Το 6ο Γυμνάσιο είχε την ευκαιρία να συμμετάσχει στο πρόγραμμα “The international pupil math workshops”. Διοργανώτρια χώρα ήταν η Τσεχία και συγκεκριμένα το Základní škola Hlučín όπου βρίσκεται στο Τσεχικό χωριό Hlucin (πολύ κοντά στην Οστράβα). Υπεύθυνη καθηγήτρια ήταν η Barbara Glacova καθηγήτρια φυσικών επιστημών και μαθηματικών.
Συμμετέχουσες χώρες ήταν η Ελλάδα (6ο Γυμνάσιο Χανίων) με υπεύθυνους καθηγητές τον κ. Ράο Τάσο και την κ. Μπουλιτσάκη Ελπίδα, καθηγητές μαθηματικών και η Ρουμανία με το σχολείο <<Liceul Teoretic de Informatica “Grigore Moisil”>> με υπεύθυνους την Cristina Timofte μαθηματικό και την Lacramioara Popa χημικό.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2019 κι αρχικά υπήρχε συνεργασία των σχολείων μέσω της πλατφόρμας e-Twinning όπου σε εβδομαδιαία βάση καλούνταν να επιλύσουν οι μαθητές κάποια μαθηματικά προβλήματα σε περιβάλλον Geogebra. Από το σχολείο μας συμμετείχαν 16 μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου. Το Νοέμβριο του 2019 πραγματοποιήθηκε η πρώτη κινητικότητα με επίσκεψη στο σχολείο της Τσεχίας 8 μαθητών του προγράμματος με συνοδούς τους κ Κορακοβούνη Παναγιώτη (Διευθυντής) την κ. Μπουλιτσάκη και τον κ. Ράο.
Τα παιδιά και των τριών χωρών γρήγορα δέθηκαν μεταξύ τους. Σε αυτό φυσικά βοήθησε το πολύ καλό κλίμα που ανέπτυξαν οι οικοδεσπότες μας. Στο σχολείο τους κάθε μέρα τα πρωινά γίνονταν δραστηριότητες μαθηματικού ενδιαφέροντος, εκτός της ημέρας που επισκεφτήκαμε όλοι μαζί το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο της Οστράβα και εκεί τα παιδιά χωρισμένα σε μεικτές ομάδες κατασκεύασαν σε εργαστήριο τα δικά τους προγραμματιζόμενα ρομπότ. Επιπλέον επισκεφτήκαμε το μουσείο φυσικών επιστημών της Οστράβα χτισμένο στην περιοχή που άλλοτε ήταν η χαλυβουργική της Οστράβα, εμπειρίες πολύ ενδιαφέρουσες για όλους. Μεγάλη εντύπωση έκανε σε όλους μας ότι το σχολείο ήταν σε άριστη κτηριακή κατάσταση , πεντακάθαρο , (οι ντόπιοι μαθητές και καθηγητές μόλις μπαίνανε μέσα σε ειδικά δωμάτια έβγαζαν τα παπούτσια και φοράγανε παντοφλάκια) . Υπήρχε εστιατόριο όπου σιτίζονταν όλοι οι μαθητές και καθηγητές κάθε μέρα. Οι καθηγητές ανά τρεις ή τέσσερις είχαν δικό τους γραφείο με βιβλιοθήκη και φυσικά υπήρχε μεγάλη αίθουσα συνεδριάσεων του συλλόγου διδασκόντων. Ενδιαφέρον είχε το λογισμικό του σχολείου τους, όπως το myschool που έχουμε στην Ελλάδα, όπου έδινε τη δυνατότητα στον γονέα να ενημερώνεται σε καθημερινή βάση για τις απουσίες και την επίδοση του τέκνου του (μπορούσε με δικούς του κωδικούς να μπει στο περιβάλλον του λογισμικού και να δει μόνο ό,τι έχει καταχωρηθεί για το παιδί του, βαθμούς διαγωνισμάτων και προφορικών εξετάσεων και απουσίες) . Φυσικά στο σχολείο υπήρχαν εργαστήριο φυσικών επιστημών , γυμναστήριο , και αίθουσα υπολογιστών με 25 – 30 τερματικά. Τελευταία μέρα στο σχολείο τους έγινε πάρτι όπου τα παιδιά μας αποχαιρέτησαν τους νέους φίλους τους ιδιαίτερα συγκινημένοι.
