Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Το αεροδρόμιο Χανίων, το μικρό “θαύμα” και ο ρόλος του ΕΒΕΧ

Διανύουμε τον 9ο χρόνο της οικονομικής κρίσης με μείωση του εγχώριου ΑΕΠ κατά 30%, υποχρεώσεις άνω των 100 δις στο κόκκινο, μείωση μισθών και συντάξεων, αύξηση φόρων στο διπλάσιο και ανεργία σε υψηλά επίπεδα.
Σε όλη τη χώρα οι ΟΤΑ, οι Περιφερειακές Αρχές και οι διάφοροι τοπικοί φορείς  προσπάθησαν να αντιδράσουν για την επιβίωση των οικονομιών και των κοινωνιών τους.
Στην δυτική Κρήτη, υπήρξε μια οργανωμένη και σοβαρή προσπάθεια μέσω της ένωσης των δυνάμεων σχεδόν όλων των φορέων, με αποτέλεσμα να επιτευχθεί ένα μικρό οικονομικό “θαύμα”. Αυτό μεταφράστηκε σε τεράστια αύξηση των εξαγωγικών προϊόντων (από 25 εκ. € το 2010 σε 100 εκ. € το 2016, ένα ποσοστό της τάξεως των 270%) και αύξηση των τουριστικών εισροών σε ένα ποσοστό της τάξεως του 100%  των τουριστών του εσωτερικού και 60% των τουριστών του εξωτερικού. Οι τελευταίες μάλιστα αυξήσεις αντιστοιχούν σε τζίρο σε ένα ποσό της τάξεως των 300-400 εκ. €, ήτοι το 25% του ΑΕΠ των Χανίων.
Επί 6 χρόνια διαχειριστήκαμε αυτό το project  μαζί με την Αντιπεριφέρεια Χανίων, τους Δήμους, τις ενώσεις ξενοδόχων και πάρα πολλούς συλλόγους-φορείς και επιχειρηματίες των Χανίων με απόλυτη σύνεση, ηρεμία, σοβαρότητα και ενότητα για την επιτυχία του. Προσπαθήσαμε πιέζοντας πολύ και πολλές φορές τις κυβερνήσεις που πέρασαν για την επέκταση της τουριστικής περιόδου σε 12μηνη βάση. Επίσης η προσπάθεια όλων για την προσέλκυση νέων εταιρειών ήταν συνεχής και αδιάκοπη, αποδεχόμενοι το γεγονός ότι μπορεί μεν τα Χανιά να αποτελούν έναν δυνατό brand name, αλλά αυτό πρέπει να συνεπικουρείται από την ύπαρξη των κατάλληλων μεταφορικών μέσων.
Αυτό λοιπόν το μικρό “θαύμα”, το τοπικό “success story”,που όλη η Ελλάδα παραδέχεται , σέβεται αλλά και θέλει να αντιγράψει έπρεπε να προφυλαχτεί με κάθε τρόπο. Και αυτό γιατί  οι τουρίστες που έρχονται με τις low cost  αεροπορικές εταιρείες είναι από όλη την Ευρώπη-Κόσμο, είναι άνθρωποι όλων των κοινωνικοοικονομικών κατηγοριών, επισκέπτονται και τα πιο απομακρυσμένα χωριά και καφενεία, τρώνε και αγοράζουν τοπικά προϊόντα -τα οποία αργότερα ζητάνε στην αγορά της χώρας τους-, ενισχύουν το real estate, είναι επαναλαμβανόμενοι κ.α. Αυτό το μοντέλο θέλαμε, σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε, δίπλα και παράλληλα με τα άλλα είδη τουρισμού, π.χ. τουρισμού υπαίθρου.
Επιπλέον, οι low cost αεροπορικές εταιρείες βοήθησαν και την χανιώτικη κοινωνία, καθώς  και η μετάβαση και εμάς των ίδιων είτε στο εξωτερικό, είτε στο εσωτερικό έγινε οικονομικότερη και  ευκολότερη, έδωσε την ευκαιρία στον κάθε έναν από εμάς να ταξιδέψει φτηνά και με ασφάλεια και να συλλέξει χρήσιμες εμπειρίες και αναμνησεις.
Για το λόγο αυτό και εδώ και 4 χρόνια εκφράσαμε την αντίθεση μας επί της διαδικασίας παραχώρησης του αεροδρομίου Χανίων, ένα αεροδρόμιο κερδοφόρο, πλήρως ανακαινισμένο και με διαρκή αύξηση του τζίρου. Τονίσαμε προς όλους – υπουργούς, βουλευτές, κόμματα- ότι η μετάβαση από το κρατικό μονοπώλιο στο ιδιωτικό είναι λάθος διαδικασία σε ένα νησί που έχει άλλα δύο κρατικά αεροδρόμια, χωρίς καμια ρήτρα ανάπτυξης, καθώς δημιουργεί προβλήματα λόγω των υψηλών τελών στις low cost  αεροπορικές εταιρείες, η φυγή των οποίων θα έχει  και ανυπολόγιστη ζημιά στην χανιώτικη κοινωνία και οικονομία. Υπήρξε και η πρόταση η διαχείριση του αεροδρομίου να γίνει από τους τοπικούς φορείς.
Όταν εδραιώθηκε το παρόν ιδιοκτησιακό καθεστώς, οι προτάσεις μας παρέμειναν συγκεκριμένες:
α) να σεβαστεί το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς του αεροδρομίου την παρούσα κατάσταση,
β) να διατηρηθεί το αναπτυξιακό και νησιωτικό προφίλ του αεροδρομίου,
γ) να παραμείνει φτηνο και ανταγωνιστικό σε όλες τις εταιρείες,
δ) να προσελκύσει με τις ενέργειες του ακόμα περισσότερες, με συνέπεια την αυξητική τάση των επιβατών και επισκεπτών στο νομό μας,
ε) να επεκτείνει την περίοδο λειτουργίας και να μειώσει τα τέλη για τους χειμερινούς μήνες, με σκοπό την επέκταση της τουριστικής περιόδου.

