Σύμφωνα με την κοινή νεοελληνική γλώσσα το επίθετο άβατος -η –ο, ή ως ουσιαστικό μπορεί να σημαίνει : 1. (για τόπο ή χώρο) που δεν μπορούμε να τον διαβούμε· αδιάβατος, απάτητος, απρόσιτος: Άβατη γη. ~ τόπος. Άβατο βουνό / δάσος. Άγρια κι άβατα φαράγγια. 2. (εκκλ.) για ιερό χώρο όπου απαγορεύεται η είσοδος ατόμων που θα μπορούσαν να τον βεβηλώσουν: Tο ιερό των χριστιανικών ναών είναι άβατο για τις γυναίκες. Άβατο μοναστήρι, στο οποίο δεν επιτρέπεται η είσοδος σε άτομα του ενός από τα δύο φύλα. || (ως ουσ.) το άβατο, ο αντίστοιχος απαγορευτικός θεσμός.
Στη σύγχρονη, ωστόσο, εποχή μας, η έννοια της λέξης έχει λάβει κι άλλες διαστάσεις από διάφορες κοινωνικές ομάδες που δρουν παράνομα, αυτόνομα, και ανενόχλητα ενάντια στην εξουσία, στους νόμους και την τάξη. Αυτές οι ομάδες δημιουργήθηκαν σε χώρους όπου μπορούσαν να βρουν ελεύθερο πεδίο δράσης, είτε καταλαμβάνοντας αυθαίρετα διάφορα κτίρια είτε καταπατώντας οικοπεδικές εκτάσεις. Ο σκοπός των ομάδων αυτών είναι η απόκτηση κέρδους από ξέπλυμα μαύρου χρήματος, από τη διακίνηση παράνομων εμπορευμάτων, ναρκωτικών, όπλων, τσιγάρων κ.ά. από την εκδούλευση ή προώθηση πορνείας, από την αγοραπωλησία οργάνων ανθρώπινου σώματος! Το άβατον στην περιοχή των Εξαρχείων και των Ρομά στο Μενίδι είναι, ίσως τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα, δηλωμένης παρανομίας και εγκληματικότητας. Μετά το φρικτό συμβάν του θανάτου του μικρού Μάριου από αδέσποτη σφαίρα στο Μενίδι, το πρόβλημα αναδείχτηκε περισσότερο, ενώ φάνηκε μόνο η καπνισμένη κορυφή του ηφαιστείου που δεν θα αργήσει να εκραγεί με απρόβλεπτες συνέπειες! Η αστυνομία σε μια χαλαρή επίδειξη δύναμης και διατήρησης της ασφάλειας στην περιοχή, για τα μάτια του κόσμου και για ηρεμήσει την οργή και την αγανάκτηση των κατοίκων, διενήργησε ελέγχους, ενώ άφησε πάλι τους ανεγκέφαλους και επικίνδυνους καουμπόηδες να δρουν ελεύθερα! Φυσικά η επιχείρηση έγινε κατόπιν εντολής άνωθεν, κουκουλώνοντας για μια ακόμα φορά το πρόβλημα! Κάθε Έλληνας πολίτης που θέλει να ζει σ’ αυτή τη χώρα με ασφάλεια διερωτάται: Δεν μπορεί η αστυνομία να συλλάβει μερικούς απ’ αυτούς και να τους τιμωρήσει παραδειγματικά; Η απάντηση είναι ότι μπορεί, αλλά δεν θέλει, μπορεί αλλά τα χέρια της είναι δεμένα! Η σκοπιμότητα είναι ότι τους έχουν ανάγκη κάποιοι, έχουν συμφέρον να υπάρχουν όλοι αυτοί οι αναρχοαυτόνομοι, μετρώντας τους και ως ψηφοφόρους κουβαλώντας τους στην κάλπη για ένα εικοσάευρο! Τα γκέτο αυτά έχουν τις πλάτες κάποιων ισχυρών εμπόρων και νονών της νύχτας σ’ ένα διαρκές παιχνίδι αλισβερίσι, δούναι και λαβείν! Πέρα, ωστόσο, από τον καταγγελτικό λόγο και την τιμωρητική διάθεση, κανένας στο δημόσιο διάλογο δεν είπε τι φταίει που αυτοί οι άνθρωποι , οι αναρχικοί, οι Ρομά, τα κακοποιά στοιχεία της πρωτεύουσας έχουν επιλέξει αυτόν τον τρόπο ζωής! Η γκετοποίηση είναι ένα τεράστιο πρόβλημα, κυρίως των μεγάλων πόλεων, ένα απόστημα που η ίδια η κοινωνία έχει καλλιεργήσει, χρόνια τώρα, που εξώθησε, περιθωριοποίησε, απέρριψε αυτή την κάστα των ανθρώπων για μην θίγεται ο καθωσπρεπισμός και η δήθεν καλή της εικόνα!
Θεωρούμε, όσο αυτή η κρίση υφίσταται, όσο η κοινωνία θα μαραζώνει από τον εφιάλτη των μνημονίων, τόσο θα εντείνεται και θα γιγαντώνεται το άβατον! Η πολιτεία έχει το λόγο, να εφαρμόσει τους νόμους, αλλά παράλληλα να δημιουργήσει διαύλους επικοινωνίας και να αφουγκραστεί το διαχρονικό αυτό πρόβλημα!