Τη Στοκχόλµη της Σουηδίας και πιο συγκεκριµένα το σχολείο Ava Gymnasium – στο προάστιο Taby – επισκέφθηκαν επτά µαθήτριες και ένας µαθητής της Β΄ Λυκείου µε δύο συνοδούς καθηγητές το χρονικό διάστηµα 9 – 16 Φεβρουαρίου στο πλαίσιο του προγράµµατος ∆ιαπίστευσης Erasmus KA1.Η κινητικότητα είχε ως θεµατική “Together for tomorrow – students uniting for European Union and Democracy ” και σε αυτήν συµµετείχαν επίσης µαθητές και καθηγητές από τη Σουηδία, την Ολλανδία, και τη Σλοβακία.
Οι µαθητές µας ενηµερώθηκαν για το εκπαιδευτικό σύστηµα του σχολείου, ξεναγήθηκαν στους χώρους και στις αίθουσες διδασκαλίας του και εντυπωσιάστηκαν από τον τρόπο οργάνωσης της σχολικής µονάδας. Το Ava Gymnasium είναι ένα σύγχρονο σχολείο µε πολλές ειδικότητες και προσανατολισµούς. ∆ιαθέτει µεγάλους και όµορφα διακοσµηµένους χώρους, κοινόχρηστη τραπεζαρία µε δωρεάν παροχή φαγητού στους µαθητές, οργανωµένη βιβλιοθήκη και εργαστήρια. Στο σχολείο δεν χτυπά κουδούνι και οι µαθητές προσέρχονται µε µεγάλη χρονική ακρίβεια στην αίθουσα του µαθήµατος. Στο προσωπικό του σχολείου , εκτός από τους καθηγητές , υπάρχουν : θυρωροί, βιβλιοθηκονόµοι, γραµµατείς ψυχολόγοι, ειδικοί παιδαγωγοί, βοηθοί καθηγητών νοσηλευτές,τραπεζοκόµοι.
Tην πρώτη µέρα ο διευθυντής καλωσόρισε τις οµάδες και δόθηκαν επεξηγήσεις για το πρόγραµµα και τις εργασίες της εβδοµάδας. Στη συνέχεια οι µαθητές παρουσίασαν αντιπροσωπευτικά τραγούδια και χορούς από τις χώρες τους.
Τη δεύτερη µέρα επισκεφθήκαµε το µουσείο των ABBΑ και την έκθεση «Europa Experience» στη Στοκχόλµη. Στο µουσείο των ABBΑ οι µαθητές περιηγήθηκαν σε διαδραστικές αίθουσες και µυήθηκαν στη µουσική του µεγαλύτερου σουηδικού συγκροτήµατος µέσα από τεχνικές προσοµοίωσης. Στην έκθεση «Europa Experience» -η οποία αποτελεί ένα πολιτιστικό κέντρο προσοµοίωσης του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου – τα παιδιά ενηµερώθηκαν για τα θεσµικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις αρµοδιότητες τους και συµµετείχαν ενεργά σε συζήτηση που ακολούθησε. Με αυτόν τον τρόπο διεύρυναν τις γνώσεις τους για τη ∆ηµοκρατία και την Ευρωβουλή και άσκησαν την κριτική τους σκέψη ενισχύοντας ταυτόχρονα την ευρωπαϊκή τους ταυτότητα.
Την Τρίτη και τέταρτη µέρα συµµετείχαµε σε δράσεις επικεντρωµένες στον θεµατικό άξονα «∆ηµοκρατία και Ευρωπαϊκή Ένωση».
