Κυριακή, 1 Σεπτεμβρίου, 2024

Το 4o Γενικό Λύκειο Χανίων στη Λιθουανία

» Συμμετοχή σε Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ ΚΑ2 με θέμα STE(A)M.

Το διάστημα 9-16 Οκτωβρίου 2021, δύο εκπαιδευτικοί και πέντε μαθητές του 4ου Λυκείου Χανίων μεταβήκαμε στην Kleipeda της Λιθουανίας στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ “STE(A)M” με εταίρους σχολεία από την Κύπρο, την Ιταλία, την Πορτογαλία, και τη Λιθουανία προκειμένου να συμμετάσχουμε σε κοινές εκδηλώσεις της διοργανώτριας χώρας.

Λάβαμε μέρος σε ημερίδα για το μέλλον της πράσινης ενέργειας στην Ευρώπη στο Ινστιτούτο Ενέργειας της χώρας. Επισκεφτήκαμε το Πολυτεχνείο του Kaunas και ενημερωθήκαμε για τη νέα τεχνολογία αποθήκευσης ενέργειας παραγόμενη από ανανεώσιμες πηγές. Ξεναγηθήκαμε στο ιστορικό κέντρο του Vilnius, πρωτεύουσας της Χώρας. Περπατήσαμε στο ακρωτήρι της Nida, ένα πανέμορφο φυσικό σύνορο μεταξύ της ενδοχώρας και της Βαλτικής θάλασσας. Πήραμε μέρος σε διαγωνισμό μαθηματικών μέσω πειραματισμού καθώς και στη βραδιά φαγητού και χορού από κάθε χώρα που συμμετείχε στο πρόγραμμα.

Παράλληλα, είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα της Λιθουανίας και να βιώσουμε την καθημερινότητα του Λιθουανικού σχολείου. Αυτό που ζήσαμε ήταν μοναδικό: o αυθορμητισμός, η απαλλαγή από κάθε στερεότυπο, η ευρωπαϊκή φιλία στην πράξη. Ήρθαμε σε επαφή με όλες τις πτυχές της Λιθουανικής ζωής και ιστορίας.
Οι καθηγητές: Ελένη Μενιουδάκη, Σπύρος Ζερβουδάκης
Οι μαθητές: Ολυμπία Ανδρεαδάκη, Μαίρη Περογαμβράκη, Νίκος Γεωργίου, Μάρκος Λαγογιάννης, Ελευθέριος Γιακουμάκης.

Οι μαθητές μας είπαν

Νικόλας Γεωργίου: Ένα ταξίδι, μια εμπειρία ζωής… Άρχισε τόσο ξένοιαστα αφού διαλέγαμε χώρες δίχως να ξέρουμε για τι πρόκειται. Εγώ διάλεξα να πάω στην Λιθουανία. Ήταν η πιο περίεργη επιλογή που δεν είχα ξανά ακούσει ποτέ. Και ναι, γι αυτό την διάλεξα! Σιγά σιγά οργανώσαμε την ομάδα μας και αρχίσαμε να δουλεύουμε πάνω στο πρότζεκτ που μας δόθηκε (Hydropower in Greece). Ώρες δουλειάς αφιερώθηκαν πάνω σε έρευνα, γυρίσματα βίντεο και πολλές άλλες απαραίτητες διαδικασίες για να αναδείξουμε την χώρα μας και την δουλειά μας. Αυτό, ήταν απλά το εισιτήριο! Κατεβαίνοντας από το αεροπλάνο (Κρήτη- Βίλνιους) λέμε “Που ήρθαμε, εδώ κάνει κρύο”. Το ταξίδι μας όμως άρχισε όταν ήρθαν και μας πήρανε τα παιδιά από τις άλλες χώρες. Λιθουανοί, Πορτογάλοι, ακόμα και οι γείτονες μας οι Κύπριοι μαθητές μας έκαναν να νοιώσουμε ζεστά από την πρώτη στιγμή. Περάσαμε από τρεις πόλεις ( Βίλνιους, Κάουνας, Κλαϊπέντα). Σε όλες είδαμε αξιοθέατα, περπατήσαμε με ξεναγό, φάγαμε καλό φαΐ αφού παράλληλα ήμασταν όλα τα παιδιά μαζί. Επισκεφθήκαμε το σχολείο τους στο Κλαϊπέντα, μας ξενάγησαν στις εγκαταστάσεις τους, παρουσιάσαμε τις εργασίες μας, φάγαμε μαζί αλλά και χορέψαμε το βράδυ στο πάρτι. Στα πλαίσια της εκπαιδευτικής εκδρομής, επισκεφθήκαμε μουσεία, Ινστιτούτα αλλά και πανεπιστήμια στα οποία είδαμε πράγματα τα οποία δεν βλέπει ένας απλός τουρίστας. Τίποτα όμως δεν θα ξεπεράσει τις απερίγραπτες αναμνήσεις που χτίσαμε με όλα αυτά και παιδιά και τους καθηγητές. Τα πρωινά ξυπνήματα, οι ύπνοι στα λεωφορεία, οι γκριμάτσες σε κάθε περίεργο φαγητό αλλά και το κλάμα του αποχωρισμού το καταλαβαίνουν μόνο όσοι έχουν πάρει μέρος σε ERASMUS.

