το Τμήμα Ελληνικής Γλώσσας στο Στρασβούργο, τον υπεύθυνο φιλόλογο κ. Αχιλλέα Τριανταφυλλίδη και την δασκάλα κ. Ιωάννα Καρακάλου που έχουν αναλάβει να βοηθήσουν τα παιδιά των ομογενών να αναπτύξουν το αίσθημα της ταυτότητας και της υπερηφάνειας και να έρθουν σε επαφή με την ελληνική κουλτούρα και γλώσσα. Πρόκειται για τμήμα που γίνονται μαθήματα Ελληνικών με ευθύνη του Προξενείου αλλά και του συλλόγου γονέων καθώς και της ενορίας και ανήκει τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Λειτουργούν απογεύματα ή Σάββατα εκτός σχολικού ωραρίου, κάνοντας εξαιρετική δουλειά, αν και έχουν διάφορες προκλήσεις να διαχειριστούν. Τους ευχαριστούμε θερμά για την άμεση ανταπόκριση και τα ειλικρινή συναισθήματα φιλοξενίας που επέδειξαν!
Ταυτόχρονα υπήρξε συνεργασία με το Lycée polyvalent Laurent de Lavoisier de Mulhouse, σχολείο που εστιάζει στην μελέτη των φυσικών επιστημών.
Κατά την επίσκεψη μας στο Στρασβούργο, υπήρξε συμμετοχή σε συνεργατικές δραστηριότητες και με τα δύο σχολεία που ενίσχυσε το κομμάτι της βιωματικής μάθησης. Πιο συγκεκριμένα:
• Οι μαθητές μας και οι μαθητές του ΤΕΓ Στρασβούργου έλαβαν μέρος σε εικονική δίκη, προσομοίωση δίκης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΔΑ). Οι μαθητές-συμμετέχοντες κλήθηκαν να επιχειρηματολογήσουν σε ρόλο δικηγόρων σε πραγματική υπόθεση που απασχόλησε το ΕΔΔΑ και να πείσουν το προεδρείο. Οι μαθητές είχαν μελετήσει την υπόθεση από πριν, βασιζόμενοι στο κείμενο της ίδιας της υπόθεσης. Εξάσκησαν την λογική, καθώς υπερασπιζόμενοι την θέση τους κλήθηκαν να εντοπίσουν τα λογικά λάθη των αντιπάλων τους, καλλιέργησαν την ρητορική τους ικανότητα και κλήθηκαν να διαχειριστούν το άγχος της δημόσιας ομιλίας. Την εικονική δίκη συντόνισε ο κ.Γρηγόρης Αυδίκος, νομικός εκπρόσωπος του Ελληνικού κράτους, υπεύθυνος για την εκτέλεση των αποφάσεων του Συμβουλίου της Ευρώπης, τον οποίο και ευχαριστούμε θερμά για την συνεισφορά του και την συνεργασία.
• Ξεναγηθήκαμε στους χώρους του Συμβουλίου της Ευρώπης, όπου και συμμετείχαμε σε ενημέρωση για τους σκοπούς και τις προτεραιότητες του Συμβουλίου από την κ. Ελένη Τσετσέκου, διευθύντρια του τμήματος SOGI του Συμβουλίου. Την ευχαριστούμε θερμά για το χρόνο που μας αφιέρωσε.
• Επισκεφτήκαμε τις εγκαταστάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ένα χώρο γεμάτο συμβολισμούς, όπου και είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε μια γενική εισαγωγή αναφορικά με τον ρόλο και τις εργασίες του Σώματος, καθώς και την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε “ζωντανά” ημερησία συζήτηση από τα θεωρεία των επισκεπτών.
• Είχαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον ιερατικό προϊστάμενο της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Στρασβούργου, Πάτερ Χρήστο Φιλιώτη, στην Ενορία των Τριών Ιεραρχών. Ενημερωθήκαμε για την σημασία της πόλης του Στρασβούργου και πως αυτή αναδείχθηκε σε σύμβολο της γαλλογερμανικής συμφιλίωσης και της ειρήνης. Συζητήσαμε για τον ιστορικό ρόλο της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην πνευματική πορεία της Ευρώπης και τις προκλήσεις που καλείται να διαχειριστεί.
• Επισκεφτήκαμε το γαλλικό σχολείο, όπου και τύχαμε θερμής υποδοχής. Εκεί, σε μικτές ομάδες, οι μαθητές συμμετείχαν σε παιχνίδι mystery room, οι γρίφοι του οποίου ήταν σχετικοί με την ΕΕ, τα θεσμικά της όργανα και τις θεμελιώδεις αρχές της. Στη συνέχεια ενημερωθήκαμε από ομάδα μαθητών για την διοργάνωση Ολυμπιακής Εβδομάδας στο σχολείο και την διαδικασία διοργάνωσης. Τέλος, συμμετείχαμε σε βιωματικό εργαστήριο τέχνης μέσα από την Βιολογία (bioart), όπου είχαμε τη χαρά να δουλέψουμε σε πλήρως εξοπλισμένο εργαστήριο βιολογίας.
Αξιολογώντας την εμπειρία της κινητικότητας θα λέγαμε πως οι στόχοι επιτεύχθηκαν.
Δόθηκε η ευκαιρία οι εμπλεκόμενοι να εμβαθύνουμε τη γνώση μας στη λειτουργία των ευρωπαϊκών θεσμών και τις νομοθετικές διαδικασίες. Σε θέματα που υπήρχε ελλιπής γνώση, δόθηκε η δυνατότητα να αντιληφθούμε τη βαρύτητα που έχουν οι θεσμοί για τη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος.
Γνωρίσαμε την πανέμορφη πόλη του Στρασβούργου, τα αξιοθέατα της, περιπλανηθήκαμε στα στενάκια της, στη μικρή Γαλλία (la petite France), στο πάρκο Orangerie. Νιώσαμε τον κοσμοπολίτικο αέρα της πόλης με την υψηλή αισθητική, την πλούσια ιστορία και τα αμέτρητα ποδήλατα. Επισκεφτήκαμε την πόλη του Αυτοκινήτου στο Εθνικό Μουσείο Αυτοκινήτου – Συλλογή Σλούμπφ.
Επισκεφτήκαμε τη παραμυθένια πόλη Κολμάρ, εκεί που τα νερά του γαλλικού ποταμού Λαούχ συναντούν τον Ρήνο, δυτικά της οροσειράς των Βοσγίων, ανάμεσα σε Στρασβούργο και Μυλούζ.
Αντιληφθήκαμε πόσο διαφορετική μπορεί να είναι η καθημερινότητα άλλων ανθρώπων, σχολική και μη, σε έναν άλλο τόπο. Και πως, μέσα από αυτή την πολυμορφία μπορούν να προκύψουν όμορφες συνεργασίες και σχέσεις φιλίας.
Επενδύουμε έτσι σε μία γενιά πολιτών, καλά ενημερωμένων, που θα έχουν ενεργότερη συμμετοχή στο δημοκρατικό γίγνεσθαι της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα αντιληφθούν ότι η γνώση και η ενημέρωση θωρακίζουν την Δημοκρατία και πως μόνο μέσα από τις ανθρώπινες σχέσεις και το σεβασμό στις ανθρώπινες, δημοκρατικές αξίες θα γίνουν τα βήματα προς το όραμα της ενωμένης Ευρώπης.