Οι µαθητές δουλεύοντας σε µικτές οµάδες υλοποίησαν εργαστήρια µε τη µέθοδο της ερευνητικής εργασίας και κριτικής προσέγγισης της νέας γνώσης. Συζήτησαν για το έργο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφορικά µε τη νεολαία και την επίδρασή της στην ποιότητα ζωής των νέων. Συγκέντρωσαν υλικό για το ποσοστό συµµετοχής κάθε χώρας στις Ευρωεκλογές του 2024, σύγκριναν τα ποσοστά αποχής και κατασκεύασαν ενηµερωτικά δελτία και βίντεο µε καινοτόµες προτάσεις – λύσεις ώστε να ευαισθητοποιήσουν τους νέους και να αυξηθεί το ποσοστό συµµετοχής τους στις επόµενες Ευρωεκλογές.
Σε επόµενο εργαστήριο µε αφόρµηση τον µουσικό διαγωνισµό της Eurovision ασχολήθηκαν µε τον ρόλο που διαδραµατίζει η µουσική για την ανάδειξη της δηµοκρατικής διάστασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αναζήτησαν στο διαδίκτυο τραγούδια αντιπροσωπευτικά δηµοκρατικών αγώνων, πληροφορίες για το ιστορικό τους πλαίσιο και κατασκεύασαν βίντεο Τικ Τοκ για να παρουσιάσουν τις απόψεις τους σχετικά µε τη σύνδεση µουσικής και δηµοκρατίας.
Σε διάλειµµα µεταξύ των εργασιών δοκιµάσαµε στο εστιατόριο- εργαστήριο τυπικό σουηδικό γεύµα που έφτιαξαν και σέρβιραν οι σπουδαστές του σχολείου µε ειδικότητα µαγειρικής και σερβιτόρων.
Την Πέµπτη µέρα πήραµε µέρος σε δράσεις πολιτισµικού χαρακτήρα καθώς ξεναγηθήκαµε στην παλιά πόλη της Στοκχόλµης και στα µουσεία: σύγχρονης τέχνης και Vasa (ναυτικό µουσείο, που βρίσκεται στο νησί Djurgården).
Οι µαθητές µας έµειναν πολύ ευχαριστηµένοι από την εµπειρία τους αυτή, καθώς γνώρισαν έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης, ζωής και κουλτούρας. Καλλιέργησαν τη γλωσσοµάθειά τους, την οµαδικότητα, εµπλούτισαν τις γνώσεις τους και τις ψηφιακές τους δεξιότητες µέσα από δραστηριότητες ιδιαίτερα εποικοδοµητικές για τους αυριανούς πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Συνοδοί εκπαιδευτικοί: Αριάδνη Παπιδάκη – ∆ηµήτρης Φιλίππου
Η εµπειρία των µαθητών µας αποτυπώνεται στις παρακάτω γραµµές:
Από την εµπειρία µου στο Erasmus στη Σουηδία, αυτό που µε εξέπληξε περισσότερο ήταν οι σχολικές εγκαταστάσεις, οι οποίες ήταν εξαιρετικές και παρείχαν στους µαθητές όλα όσα χρειάζονταν. Επιπλέον, αυτή την εβδοµάδα είχαµε την ευκαιρία να συνεργαστούµε µε νέους ανθρώπους, να µάθουµε περισσότερα για άλλους πολιτισµούς και φυσικά να κάνουµε νέους φίλους. Το κύριο θέµα του προγράµµατός µας ήταν η Μουσική και η ∆ηµοκρατία, που σηµαίνει ότι έπρεπε να δουλέψουµε πάνω στα πολιτικά µηνύµατα των τραγουδιών της Eurovision και επίσης να µάθουµε πώς λειτουργούν τα θεσµικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης µέσα από µια σειρά από διασκεδαστικά παιχνίδια, κουίζ και την έκθεση Europa που επισκεφθήκαµε στη Στοκχόλµη. Τέλος, ήταν πολύ σηµαντικό για µένα να εξερευνήσουµε την πόλη και να µάθουµε περισσότερα για την ιστορία της χώρας, ειδικά µε την επίσκεψη σε µουσεία που ήταν µαγευτικά και υπήρξαν για µένα µια πραγµατικά διασκεδαστική δραστηριότητα.
