Οχήματα με επιβάτες αλλά χωρίς οδηγούς θα κυκλοφορούν στους δρόμους και, μάλιστα, θα μπορούν να παρκάρουν μόνα τους. Αυτοκίνητα θα “δικτυώνονται” και -με βάση τα δεδομένα από αισθητήρες- θα “ανταλλάσουν” πληροφορίες για την κίνηση στους δρόμους.
Δεν πρόκειται για σενάρια επιστημονικής φαντασίας αλλά για εικόνες από το μέλλον. Ηδη, η Ελλάδα σε αυτόν τον τομέα βρέθηκε στην παγκόσμια πρωτοπορία καθώς το 2016 στα Τρίκαλα λειτούργησε πιλοτικά από το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ένα αυτοματοποιημένο σύστημα με το οποίο λεωφορεία μετέφεραν επιβάτες χωρίς να έχουν οδηγούς!
Πως, όμως, θα συνυπάρχουν στο μέλλον τα πλήρως αυτοματοποιημένα οχήματα με τα συμβατικά με οδηγούς; Πως θα ρυθμίζεται η κυκλοφοριακή κίνηση;
Απαντήσεις και λύσεις στα ζητήματα που ανακύπτουν από αυτή την νέα εποχή της αυτοκινητοβιομηχανίας αναμένεται να δώσουν ερευνητές μέσα από το ευρωπαϊκό έργο (πρόγραμμα) InfraMix, οι εταίροι του οποίου πραγματοποίησαν χθες και προχθές τη συνάντησή τους στο ξενοδοχείο Akali στα Χανιά.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Ιούνιο και θα έχει διάρκεια τρία χρόνια. Συντονιστής είναι ο οργανισμός AustriaTech του υπουργείου Μεταφορών της Αυστρίας ενώ συμμετέχουν 11 ευρωπαικές εταιρείες και ιδρύματα, μεταξύ των οποίων το Εργαστήριο Δυναμικών Συστημάτων και Προσομοίωσης του Πολυτεχνείου Κρήτης και το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου το οποίο έχει αναλάβει τον τεχνικό συντονισμό.
Οπως μας λέει ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης, διευθυντής του Εργαστηρίου Δυναμικών Συστημάτων και Προσομοίωσης, Μάρκος Παπαγεωργίου, το Εργαστήριο, στο πλαίσιο του προγράμματος, είναι υπεύθυνο για τον έλεγχο της κυκλοφορίας υπό τα νέα δεδομένα και εξήγησε ότι υπάρχουν πέντε επίπεδα αυτοματισμού: το μηδενικό αφορά στα συμβατικά αυτοκίνητα ενώ το επίπεδο πέντε σημαίνει τα οχήματα χωρίς οδηγό.
Ακόμα, ο κ. Παπαγεωργίου ανέφερε ότι το Εργαστήριο Δυναμικών Συστημάτων και Προσομοίωσης του Πολυτεχνείου Κρήτης,στο πλαίσιο χρηματοδότησης από το Ευρωπαικό Συμβούλιο Ερευνας, έχει αναπτύξει σειρά από συστήματα, κάποια από τα οποία διοχετεύονται στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Ο διευθυντής έρευνας στο Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Άγγελος Αμδίτης, που είναι ο τεχνικός συντονιστής του έργου, ανέφερε ότι το ΕΠΙΣΕΥ ασχολείται, μεταξύ άλλων, με τα «ευφυή συστήματα μεταφορών» και ειδικότερα με τον συνδυασμό της τηλεματικής και της πληροφορικής και με τις μεταφορές, «προκειμένου να μπορέσουμε να πετύχουμε πιο προηγμένα, πιο ασφαλή και πιο αποδοτικά συστήματα μεταφορών».
ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΩΝ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
Απαντώντας σε ερώτηση των “Χ.ν.”, αν στην Ελλάδα έχουμε δρόμους οι οποίοι να μπορούν να υποστηρίξουν την κυκλοφορία αυτοματοποιημένων οχημάτων, ο κ. Αμδίτης ανέφερε ένα παράδειγμα στο οποίο, όπως είπε, ήταν πρωτοπόρος η Ελλάδα:
«Στα Τρίκαλα είχαμε κάνει δοκιμές με πλήρη αυτοματοποιημένα λεωφορεία κατηγορίας 5, δηλαδή χωρίς οδηγό, χωρίς τιμόνι, με κόσμο και σε ανοιχτό δρόμο. Πουθενά στον κόσμο δεν είχαν επιτραπεί τέτοιου είδους οχήματα σε ανοιχτή κυκλοφορία. Πειραματικά προφανώς αλλά για έξι μήνες και με αρκετές χιλιάδες επιβατών. Και ένα από τα πράγματα για τα οποία μπορεί να είναι υπερήφανη η Ελλάδα είναι ότι το ελληνικό υπουργείο Μεταφορών είναι το πρώτο στον κόσμο το οποίο έβγαλε ειδική νομοθεσία που επέτρεψε την κυκλοφορία τέτοιων οχημάτων σε ανοιχτούς δρόμους. Για να το κάνουμε αυτό επεμβήκαμε στους δρόμους, προσφέραμε νέες υποδομές, έξυπνα φανάρια, συστήματα επικοινωνιών».
Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι το πρόγραμμα Inframix εξετάζει το τι επεμβάσεις πρέπει να γίνουν στις υποδομές και στους δρόμους για να μπορούν να δεχτούν τέτοιου είδους οχήματα και ασχολείται, ειδικότερα, με τη λεγόμενη «μεταβατική περίοδο» καθώς, «για πάρα πολλά χρόνια, ίσως για γενιές, θα έχουμε κοινή παρουσία στους δρόμους μας, κλασικών αυτοκινήτων και αυτοματοποιημένων οχημάτων διαφόρων κατηγοριών».
•Ο εκπρόσωπος της Austriatech (ερευνητικός οργανισμός του υπουργείου Μεταφορών της Αυστρίας), Wolfra Klar, σημείωσε ότι στην Αυστρία θα γίνουν τεστ και δοκιμές στο πλαίσιο του προγράμματος καθώς και προσομοιώσεις.
•Τους προηγμένους χάρτες υψηλής ευκρίνειας έχει αναλάβει η εταιρεία TomTom (Γερμανία) ο εκπρόσωπος της οποίας Oliver Kannenberg, ανέφερε ότι οι χάρτες αυτοί είναι απαραίτητοι στην αυτόνομη οδήγηση, αφού θα έχουν σειρά από λεπτομέρειες.
•Στο πρόγραμμα συμμετέχει και η Siemens (Αυστρία), ο εκπρόσωπος της οποίας, Fritz Kasslatter, σημείωσε ότι η εταιρεία ασχολείται κυρίως με τις συσκευές που θα επιτρέπουν την ανταλλαγή πληροφοριών για την κατάσταση των οχημάτων, την κίνηση στους δρόμους κ.α. Ο ίδιος τόνισε ότι τα μηνύματα θα είναι κωδικοποιημένα και θα διασφαλίζεται απόλυτα η ανωνυμία της πληροφορίας που σημαίνει ότι οποιαδήποτε πληροφορία δεν θα μπορεί να οδηγήσει σε αναγνώριση οδηγού ή οχήματος.
•Επιπλέον, στο συγκεκριμένο πρόγραμμα συμμετέχει η αυτοκινητοβιομηχανία BMW (Γερμανία), ο εκπρόσωπος της οποίας στη συνάντηση, Stefaan Duym, σημείωσε ότι «η BMW ασχολείται με τη δημιουργία αυτόνομης ή αυτόματης οδήγησης των οχημάτων της».
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο ίδιος σημείωσε ότι από τα 5 επίπεδα του συστήματος κατηγοριοποίησης των οχημάτων, αυτή τη στιγμή η αυτοκινητοβιομηχανία δουλεύει κυρίως στην κατηγορία 3, που αντιστοιχεί σε αυτόματες λειτουργίες που βοηθούν τον οδηγό αλλά απαιτούν ταυτόχρονα και την παρουσία του οδηγού μέσα στο όχημα και ο στόχος είναι να έχουμε πλήρη λειτουργικά αυτοκίνητα της κατηγορίας 3 μέχρι το 2020 – 2021.