Το σχολείο μας ήταν έτοιμο να επισκεφτεί το σχολείο της Ρουμανίας τον Απρίλιο του 2020 με τη συμμετοχή των υπόλοιπων 8 μαθητών της Γ΄ Γυμνασίου που συμμετείχαν στο πρόγραμμα όμως προέκυψε η πανδημία και όλα μετά ακυρώθηκαν . Το πρόγραμμα πήρε παράταση ενός έτους και οι κινητικότητες πραγματοποιήθηκαν εικονικά. Συγκεκριμένα από 24/5/21 ως και 27/5/21 μέσω της πλατφόρμας Zoom κάθε μέρα, πραγματοποιούνταν δραστηριότητες με διοργανωτές το σχολείο της Ρουμανίας . Το σχολείο της Ρουμανίας έχει εξειδίκευση στην πληροφορική και από ό,τι καταλάβαμε είναι πρότυπο όπου τα παιδιά μπαίνουν με εξετάσεις, οπότε το μεγαλύτερο πλήθος των δραστηριοτήτων ήταν στο τομέα της Πληροφορικής. Εκεί χρειάστηκε να εγκαταστήσουμε πλήθος προγραμμάτων όπως το OBS, το MinecraftEducationEditionτης Microsoft , το OJIKIT 2017 και πολλά extensionτου ,προγραμματιστικό περιβάλλον με βιβλιοθήκες της C++. Εδώ θέλουμε να ευχαριστήσουμε για την πολύτιμη βοήθεια τους καθηγητές πληροφορικής του σχολείου μας Γιάννη Κουρκουνάκη, και Αναστασία Μπασδέκη αλλά και του φυσικού μας Τίτου Σμυρνάκη οι οποίοι μας βοήθησαν με τις γνώσεις τους.
Μέσα από αυτές τις δράσεις, τα παιδιά της Β Γυμνασίου που συμμετείχαν είδαν <διάσημα> fractals, καθώς και τα στερεά σχήματα και πώς αυτά συνθέτουν μεγαλύτερα στερεά και πολύπλοκα σχήματα όπως ένα ναό που βρίσκεται στο Ιάσιο της Ρουμανίας. Τέλος με τη βοήθεια των Ρουμάνων μαθητών προσπάθησαν να συναρμολογήσουν τη γέφυρα του Leonardo με μολύβια και να σχεδιάσουν την τροχιά του πλανήτη Άρη μέσα από ένα μάθημα πάνω στον πρώτο νόμο του Kepler.
Φυσικά για μια άλλη φορά μας έκανε εντύπωση η επίδειξη του συγκεκριμένου σχολείου του Ιασίου όπου τα εργαστήρια Φυσικής, Βιολογίας, Χημείας ήταν διαφορετικές αίθουσες , και η αίθουσα πληροφορικής θυμίζει τις αίθουσες πληροφορικής που υπάρχουν στο πολυτεχνείο (με 60 τερματικά) .
Τέλος από 7/6 ως 10/6 πραγματοποιήθηκε η εικονική κινητικότητα στα Χανιά. Διοργανωτής ήταν το σχολείο μας όπου μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες τα παιδιά και των τριών χωρών μέτρησαν το ύψος ενός κτηρίου ή ενός δέντρου με τριγωνομετρικές και γεωμετρικές μεθόδους .
Επιπλέον πραγματοποιήθηκε με συνεργασία των σχολείων μια παραλλαγή του πειράματος του Ερατοσθένη για την μέτρηση της περιμέτρου της Γης. Το πρόγραμμα τελευταία μέρα έκλεισε με mindtraining μέσα από προβλήματα που φυσικά δεν έχουν σχέση με τα στημένα προβλήματα και ασκήσεις του σχολείου και έχουν σκοπό να προκαλέσουν τους μαθητές να επιλύσουν μια πρωτότυπη προβληματική κατάσταση. Το πρόγραμμα έκλεισε με κρητικούς χορούς από μαθητές του σχολείου μας.
Τα προγράμματα Erasmus+ κινητικότητας μαθητών καθηγητών είναι πολύ σημαντικά. Μέσα από αυτά, έρχονται σε πραγματική επικοινωνία άνθρωποι από εντελώς διαφορετικές κουλτούρες, συνδέονται μέσα από τον κοινό στόχο του προγράμματος κι εκεί είναι το μεγάλο κέρδος , καταλαβαίνουν ότι δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν, στην ουσία είμαστε όλοι ίδιοι. Όπως έλεγε ο John Lenon «All you need is love» , δηλαδή αποδοχή και σεβασμό από τους συνανθρώπους μας , ανάπτυξη φιλικών συναισθημάτων, που ταΐζουν τις ψυχές των ανθρώπων και γκρεμίζουν οποιαδήποτε τείχη έχουν κτιστεί από τη ξενοφοβία και το φόβο απέναντι στη διαφορετικότητα.
Αυτό επιβεβαιώθηκε την τελευταία μέρα μας στην Τσεχία όπου το συγκινησιακό κλίμα ήταν ιδιαίτερα φορτισμένο, και ξέρουμε ότι κάποιοι μαθητές μας από τότε διατηρούν ακόμη επικοινωνία.
Αντίθετα στην εικονική κινητικότητα τίποτα από αυτά δε φάνηκε να αναπτύσσεται, ικανοποιήθηκαν μόνο οι επιφανειακοί στόχοι του προγράμματος .
Τέλος, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον διευθυντή μας κ. Πάνο Κορακοβούνη για την συμπαράστασή του στο έργο μας καθώς και τους καθηγητές Αγγλικών Α. Μανιουδάκη και Ε. Μούγιου για τις γλωσσικές συμβουλές τους όπως και τον Νίκο Σωτηρόπουλο μουσικό του σχολείου μας που προσφέρθηκαν εθελοντικά να μας βοηθήσουν στο έργο μας.
Οι υπεύθυνοι του Προγράμματος
Ράος Τάσος
Μπουλιτσάκη Ελπίδα