Οι προτάσεις μας αυτές δεν έγιναν αποδεκτές και τις τελευταίες ημέρες, όπως είχαμε προοιωνήσει και προειδοποιήσει απο το τέλος Δεκεμβρίου όλες τις παρατάξεις του επιμελητηρίου, έχει ξεκινήσει μία κρίση που οφείλεται κυρίως στην λανθασμένη αύξηση των διαφόρων τελών της αναδόχου εταιρείας FRAPORT GREECE στα αεροδρόμια της ιδιοκτησίας της. Η κρίση αυτή πρέπει να αντιμετωπιστεί. Τι γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις; Ένωση των δυνάμεων, ταχύτητα στην λήψη αποφάσεων, λήψη σοβαρών αποφάσεων και άμεση προώθηση τους.
Τι έχει γίνει από όλα αυτά; Σχεδόν τίποτα. Χωρίς καμία διάθεση συνεργασίας, η νέα Διοίκηση του ΕΒΕΧ αποφασίζει μόνη της, χωρίς έκτακτη συνεδρίαση, όπως ζητήσαμε, και χωρίς να διαθέτει την πλειοψηφία του ΔΣ. Εντύπωση προξένησε και η δήλωση του Προέδρου του ΕΒΕΧ, που θεωρεί υπεύθυνη την αεροπορική εταιρεία !!!  και η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο μίας τρομακτικής παραποίησης της κατάστασης και των ευθυνών που βαρύνουν την FRAPORT GREECE. Μάλιστα θέλουν να μας πείσουν ότι η FRAPORT  θα μας φέρει νέες εταιρείες με all inclusive  τουρίστες, γεγονός που ακόμα και αν πραγματοποιηθεί, πράγμα πολύ αμφίβολο, αποτελεί τουριστικό μοντέλο χρήσιμο μεν, εντελώς διαφορετικό όμως από το μοντέλο που σχεδιάσαμε και το οποίο αποδεδειγμένα έχει συμβάλλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της χανιώτικης οικονομίας.
Με την παρούσα παρέμβαση, σαν παρελθούσα Διοίκηση θέλουμε να στείλουμε μήνυμα ενότητας για την αντιμετώπιση της κρίσης, να τονίσουμε την αίσθηση ευθύνης αυτών που διαχειρίζονται τώρα τα κοινά και να επισημάνουμε ότι οι λανθασμένοι χειρισμοί της κατάστασης θα έχουν δυσβάσταχτες συνέπειες για όλους μας. Η εμπειρία και οι γνώσεις μας στην διάθεση σας.

* Ο Γιάννης Μαραγρώνης είναι Β΄Αντιπρόεδρος ΕΒΕΧ, επικεφαλής του συνδυασμού “ ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ”


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα