» Στο πλαίσιο προγράµµατος Erasmus+
Η οµάδα Erasmus του 3ου ΓΕΛ Χανίων ολοκλήρωσε µε επιτυχία την τελευταία κινητικότητα του εγκεκριµένου από το Ίδρυµα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) προγράµµατος Erasmus+ ΚΑ122 µε τίτλο: «Λύσεις διαχείρισης τάξης για εκπαιδευτικούς, νέες µέθοδοι, αποτελεσµατικά κίνητρα µάθησης, στρατηγικές συνεργασίας και αξιολόγησης».
Η παραπάνω δραστηριότητα πραγµατοποιήθηκε στο Στρασβούργο της Γαλλίας από τη ∆ευτέρα 19/8 έως και το Σάββατο 23/8 και περιελάµβανε πρόγραµµα κατάρτισης εκπαιδευτικών σε συνεργασία µε τον ευρωπαϊκό φορέα EUROPASS Teachers Academy, στόχος του οποίου είναι η απόκτηση γνώσεων µέσω νέων τεχνικών και εργαλείων, για την αποτελεσµατικότερη διαχείριση της τάξης.
Αναµφίβολα οι ραγδαίες κοινωνικές και τεχνολογικές εξελίξεις, όπως αποτυπώνονται και επηρεάζουν άµεσα το σύνολο της παγκόσµιας εκπαιδευτικής κοινότητας, καθιστούν επιτακτική την αναθεώρηση παλαιότερων µορφών/τύπων διδασκαλίας και την υιοθέτηση νέων µεθόδων µαθησιακής προσέγγισης, που προωθούν την οµαδοσυνεργατικότητα και τον διάλογο και περιορίζουν τον δασκαλοκεντρισµό.
Η πρώτη µέρα του προγράµµατος ξεκίνησε µε την γνωριµία των συµµετεχόντων µελών και την παρουσίαση των σχολείων µας. Ακολούθησε συζήτηση αναφορικά µε τον εντοπισµό των συµπεριφορικών και µαθησιακών προβληµάτων που αντιµετωπίζουµε ως εκπαιδευτικοί µέσα στην τάξη και τις προσωπικές µεθόδους αντιµετώπισή τους. Τις επόµενες µέρες ήρθαµε σε επαφή µε σύγχρονες µεθόδους και τεχνικές, ισχυρά εργαλεία στην σύγχρονη εκπαιδευτική πρακτική.
Συγκεκριµένα, εργαστήκαµε πάνω στην µέθοδο της τάξης ‘παζλ’ (Jigsaw Classroom), µια συνεργατική µέθοδο διδασκαλίας, που ενισχύει την αλληλεξάρτηση µεταξύ των µαθητών/τριών ενώ ταυτόχρονα καλλιεργεί την υπευθυνότητα και την αίσθηση της κοινότητας. ∆ιδαχτήκαµε τους τρόπους λειτουργίας της ΄’ανεστραµµένης τάξης’ (flipped classroom),εκπαιδευτική µέθοδος που αντιστρέφει την παραδοσιακή διδασκαλία και αξιοποιώντας τεχνικές, όπως την Μάθηση µέσω έργου ( Project based learning),Six Things hats,See/Thing/Me/We δηµιουργήσαµε τους αντίστοιχους τύπους αξιολογώντας το αποτέλεσµα.
Γνωρίσαµε νέα εργαλεία µάθησης (Flipped cards: ανεστραµµένες κάρτες, Body map: χαρτογράφηση σώµατος κ.α.) η χρήση των οποίων ενισχύει την κατανόηση, τη µάθηση και τη µνήµη των µαθητών/τριών, στοχεύοντας στην µακροχρόνια αποµνηµόνευση και όχι στην στείρα παπαγαλία (αποστήθιση) και χωρισµένοι σε οµάδες εργασίας και οµάδες παρακολούθησης πειραµατιστήκαµε µε αυτά και ελέγξαµε την αποτελεσµατικότητα τους.
Βασικοί άξονες του προγράµµατος είναι η Κριτική σκέψη, η ∆ηµιουργικότητα, η Συνεργασία και η Επικοινωνία µε στοχοπροσήλωσή στον µαθητοκεντρικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης και στον επαναπροσδιορισµό του ρόλου του δασκάλου.
Σηµαντικός υπήρξε σε όλη τη διάρκεια της επιµόρφωσής ο προβληµατισµός σχετικά µε την αντιµετώπιση προκλήσεων που προκύπτουν από την συνύπαρξη διαφορετικών πολιτισµών και κουλτούρας στην τάξη. Κατατέθηκαν προσωπικές εµπειρίες των συµµετεχόντων εκπαιδευτικών και brainstorming ιδεών για στρατηγικές που µπορούν να υιοθετηθούν, ώστε να υπάρχει συνεχής ανατροφοδότηση, ισότιµη διαχείριση, έγκυρη και εποικοδοµητική αξιολόγηση.
Ιδιαίτερη µνεία αξίζει να γίνει στον αξιόλογο εκπαιδευτή µας κύριο Ibrahim Albarsi, ο οποίος µε µεγάλη επιδεξιότητα δηµιούργησε ένα ευχάριστο και οικείο κλίµα ενθαρρύνοντας κάθε συµµετέχοντα να εµπλακεί ενεργά στις δραστηριότητες του προγράµµατος, να τις κατανοήσει και να τις εφαρµόσει στην τάξη.
Την επιµόρφωση µας συµπλήρωσε η επίσκεψη µας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο µε την εξαιρετική ξενάγηση του κυρίου Albasi. Η παρουσία µας στον συγκεκριµένο χώρο µας υπενθύµισε την σηµασία της συµµετοχής, της πολυφωνίας και της ∆ηµοκρατίας, αξίες που οφείλουµε να προάγουµε στην εκπαιδευτική µας πρακτική.
Μέσα από την εφαρµογή καινοτόµων µεθόδων και την ενίσχυση των κινήτρων µάθησης
προετοιµάζουµε τους µαθητές µας όχι µόνο για την ακαδηµαϊκή τους επιτυχία αλλά και για τον ρόλο
τους ως ενεργοί και ενηµερωµένοι πολίτες της Ευρώπης.
Η Παιδαγωγική Οµάδα
του Προγράµµατος ΕRASMUS+ KA122
του 3ου ΓΕΛ Χανίων