Αγγελική Νικολαράκου
Πήγα στη Σουηδία την περασµένη εβδοµάδα και το πρώτο πράγµα που παρατήρησα (πέρα από την προφανή αλλαγή του καιρού) ήταν η διαφορά µεταξύ του σχολικού συστήµατος της Σουηδίας και του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήµατος. Όλο το σχολείο ήταν τόσο καλά διατηρηµένο και όµορφο. Είχε χρώµατα που αµέσως ανέβαζαν τη διάθεση και η ατµόσφαιρα ήταν τόσο φιλόξενη. Οι µαθητές ήταν πάντα ανοιχτοί να βοηθήσουν και οι δάσκαλοι έδειχναν πολύ φιλικοί και φιλόξενοι στο σχολείο τους που σχεδόν µε έκανε να θέλω να µείνω εκεί. Αυτό που τράβηξε την προσοχή µου ήταν ο τρόπος που το σχολείο χρησιµοποιούσε την τεχνολογία. Μας επέτρεψαν µάλιστα να χρησιµοποιήσουµε την τεχνητή νοηµοσύνη στα έργα µας Erasmus. Ξέρω ότι στη Σουηδία δεν είναι κάτι ασυνήθιστο αλλά µε εξέπληξε. Η Σουηδία για µένα µια ήταν εµπειρία που δεν θα ξεχάσω ποτέ.
Αυτή η εµπειρία ήταν πραγµατικά αξέχαστη και είµαι εξαιρετικά ευγνώµων για το πρόγραµµα, το οποίο επιτρέπει στους µαθητές να ταξιδέψουν σε ευρωπαϊκές χώρες, να βυθιστούν σε διαφορετικούς πολιτισµούς και να διευρύνουν τους ορίζοντές τους.
Το ταξίδι µου στη Σουηδία ήταν µια από τις πιο ωραίες εµπειρίες της ζωής µου. Είχα την ευκαιρία να γνωρίσω µαθητές της ηλικίας µου, να ασχοληθώ µαζί τους και να µάθω για την καθηµερινότητά τους. Ήταν συναρπαστικό να βλέπω πώς η κουλτούρα και ο τρόπος ζωής τους διαφέρει από τον δικό µου, αλλά πόσο εύκολα συνδεθήκαµε.
Το σχολείο που παρακολούθησα ήταν εξαιρετικό- σύγχρονο, καλά εξοπλισµένο και άκρως οργανωµένο. Κάθε µαθητής είχε τον δικό του φορητό υπολογιστή, γεγονός που ενίσχυε πολύ τη µαθησιακή εµπειρία. Το ίδιο το σχολείο ήταν τεράστιο, σχεδιασµένο για να φιλοξενεί µεγάλο αριθµό µαθητών, µε ειδικές αίθουσες διδασκαλίας για κάθε µάθηµα. Μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση το πόσο περιεκτικό ήταν το σύστηµα, το οποίο καλωσόριζε τόσο ντόπιους όσο και ξένους σπουδαστές , παρέχοντάς τους όλους τους απαραίτητους πόρους για επιτυχία.
Ελπίζω πραγµατικά να επισκεφτώ τη Σουηδία ξανά στο µέλλον ή ίσως ακόµη και να ζήσω εκεί µια µέρα.
