Με θέμα τη διερεύνηση χώρων εργασίας και στο πλαίσιο προγράμματος Erasmus+ βρέθηκε στο Μονπελιέ της Νότιας Γαλλίας από 18 έως 24 Μαρτίου ομάδα μαθητών του 2ου Γυμνασίου Χανίων συνοδευόμενη από τις καθηγήτριες Σοφία Βενετοπούλου και Μαρία Φουρουντζόγλου.
Στο πρόγραμμα με τον τίτλο „Europäische Arbeitswelten?“ συμμετέχουν σχολεία από την Αυστρία που έχει συντονιστικό ρόλο, τη Γαλλία και την Ιταλία. Για εμάς είναι μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση στον τομέα των επαγγελμάτων μια που ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός δεν αποτελεί μέρος του προγράμματος σπουδών. Οι μαθητές της ομάδας Erasmus+ του σχολείου μας έχουν καταρτίσει ένα ερωτηματολόγιο βάσει του οποίου διερευνούν επαγγέλματα και/ή χώρους εργασίας παίρνοντας συνέντευξη από εργαζόμενους και επαγγελματίες.
Η επίσκεψη στη Γαλλία, όπου οι μαθητές μας φιλοξενήθηκαν από οικογένειες, περιλάμβανε αντίστοιχες προσεγγίσεις επαγγελματικών περιβαλλόντων, και βέβαια γνωριμία με την πόλη, τα αξιοθέατά της, το σχολείο και το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Εντύπωση μας προκάλεσε το τεράστιο σχολικό συγκρότημα του Lycee Joffre, τόσο ως προς την έκταση όσο και προς το ανθρώπινο δυναμικό: συνολικά 4.000 μαθητές, ενώ εάν παρευρίσκονταν ταυτόχρονα και όλοι οι εργαζόμενοι, ο αριθμός αυτός θα ανέβαινε στα 5.000 άτομα! Η ύπαρξη μεγάλων σχολικών συγκροτημάτων δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας εγκαταστάσεων αθλητικών και εργαστηριακών, καθώς και σύγχρονης βιβλιοθήκης, που εξυπηρετούν μεγάλη μερίδα της μαθητικής κοινότητας. Υπήρξαμε όμως και μάρτυρες απεργιακής κινητοποίησης και «κατάληψης» του σχολείου από διαμαρτυρόμενους καθηγητές και μαθητές κυρίως σχετικά με το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ας σημειωθεί ότι η κατάληψη ουσιαστικά σήμαινε παρεμπόδιση εισόδου στο χώρο του σχολείου, ακόμη και με χρήση βίας, στην πύλη που έτσι κι αλλιώς φρουρείται από θυρωρούς, κάμερες παρακολούθησης, και όπου διενεργείται σταθερά έλεγχος εισόδου.
Θα μπορούσαμε να μοιραστούμε πάρα πολλές από τις σκέψεις και τις εντυπώσεις μας. Ας δώσουμε όμως το λόγο στα παιδιά και στη δική τους ματιά.
Σε μια ολοήμερη εκδρομή που κάναμε στην περιοχή Camargue είδαμε ροζ φλαμίγκο σε ρηχές λίμνες! Ανεβήκαμε σε ένα βουνό από αλάτι στις αλυκές δίπλα στην Aigues Mortes και επισκεφτήκαμε ένα μουσείο με εκθέματα φτιαγμένα από αλάτι, μια μακέτα της περιοχής, τις συσκευασίες αλατιού και το πως έχουν αλλάξει όσο περνάνε τα χρόνια. Στη συνέχεια, συνομιλήσαμε με αλιείς στο Grau du Roi, κι ύστερα πήγαμε στο Port Camargue, μαρίνα για 5000 σκάφη και ιστιοπλοϊκά, και ταυτόχρονα τουριστικό θέρετρο. Εκεί μας παρουσίασαν πώς δημιουργήθηκε ο χώρος αυτός και από βαλτότοπο μετατράπηκε σε πόλο έλξης.