Ολυμπία Ανδρεαδάκη: Πάνω από όλα αισθάνομαι τυχερή για αυτό το ταξίδι ! Αρχικά είχε προγραμματιστεί για την αρχή της χρόνιας, αλλά οι υγειονομικές συνθήκες δεν το επέτρεπαν. Χαίρομαι όμως που εν τέλει καταφέραμε να ταξιδέψουμε , διότι είναι πράγματι μια μοναδική ευκαιρία για κάθε μαθητή ! Στο ταξίδι μας στη Λιθουανία ζήσαμε μοναδικές εμπειρίες, οι οποίες αναμφίβολα θα μας μείνουν αξέχαστες ! Βέβαια, η διαφορά θερμοκρασίας είναι ξαφνική για κάποιον που ζει στην Ελλάδα αφού το φθινόπωρο εκεί μοιάζει με βαρύ χειμώνα στην Ελλάδα. Αρχικά ,στο Βίλνιους επισκεφθήκαμε το Μουσείο Ενέργειας και περιηγηθήκαμε στο κέντρο της πόλης. Στην Κλαιπέντα, όπου και περάσαμε τις περισσότερες μέρες , επισκεφθήκαμε το Πανεπιστήμιο ,όπου πληροφορηθήκαμε για τον τρόπο κατασκευής ενός λεωφορείου από οικολογικά υλικά . Ακόμη , στο σχολείο της Κλαιπέντα η κάθε χώρα παρουσίασε μία εργασία σχετικά με την υδροηλεκτρική ενέργεια και μία για τον τόπο της. Στη συνέχεια , χωριστήκαμε σε ομάδες , ο καθένας από εμάς αναλάμβανε ένα ρόλο και κάναμε διαγωνισμό για την καλύτερη εφημερίδα και πειράματα . Το σχολείο ήταν άριστα οργανωμένο , με ένα μεγάλο αριθμό αιθουσών ,ξεχωριστές για κάθε μάθημα , καντίνα , χώρους εκδηλώσεων ,εργαστήρια , βιβλιοθήκη , κλειστό γυμναστήριο και άλλες υποδομές, κάτι που με εντυπωσίασε ιδιαιτέρα . Το σχολικό κλίμα ήταν ευχάριστο και τόσο οι καθηγητές όσο και οι μαθητές εκεί μας υποδέχτηκαν ένθερμα . Ακόμη, στο Κάουνας , μια άλλη πόλη της Λιθουανίας ,επισκεφθήκαμε το Ινστιτούτο Ενέργειας και το Πανεπιστήμιο του Κάουνας. Η αγαπημένη μου πόλη με διαφορά ήταν το Κάουνας, διότι ήταν γεμάτο από απέραντους δρόμους με πράσινο , όμορφες πλατείες και κάστρα .Παράλληλα , το κέντρο ήταν στολισμένο με φώτα που έδιναν μια ζεστή ατμόσφαιρα και απόλαυσα τους μεγάλους περιπάτους στους πλακόστρωτους δρόμους της πόλης και στο δρόμο δίπλα από το ποτάμι . Η εκδρομή στη Νίδα, μια χερσόνησο της Λιθουανίας, αποκορύφωσε το ταξίδι αυτό , καθώς θαυμάσαμε ένα μοναδικό τοπίο , που συνδυάζει τη θάλασσα με τεράστιες εκτάσεις από δάση .Περπατήσαμε στην αμμώδη ακτή της βαλτικής θάλασσας και είδαμε τον τόπο κατοικίας για πολλούς ψαράδες στα παλιότερα χρόνια . Γνωρίσαμε καινούρια παιδιά , κάναμε νέες φιλίες και διασκεδάσαμε αφάνταστα ! Tο farewell party διεξάχθηκε στο σχολείο ,όπου η κάθε χώρα παρουσίασε τους παραδοσιακούς της χορούς και έκανε γνωστή την τοπική κουζίνα της .Ανταλλάξαμε γεύσεις , ήθη και παραδόσεις μέσα από γέλια και πολλά χαμόγελα! Μας δόθηκε ταυτόχρονα η ευκαιρία να δοκιμάσουμε τα τοπικά φαγητά, τα οποία ήταν ιδιαίτερα και μας έφεραν πιο κοντά με την κουλτούρα των ανθρώπων. Είμαι ευγνώμων για το ταξίδι αυτό ,καθώς μπορέσαμε να γνωρίσουμε έναν καινούριο τόπο ,τον πολιτισμό του, να θαυμάσουμε τις ομορφιές του , να δοκιμάσουμε νέες γεύσεις και να εφοδιαστούμε με καινούργιες γνώσεις. Ένα μεγάλο «ευχαριστώ» και στους καθηγητές μας που μας συνόδεψαν στην εκδρομή , διότι ανέλαβαν την οργάνωση του ταξιδιού και περάσαμε υπέροχα! Ελπίζω να μου ξαναδοθεί η δυνατότητα να συμμετάσχω σε προγράμματα Erasmus , καθώς αποτελούν εφόδια ζωής και μας καθιστούν όχι μόνο πολίτες του έθνους μας ,αλλά και πολίτες του κόσμου .