Άρµπρι Κριεµάντι
Όταν πήγαµε εκεί όλα ήταν τόσο διαφορετικά! Αλλά ευτυχώς είχαµε τα παιδιά που ξέραµε και µπορούσαµε να συνεννοηθούµε και να µας πουν για την χώρα τους . Έκανε πάρα πολύ κρύο. Ακόµη , στο σχολείο , οι καθηγητές και οι µαθητές ήταν πολύ ευγενικοί και όλοι ήταν χαµηλών τόνων. Το εκπαιδευτικό τους σύστηµα είναι τελείως διαφορετικό από το δικό µας και το σχολείο τους είναι τεράστιο µε πολλές υποδοµές που φιλοξενούν 1.400 παιδιά. Την βδοµάδα εκείνη µάθαµε πολλά για την χώρα τους και για το Ευρωκοινοβούλιο, που πιστεύω ήταν πολύ χρήσιµο για εµάς . Ειδικότερα, το πρόγραµµα αυτό µας έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσουµε ένα άλλο εκπαιδευτικό σύστηµα και γνωρίσουµε το Ευρωκοινοβούλιο από µια διαφορετική όψη . Τέλος , η πόλη είναι πανέµορφη , το χιόνι την έκανε ακόµα πιο όµορφη. Οι άνθρωποι πολύ φιλόξενοι και χαρούµενοι και ελπίζω οι οικογένειες που µας φιλοξένησαν να µας συµπάθησαν.
Ηλιάνα Κοτρωνάκη
Μια πολύ ιδιαίτερη εµπειρία. Η χώρα τόσο διαφορετική, ακόµη και µια εβδοµάδα σε εκείνον τον βόρειο τόπο είχε πολλά να σου προσφέρει. Αν αρχίσουµε από το σχολικό πρόγραµµα, αληθεύει ότι εκ πρώτης όψεως φαινόταν ιδιαίτερα περιορισµένο. Ήταν µέχρι που είδαµε τις σχολικές υποδοµές, τον τρόπο διδασκαλίας, τους δασκάλους, τους µαθητές, την λειτουργία του προγράµµατος Erasmus ως σύνολο, και συνειδητοποιήσαµε ότι τέσσερεις µέρες στο ίδιο σχολείο και µε τα ίδια άτοµα όχι απλώς δεν θα ήταν βαρετές αλλά αντιθέτως ήταν λιγοστές και ανεπαρκείς. Το πρόγραµµα είχε θέµα τη ∆ηµοκρατία και µουσική. Βασισµένοι σε αυτή την θεµατική, όλη την εβδοµάδα, µε οδηγό την συνεργασία, την οµαδικότητα και παράλληλα τη διαφορετικότητα των χωρών και των γλωσσών, κάναµε εργασίες, πρότζεκτ, ακούγαµε, µαθαίναµε και δηµιουργούσαµε, χωρισµένοι σε µικτές οµάδες. Οι εκδροµές στην πρωτεύουσα ήταν ακόµη πιο ενδιαφέρουσες. Έτσι µάθαµε πολλά για την δηµοκρατία, όχι µόνο µέσα από το πρόγραµµα και τις υποχρεώσεις του, αλλά και από τις καθηµερινές συναναστροφές και τις σχέσεις που τελικά δηµιουργήσαµε µε άτοµα µε διαφορετική γλώσσα, ενδιαφέροντα, καθηµερινότητα και νοοτροπία. Ήταν το νεανικό, µαθησιακό και δηµοκρατικό πνεύµα που µας ένωνε και έφτιαχνε ένα περιβάλλον φιλικό και χαρούµενο προς όλους, αυτή την εβδοµάδα στην παγωµένη Σουηδία.