Ελευθερία Φραντζεσκάκη Γ4
Την τελευταία μέρα επισκεφτήκαμε τη FRENCH TECH, έναν οργανισμό που προωθεί την επιχειρηματικότητα και την ψηφιακή τεχνολογία. Μετά συναντήσαμε έναν πολεοδόμο, τον κ. Roubieu, που μας ξενάγησε σε μια περιοχή που οικοδομείται τώρα με σκοπό να δημιουργηθούν σε βάθος χρόνου 30.000 οικιστικές μονάδες! Έπειτα, στο δημαρχείο της πόλης σε μια αίθουσα με εντυπωσιακή θέα, μας μίλησαν για τα σχέδια κατασκευής της παραπάνω περιοχής. Το απόγευμα πήγαμε στο La Panacee, ένα κέντρο σύγχρονης τέχνης με εκθέσεις σύγχρονων έργων καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο. Η περιήγηση στο μουσείο ήταν αρκετά ενδιαφέρουσα καθώς είδαμε παράξενη τέχνη. Το αγαπημένο μου κομμάτι ήταν όταν μας επέτρεψαν να περπατήσουμε σε ένα έργο τέχνης, ένα δωμάτιο γεμάτο μαύρη χοντρή άμμο και μερικούς παράξενους βράχους! Ήταν μια ιδιαίτερη εμπειρία που δεν νομίζω να την ξεχάσω. Θα ήθελα να προσθέσω ότι αυτό το ταξίδι θα μου μείνει αξέχαστο, και τα παιδιά που γνώρισα, και οι εμπειρίες που μοιραστήκαμε.
Ελένη Νικηφοράκη Γ3
Πρωινό με κρέπες και ζεστό γάλα. Διαδρομή με το τραμ για το σχολείο, όμορφο το τραμ, το οποίο, μου είπε ο Λουντοβίκ, έχει βραβευτεί για τη διακόσμησή του. Μια γέφυρα πάνω από τον ποταμό Λεζ που διασχίζει το Μονπελιέ. Άφιξη στο σχολείο – μα είναι πραγματικά τεράστιο! Και αμηχανία στο μάθημα που γίνεται στα Γαλλικά κι εγώ δεν καταλαβαίνω λέξη! Την επόμενη ώρα ωστόσο μπόρεσα παρά τη δυσκολία της γλώσσας να μάθω κάτι για τη μοριακή μάζα. Και πείραμα στο εργαστήριο με άσπρες στολές! Ξενάγηση στην πόλη, γεμάτη παλιά μνημεία και κτίρια που της προσδίδουν έναν ιδιαίτερο αέρα, και μια ολόκληρη συνοικία, η Antigone, όπου όλοι οι δρόμοι έχουν ελληνικά ονόματα. Επιστροφή στο σχολείο, επίσημη υποδοχή και εκπληκτικός μπουφές από τα χεράκια του σεφ. Μέχρι το Σάββατο άφηνα πίσω μου μια κουραστική, αλλά ενδιαφέρουσα και σίγουρα αξέχαστη εβδομάδα!
Γιάννης Θεοδωράκης Γ2
Η οικογένεια που με φιλοξένησε αποτελούνταν από 5 άτομα και ένα σκύλο! Κατάγονται από τη Μαδαγασκάρη και τα τελευταία χρόνια έχουν μετακομίσει από το Παρίσι σε ένα χωριό κοντά στο Μονπελιέ, το Vergèze. Τη μία μέρα, την Πέμπτη, δεν πήγα σχολείο από τις 8 επειδή τα δρομολόγια του τρένου άλλαξαν λόγω απεργίας. Στο Montpellier λίγο μετά το μεσημέρι συναντηθήκαμε στο Musée Fabre, όπου μια Ιταλίδα μας μίλησε για το επάγγελμα του ξεναγού μουσείου και μια Ελληνίδα για την οργάνωση και τη διαδικασία συντήρησης έργων τέχνης. Έπειτα, επισκεφτήκαμε το μουσείο που έχει πολλούς εντυπωσιακούς πίνακες. Στο Pavillon Populaire, χώρο εκθέσεων, είδαμε την έκθεση φωτογραφίας Aurès 1935., μια συλλογή φωτογραφιών δυο τότε νέων ερευνητριών, της Therese Rivière και της Germaine Tillion, από μια εθνογραφική αποστολή το 1935 στην Αλγερία, γαλλική τότε αποικία. Το βράδυ φάγαμε κινέζικο!