Μάρκος Λαγογιάννης: Αδιαμφισβήτητα το ταξίδι στην Λιθουανία ήταν μια από τις καλύτερες εμπειρίες της ζωής μου ! Ξεκινώντας με χαρά και ενθουσιασμό από τα Χανιά, φτάσαμε στην πανέμορφη πόλη του Βίλνιους και έτσι ξεκίνησε μια φανταστική βδομάδα. Επισκεφτήκαμε τρεις διαφορετικές πόλεις , η καθεμία ξεχωριστή με τις δικές τις ομορφιές . Το Vilnius η πρωτεύουσα με τους ατέλειωτους πεζόδρομους και τα όμορφα έργα τέχνης μας χάρισε μια πινελιά πολιτισμού, ενώ η Klaipeda μας πρόσφερε μια γεύση από ένα εξαίρετο σχολείο όπου τόσο οι μαθητές όσο και οι καθηγητές σέβονται ο ένας τον άλλο και προχωρούν έτσι μπροστά διατηρώντας καθαρό και πάνω από όλα «ελεύθερο» το σχολείο . Παράλληλα το Kaunas (η ομορφότερη πόλη όλων) μας έδωσε την ευκαιρία να γευτούμε εκλεπτισμένες γεύσεις και ιδιαίτερους συνδυασμούς , ενώ η χερσόνησος Nida με τα εκπληκτικά τοπία δίπλα από την Βαλτική μας άφησε άφωνους. Πέρα όμως από τα εξειδικευμένα πανεπιστήμια και τις διάφορες πόλεις , αυτό που θα μείνει για πάντα χαραγμένο μέσα μου είναι οι σχέσεις που αναπτύξαμε με τα παιδιά των άλλων χωρών . Ο καθένας ξεχωριστός με την δικιά του προσωπικότητα συντέλεσε στην δημιουργία μιας φιλικής σχέσης μεταξύ μας που θα κρατήσει σίγουρα ! Ειδικά τα αδέρφια μας οι Κύπριοι άφησαν την δικιά τους πινελιά στο ταξίδι με της αξέχαστες εκφράσεις τους και το ατελείωτο γέλιο . Συστήνω ανεπιφύλακτα σε κάθε μαθητή να συμμετάσχει σε τέτοιου είδους προγράμματα διότι τόσο θα βελτιωθούν οι σχέσεις του με τους συμμαθητές και τους καθηγητές του όσο θα μείνουν μέσα του χαραγμένες αξέχαστες εμπειρίες για όλη του την ζωή…

