Την πόλη Νιρεγιχάσα (Nyíregyháza) της Ουγγαρίας επισκέφθηκαν οι εκπαιδευτικοί Ψαράκης Θεόδωρος, Ντουρουντάκη Μαρία, Τρίκκα Μαρία και Πειρουνάκης Ευστράτιος του 2ου ΕΠΑ.Λ. Χανίων στο πλαίσιο της υλοποίησης προγράμματος Erasmus ΚΑ2 με θέμα: “The Future of the Jobs vs the Jobs of the Future”.
Στο πρόγραμμα που θα διαρκέσει δύο έτη συμμετέχουν εκπαιδευτικοί από σχολεία Τεχνικής – Επαγγελματικής Εκπαίδευσης πέντε χωρών: Ουγγαρίας, Ισπανίας, Ιταλίας, Πορτογαλίας, Νορβηγίας και Ελλάδας. Στόχος του προγράμματος αποτέλεσε η παρουσίαση, η ανταλλαγή και η διάχυση καλών πρακτικών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στα πλαίσια της πρώτης κινητικότητας στη συντονίστρια χώρα, την πρώτη ημέρα επισκεφθήκαμε το Nyiregyházi Szakképzési Centrum (Συγκρότημα σχολείων Επαγγελματικής και Γενικής Εκπαίδευσης).
Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί παρουσίασαν τη δομή των σχολείων τους, τη φιλοσοφία και το περιεχόμενο του προγράμματος σπουδών, προκειμένου να εντοπιστούν ομοιότητες και διαφορές. Στη συνέχεια, οι συντονιστές έκαναν μία αναφορά στην ατζέντα και στους προσδοκώμενους στόχους της κινητικότητας.
Τη δεύτερη ημέρα επισκεφθήκαμε έναν εντυπωσιακό και πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα χώρο, γνωστό ως “MakerSpace” με υψηλής τεχνολογίας εξοπλισμό. Πρόκειται για έναν χώρο μέσα στο σχολείο δημιουργίας και συνεργατικής εργασίας που απευθύνεται σε μαθητές και μη συμβάλλοντας σημαντικά στην καινοτόμο δράση και στη σύνδεση σχολείου – κοινωνίας. Ξεναγηθήκαμε στους επιμέρους χώρους – εργαστήρια εξοπλισμένα με 3D-εκτυπωτές, λέιζερ κοπής, drones, υπολογιστές και τελευταίας τεχνολογίας συστήματα.
Η τρίτη ημέρα περιελάμβανε ξενάγηση στην Νιρεγιχάσα (Nyíregyháza), μία πόλη 120.000 κατοίκων με εντυπωσιακά ιστορικά κτίρια, πλατείες και πάρκα. Γνωρίσαμε, επίσης, τα λουτρά της πόλης που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από το σχολείο. Το βασικό κομμάτι της περιήγησης αφορούσε στο χώρο του εργοστασίου LEGO, που αποτελεί τον βιομηχανικό κολοσσό της πόλης, αλλά και τουριστικό αξιοθέατό της. Πρόκειται για έναν υπερσύγχρονο χώρο κατασκευής των γνωστών παιχνιδιών όπου εργάζονται περισσότεροι από 1500 άνθρωποι. Εντυπωσιακό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι το εργοστάσιο είναι πλήρως ενσωματωμένο στο φυσικό περιβάλλον ενώ και στο εσωτερικό οι συνθήκες ανταποκρίνονται σε ένα καθόλα εναλλακτικό, οικολογικό μοντέλο με κύριο στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας. Αποτελεί φωτεινό παράδειγμα επενδυτικής δράσης με πρώτη προτεραιότητα και απόλυτο σεβασμό στην προστασία του περιβάλλοντος.
Την επόμενη ημέρα επισκεφθήκαμε τη μεσαιωνική πόλη Eger (Έγκερ), γνωστή για τους αμπελώνες, τα οινοποιεία, αλλά και την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της. Δοκιμάσαμε την τοπική κουζίνα και συμμετείχαμε σε γευσιγνωσία κρασιού υπό την καθοδήγηση ειδικού γευσιγνώστη.
Η τελευταία ημέρα έκλεισε με την παρουσίαση μίας καλής πρακτικής από εκπαιδευτικό του σχολείου η οποία στόχευε στην επανένταξη μαθητών με έντονη παραβατική συμπεριφορά στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και στη σύνδεση του σχολείου με την τοπική κοινωνία. Το σχέδιο δράσης αφορούσε στη συνεργασία ανάμεσα στην εταιρεία LEGO και σε ομάδα μαθητών υπό την εποπτεία εκπαιδευτικού του σχολείου. Η LEGO παραχωρεί κομμάτια – τουβλάκια χωρίς κανέναν περιορισμό στον αριθμό. Αυτά τα τουβλάκια μετατρέπονται σε εντυπωσιακά “έργα τέχνης” από την ομάδα των μαθητών, τα οποία εκτίθενται σε εκθέσεις όχι μόνο στο εσωτερικό της χώρας αλλά “ταξιδεύουν” σε όλες τις χώρες του κόσμου. Χαρακτηριστικό της απήχησης αυτής της δράσης είναι το γεγονός ότι τέτοια έργα εκτίθενται σε πρεσβείες και εκθεσιακούς χώρους σε πολλές ευρωπαϊκές και μη χώρες.
Αυτό που αποκομίσαμε ως εκπαιδευτικοί είναι γνώση που μπορεί να αξιοποιηθεί και στα πλαίσια των βιωματικών δράσεων που ήδη προωθεί το σχολείο μας και που ευελπιστούμε να εξελίξουμε και να αναπτύξουμε ως καλή πρακτική.