Πιστεύω ότι η εμπειρία αυτή θα μου μείνει αξέχαστη. Κάθε μέρα στη Γαλλία ήταν καλύτερη καθώς εξοικειωνόμασταν, κάναμε περισσότερες δραστηριότητες και περνούσαμε πιο ωραία. Το σημαντικότερο είναι ότι γνώρισα καινούργια μέρη – νοοτροπίες και έκανα πολλούς φίλους. Ανεξαρτητοποιήθηκα καθώς δεν είχα τους γονείς μου και έμαθα να χρησιμοποιώ τα μέσα μαζικής μεταφοράς!
Αμαλία Τζοτζολάκη Γ4
Με φιλοξένησε ο Τομ. Έπρεπε να σηκωνόμαστε πολύ νωρίς το πρωί για να είμαστε έγκαιρα στο σχολείο. Την πρώτη μέρα παρακολούθησα μάθημα, μπήκα σε εργαστήριο φυσικής για πειράματα. Στα μαγειρεία πήραμε συνέντευξη από το μάγειρα που μας είπε πολλά ενδιαφέροντα πράγματα, όπως ότι ετοιμάζουν πάνω από 1200 μεσημεριανά γεύματα την ημέρα, χώρια τα πρωινά και βραδινά για αυτούς που μένουν στο οικοτροφείο. Έπειτα, πήγαμε σε μια αίθουσα συνεδριάσεων ο επικεφαλής των τεχνικών μας παρουσίασε σε όλα η διεθνή ομάδα Εράσμους τις δεκάδες των επαγγελματιών που εργάζονται στο σχολικό συγκρότημα και τα καθήκοντά τους. Στο γυμναστήριο και στα γήπεδα έξω είδαμε χώρους για μπάσκετ, μπάντμιντον, ράγκμπι, ποδόσφαιρο, τένις, χάντμπολ, στίβο, κολύμβηση, γιόγκα και όργανα εκγύμνασης. Την ίδια μέρα εργαστήκαμε σε ομάδες μαζί με τους μαθητές των άλλων χωρών πάνω στα επαγγέλματα που είχαν ήδη προετοιμάσει οι Γάλλοι μαθητές.
Δημήτρης Χριστοδουλόπουλος Γ4
Παρατήρησα ότι αρκετοί από τους επαγγελματίες που μας μίλησαν άλλαξαν επάγγελμα σχετικά με την αρχική τους επιλογή ή τις σπουδές τους. Ακόμη, ότι τα Αγγλικά δεν αρκούν πάντα για την επικοινωνία σε άλλες χώρες. Μια δεύτερη ξένη γλώσσα για εμάς είναι απαραίτητη. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι δεν φανταζόμουν ποτέ, στο ξεκίνημα του ταξιδιού αυτού, πως τόσο μακριά από το σπίτι μου θα αισθανόμουν σαν στο σπίτι μου, μένοντας μαζί με ανθρώπους που μόλις πρωτογνώρισα. Η φιλοξενία, η οργάνωση, οι γνώσεις αλλά πάνω από όλα τα συναισθήματα που αναπτύσσονταν αδιάκοπα από την πρώτη στιγμή, με οδηγούν να επιθυμώ ολόψυχα να επισκεφθώ ξανά και γιατί όχι να ζήσω για κάποιο διάστημα στην χώρα αυτή.
Σάββας Ιωάννης Νικολαΐδης Γ4