Λευτέρης Γιακουμάκης: Το ταξίδι στην Λιθουανία θα μείνει αξέχαστο… Οι εγκαταστάσεις του σχολείου και οι δραστηριότητες που παρέχονται στους μαθητές εκεί, είναι κάτι αδιανόητο για την Ελλάδα. Ευτυχώς αν και ο βροχερός καιρός εκεί είναι καθημερινότητα, πετύχαμε ηλιόλουστες μέρες( με πολύ κρύο βέβαια) και μπορέσαμε να περπατήσουμε και να απολαύσουμε και τις 3 πόλεις τις οποίες πήγαμε. (Vilnius, Kaunas, Klaipeda).Όλοι οι μαθητές και οι καθηγητές ήταν πρόθυμοι-φιλικοί και έτσι δημιουργήσαμε και νέες φιλίες με παιδιά από τις υπόλοιπες χώρες. Τα διάφορα πανεπιστήμια και εργοστάσια στα οποία πήγαμε ήταν φανταστικά και μας έδωσαν μια γεύση από το «μέλλον μας». Το ωραιότερο για εμένα μέρος που επισκεφτήκαμε ήταν μια χερσόνησος (μισή ρωσική, μισή λιθουανική) η οποία είναι καλυμμένη με αμέτρητα ψηλά δέντρα και έχει την μια της πλευρά προς την Βαλτική θάλασσα. Προσφέροντας μας μια εμπειρία με υπέροχες εικόνες κοντά στην φύση. Ταξιδεύοντας τώρα πίσω στην Ελλάδα νομίζω πως ακόμη μια εβδομάδα σαν αυτή δεν θα με χαλούσε καθόλου.