Κωνσταντίνα Παρτσακουλάκη
Ήδη από την άφιξη µας, µας έκαναν εντύπωση πολλά πράγµατα. Το πρώτο πράγµα ήταν το κλίµα το οποίο ήταν τελείως διαφορετικό µε αυτό της Κρήτης. Σε αντίθεση µε το µεσογειακό κλίµα του τόπου µας εκεί επικρατούσε παγωνιά και χιόνισε αρκετά τις τελευταίες µέρες. Πέρα από τον καιρό η αρχιτεκτονική και των δυο πόλεων που επισκεφτήκαµε ήταν µοναδική. Όσον αφορά την εκπαίδευση, δεν υπάρχει σταθερό ωράριο δηλαδή οι µαθητές έχουν διαφορετικές ώρες µαθηµάτων και σε περίπτωση που αργήσουν µπαίνουν κανονικά µέσα στη τάξη και απλώς οι καθηγητές το σηµειώνουν και συνεχίζουν το µάθηµα. Επίσης, πηγαίνουν στο σχολείο χωρίς σχολική τσάντα απλά µε τον υπολογιστή τους ο οποίος παρέχεται από το σχολείο δωρεάν ,ενώ παράλληλα οι µαθητές πληρώνονται για να πηγαίνουν ,από το νηπιαγωγείο. Επιπλέον, υπάρχουν διάφορες κατευθύνσεις για τις µελλοντικές σπουδές των µαθητών οι οποίοι ασχολούνται αποκλειστικά µε τα µαθήµατα της κατεύθυνσης που έχουν επιλέξει. Τέλος αλλά εξίσου σηµαντικό ήταν η οργάνωση του σχολείου. Πιο συγκεκριµένα, υπήρχαν ντουλαπάκια για καθένα µαθητή όπου εκεί φυλάνε τα πράγµατά τους, υπήρχαν πάρα πολλοί χώροι όπου µπορούσαν οι µαθητές να κάτσουν ,επίσης ,υπήρχε µια τεράστια τραπεζαρία.
Άρτεµις Σιναντέµι
Μου άρεσε πολύ η ευκαιρία που είχα να γνωρίσω παιδιά από διαφορετικούς πολιτισµούς αφού υπήρχαν παιδιά από διαφορετικές χώρες σε καθεµία από τις οµάδες δραστηριοτήτων. Μια από τις αγαπηµένες µου µέρες ήταν όταν επισκεφθήκαµε το µουσείο Abba στη Στοκχόλµη. Αργότερα µέσα στην εβδοµάδα, είχαµε την ευκαιρία να ξεναγηθούµε στην παλιά πόλη της Στοκχόλµης (Gamla Stan). Κατά τη διάρκεια της ξενάγησης µάθαµε πολλά για την ιστορία της Σουηδίας και τη σουηδική κουλτούρα. Ευτυχία Αθανασοπούλου
Πρόσφατα εγώ και άλλα επτά παιδιά ταξιδέψαµε µε βοήθεια το πρόγραµµα του Erasmus στην Σουηδία. Μία χώρα µε πολύ χαµηλές θερµοκρασίες αλλά και µε πολύ ζεστούς ανθρώπους όπου ειδικά η εκπαίδευση ήταν σε τελείως διαφορετικό επίπεδο από την δικιά µας. Το θέµα του προγράµµατος ήταν δηµοκρατία και Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό είναι ένα θέµα που δεν έχω ασχοληθεί σχεδόν καθόλου είτε από έλλειψη χρόνου είτε δεν µε ενδιέφερε αρκετά για να ασχοληθώ. Ωστόσο µέσα από το πρόγραµµα και τις δράσεις που κάναµε πάνω σε αυτό άρχισα να το βλέπω λίγο διαφορετικά καθώς µάθαινα όλο και περισσότερα πράγµατα, πράγµατα που είναι έµµεσα συνδεδεµένα µε το µέλλον µας. Πληροφορίες για το που πάνε οι ψήφοι µας, ποιοι µας αντιπροσωπεύουν έτσι ώστε οι φωνές και οι γνώµες µας να ακουστούν, ποιοι µας διοικούν και πως παίρνονται οι οριστικές αποφάσεις και νόµοι .Γενικά είµαι πολύ τυχερή που συµµετείχα στο πρόγραµµα αυτό και απέκτησα καινούργιες εµπειρίες, γνώσεις αλλά φιλίες. Ήταν µια απίστευτη εµπειρία και παροτρύνω όλα τα παιδία που µπορούν να συµµετάσχουν.
Ολυµπία Γιαννετάκη