Μαίρη Περογαμβράκη: Το ταξίδι μου στη Λιθουανία δεν ήταν για εμένα ένα απλό ταξιδι!! Ήταν μια εμπειρία ζωής!! Μια μοναδική ευκαιρία να γνωρίσω παιδιά της ηλικίας μου με διαφορετική κουλτούρα, διαφορετική νοοτροπία ζωής και διαφορετικό σύστημα εκπαίδευσης. Το ταξίδι στη Λιθουανία πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού προγράμματος “Erasmus” στο οποίο συμμετέχω από την πρώτη Λυκείου!! Το πρόγραμμα με τίτλο “S.T.E.A.M” (Science, technology, engineering, arts, and mathematics education) ξεκίνησε το 2019 και θα διαρκούσε για δυο χρόνια. Ωστόσο λόγω της πανδημίας τα ταξίδια που είχαν προγραμματιστεί αναβλήθηκαν ξανά και ξανά μέχρι που προγραμματίστηκαν ξανά για τη σχολική περίοδο 2021-2022. Ομολογώ ότι η καθυστέρηση διεξαγωγής του προγράμματος μου προκάλεσε ιδιαίτερο προβληματισμό όταν ήρθε η ώρα πια να γίνει το ταξίδι διότι είμαι μαθήτρια πλέον τρίτης Λυκείου και έχω ξεκινήσει την προετοιμασία μου για τις Πανελλήνιες εξετάσεις. Παρόλα αυτά με τη στήριξη των γονιών μου και την οργάνωση μιας φοβερής ομάδας μαθητών και καθηγητών, που συνεργάστηκε απόλυτα για την πραγματοποίηση του ταξιδιού αυτού, θα ήθελα να τονίσω την ευγνωμοσύνη και την χαρά μου που ήμουν εγώ ένα από τα παιδιά που πήραν μέρος στο πρόγραμμα αυτό καθώς μπορεί να έχασα μια βδομάδα μαθημάτων μου αλλά οι εμπειρίες που κέρδισα είναι πραγματικά μοναδικές. Την ημέρα αναχώρησης μας (Σάββατο πρωί) από τα Χανιά για Ηράκλειο από όπου πήραμε το αεροπλάνο για το Βίλνιους (πρωτεύουσα της Λιθουανίας) τόσο ο ενθουσιασμός όσο και η αγωνία μου ήταν απερίγραπτα αν και δίπλα στους φίλους και συμμαθητές μου αλλά και στους καθηγητές μας ένιωθα μια σιγουριά και μια ασφάλεια που αναμφίβολα συνέβαλαν στο να απολαύσω το ταξίδι μου. Ομολογώ ότι δίχως την ομάδα αυτή ίσως να ήταν διαφορετική η άποψή μου για αυτό το ταξίδι καθώς με βοήθησαν να ξεπεράσω το φόβο μου όταν βρίσκομαι σε ξένη χώρα με ανθρώπους που δεν μιλάνε τη γλώσσα μου. Φτάνοντας στο Βίλνιους το βράδυ της ίδιας ημέρας, τα θερμόμετρα έδειχναν 0°C ή ίσως να είχαν πέσει και στους μείον. Φυσικά αυτό ήταν ένα πρόβλημα για εμάς τους Έλληνες που φτάνοντας από Ηράκλειο εκεί ήμασταν με τις βερμούδες και τις ζακέτες. Ωστόσο οφείλω να σημειώσω ότι στην πλειοψηφία των ημερών διαμονής μας σε αυτή τη χώρα ο καιρός ήταν από τους καλύτερους που έχουν εκεί συνήθως το χειμώνα γεγονός που μας επέτρεψε να περπατήσουμε τις πόλεις που επισκεφθήκαμε και να απολαύσουμε το ατελείωτο πράσινό τους. Από την επόμενη κιόλας ημέρα όπου Λιθουανοί και Κύπριοι ήρθαν από την Κλαιπέντα στο Βίλνιους (400 περίπου χιλιόμετρα απόσταση) για να συναντήσουν εμάς και τους Πορτογάλους, το μαγικό ταξίδι πολιτιστικού συγχρωτισμού ξεκίνησε!! Η πρώτη μέρα περιλάμβανε ξενάγηση στην πρωτεύουσα της χώρας, το Βιλνιους, αλλά και ομαδικές δραστηριότητες όπως λήψη ομαδικών καλλιτεχνικών φωτογραφιών. Μετά την πολύωρη και περιεκτική ξενάγηση μας σε κάθε σημαντική και αξιοθαύμαστη γωνιά της πόλης αυτής, δειπνήσαμε όλοι μαζί και το βράδυ πλέον μπήκαμε στο λεωφορείο για να επιστρέψουμε στη πόλη όπου βρισκόταν το σχολείο των Λιθουανών. Η επόμενη μέρα, η Δευτέρα, ήταν ημέρα σχολείου, όπως για όλους!! Σηκωθήκαμε νωρίς για να ετοιμαστούμε ενθουσιασμένοι από το τί μας περιμένει εκεί στο σχολείο και φάγαμε ένα καλό πρωινό όσο περίμενα το σχολικό να έρθει να μας πάρει από το ξενοδοχείο όπου μέναμε Έλληνες και Πορτογάλοι. Κατά την άφιξη μας στο σχολείο αλλά και σε όλη τη διαδρομή αυτό που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση και θαύμασα ήταν τα ατελείωτα δέντρα και το πράσινο που “ντύνει” τόσο μοναδικά αυτή την πόλη. Ωστόσο ο ενθουσιασμός μου συνεχίστηκε και όταν φτάσαμε στο σχολείο των παιδιών και συγκεκριμένα όταν ξεκίνησε η ξενάγηση στους χώρους του διώροφου κτηρίου που στεγάζει τους μαθητές. Ήταν μια ξενάγηση που διήρκησε τουλάχιστον 1:30 ώρα γεγονός που μαρτυρά την έκταση και τις πολλαπλές αίθουσες που περιέχει αυτό το σχολείο. Πρόκειται για ένα σχολείο στο οποίο οι μαθητές διδάσκονται από δύο ξένες γλώσσες έως και engineering (μηχανική). Αυτό ωστόσο που μας εντυπωσίασε περισσότερο ήταν οι πολλαπλές αίθουσες διδασκαλίες. Ειδικότερα για κάθε διαφορετικό μάθημα υπήρχε και μια ξεχωριστή αίθουσα γεγονός που επέτρεπε στους καθηγητές να έχουν ανά πάσα ώρα και στιγμή το οπτικοακουστικό υλικό που χρειάζονταν για καλύτερη και ενισχυμένη διεξαγωγή του μαθήματος τους. Η πρώτη αυτή ημέρα στην Κλαϊπέντα δεν θα μπορούσε να κλείσει με καλύτερο τρόπο. Το βράδυ της ίδιας λοιπόν ημέρας συγκεντρωθήκαμε και πάλι όλα τα παιδιά στο σχολείο, στην αίθουσα εκδηλώσεων συγκεκριμένα, για το “international party” που είχε οργανωθεί!! Το πάρτυ αυτό ήταν ένα από τα πιο πετυχημένα πάρτυ καθώς κάθε χώρα είχε αναλάβει να φέρει τοπικά φαγητά-σνακ, γλυκίσματα ή ποτά γεγονός που μας έδωσε την ευκαιρία να γευτούμε ξένες κουζίνες αλλά και να μεταδώσουμε και τα δικά μας παραδοσιακά προϊόντα όπως το τυρί το παξιμάδι και τη ρακί. Ωστόσο από ένα τέτοιο πάρτυ δε θα μπορούσαν να λείπουν φυσικά η μουσική και ο χορός!!! Εκείνο το βράδυ πραγματικά τραγούδησα και χόρεψα με την ψυχή μου!! Το ξεκίνημα έκαναν οι Λιθουανοί μαθητές.

Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία